Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Kyllä rikkaat syö ihan samaa kaurapuuroa ja muuta kuin köyhätkin. Ei köyhän tartte ruokiaan ollenkaan häpeillä. Rikkailla vaan on enemmän varaa matkustaa ja siellä tietenkin syödä ravintoloissa. Kotona syövät ihan arkiruokaa, ehkä ostavat tuoreita yrttejä koristamaan keittiötä - mitä köyhä ei ikinä voisi tehdä. Järkikin sanoo, että syötkö 10 annosta spaghettia vai yhden säälittävän korianteripuskan. Köyhänä myös valitaan kaupasta halvin leipä kun rikas ostaa sitä tuoreempaa ja kalliimpaa leipää sen keiton kaveriksi. Mutta ei se välttämättä ole yhtään sen terveellisempää tai täyttävänsä kuin se halvin ruisleipäpussi.
Nyt kun tuli, tai on tulossa uusi suositus leikkeleiden syönnin lopettamisesta tykkänään, listattiin näitä liikaa prosessoituja ruoka-aineita.
Mun korvaani särähti makkaroiden ja kinkkuleikkeleiden joukkoon ympätty pekoni.
Eiks pekoni ole sian kylkeä? Suolattu ja ehkä savustettu. En mä sitä mitenkään erityisen superprosessoiduksi miellä.
Kampin Pimu
No siis pidän itseäni hyvinkin hyvätuloisena, mutta omia suosikkiruokia on lähes ilmaiset suppilovahveropasta, pikkelöidyt rouskut, marinoitu punasipuli ja grillatut ahvenet. Eipä noita taideta valmiina edes kaupassa myydä. Mutta muita ruokia niin keitot, kaurapuuro, laatikkoruoat, itsetehdyt piirakat. Luksusta on jo keitetyt perunat ja silli. Ihan edullisesti sitä voi syödä vaikka tienaisi keskivertotallaajaa enemmän.
Eilen söin iltapalaksi einesmaksalaatikkoa, jaksoin 1/3 siitä boksista syödä. Oli ihan hyvääkin. Mietin, jos eläisin yksin, voisin hyvin syödä päivän aikana aamulla puuroa, päivällä tonnikalapurkin, munan ja illalla ton maksalaatikonosan. Ja ehkä leipää jos ois. Jotain paprikaa yms. Hedelmistä en tykkää. Ei varmaan tulisi kalliiksi. Toinen mitä olen miettinyt on, että keittäisin varmaan ison hernekeiton ja sitä vetelisin monta päivää. Mua ei haittaa syödä samaa ruokaa monta päivää. Mutta koska olen kolme lapsen perheellinen äiti, ei auta kun haaveilla näistä ja yrittää loihtia ipanoille monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Ei riitä 100e kuussa..
On aika iso mentaalinen ero sillä, onko halpa/edullinen ruokavalio oma valinta vai pakon sanelemaa. "Varakkaalla" on aina mahdollisuus ostaa kalliimpaa, enemmän, useammin jos haluaa. Jos rahaa ei ole, niin edes tarpeeseen ei voi aina ostaa. Ilmaiset suppilovahverot ei hirveästi auta, jos ei ole suolaa eikä voita/öljyä, ja lasten pitää saada aamupala JA iltapala...
Mutta ne auttaa siihen, että sen halpismakaronin ja halpisruokakerman saa tehtyä sienipastaksi.
Pekoni - mun aivot sanoo, että se on ultraprosessoitua, mutta silti mun oli pakko googlettaa, että miksi pekoni on ultraprosessoitua 🙈 No sitä käsitellään niin paljon, ennenkuin se päätyy hookoon sinisiin muoveihin: se leikataan, suolataan, savustetaan, kypsennetään (osittain) ja viipaloidaan. Englanniksi toi suolaus on curing, ja se on tavallaan raakakypsytystäkin, suolaus ei ole ihan oikea käännös, mutten osaa sanoa paremmin.
Samalla tavalla leipäkin on pitkälle prosessoitua, kuoritut jyvät jauhetaan (ehkä sihdataankin), lisätään jauhonparanteita, vaivataan taikinaksi, nostatetaan, muotoillaan, nostatetaan uudestaan ja paistetaan, ja ehkä vielä viipaloidaankin. Kaurapuuro on vähemmän prosessoitua: kuoritut jyvät litistetään ja keitetään suolan kanssa. (no usein ne hiutaleet esikypsennetään ennen pakkaamista).
