Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
Täällä kokemusta toisin päin kontrollointi henkilökohtaisella avustajalla jos pyydän asiallisesti että auttaisi minua silittää tää raivona silitti ei puhu mitään paiskoo ovia huh lähti ja toivottavasti en hänestä kuule edellinen avustajani oli 8v matkusteltiin Yhdysvaltoihin meillä oli niin hauskaa monet kerrat kysyin avustajalta varsinkin matkoilla jaksaako (oli enemmän avustamista mut jaksoi ollaan edelleen ystäviä) kyllä kivojakin työnantajia on 🤗👌
Mun avustajalle maksaa vakuutusyhtiö 19e tunti. Ollaan nyt malagassa hyvää joulua kylmään Suomeen 🤗 Avustaja myös tyytyväinen kun täällä halvempaa 👌
Siksi on 6kk koeaika hyvä ihminen onhan sinulla rikosrekisteriote ja luottotiedot kunnossa ja hyvä kunto jos ei kuntoa voi nostaa huono kuntoisille ei ehkä sovi
Vierailija kirjoitti:
Olen kehitysvammaisen avustaja, 30 tuntia kuukaudessa. Hän käy osa-aikaisessa töissä ja muina päivinä menee mun kanssa kerhoihin, elokuviin, pitsalle tai vaan ostoksille.
Oikeastihan hän pääsisi kaikkiin noihin paikkoihin yksin tai kaverin kanssa mutta hänelle on myönnetty avustaja ja taksimatkoja harrastuksiin. Minä pääsen moneen paikkaan avustajana ilmaiseksi. Aika iso etu minusta. Todella helppo työ ja ihan mukavakin.
Kyllä mäkin nauttisin kun saisin istua ilmaiseksi taksissa, sehän on tosi kallista!
Ei täällä vaan ole avustajan paikkoja auki. Mutta enivei, paska palkka, harvoin täysiä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Huono palkka. Alalle tulisi vaikka kuinka paljon, koska työ on joustavaa, jos palkka olisi pari euroa korkeampi.
Onko 19e h huono myönnetty tunteja 48h vk koska ollaan nyt Malagassa työnantajan avustettavan kanssa hänen palkan maksaa vakuutusyhtiö! Vielä todella kultainen avustettava
Vierailija kirjoitti:
Mun avustajalle maksaa vakuutusyhtiö 19e tunti. Ollaan nyt malagassa hyvää joulua kylmään Suomeen 🤗 Avustaja myös tyytyväinen kun täällä halvempaa 👌
Onneksi avustaja on tyytyväinen sentään hintatasoon.
Tätä minäkin olen ihmetellyt miksi avustajan työt ei kelpaa ja paikkoja avoinna koko ajan. Itse olen ollut vuosia avustajana ja tykännyt. Nykyiset työpaikat ovat lähinnä seurustelua ja avustamista kaupassa käynneillä, ruuan laittoa ja muuta pientä. Toisessa paikassani jopa nukun aamulla sohvalla kun asiakas itsekin vielä nukkumassa ja herää myöhään. :)
Jos jonkinmoisissa asunnoissa henkkarina käyneenä, sori kun tulee varmaan pitkä avautuminen. Tein vuosia henkkarin töitä eri firmoissa. Olen ehdottomasti sen kannalla, että koulutus voisi olla paikallaan ja siinä samalla palkkakin hieman nousisi vastaamaan vaatimustasoa. Lähihoitajan työtähän tämä työ usein käytännössä mielestäni on. Paikoittain vaatimustaso on todella kova ja on aika rajua että työhön ei ole mitään koulutusvaatimuksia. Koulutus olisi molemminpuolinen turva ja kuten moni on sanonut, on henkisesti rankkaa kun ei ole työyhteisön tukea. Tuolla elelee yksin paljon ihmisiä hyvin rajallisella toimintakyvyllä, jotka voisivat todella paljon paremmin olosuhteissa, joissa olisi koulutettuja työntekijöitä saatavilla hoidollisia toimenpiteitä varten. Monet näistä ihmisistä ovat rumasti sanottuna aivan pöpejä, elämänhallintakyvyttömiä, joko alun pitäenkin tai sairastumisensa sekä rajoittuneen toimintakykynsä vuoksi mielisairastuneita ihmisiä, jotka kohtelevat kaltoin kaikkia jotka sattuvat tulemaan heidän avukseen. Kuten moni on sanonut, on aika hullua että ihmisellä jolla ei ole esimerkiksi kokemusta työelämästä, on sitten esimiehen asema. Osalle tämä rooli toimii hyvin ja heillä on ymmärrys siitä mitä tämä rooli vaatii.
