Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunaleikkele 1 on joku 7g eli 5 sellasta päivässä on prosessoitua lihaa 35g päivässä eli viikossa 245g. Onhan toi aika paljon, vaikka mitään muuta lihaa tai kanaa ei söis.
Toki ymmärrän, että 200g kalkkunaleikkelettä maksaa 1,50€ joka kaupassa, kun taas joku kanadalaisen 300g sisältää aina hävikkiä ja se pitäisi paistaa jne. Eli helpompi vaan saksia sen ruoan joukkoon vaikka se pari leikkelettä aina kerrallaan kun on valmis sellaisenaan syötäväksi. Ja vähärasvainen.
Mikä ihmeen ruoka syntyy saksitusta kalkkunaleikkeleestä? Leikkeethän laitetaan yleensä leivän päälle eikä lämpimään ruokaan. Tässä ketjussa on kyllä toinen toistaan hullumpia nuukuuden muotoja, ei raaskita ilmeisesti halvinta broilerisuikaletta enää edes ostaa?
Ruokabudjetilla 100€/kk tai alle, Vaatii viekkautta, toisinaan vääryyttä ja luovaa hulluutta.
Hyviä vinkkejä voi koittaa youtuubin kanavalta atomic shrimp. Setä tekee päivän tai parin ruuat 1:llä tai 2:lla :lla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tollaset 3 aineen salaatit nyt varmasti paljoa maksakaan, varsinkin jos proteiinina pari ruokalusikallista pähkinää tai raejuustoa. Mulla pakastimessa aina sellainen 0,35€ maksava pinaattipasta ja kuivakaapissa 1l iskukuumennettu maito niin varsinkin kipeenä niin heitän noi vaan kattilaan. Aina löytyy siis kans kotoa vehnäjauhoa, margariinia ja suolaa ja pippuria. Myös kananmunaa on aina. Iso kattilallinen pinaattikeittoa maksaa alle 2€ ja siitä syö helposti 6 kertaa eli annos maksaa joku 0,30€ näkkärin kanssa jos sitäkään.
Siis tarkotitko pakastepinaattia? Vai onko jossain pinaattipasta 35snt.?
Pakkasesta löytyy muuten pakastepinaattia, kaapista kahta tai kolmea erilaista pastaa, sipulia ja valkosipulia riittävästi erilaisia mausteita ja ravintohiivaa sekä kauramaitoa. Noista voisi pinaattipastaa kyllä jokin päivä tulevalla viikolla tehdä töihin lounaseväiksi
Kuinka paljon siis maksoit savulohisalaatista 350 g, jos alennus 4,71 e?
Sienestysmatikalla X*0,60=4,71 niin se 0,40% on 3,14€. Alkuperäinen hinta olisi ollut 7,85€.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunaleikkele 1 on joku 7g eli 5 sellasta päivässä on prosessoitua lihaa 35g päivässä eli viikossa 245g. Onhan toi aika paljon, vaikka mitään muuta lihaa tai kanaa ei söis.
Toki ymmärrän, että 200g kalkkunaleikkelettä maksaa 1,50€ joka kaupassa, kun taas joku kanadalaisen 300g sisältää aina hävikkiä ja se pitäisi paistaa jne. Eli helpompi vaan saksia sen ruoan joukkoon vaikka se pari leikkelettä aina kerrallaan kun on valmis sellaisenaan syötäväksi. Ja vähärasvainen.
Mikä ihmeen ruoka syntyy saksitusta kalkkunaleikkeleestä? Leikkeethän laitetaan yleensä leivän päälle eikä lämpimään ruokaan. Tässä ketjussa on kyllä toinen toistaan hullumpia nuukuuden muotoja, ei raaskita ilmeisesti halvinta broilerisuikaletta enää edes ostaa?
Minä saksin salaattini joukkoon usein pari kalkkunaleikkelettä tai joskus kinkkuleikkelettä. En nyt ala paistamaan itselleni mitään 300g kallista kanapakettia jos vielä kallis pörssisähkö ja haluan lounassalaattiin heti. Lisäksi tulee paljon halvemmaksi, eikä tule vahingossa syötyä liikaa lihaa, jota muutenkin välttelen. Monesti siis syönkin salaattini tai ruokani ilman lihaa, ja laitan sinne joukkoon pähkinää/keitettyä kananmunaa/vähärasvaista raejuustoa/siemeniä tms. Tuomaan ruokaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaah, -60% lauantaimättöä kaupasta, näillä mennään koko ens viikko (jos ei tuu lisää nälkä):
hinta ja alennus (suluissa) eli alkup.hinta nämä yhteensä...
Abc --- kebab riisillä 2,28 (-3,41), lohikeitto 2,26 (-3,39), kaakaovanukas x-tra kermavaahdolla 6 kpl 2,04 (-3,06), vispipuuro 0,88 (-1,31) yht. 7,46
S --- rasvaton maito 1,75l 1,35, chorizopyörykät 200 g 1,27 (-1.91), grillattu broiler rinta 2 palaa 2,48 (-3,71), isot lihapullat kermakastikkeessa 0,92 (-1,39) + rosmariiniperunat 100g 0,57 (-0,85) -annos, kivikylän lihapullat 1,26 (-1,89) yht. 7,85
K --- pingviini trio jäätelö 1l 2,29, valio viili 2 purkkia (-0,72), maitokolmio mansikkarahkat 3 kpl (-2,97), savulohisalaatti 350g oma annos (-4,71), oululainen reissumies tumma (-0,89) hk kalapaistos 300g (-2,13) erilainen kuitti, en jaksa laskea hintoja... nämä yht 10,67
ja voi kamala kun on herkku
Kuinka paljon siis maksoit savulohisalaatista 350 g, jos alennus 4,71 e? Mitä siinä oli ja onko hintansa väärti?
jäävuorisalaatti, kurkku, kirsikkatomaatti 6 kpl, pestopasta, savukirjolohi + valkoinen balsamicakastike. Normihinta olisi ollut huimat 7,85, jota en olisi siitä koskaan valmis maksamaan, mutta varmaan joku kiireinen päivän lounaaksi olisi senkin maksanut.
Kilohinta 22,95. 7,85-4,71 = pii ;D
Varmaan saa kyllä halvemmalla kaikki ainekset, jos erikseen ostaa ja itse tekee muovikulhoon pariksi kolmeksi päiväksi, mutta mulle kävi tuokin, pahvirasia muovikannella. Kaikki ostosalaatit kummiskin ovat aina noin 300g rasioissa ja noin kolmisen euroa jää alehinnaksi. Yksi ruisleipä kaveriksi ja hyvin on pärjännyt tuolla koko päivän.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä leikkeleitä syödään myös sellaisena tapaksina tai laitetaan yhden leikkeleen väliin vaikka tuorejuustoa ja salaattia ja saa ihania suupaloja juhlapöytään. Miksi pitäisi syödä vaan leivän päällä ja ostaa kaupasta broilerisuikaleita salaattiin? Kai nyt ruoanlaitossa voi käyttää mielikuvitusta ja luovuutta, ja keittiössä vaikka korvata kalliita raaka-aineita halvemmilla tai jättää kokonaan pois. Itse syön välillä näkkärin margariinilla JA mansikkahillolla kun tekee mieli kunnolla herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jämäleikkeet vaikka pyttäriin, munakkaaseen, salaattiin tai frittataan. Et taida usein tehdä safkaa.
Mahtaako täällä olla sen ikäisiä ihmisiä jotka muistavat aivan yleisen aterian: leikkelelautanen.
Kinkkuleikkeleestä muuten saa ihanan naposteltavan kun laittaa sen päälle piparjuuritahnaa, rullaa ja pakastaa hetken. Leikkaa sitten pienemmiksi paloiksi kohmeisena.
Kampin Pimu
Minä olen tehnyt pitsapohjan ilmaiseksi saamistani kukkakaalista, joista tein myös wingsejä. Ai kauheeta, olis varmaan pitänyt pitsapohja tehdä jostain durumjauheesta ja öljystä ja varmaan kanawingsejä saa vain tehdä. No säästin aina paljon, ihan rahaa mutta myös terveyttä. Yleensä ne fiksuimmat varmasti syövät edullisesti mutta hyvin. Tyhmästä päästä monesti kärsii sekä lompakko että kroppa.