Prosessointi ja ultraprosessointi ei suoraan kerrokaan siitä, onko jokin ruoka-aines epäterveellinen. Kuitenkin varsin usein pitkälle työstetyt ruoka-aineet ovat loppumuodossaan epäterveellisiä, ja vähän käsitellyt terveellisempiä. Omena on terveellisempää syödä tuoreena omenana kuin omenamarmeladina. Liha on terveellisempää keitettynä kuin tunnistamattomaksi liotettuna, jauhettuna, hydrolysoituna ja uppopaistettuna. Kaakao on terveellisempää kaakaonibseinä kuin kinderin suklaamunissa. Joskus ruoka on terveellisempää ja turvallisempaa käsiteltynä kuin alkuperäisessä muodossaan: papuja ei voi syödä sinällään, mutta idätettyinä tai keitettyinä ne ovat turvallisia ja terveellisiä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Nää, pekoni on siankykisiivu ja sillä hyvä.
Onhan joulukinkkukin suolattu, siis upotettu suolaliemeen. Mutsi kerran teki koko prosessin itse. Ei nyt sentään teurastanut. Tartteekin jouluna kertoa, että mutsi on ultraprosessoija. Voi-voi.
Mitäs ne kylkipalat on joista läskisoosia tehdään? Ei ainakaan leikkeleitä!
Taidanpa sunnuntaiaamiaiselle ostaa pekonia.
Syödään sitten elukat silleensä, on kait ruokaviraston mukaan terveellisempää kuin ohuen ohuet leikkelesiivut. Joo.
Kampin Pimu
Mä oon seurannut koko prosessin mistä ne kinkut tulee. Emakoiden siemennyksestä possujen vierottamiseen, teurastamossa hiilidioksidikaivossa tainnuttamiseen, lihanleikkaukseen, kinkkujen suolaukseen... Kinkku on vähemmän työstetty kuin leikkele. Leikkeleissäkin on eroa. onko täyslihaa vai lihanpaloista tehtyä vai massasta tehtyä. Kasvisproteiini on usein todella ultraprosessoitua, tai sit se on vaan papuja murskattuna.
(sori, mä olen elänyt maatalouden ja elintarviketeollisuuden kanssa koko ikäni, ja se on mun työnikin)
Joo, olen seurannut hookooblöön valmistusta ja edelleen syö makkaraa.
Ja vaikka tiedän, että kuorettomat nakit kypsennetään oransseissa tai turkooseissa muovikuorissa, en ole koskaan nähnyt pekoninvalmistusta. Jotain rajaa on munkin besserwisseröinnilläni 🤣
S k e kirjoitti:
Ja vaikka tiedän, että kuorettomat nakit kypsennetään oransseissa tai turkooseissa muovikuorissa, en ole koskaan nähnyt pekoninvalmistusta. Jotain rajaa on munkin besserwisseröinnilläni 🤣
Näin kerran melko hätkähdyttävän dokkarin jossa greipit ja mandariinit rahdattiin ties minne toiselle puolen maailmaa käsiteltäväksi. Jollain myrkyllä niiden lohkojen nahat irrotettiin. Olenkin joskus hotelliaamiaisilla ihmetellyt niitä ihania nahattomia greipinpaloja. En enää.
Kampin Pimu
Enkö myt sitten saa syödä kalkkunaleikkelettä ollenkaan? Aiemmin olen syönyt 5kpl ohutta kalkkunaleikkelettä päivässä, enkä siis mitään muuta lihaa, kanaa tai kananmunaa päivön aikana. Niistä en pidä. Eli nyt minusta tulee kokonaan sitten kasvissyöjä? Ei tosin huono vaihtoehto ole sekään. Ehkä katkaravut voisi mennä jonkun soossin joukossa, mutta kalastakaan en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rikkaat syö ihan samaa kaurapuuroa ja muuta kuin köyhätkin. Ei köyhän tartte ruokiaan ollenkaan häpeillä. Rikkailla vaan on enemmän varaa matkustaa ja siellä tietenkin syödä ravintoloissa. Kotona syövät ihan arkiruokaa, ehkä ostavat tuoreita yrttejä koristamaan keittiötä - mitä köyhä ei ikinä voisi tehdä. Järkikin sanoo, että syötkö 10 annosta spaghettia vai yhden säälittävän korianteripuskan. Köyhänä myös valitaan kaupasta halvin leipä kun rikas ostaa sitä tuoreempaa ja kalliimpaa leipää sen keiton kaveriksi. Mutta ei se välttämättä ole yhtään sen terveellisempää tai täyttävänsä kuin se halvin ruisleipäpussi.
