Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11041/19168 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Kuolen, jos syön vielä palaakaan eineksiä tai leikkeleitä tai pizzaa.

Ai niin, mutta, kuolenhan mä muutenkin. Joten...

Tänään ja huomenna vielä sitä itsetehtyä makaronilaatikkoa. La-su herkutellaan ja loput kala-annokset. Maidon join jo. Leivistä toinen pussi syöty. Jogurttipurkki avaamatta, menee marjojen kera...

Kauppaan siis vasta aikaisintaan sunnuntaina.

Tosin - tänään olisi maanantaina kaupoissa tehdyt ruoka-annokset tiskillä varmasti sen -60%. Onkohan ne siis silti niitä haitta-eineksiä, jos kauppias on itse tehnyt eri raaka-aineista, eikä vaan lämmittänyt mikrossa? Hmmm - missä menee raja?

-winner-

Vierailija
11042/19168 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Kuolen, jos syön vielä palaakaan eineksiä tai leikkeleitä tai pizzaa.

Ai niin, mutta, kuolenhan mä muutenkin. Joten...

Tänään ja huomenna vielä sitä itsetehtyä makaronilaatikkoa. La-su herkutellaan ja loput kala-annokset. Maidon join jo. Leivistä toinen pussi syöty. Jogurttipurkki avaamatta, menee marjojen kera...

Kauppaan siis vasta aikaisintaan sunnuntaina.

Tosin - tänään olisi maanantaina kaupoissa tehdyt ruoka-annokset tiskillä varmasti sen -60%. Onkohan ne siis silti niitä haitta-eineksiä, jos kauppias on itse tehnyt eri raaka-aineista, eikä vaan lämmittänyt mikrossa? Hmmm - missä menee raja?

-winner-

Yhyy, mulla mennyt viime kuukaudessa rahaa 63€. Eli jos toi 100€/kk on budjetti, niin hitsit, mähän tilaan vaikka pitsat kotiin 25€ niin siinä on taas 2 päivän luksusruoat. Mutta siis kasvispirsat kiitos, oksennan jos näen jotain kinkkua jossain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
11043/19168 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraprosessoidut ruuat on yleensä haitallisia. Mitä vähemmän se ape muistuttaa sitä alkuperäistä raaka-ainetta, sitä varmemmin se on pitkälle prosessoitua. Juuressose ja jauheliha ovat siis prosessoituja aineksia. Ei se kyllä sitten oikeasti kerro sitä, että onko se haitallisesti prosessoitua vai ei?

Joo, ei yhtään leikkelettä enää. Tänään.

Mut tein erinomaisen hyvää ja taatusti jonkun suosituksen vastaista kylmäsavulohipastaa. Oli taas pitkä päivä, enkä kiertänyt ruokakaupan kautta (maanantaina oli se kauppapäivä, vai oliko se tiistai? tällä viikolla). En muistanut aamulla ottaa mitään proteiinia sulamaan, joten kotiin tultua sitten tuijotin pakastimeen, että mitähän sitä loihtisi. Itseasiassa olin etsimässä pekonia, mutta sitä ei nyt osunut käteen. Löysin kylmäsavulohta, ja paketeissa oli juhlallinen hinta 1,50€. Kaksi pakettia lohta, purkki kermaa (ei ruokakermaa), pari kourallista pakasteherneitä ja jonkin verran mausteita sekä kuivapainoltaan 800g spagettia. Spagetin sekaan loraus öljyä keittämisen jälkeen, vaikkei niin saisi tehdäkään, ja spagetin keitinvettä vähän kastikkeen joukkoon.

Noin 5€, eli 1,00€ per syöjä. Jos olisi ollut sitä Helsingin halpaa spagettia, niin olisi jäänyt alle 5 euron.

(2x1,5+1,15€+0,8x0,79€ plus mausteet =5€).

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11044/19168 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ostosta tarttui haaviin, lihansyöjä kun olen:

nyhtökirjolohi 180g 1,20e (-1,79) kaksi pakettia ostin

hornet siipipalat 900g 1,94 (-2,91)

-winner-

Vierailija
11045/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ruokaa olen syönyt ja ihan hyvälle maistuu. On tutkitusti vielä terveellistä.

Vierailija
11046/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Risman hyvikkileipälaatikko maksaa 2 euroa. Niin paljon leipää en syö koko kuukauden aikana. Lisäksi hyvikkikasvislaatikko kerran viikossa on 2 euroa. Aina on jotain tuoretta siis. Lisäksi ostan laputettuja, jos niitä vaan löytyy. Ostan tarpeet kahteen erillistalouteen, rahaa menee n. 200 euroa eli 100 e/talous. Teen myös ruuan kahteen talouteen, joskus samaa, joskus eri ruuat. Kaikki kotona tehtyä, ei eineksiä, ei yleensä puolivalmisteita. Yleensä ruokaa vähintään 2 päiväksi, jos vielä jää, osa pakkaseen. Summa sisältää wc-paperit, hammastahnat ym. pientuotteet. Lisäksi yhden aikuisen kissan hiekat ja ruuat. (Kahteen talouteen -> autan vammaista läheistä, joka ei muuten saa mitään palveluja, tukia, apuja).

Vierailija
11047/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Risman hyvikkileipälaatikko maksaa 2 euroa. Niin paljon leipää en syö koko kuukauden aikana. Lisäksi hyvikkikasvislaatikko kerran viikossa on 2 euroa. Aina on jotain tuoretta siis. Lisäksi ostan laputettuja, jos niitä vaan löytyy. Ostan tarpeet kahteen erillistalouteen, rahaa menee n. 200 euroa eli 100 e/talous. Teen myös ruuan kahteen talouteen, joskus samaa, joskus eri ruuat. Kaikki kotona tehtyä, ei eineksiä, ei yleensä puolivalmisteita. Yleensä ruokaa vähintään 2 päiväksi, jos vielä jää, osa pakkaseen. Summa sisältää wc-paperit, hammastahnat ym. pientuotteet. Lisäksi yhden aikuisen kissan hiekat ja ruuat. (Kahteen talouteen -> autan vammaista läheistä, joka ei muuten saa mitään palveluja, tukia, apuja).

Noihin hyvikki-laatikoihin en ole koskaan täälläpäin törmännyt. A) joko en osaa niitä etsiä oikeasta paikasta. B) niitä ei täälläpäin kaupoissa ole C) ne on menneet jo kun kaupassa käyn.

Vierailija
11048/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon monesti löytänyt Prismasta noita 2€:n hävikki leipäpusseja, jotka siis pakastan ja riittää useammaksi kuukaudeksi. Mutta silloin olen käynyt puolen päivän aikaan arkena kaupassa. Turha kuvitella että viikonloppuisin mitään olisi.

Vierailija
11049/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun osa löytää näitä hävikkikasseja viikottain ja niiden varaan voi perustaa ruokavalion leivät/kasvikset. Suurimmalle osalle nämä on kyllä satunnaisia löytöjä tai sitten niitä ei näe koskaan.

Vierailija
11050/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan noihin hyvikki-hävikkijuttuihin voi perustaa ruokabudjettiaan kuin aniharva, keitä sitten lienevätkkään. Kyllä se suurimmaksi osaksi on realistisesti perustettava normaalihintaisiin tuotteisiin ja yleisiin tarjouksiin ja sitten sattumoisin voi löytää alennettuja tms. Jos löytää. 

Vierailija
11051/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun osa löytää näitä hävikkikasseja viikottain ja niiden varaan voi perustaa ruokavalion leivät/kasvikset. Suurimmalle osalle nämä on kyllä satunnaisia löytöjä tai sitten niitä ei näe koskaan.

Kyllä täällä pohjoisempana Suomessa (about Jyväskylä-Kuopio-Vaasa -korkeudelta) löytyy (varsinkin Lidlistä) 2e hedelmä/kasviskasseja ja S-kaupoista hieman nahistuneita paprikoita, kaalia ja pinnalta ruskeapilkkuisia, mutta edelleen ihan syötäviä banaaniterttuja. K-kaupassa ne parhaat itsetehdyt valmisruoka-annokset ja kalat ja grillatut kanat. Leipää on joka paikassa vielä roskiin saakka menossa. Ei olisi suurikaan ongelma vaihtaa ruokavaliota ja ottaa eri ruuat talteen joka viikko lihansyöjästä kasvissyöjäksi tai takaisin, jos haluan.