"Jämäleikkeet vaikka pyttäriin, munakkaaseen, salaattiin tai frittataan. Et taida usein tehdä safkaa."
Mitkä jämäleikkeet? En itse ainakaan osta leikkelettä niin paljoa, että sitä mitenkään yli jäisi, kuluu ihan normaalisti leivän päällä. Eikö osa säästäväisyyttä nimenomaan ole, että ruokaa on mitoitettu ostettavaksi sen verran kuin sitä normaalissa käytössä kuluu eikä tarvitse keksiä mitään jämäruokia?
Juurihan leikkeleistä on ollut uutisissa, pitkälle prosessoitua ja suolapitoista einestä monesti myös lisäaineilla. Kyllä paistettu ja vähemmän prosessoitu broilerisuikale on paljon terveellisempi valinta siihen salaattiinkin ja suolan määrää voi itse säädellä.
Vierailija kirjoitti:
"Jämäleikkeet vaikka pyttäriin, munakkaaseen, salaattiin tai frittataan. Et taida usein tehdä safkaa."
Mitkä jämäleikkeet? En itse ainakaan osta leikkelettä niin paljoa, että sitä mitenkään yli jäisi, kuluu ihan normaalisti leivän päällä. Eikö osa säästäväisyyttä nimenomaan ole, että ruokaa on mitoitettu ostettavaksi sen verran kuin sitä normaalissa käytössä kuluu eikä tarvitse keksiä mitään jämäruokia?
Käyn kerran viikossa kaupassa ja ostan aina 1 leikkelepaketin 1,50€. Mulla menee leipien päällä 1-2 päivässä eli max.14 viipaletta viikossa ja paketissa paljon enemmän. Jos säästelisin niitä 2 viikkoa niin tuskin olisi enää avattuna kovin hyviä. Eli kyllä, syön viikonlopun aikana ne 10 leikkelettä tms. Ihan pitsan joukossa tai salaatissa tai munakkaassa kun muutenkin tyhjennän jääkaappia maanantain kauppareissua varten.
Ja lisään vielä, minä joka ostan sen kalkkunakastike viikossa 1,50€, niin en käytä muuta lihaa eli mielestäni ei ole kohtuutonta ostaa 1 leikkelepakettia joka viikkoisella kauppareissulla.
2 aikuista ja teini. 1500 eur kk ruokakauppaan. Itse syön vielä lounaan työpaikalla. Ei me mitään kaviaaria syödä vaan itsetehtyä kotiruokaa. En kyllä ymmärrä miten te muut pärjäätte noilla summilla.
Nyt kyllä olen hämmentynyt. Kirjoitin viestin jämien mahtavuudesta, ja kommenttini jonoutettiin. En tiedä, olikohan pinaattikeitto kastikkeena liian räväkkää?
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Nyt kyllä olen hämmentynyt. Kirjoitin viestin jämien mahtavuudesta, ja kommenttini jonoutettiin. En tiedä, olikohan pinaattikeitto kastikkeena liian räväkkää?
😂
Kampin Pimu
Jos laskee ravitsemussuositukset mukaan srkasyöjän kuukauden ruuat niin suhteellisen tarkka ostoksissa saa olla että pääsee alle 100e/kk. Kokeillaanpa:
Lihaa 400g/viikko. Oletus kilohinta 10e. Tekee 16e/kk
Kalaa oliko se 400g/viikko, josta puolet rasvaista. Oletus syödään muikkua 10e/kg. Tekee 16e/kk
Palkokasveja 100g joka pv. Se on on 3kg/kk. No kuivaherneet eivät maksa paljoa. Olisiko 6e/kk.
Kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä puoli kiloa päivässä. Oletus keskihinta 2e/kg. Jos syö 800g/pv ostaa halvempaa. Tekee 15kg/kk, eli 30e/kk.
Leipää noin 100g/pv. Tekee 3kg/kk. Itse leipoen halvempaa, jos on aikaa, mutta kaupasta oletusostohinta n 10e/kg. Tekee 30e/kk.