Eiköhän rikkaat myös juo saman verran kuin köyhät, eli ihan samaa elämää elävät. Toki rikkaiden ei aina tarvitse juoda pelkkää hanavettä vaan saattavat ostaa pullovettä.
Lisäys: vaikka ei pullovesi ole todellakaan terveellisempää tai parempaa kuin hanavesi. Tuottaa sitä paitsi vaan muovia ja tyhmäähän se on vettä kaupasta kotiin kantaa ja sitten vielä kantaa tyhjät pullot taas kauppaan jne.
Itse järkytyin kuin pahasti ulosotossa oleva kaveri veteli veden sijasta päivittäin kaljaa ja ruokiakin osti kaupasta hällä väliä asenteella. Kallista Beroccaa oli myös pöydällä vaikka itse ostan ihan halvinta vastaavaa Lidlistä eikä itselläni ole mitään talousvaikeuksia. No kämppähän häneltä lopulta alta lähti kun ei vaan osannut säästää missään. Valintoja, niin kuin joku täällä kirjoitti.
En syö joka päivä. Yhtään mitään.
Kampin Pimu kirjoitti:
Jos olisin yrittäjä ja mulla olisi leivissäni myymäläpäällikkö joka jatkuvasti tilaisi tavaraa niin, että siitä riittää kerta toisensa jälkeen puol'ilmaiseksi jaettavaksi, täysin ilmaiseksi annettavaksi ja vielä peräti roskiin heitettäväksi, antaisin potkut!
Miten päin tahansa elon laskuoppia vääntää, tällainen toiminta ei voi olla kannattavaa. Pakko olla lähtöhintojen niin korkeat, että katetta tulee. Mutta silti, en edes pelkkänä asiakkaana tuollaista toimintaa kannata. Nih!
Kun se ei ole se myymäläpäällikkö joka tekee tilaukset vaan ne osastojen vastaavat työntekijät. Osa tilaa ihan järkyttävän paljon ja osa nipinnapin päiväksi riittävän määrän. Mutta onhan se kokonaisuus päällikön vastuulla ja myynnin kehitystä ja hävikkiä seurataan päivittäin. Eivät vaan aina uskalla puuttua asiaan. Monenmoista tullut nähtyä ja koettua kaupoissa. Joissakin ketjuissa on jopa kielletty myymästä ale%:lla mutta myyjät myyvät kuitenkin. Kun herrakerho tulee käymään, alelaputetut poistetaan.
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Jos olisin yrittäjä ja mulla olisi leivissäni myymäläpäällikkö joka jatkuvasti tilaisi tavaraa niin, että siitä riittää kerta toisensa jälkeen puol'ilmaiseksi jaettavaksi, täysin ilmaiseksi annettavaksi ja vielä peräti roskiin heitettäväksi, antaisin potkut!
Miten päin tahansa elon laskuoppia vääntää, tällainen toiminta ei voi olla kannattavaa. Pakko olla lähtöhintojen niin korkeat, että katetta tulee. Mutta silti, en edes pelkkänä asiakkaana tuollaista toimintaa kannata. Nih!
No mutku siinä ravintoketjussa tuottajalta kauppaan on niin monta väliporrasta ja jokainen vaikka haluaa sen 10% ja Cittari-kauppias vielä uuden Mersun tai kelomökin Lapista...
"ilmainen" tai -60% tuote otetaan kyllä sitten jonkun toisen tuotteen hinnassa pois, vaikkapa sen ihan saman Kiinasta tilatun elektroniikan kohdalla, joss
No tämä peruste kyllä ontuu pahemmin kuin itse Eriksson. En syö elektroniikkaa.
Ok. No sitten vaikka ostat heräteostoksena sitä 20 euron oliiviöljyä ja kaviaaria, kun luit tästä ketjusta, että ne ovat trendikkäitä Vauvalaisille ;D ja otka ihan varmasti aina ovat sillä "normihinnalla" siinä samalla kun haet sen 2 senttiä normihintaa halvemman makaronipussin tai pekonisiivun, jolla sut on kauppaan houkuteltu. Tai ostat jotain naisellista kosmetiikkaa tai vitamiinipillereitä, joka painaa ehkä vain 50 g, mutta kilohinta on monta sataa.
Kyllä se kate otetaan aina jostain.
Ja en puolestani lähtisi vertailemaan sitä halpaa ruokailua Suomen ja ulkomaiden välillä kun joudun maksamaan montaa sataa ulkomaanmatkasta, mitä en laskisi kk-kuluksi, vaikka pitäisikin.
-winner-
Prosessoidun ruuan tms. suhteen pitäisi mielestäni kyllä huomioida myös se, mitä se eläin syö tai kasvatetaanko kasvi millaisessa vedessä tai mitä myrkkyjä siihen pilaantumisen estämiseksi kuoreen ruiskutetaan joko tilalla tai matkan aikana toiselta puolen maapalloa. Tai liukeneeko jotain peltipurkista.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Itse järkytyin kuin pahasti ulosotossa oleva kaveri veteli veden sijasta päivittäin kaljaa ja ruokiakin osti kaupasta hällä väliä asenteella. Kallista Beroccaa oli myös pöydällä vaikka itse ostan ihan halvinta vastaavaa Lidlistä eikä itselläni ole mitään talousvaikeuksia. No kämppähän häneltä lopulta alta lähti kun ei vaan osannut säästää missään. Valintoja, niin kuin joku täällä kirjoitti.
Mulla vähän samanlainen kaveri. Ostaa siis päivittäin R-kioskilta jotain 0,5l jaffapulloja 3€, kun taas itse käyn ehkä kerran kuussa ostamassa Citymarketista 24 x 0,33l jaffasäkin, joka siellä lähes aina tarjouksessa 9,99€. Yhden 0,33 limujen hinnaksi tulee 0,41€, josta toki saa pantin vielä takaisin. Sellaisen otan sitten välillä töihin mukaan tai viikonloppuherkkuna juon. Eli varmaan kaikilla olisi jotain säästökeinoja, jos oikein haluaisi. Ps. Kaverilla kyllä ihan käytössä auto ja naapureina asutaan, mutta ei kuulemma jaksa miettiä tollasia vaikka työtön on. Kuulemma kyseessä vaan 3€ niin ei ole niin väliä. Ei siis taida olla oikeasti edes rahapulaa eikä edes töitä etsi.
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Näin kerran melko hätkähdyttävän dokkarin jossa greipit ja mandariinit rahdattiin ties minne toiselle puolen maailmaa käsiteltäväksi. Jollain myrkyllä niiden lohkojen nahat irrotettiin. Olenkin joskus hotelliaamiaisilla ihmetellyt niitä ihania nahattomia greipinpaloja. En enää.
Enpä ole noin kalliissa hotelleissa asunutkaan, mutta reppureissasin Thaimaassa kyllä vuoden, ja siellä ei tullut ikinä juotua kahvia aamuisin vaikka Suomessa niin teenkin. Suomessa taas en ikinä syö hedelmiä, mutta siellä ostin joka päivä sen 0,50€ maksavan hedelmämehun katukojusta. Eli valitsin sen tuoreen hedelmän, esim. appelsiinin, mangon, kookoksen tai vesimelonin, ja paikallinen myyjä sen kuori edessäni ja laittoi tehosekoittimeen pullotetusta vedestä tehtyjen jääpalojen kanssa. Pyysin aina ilman makeutusainetta, sillä hedelmän oma makeus on mielestäni tarpeeksi. Hyvää ja virkistävää oli! Suomessa taas en mehuja juo. Sain sen juoman isoon TaKe away -kannettavaan muovikuppiin ja pillin mukaan. Tietenkin vähän turhaa muoviroskaa mutta hygieniasyistä ihan ok. Kesti tuntikausia juoda se iso juoma. Ja vuoden ei aikana ei kertaakaan mennyt vatsa muutenkaan sekaisin eli turhaa pelotellaan jollain turistiripuleilla tms. Toki ravintoloissa pyydän aina ilman jääpaloja, jos en varmuudella tiedä onko ne pullotetusta vedestä tehty.
No ei kai tollaset 3 aineen salaatit nyt varmasti paljoa maksakaan, varsinkin jos proteiinina pari ruokalusikallista pähkinää tai raejuustoa. Mulla pakastimessa aina sellainen 0,35€ maksava pinaattipasta ja kuivakaapissa 1l iskukuumennettu maito niin varsinkin kipeenä niin heitän noi vaan kattilaan. Aina löytyy siis kans kotoa vehnäjauhoa, margariinia ja suolaa ja pippuria. Myös kananmunaa on aina. Iso kattilallinen pinaattikeittoa maksaa alle 2€ ja siitä syö helposti 6 kertaa eli annos maksaa joku 0,30€ näkkärin kanssa jos sitäkään.