Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?

Vierailija
02.09.2026 |

Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.

Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vastaamatta ensikerralla.

Vierailija
2/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.

Vierailija
4/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Sairaalasängyt kyllä haetaan. Ei niitä saa itse kuljetella. 

Vierailija
5/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Vierailija
6/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Vierailija
7/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.

Vierailija
8/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalasängyt kyllä haetaan. Ei niitä saa itse kuljetella. 

Arvaa vaan haettiinko? Soittelin useampaan paikkaa ja minulle sanottiin että ei kuulu heille. Lopulta mietin että työnnän vaan pihalle ja jätän sinne ruostumaan. Sitten sain riskin miehen avuksi ja saatiin palautettua. 

Vierailija
9/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Mikä on hoitava taho? 

Vierailija
10/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla laillista, että kuka tahansa saa ilman lupaa ilmoittaa lähiomaisekseen kenet vaan, etenkin jos mukana seuraa kaikenlaisia omaisen velvollisuuksia?

Vierailija
11/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on varman tädiltä kysyneet jossain tilanteessa terveydenhuollossa lähiomaisen nimeä ja täti on sanonut kuka hän on. On minultakin kysytty lähiomaisen nimeä ja sen sanoessani olen ajatellut, että sitä kysytään sen takia, että tiedetään kenelle ilmoitetaan esim. jos minulle tapahtuu jotain. En todellakaan ole ajatellut tämän henkilön joutuvan hoitamaan käytännön asioitani ellen itse häntä siihen erikseen pyydä. Tämä on juuri tällaista, kun itsekseen huonosti pärjääviä vanhuksia lähetetään kotiin ja oletetaan kaikilla olevan joku läheinen joka voi ryhtyä auttamaan kotona pärjäämistä.

Vierailija
12/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilö päädy edunvalvontaan sillä perusteella, että on iäkäs ja toipumassa leikkauksesta. Puhu tätisi kanssa, älä kiukuttele fysioterapeutille.

Vierailija
13/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen  ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.

Ap

Vierailija
14/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilö päädy edunvalvontaan sillä perusteella, että on iäkäs ja toipumassa leikkauksesta. Puhu tätisi kanssa, älä kiukuttele fysioterapeutille.

Totta kai päätyy jos ei käytännön asiat hoidu. Hyvin harva vanhus selviää loppuun saakka ilman edunvalvojaa tai omaisia. Jos ei kukaan omainen hoida asioita tuossa vaiheessa, niin ei ne laskut ja palvelut hoidu sieltä hoitopaikasta käsin.

Vierailija
15/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteis ikäihmisten asiakasohjaukseen.

Vierailija
16/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ystävällinen, mutta selkeä puhelussa ja pahoittelin, että emme voi auttaa toisiamme enempää asian suhteen. En tiedä, miksi tädin poika ei ole tädin terveystiedoissa yhteyshenkilönä. Yritin etsiä hyvinvointialueen sivuilta lomaketta, jolla voi poistaa itsensä toisen ihmisen terveystiedoista. En löytänyt sellaista. Alan ymmärtää, miksi sellaista ei laiteta tarjolle. Löysin huoli-ilmoituksen, joten täytin sen  ja avasin tilanteen avoimeen tekstikenttään.

Ap

Soita vielä sille tädin pojalle jotta varmasti tietää äitinsä tilanteesta.

Vierailija
17/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hoitava taho? 

Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa. 

Vierailija
18/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.

Surullista, että koet tarpeelliseksi syyllistää tuntematonta ihmistä sen sijaan että edes lukisit aloituksen. Täti ei ole kuolemassa AP:n tarinassa. Olisiko aika sinun itse opiskella hieman empatiakykyisyyttä ja tutkiskella syitä siihen miksi reagoit noin.

Vierailija
19/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai päätyy jos ei käytännön asiat hoidu. Hyvin harva vanhus selviää loppuun saakka ilman edunvalvojaa tai omaisia. Jos ei kukaan omainen hoida asioita tuossa vaiheessa, niin ei ne laskut ja palvelut hoidu sieltä hoitopaikasta käsin.

Ihminen on oikeustoimikelpoinen vaikka ei voi itse kuljettaa apuvälineitään. Eri asia jos on edennyt muistisairaus tms., silloin edunvalvonta voi tulla kyseeseen. Hänen pitää pyytää apua joltakulta muilta kuin ap:ltä, vaikka siltä pojaltaan.

Vierailija
20/24 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Soita vielä sille tädin pojalle jotta varmasti tietää äitinsä tilanteesta.

Ei minulla ole hänen numeroaan. En ole lainkaan läheinen tätini kanssa, enkä muista milloin viimeksi olisin nähnyt tai ollut missään yhteydessä hänen poikaansa. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi