Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
1/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lisättyä suolaa. Useimmissa ruoka-aineissa ei ole suolaa yhtään, joten hyvää siitä ei tule, jos ruokaan ei laiteta yhtään suolaa.

Vierailija
2/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippukokit käyttävät suolaa ja rasvaa koska he tekevät ruokaa joka maistuu hyvältä. Se on heidän työtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

Vierailija
4/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Vierailija
5/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Vierailija
6/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.

Vierailija
7/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Vierailija
8/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaton ruoka on pahaa, liian suolainen on pahaa. Moneen ruokaan, johon lisätään liemikuutio, fondia, suolaista soijaa, kalakastiketta tai muuta vastaavaa, ei juuri tarvitse erikseen suolaa, mutta voi kauhistus, jos joku tarjoaa suolatonta kalaa! Sellaista ei vaan voi syödä.
Luulen, että suolakeskustelu on mennyt niin pitkälle, että kokkikisaajat ei välttämättä tunnista, milloin suolaa on sopivasti. Tai sitten vaan siinä hötäkässä unohtavat. Mutta olisihan se perusvaatimus, että niitä ruokia on itse maistettu ennen kuin viedään tuomareille.

Vierailija
9/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Luiksää yhtään mihin vastasit?

Vierailija
10/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli se yksi pelle joka huusi lisää suolaa!

Vierailija
11/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripaus suolaa parantaa myös kiisseliä ja vähentää sokerin tarvetta. T. keittäjä

Vierailija
12/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Älä ole ylipainoinen

- Älä mussuta leipää margariineineen, voineen, juustoineen, leikkeleineen

-Älä syö roskaruokaa/eineksiä

Näin ei tarvitse valmistaa sitä ankeaa, pan-suolalla maustettua ruokaa, vaan voit tehdä siitä hyvää merisuolaa huoletta käyttäen. Ja verenpaineet pysyy hyvänä.

Vierailija
13/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pelle tai ei, niin ruoka ei maistu miltään ilman suolaa, kyllä jämpti on näin.

Vierailija
14/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.

Tai sitten emme vaan ole tottuneet muulla tavoin maustettuun? Chiliähän on alettu käyttämään kauppojen valmisruoissakin yhä enemmän. Mutta voihan se olla, että sisältävät myös yhtä paljon suolaa kuin aiemminkin.

Itsellä paakkuuntuvan merisuolan lisäksi jodioitua Himalajan kristallisuolaa, vaaleanpunaista. Ostin, kun oletin terveelliseksi, en tiedä onko. 

Vierailija
15/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Vierailija
16/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli pelle tai ei, niin ruoka ei maistu miltään ilman suolaa, kyllä jämpti on näin.

Vierailija
17/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä syön vain itse lisättyä suolaa niin helppo säätää määrää.

Vierailija
18/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksikään huippukokki saa aikaiseksi hyvää ruokaa ilman suolaa muuta kuin sellaisille ruokailijoille, jotka ovat tottuneet suolattomaan ruokaan. 

Suolan määrä on pitkälti tottumiskysymys, eli jos on tottunut ravintolasuolaiseen ruokaan, niin vähäsuolaisempi ruoka on mautonta, ja jos on tottunut vähäsuolaiseen ruokaan, niin voimakkaammin suolattu ruoka maistuu liian suolaiselta. 

Täysin ilman suolaa laitettu ruoka on kyllä yleensä kaikkien mielestä mautonta, mutta pikku hiljaa suolaa vähentämällä moni voisi kyllä totuttaa itsensä nykyistä vähäsuolaisempaan ruokaan maun kärsimättä. 

Vierailija
19/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisältääkö se jodia? Jodia pitäisi saada päivittäin. Jodioitu suola on monille merkittävä lähde (vaikka suolasuositus onkin vain 5 g).

Minusta huippukokkien kannattaisi korostaa sitä, että on erikseen arki- ja juhlaruoka. Arkiruoan pitää tukea terveyttä (ja olla esimerkiksi vähäsuolaista). Toisekseen mausteilla, yrteillä ja esimerkiksi sitruksilla maustettaessa suolan määrää voi vähentää, eikä maku kärsi. 

Vierailija
20/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Tsiisus sentään. Kyllä niitä verorahoja menee sinunkin sairauskuluihin joka helevetin kerta kun käytät kunnallista terveydenhuoltoa tai teet ylipäätään yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi