Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
Todellakin ala arvosta työtä. Minäkin teen.
On haettu x3, jos kokopäiväistä tarjolla.
Ei vastausta.
Yhteen paikkaan soitinkin, jossa outo mies outoine puheineen ja vaatimuksineen. Ihan kaikkiin vaatimuksiin ei onneksi tarvitse suostua.
Minäpä kerron miksi tämä työ on vastenmielistä. Huono palkka,hankalat asiakkaat, menetät mielenterveyden. Ja tuhansia muita negatiivisia seikkoja.
Minä tein tätä hetken aikaa. Itse työ sekä palkka olivat ihan Ok, mutta valitettavasti työnantajat pääosin sietämättömiä. Henkinen väkivalta oli tosiaan jokapäiväistä ja asian kanssa oli ihan yksin. Oli pakko lopettaa oman mielenterveyden takia.
En mene enää ikinä. Vanhat pyörätuolissa olevat äijät vaativat seksiä. Naiset kiukuttelivat joka ikisestä asiasta, mitenkään ei voinut miellyttää. Kiitti mulle riitti.
Kannattaa kokeilla kestääkö kantti tätä alaa. Minulla vielä kestää,mutta olenkin ihminen,joka osaa pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nauraa katkerille vammaisille.
Mat uille kurssitus ja velvoite ottaa tätä työtä vastaan. Problem solved.
Sama täällä. Äärirajoilla menen juuri nyt. Osaa olla hyvin v.mäinen ja nariseva tuo vammanen. Olen kyllä tehnyt rajani selväksi.
https://heta-liitto.fi/tietopankki/kommunikaatiotyosuhteessa/melkoista komentelua avustettavan puolelta. En menisi tollasen työhön.
Samaa mieltä. Avustettavat luulee omistavansa avustajan koko elämän. Menevät henkilökohtaisuuksiin yms. Ovat välillä tosi aggressiivisia. Ei ainakaan kannata vakituiseksi alkaa kellekään. Se on äärimmäisen ahdistavaa,ellei osaa suodattaa eli pistää toisesta korvasta sisään toisesta ulos asioita:)
Kyllä mulle kelpasi. Nyt jo kolme vuotta tehnyt ko. hommaa ja tykkään.
Olen tehnyt avustajan hommia nyt kymmenen vuotta. Yksi kusipää työnantaja osunut kohdalle. Osaan jo hakemuksen perusteella sanoa kannattaako kyseiselle ihmiselle töihin mennä. Jos samalla ihmisellä on jatkuvasti hakemus avustajasta netissä niin silloin työpaikassa on jotain vikaa kun siellä ei yksikään avustaja viihdy. Eli varokaa näitä jotka jatkuvasti hakevat uutta avustajaa.
Henkilökohtaisen avustajan työ on ihanteellinen ammatti ihmiselle, joka haluaa tehdä merkityksellistä työtä. Usein antaessaan asiakkaalleen mahdollisuuden elää itsensä näköistä sujuvaa arkea, saa avustaja myös itse vastalahjana auttamisen iloa sekä työlleen merkityksen. Mutta taloudellisesti ei kannata,voi sanoa suoraan. Joudun hakemaan palkan päälle asumistukea ja soviteltua päivärahaa ja joskus jopa toimeentulotukea eli työnilo toki on ,mutta sillä ei elä.
Nykyisin on firmoja joiden kautta saa työsuhteen eikä avustettava ole silloin työnantaja. Eikä omaa autoa tarvitse, kun avustettavaa ei edes saa kuljettaa omalla autolla. Palkka on 13.75 e tunti. Mikä minusta on sangen hyvä palkka, kun pääasissa työ on vaan seurustelua ja eri vapaa-ajan paikoissa käyntiä.
Paikkoja on auki varalta, jos joku avustettava saa esim; lisätunnin. Avustajan työssä on hankalinta se, että olet työnantajan kanssa kokoajan kasvokkain. Avustettava ei maksa tätä palkkaa vaan valtio ja on ilmainen palvelu heille. Työntekijällä ei ole mitään turvaa, saatetaan haukkua varkaaksi ja yksityisasioita puhutaan sukulaisille.
Avustettavat pitäisi laittaa kotisairaanhoidon piiriin, tälläinen ykstityinen palvelijapalvelu unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ on ihanteellinen ammatti ihmiselle, joka haluaa tehdä merkityksellistä työtä. Usein antaessaan asiakkaalleen mahdollisuuden elää itsensä näköistä sujuvaa arkea, saa avustaja myös itse vastalahjana auttamisen iloa sekä työlleen merkityksen. Mutta taloudellisesti ei kannata,voi sanoa suoraan. Joudun hakemaan palkan päälle asumistukea ja soviteltua päivärahaa ja joskus jopa toimeentulotukea eli työnilo toki on ,mutta sillä ei elä.
Keskimääräinen palkka 940e/kk:ssa jos avustettavalla USEIN myönnetty neljän tunnin päivä.
Vapaa-ajan avustajilla vielä vähemmän tunteja, tunti uimassa tai lenkillä.
Vuokralla asuvan on pakko nostaa kaikki tuet.
Vierailija kirjoitti:
Hyh, jonkun persettä pesemään kympin tuntipalkalla? Ei kiitos, voitte laittaa vaikka kaasukammioon mieluummin tilastoja pilaamasta.
Oma kokemukseni on että yleensä nämä kyllä kykenee itse sen takapuolen pyyhkimään, vaikka pitäisikin avustaa wc pöntölle. Sinä nirso, mietippä vähän että ihan samoja töitä tekee esim. lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat ja sinä itse kun omat vanhempasi on ikäihmisiä. Tulet heidän oksennuksiaan pesemään ja takapuiliaan jos tulee tarve.
Lääkärit jouttuu ihan perustyössään joka päivä tutkimaan ikäihmisten (ja nuorienkin) takapuolia, ottaa eturauhas tunnusteluja peräsuolen kautta, katsoo millasta kakkaa tulee käteen mukana, kaipa heillä on hanskat kädessä silti.Samoin tutkii anaalifissuuroja, peräpukamia, peräsuolentulehduksia ja muuta vastaavaa, perustyössään.
Et tuolla asenteella pysty mihinkään työhön. Jokuhan ne kakkaputktketkin avaa, viemärit, ja puhdistaa kakat eläimiltä, yms.
Ei niihin avustajien hommiin ketä tahansa merkonomia tai putkimiestä pidä päästää. Itse en ainakaan haluaisi, että joku kadulta revitty avustaja annostelisi vanhalle ja avuttomalle äidilleni lääkkeet ja antaisi insuliini-piikit.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin avustajien hommiin ketä tahansa merkonomia tai putkimiestä pidä päästää. Itse en ainakaan haluaisi, että joku kadulta revitty avustaja annostelisi vanhalle ja avuttomalle äidilleni lääkkeet ja antaisi insuliini-piikit.
Miksi et? Pidätkö itseäsi jotenkin vähän "parempana väkenä"? Et taida tietää ,utta vanhuslaitoksissa on juuri niitä kadulta revittyjä töissä, aika paljon. Työkokeilijoita, harjottelijoita opiskelijoita jne.
Jos olet valmis ottamaan vastaan avustettavan kiukuttelua,uhkaillut,haukut sekä omaisten haukut. Niin tälle alalle tervetuloa. Minä otan joka arkipäivä vastaan henkistä väkivaltaa.