Osa on ihan hirveitä ihmisiä. Osa on tosi ihania ihmisiä jotka osaavat kohdella muita kauniisti ja heidän auttamisestaan tulee oikeasti hyvä mieli. Osa on todella kilttejä ja suren sitä, kotiovesta paukkaa milloin kukakin vieraileva tähti joka on poimittu suunnilleen kadulta töihin, kun jotkut tietyt avustajavälityspalvelut eivät välitä hoitaa hommiaan kunnolla. Vaativaan työhön joka ei vaadi mitään koulutusta tai osaamista todellakin hankkiutuu kaiken maailman porukkaa kaikenlaisilla motiiveilla. Asiat ovat minusta ihan vinksin vonksin ja systeemiä pitäisi jotenkin radikaalisti muuttaa.
Viihdyin pitkään rouvalla joka ei paljon liikkunut, kuullut tai nähnyt mitään, työajat olivat hyvät ja taloudellisesti kannattavat, hän oli rajoitteistaan huolimatta käsittämättömän myönteinen ja siksi tavallaan mukavampaa seuraa kuin moni vammaton ihminen. Omaiset käyttäytyivät mukavasti ja luottivat työtapaani. Ajattelen häntä vieläkin usein. Samoin yksi parhaista persoonista ikinä oli halvaantunut henkilö joka käyttäytyi aina arvokkaasti ja kunnioittavasti kaikkia kohtaan. Kärsivällisyys millä hän minuun suhtautui kun opettelin hommia jäi niin kauniilla tavalla mieleen että, en koskaan unohda hänen ystävällisyyttään.
Samoin mieleen ovat jääneet kaikki, joilla valta oli kihahtanut nuppiin ja pyrkivät narsistisesti kontrolloimaan ja alistamaan toista ihmistä hupinaan ja ajanvietteenään. En tiedä mitä tällaisille ihmisille oikein pitäisi tehdä, kun heidän lähellään ei siedä olla, mutta apua pitäisi silti saada.
Toki elämänkokemuksellisesti tämä työ ja vaikeatkin työpaikat voivat olla antoisia, mutta jos on kovin herkkä ihminen niin työ voi kyllä jättää melkoiset traumat jos tiettyjä asioita, kohtelua ja tilanteita kohtaa ensimmäistä kertaa. Parhaiten pärjää jos tuntee omat rajansa ja tietää mikä on sopivaa käytöstä toiselta ihmiseltä ja mikä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Kai ne ottaa ennemmin lähihoitajan kuin vaikkapa tradenomin?
Täysin sama kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran parissa eri perheessä. Vaatii paljon. Tällä hetkellä työttömänä olen noitakin katsonut, mutta aina tulee rajoitteita vastaan. Lemmikit taloudessa, tupakointi asunnossa, nostoja vaativa. Oma terveyteni ja sairauteni estävät.
1.1.2025 tuli työnantajalle mahdollisuus pyytää avustajan rikosrekisteri nähtäväksi, olisikohan tämä monen este töihin,VPL
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran parissa eri perheessä. Vaatii paljon. Tällä hetkellä työttömänä olen noitakin katsonut, mutta aina tulee rajoitteita vastaan. Lemmikit taloudessa, tupakointi asunnossa, nostoja vaativa. Oma terveyteni ja sairauteni estävät.
Edelleen vuonna 2025 saattaa henkilökohtainen avustaja joutua tekemään työnsä tupakansavussa. Missä muussa työssä sellaista enää tapahtuu?
Sait nauraa itsellä avustaja olen ollu kolarissa mut huom olen myös malli saan miehiä ja jännä juttu eikös paremmin kun terveet vamma voi olla sellainen ettei vaikuta järkeen on vaan jokin rajoite. Voin rakastella saada orgasmeja ja saan miehen kun miehen varo etten vie sun miestä 🤓👌