Rypsiöljyä 25g/pv. Tekee 750g/kk. No hupsista, nyt mentiin jo yli budjetin ja leipärasvs perunat ja makaro it on virlä ostamatta.
Alle 100e/kk vaatii siis sen että leivotaan itse, marjadtetasn sienrsyetään kslastetssn kasvatetaan vihanneksia ja perunaa itse. Näillä keinoin onnistuu kyllä tuo alle 100e/kk. Itsrllä oli aikoinaan tuon kokoinen kuuksudibufjrthi sisältäen ruuan lisäksi myös shampoot, saippuat, ompelulangat, silmänneulat, kk-suojat, paikallisbussit ja muut matkat, oppikirjat, kynät, ym kaikki mahdolliset kulut vuokraa lukuunottamatta. Toukkaa se oli. Sisareni sanoi halvekdien minusta että kun ihminen ei osaa hoitaa raha-azioitaan. No hän ei tiennyt eikä ymmärtänyt kun ei itse ollut koskaan ollut samassa tilanteessa. Ja asuin kaupungissa alivuokralaishuoneessa. Noita omatoimisuussäästökeinoja ei siinä asunnossa voinut käyttää. Hengissä tässä kuitenkin vielä ollaan, vaikka nälkä oli silloin kova
Kauralese ja kuorelliset maapähkinät, naturell.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskee ravitsemussuositukset mukaan srkasyöjän kuukauden ruuat niin suhteellisen tarkka ostoksissa saa olla että pääsee alle 100e/kk. Kokeillaanpa:
Lihaa 400g/viikko. Oletus kilohinta 10e. Tekee 16e/kk
Kalaa oliko se 400g/viikko, josta puolet rasvaista. Oletus syödään muikkua 10e/kg. Tekee 16e/kk
Palkokasveja 100g joka pv. Se on on 3kg/kk. No kuivaherneet eivät maksa paljoa. Olisiko 6e/kk.
Kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä puoli kiloa päivässä. Oletus keskihinta 2e/kg. Jos syö 800g/pv ostaa halvempaa. Tekee 15kg/kk, eli 30e/kk.
Leipää noin 100g/pv. Tekee 3kg/kk. Itse leipoen halvempaa, jos on aikaa, mutta kaupasta oletusostohinta n 10e/kg. Tekee 30e/kk.
Rypsiöljyä 25g/pv. Tekee 750g/kk. No hupsista, nyt mentiin jo yli budjetin ja leipärasvs perunat ja makaro it on virlä ostamatta.
Alle 100e/kk vaatii siis sen että leivotaan itse, marjadtetasn sien
Aika yläkanttiin hinnat laskettu. Meillä ei syödä lihaa noin paljoa, vaan se on korvattu ihan soijalla ja herneillä yms. Enkä ikinä maksaisi mistään lihasta 10€/kg kun kalliista lähikaupastakin saa jauhelihapaketin a alle 6€/kg.
kuka ostaisi kalaa 10€/kg ja söisi kalaa 400g päivässä eli 4 kertaa viikossa? 200g viikossa riittää ja lohta saa usein kaupasta tarjouksesta 7€/kg jolloin sitä voi ostaa ja pakastaa. Tai ostaa aina halpoja pakastekalapuikkoja tai silliä tai tonnikalapurkin.
Kallista syödä aina kasvista, jonka keskihinta 2€/kg. Toki joka kaupan pakasteesta saa monipuolisen kasvispussin tuolla hinnalla, mutta itse käytän enimmäkseen kausituotteita olevia kasviksia, esim. Äsken ostin porkkanapussin 1kg 0,69€ ja kaalin 0,99€/kg.
Leipää 100g päivässä? Siis puolikkaan paahtoleipäpussin, herranjestas. Itse syön leipää päivässä 1-2 viipaletta iltapalana eli n. 30g. Aamupalana syön kaurapuuroa margariinilla ja keittoruoan kanssa saatan syödä hapankorpun/näkkärin.
En yhtään ihmettele jos ei pääse lähellekään 100€/kk kun ruokamäärät on niin hurjia ja ostellaan kilohinnaltaan kalliita juttuja.
Siis tarkotitko pakastepinaattia? Vai onko jossain pinaattipasta 35snt.?