Eikä täällä ole wolttaamista tai pizzan kotiovelle kuljetusta. Pizzeria on ja kauppakassit on mahdollista tilata kyllä ainakin K- ja S-kaupoista, se oli ainoa koronan tuoma hyöty. Seurakunnan kautta jaetaan ruokakasseja, joissa niitä ihan samoja punalaputettuja ja pitempikestoisia kuivamuonia. Varsinaisesti ei täällä nälkää tarvitse kenenkään nähdä, vaikkei kalastaisi tai sienestäisi tai ampuisi hirviä tai sorsia tai poimisi marjojakaan itse. Vanhuksiakin autetaan vielä suojatien yli, kun näkee, ettei toinen jaksa mennä ostostensa kanssa. Empatia on vielä arvossaan ja minäkin ostan siis joskus ruokaa tai tarjoan kauppakyydin heikommassa asemassa taloudellisesti oleville tuttaville.

-winner-

Vierailija
11052/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja nyt otan sen riskin, että olen sama henkilö kuin edellinen kirjoittaja ;DDDDD pitkä viesti ja jaoin kahteen osaan.

Ymmärrän kyllä sen, että isoissa kaupungeissa ei aina jää kaikille kaikkea, jos ei dyykkaamiseen ruokavaliotaan perusta tai jos ei pääse kulkemaan itse tai on pitkä matka kauppaan tai nälkäinen perhe odottaa ruuanlaittajaa kotona, niin silloin ostaa sitten ne tuotteet vaan silloin ja sillä hintaa, kun on kaupassa.

Ja että kaiken suunnittelu ja syötävän valinta ja ruoka-ajat on todella paljon helpompaa, kun olet itse se ainoa ruokittava suu. Ja ennenkaikkea aivan tämä uskomaton taito se ajan suunnittelu, että ehtii roikkua monta tuntia Vauvassa, laskea kalorit ja excel-taulukot, vertailla hinnat, käydä kaupassa ja sitten ruokkia koko perheensä tekemällä satumaisia aterioita, jotka eivät ole se sama viipaloitu yhden perunan ja yhden nakin nakkikeitto vedellä jatkettuna ja kukallisella lautasella 3-4 päivää ;DDDD

-winner-

Vierailija
11053/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon monesti löytänyt Prismasta noita 2€:n hävikki leipäpusseja, jotka siis pakastan ja riittää useammaksi kuukaudeksi. Mutta silloin olen käynyt puolen päivän aikaan arkena kaupassa. Turha kuvitella että viikonloppuisin mitään olisi.

Ei minkäänlaisia mahdollisuuksia ole käydä arkisin päiväaikaan kaupoilla hakemassa edullisia hyvikkilaatikoita. Kerran tai max kaks viikolla pääsee alkuillasta, ennen klo 18, käymään kaupassa. Yleensä Prisma, sieltä saan kaiken tarvitsemani aina ja joka kerta toisin kuin LIDL. Joskus harvoin lähi S-market, jossa hintataso lähes sama kuin Prismassa.

Aivan satunnaisesti tulee kaupassa käytyä lauantaina aamupäivästä.

Vierailija
11054/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki sitten asumistukeni tarkistettiin noin 60€/kk alemmas, vuoden vaihteessa vuokra nousee noin 15€/kk eli ruokaan jää jatkossa alle 100€/kk.

11055/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin yrittäjä ja mulla olisi leivissäni myymäläpäällikkö joka jatkuvasti tilaisi tavaraa niin, että siitä riittää kerta toisensa jälkeen puol'ilmaiseksi jaettavaksi, täysin ilmaiseksi annettavaksi ja vielä peräti roskiin heitettäväksi, antaisin potkut!

Miten päin tahansa elon laskuoppia vääntää, tällainen toiminta ei voi olla kannattavaa. Pakko olla lähtöhintojen niin korkeat, että katetta tulee. Mutta silti, en edes pelkkänä asiakkaana tuollaista toimintaa kannata. Nih!

Kampin Pimu

Vierailija
11056/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Jos olisin yrittäjä ja mulla olisi leivissäni myymäläpäällikkö joka jatkuvasti tilaisi tavaraa niin, että siitä riittää kerta toisensa jälkeen puol'ilmaiseksi jaettavaksi, täysin ilmaiseksi annettavaksi ja vielä peräti roskiin heitettäväksi, antaisin potkut!

Miten päin tahansa elon laskuoppia vääntää, tällainen toiminta ei voi olla kannattavaa. Pakko olla lähtöhintojen niin korkeat, että katetta tulee. Mutta silti, en edes pelkkänä asiakkaana tuollaista toimintaa kannata. Nih!

No mutku siinä ravintoketjussa tuottajalta kauppaan on niin monta väliporrasta ja jokainen vaikka haluaa sen 10% ja Cittari-kauppias vielä uuden Mersun tai kelomökin Lapista...

"ilmainen" tai -60% tuote otetaan kyllä sitten jonkun toisen tuotteen hinnassa pois, vaikkapa sen ihan saman Kiinasta tilatun elektroniikan kohdalla, jossa on sinulle bonuksena kauppiaan reipas Suomi-lisä, älä huolli ;DDDD

-winner-

11057/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on oikeasti kaukana pääkauppareiteistä. Kaikki tänne tuotava maksaa enemmän kuin muualla. Meillä on kylmää ja pimeää, valaistus ja lämmitys vaativat energiaa. Se maksaa. Tiestön kunnossapito maksaa ihan eri lailla kuin lämpimämmissä maissa... No joo. Itsestäänselvyyksiä.

Löysin grillimakkarapaketin tarjoushookooblöön alta. Olin unohtanut sen olemassaolon. Se jäi yli, kun vietimme syntymäpäivä joku aika sitten. Aistinvaraisen arvioinnin jälkeen totesin, että pannulle vaan: paketti ei ollut paisunut, makkarassa ei ollut värimuutoksia, avattaessa se tuoksui makkaralle. Pinta ei ollut limainen. Nuorisolle en viitsinyt muutama päivä yli vikp-makkaraa tarjota, saivat sitten punalaputettua kanaa+mangoldia+valkosipulia pakastimesta makaronin kanssa.

Söin myös coleslaw'n jämät pois, joten taas on estetty ruokahävikkiä.

Noita hävikkilaatikoita/kasseja olen tarkkaillut, harvemmin niitä löytyy. Liian aikaisin aamulla niitä ei täällä päin ole,ja ne ovat kaikki menneet jo puolen päivän aikaan. Punalaputettuja tuotteita alkaa olla jo aamulla, eniten niitä on ennen eläkeläisvyöryä eli ennen klo 10. Ilta-aleen niitä ei yleensä riitä. Viikonpäivästä en ole ihan varma, mutta arkisin niitä on enemmän. Olisiko maanantai, tiistai, torstai ja perjantai parhaimmat päivät? Perjantaina on usein punalaputettu sellaisia tuotteita, joiden vkp olisi viikonlopun aikana.

K-ketjussa leivät ovat nykyään -30%, ennen olivat -50%, S-liikkeen kaupoissa on vielä niitä -50% leipiä. Tokmannilla vaihtelee, välillä ne ovat -50%, välillä -30% ja välillä joku euromääräinen (senttimääräinen) hinta. Useimmin -50%.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
11058/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, ja yleensä menee paljon enemmänkin.

11059/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

No mutku siinä ravintoketjussa tuottajalta kauppaan on niin monta väliporrasta ja jokainen vaikka haluaa sen 10% ja Cittari-kauppias vielä uuden Mersun tai kelomökin Lapista...

"ilmainen" tai -60% tuote otetaan kyllä sitten jonkun toisen tuotteen hinnassa pois, vaikkapa sen ihan saman Kiinasta tilatun elektroniikan kohdalla, jossa on sinulle bonuksena kauppiaan reipas Suomi-lisä, älä huolli ;DDDD

-winner-

No tämä peruste kyllä ontuu pahemmin kuin itse Eriksson. En syö elektroniikkaa.

Kampin Pimu

Vierailija
11060/19168 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen täällä annoskokoja, se on ainoa selitys miksi jollain menisi niin paljon rahaa ruokaan. Toki seuraan paljon somea ja luen tarjouksia. Esim Sara Parikka kuvasi lounaansa, joka oli tuoretta pinaattia pohjalla ja paistettuja kurpitsakuutioita päällä sekö pähkinöitä. Olisikohan vielä ollut jotain raejuustoa vähän väriä tuomaan. Mutta yksinkertaista ja hyvää ja halpaa ja terveellistä. Nyt kun kurpitsaa saa halvalla kaupasta niin sitä kannattaa syödä. Lohi myös nyt joka kaupassa tarjouksessa. Lidlissä 6,90€/kg, sittarissa kait 7,90€/kg jne. Kannattaa ostaa ja pakastaa annospaloiksi.