Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
1/1015 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Vierailija
2/1015 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1015 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut mm. viikkaamaan lakanoita eri tavalla, sekä taittelemaan vaatteet sellaisiin pikkuneliöihin että mahtuvat paremmin.

Tuttavani piti ideastani (jonka olen kyllä kopioinut jostain lehdestä) laittaa pikkusälä erilaisiin laatikoihin, jotta sitä on helpompi hallita.

Vierailija
4/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää niksejä

Vierailija
5/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei niin ihmeellinen niksi ole, mutta lisättäköön sekin jonoon. Käytän aika usein keittiössä sitä sientä, jonka toinen puoli on karhea ja toinen pehmeä. Se näytti aina epäsiistiltä ja orvolta siinä tiskialtaassa ja tiskipöydällä se valui vettä. Muistinpa sitten käyttämättä jääneen palasaippualle tarkoitetun alustan, josta saippuaan mahdollisesti jäävä ylimääräinen vesi pääsee tippumaan suojaritilän kautta alusta alaosaan. Nyt on sieni (olikohan se karhunkieli tms) siinä ollut vuoden päivät ja sointuu teräksiseen tiskialtaaseen teräksinen saippua-alusta varsin mainiosti. Toki sen sienen puristan kuivaksi, mutta ainahan siitä jotain saattaa jäädä.

Vierailija
6/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Vierailija
7/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Vierailija
8/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipussien taittelu kolmioiksi

Vierailija
9/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun annostelee veden kahvinkeittimeen (puhtaalla) kahvimukilla, saa juuri sen verran kahvia kun tarvitsee. Olen yrittänyt opettaa tätä vanhemmillenikin mutta turhaan.

Vierailija
10/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun leikkaaminen juustohöylällä. Tulee mukavan ohuita siistejä siivuja.

Vierailija
11/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpala ruuan joukkoon jäähdyttää nopeasti pikkulapsen kuuman annoksen.

Vierailija
12/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia roskispusseja laittaessa, niitä on vaikea saada auki, ihan niikun kaupan hedelmäpussejakin.

Kotona voi vaan koskettaa vesihanan suuta, niin saa tipan vettä ja roskispussi aukeaa helposti.

Vierailija
13/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut pilkkomaan mangon niin, että leikkaa puolikkaaseen ikään kuin ristikon ja sitten ne syntyvät palaset irti kuoresta. Aiemmin vain kuorin koko hedelmän.

Vierailija
14/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Meillä tullaan eteisestä suoraan keittiöön. On ihan luontevaa pestä siinä kädet heti, kun tulee esim kaupasta ja alkaa laittaa ostoksia kaappeihin. En kyllä haluaisi vieraitakaan ruokapöytääni vain vessassa suoritetun käsipesun jälkeen.

-eri

Vierailija
15/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun annostelee veden kahvinkeittimeen (puhtaalla) kahvimukilla, saa juuri sen verran kahvia kun tarvitsee. Olen yrittänyt opettaa tätä vanhemmillenikin mutta turhaan.

Käytän tuota lähinmä teekeittimeen, niin ei jää keittimeen lillumaan ylimääräisiä vesiä.

Vierailija
16/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusia roskispusseja laittaessa, niitä on vaikea saada auki, ihan niikun kaupan hedelmäpussejakin.

Kotona voi vaan koskettaa vesihanan suuta, niin saa tipan vettä ja roskispussi aukeaa helposti.

Apua, mun OCD pääsee täällä valloilleen ja se on lähdettävä pesemään käsiä. Anteeksi, mutta ihan mielettömän epähygieenistä.

Vierailija
17/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkeja voi lämmittää kahvinkeittimessä.

Saunalenkin voi laittaa kahden johdon päähän ja toiset päät pistorasiaan tai jopa tehdä asialle valmis töpseli. (Vain yksi sekunti)

Grillissä voi lämmittää pesuvettä.

Valmisruuan voi laittaa kertakäyttöiseen vuokaan mikron puutteessa ja vielä syödä lämmin ruoka siitä.

Nakkeja kahvinkeittimessä hyi, kas kun ei likaisia kalsareita teekeittimessä, kuten joku kertoi tehneensä ulkomailla hotellissa.

Sen jälkeen en muuten ole hotellin teekeitintä enää tohtinut käyttää, niin ikävä mielikuva jäi.

Vierailija
18/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Vierailija
19/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan pizzan paloiksi saksilla. Nopeampaa kuin veitsellä tai jollain typerällä pizzaleikkuri. Samoin pannarin ja erilaiset peltipiirakat.

Vierailija
20/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän