Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Fiksuahan se on käskeä lapset syömään koulussa paljon niin kotona riittää kevyt annos tai lähinnä välipalat. Siis varsinkaan jos lapsi ei harrasta mitään eikä urheile. Norkoilee vaan ja istuu koneella.
Oon pistänyt huomiolle, ettei rikkaat usein raaski ostaa mitään kallista kaupassa ja siksi sitä rahaa on. Eli ostavat ihan sitä halpis suolaa 0,40€ joka kestää vuoden. Tosin suolaa käytetään niin vähän ruokien joukossa, eikä sitä kukaan paljaaltaan syö, niin enpä nyt tiedä onko maussa suuriakaan eroja. Sama oli tomaattien kanssa. Rikkaan ystäväni mielestä kilohinta oli liian kallis niin päätti ettei niitä nyt osta ollenkaan vaan ostankin halvempaa kurkkua leivän päälle. Kyllä mä köyhänä ostan tomaattia jos haluan, makso mitä makso.
Meillä ei aamuisin puuroa syödä niin olen alkanut tekemään kaurahiutaleista lettuja. Siis kaurahiutaleita, kananmunaa, maitoa, hyppysellinen suolaa ja joskus banaania tai marjoja tai kanelia/hunajaa joukkoon. Erilaisia makuvariaatioita. Meillä ei siis aamupalaa kotona syödä vaan kaikki ottavat tuollaisen aamiaswrapin bussiin, jossa sen vasta syövät. Teen edellisenä päivänä valmiiksi ja maistuu hyvin kylmänä. Siis vinkkinä, jos jossain muussakaan perheessä ei syödä aamupuuroa.
Riippuu mitä ostaa. Viimeksi kun järjestin illanistujaiset 7 vieraalle niin tein täytettyjä leipiä ja ruisnappeja ja pasta-tonnikalasalaatin. Kaikki ainekset alle 20€ ja yli jäi ruokaa. Kun taas sitä ennen ostin 4 pitsaa jaettavaksi meille seitsemälle niin maksoi 50€ ja kaikki meni ja tuntui et vieraille jäi vielä nälkä. Itse ehdin 1 pienen siivun syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Oon pistänyt huomiolle, ettei rikkaat usein raaski ostaa mitään kallista kaupassa ja siksi sitä rahaa on. Eli ostavat ihan sitä halpis suolaa 0,40€ joka kestää vuoden. Tosin suolaa käytetään niin vähän ruokien joukossa, eikä sitä kukaan paljaaltaan syö, niin enpä nyt tiedä onko maussa suuriakaan eroja. Sama oli tomaattien kanssa. Rikkaan ystäväni mielestä kilohinta oli liian kallis niin päätti ettei niitä nyt osta ollenkaan vaan ostankin halvempaa kurkkua leivän päälle. Kyllä mä köyhänä ostan tomaattia jos haluan, makso mitä makso.
Niin tuliko yllätyksenä, että päästäkseen varakkaaksi on monesti tehtävä joitain uhrauksia ja esimerkiksi extra työtunteja? Että on rahaa mitä sijoittaa jne. Jos ostat aina vain mitä huvittaa hintoja katselematta, niin tuskinpa ikinä ehdit vaurastumaan. Kyllä niiden vaatteiden, puhelimien ja autonkin arvolain laskee usein sen jälkeen kun se on ostettu, eli sillä ei voittoa tehdä vaikka kotiasi löytyisi ties mitä elektroniikkaa ja kallista ruokaa.
Söin juuri viimeisen lautasellisen viikolla tekemääni jauhelihakeittoa. On kyllä mielenkiintoista, miten niin perusruoka voikin olla niin hyvää. Sen kanssa vielä jälkiuunileipää (jonkun pienleipomon, oli ilmaisten leipien joukossa), ai että. 400g jauhelihasta tuli noin 12 annosta soppaa, sellaisia Ikean halvimpaan valkoiseen syvään lasilautaseen mahtuvaa annosta. Meillä on isoja soppakattiloita...
Mä olen varmaan ylittänyt jo kaikki veteen piirretyt viivat siitä, mitä kehtaa ostaa/pyytää/ottaa vastaan. Kaikki ilmainen kelpaa, jos ei muuten, niin jalostan sen sellaiseen muotoon, että sen voi laittaa eteenpäin. Kerran (korona alkuvaiheessa) sain melkein jätesäkillisen ruisleipiä. No ei sellainen määrä mahdu edes meidän pakastimiimme. Kuivasin ne (saunassa saunan jälkeen), pakkasin pienempiin pusseihin ja vein läheiselle hevostallille. Jättisäkki koiranruokaa meni yhdelle tuttavalle, joka toimii sijoituskotina espanjalaisille katukoirille (edellinen oma koiramme oli juuri kuollut, eipä ollut siis sille käyttöä). Eka koirani söin melkein vuoden koiranruokia, jotka olivat paikallisen eläintarvikeliikkeen poistoja (omistaja antoi meille, olin siellä tet-harjoittelussa ja sen jälkeenkin inventaarioita tekemässä satunnaisesti). Kulmasta rikkinäinen ruokasäkki kelpasi kyllä, tai ruokapurkit, joiden etiketit olivat sateessa liuenneet möhnäksi.
EI mua hävetä kaupassa latoa 10 tai 15 punalaputettua kananmunakennoa kaupan hihnalle, jos ne on 0,50€/kpl. Ostan xtra-tomaatteja ja käyriä kurkkuja, koska niiden kilohinnat on pari euroa halvempia kuin tavallisten. Pää pystyssä tervehdin tuttuja prismassa, vaikka kärryissä on 10 pakettia punalaputettua jauhelihaa, 5 pakettia punalaputettuja kebakoita ja alennusmaitoja...
Telkassa on Stanley Tucci Roomassa.
Kiusa se on pienikin kiusa
"Pää pystyssä tervehdin tuttuja prismassa, vaikka kärryissä on 10 pakettia punalaputettua jauhelihaa,"
Onko niitä punalaputettuja tuotteita vain kello 21:00 jälkeen? Olen nähnyt punalaputetun tuoteen vain kerran tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
"Pää pystyssä tervehdin tuttuja prismassa, vaikka kärryissä on 10 pakettia punalaputettua jauhelihaa,"
Onko niitä punalaputettuja tuotteita vain kello 21:00 jälkeen? Olen nähnyt punalaputetun tuoteen vain kerran tänä vuonna.
Useamman kerran olen maininnut oman kokemukseni täkäläisistä kaupoista: myymälöissä käyvät tuotteet läpi aamulla, ja aamupäivällä punalaputettuja on tarjolla eniten. Kun eläkeläiset tulevat (noin 10 jälkeen), niin suurin osa lähtee heidän mukaansa. Iltapäivällä on sitten enää yksittäisiä aletuotteita, eli työpäivän jälkeen on turha niitä etsiä. Illalla en ole -60% tuotteita juurikaan nähnyt, joskus on sushi-rasioita. Liian aikaisin aamulla, heti kauppojen auetessa, punalaputettuja ei ole. Maanantai on hyvä päivä, ja torstai-perjantai. Viikonloppuisin en juurikaan käy kaupoilla, en tiedä miten silloin on. Minulla on mahdollisuus käydä kaupoilla aamulla, mutta yleensä ei illalla.
Tämä pätee vain niihin kauppohin, joissa käyn.
Ske, olet niin viisas niin kerto minulle nuoremmalle, että kun aiemmin olen syönyt 5 ohutta kalkkunaleikkelettä per päivä enkä syö ikinä mitään muuta lihaa, kanaa tai kalaa, niin onko parempi nyt jättää terveyssyistä kokonaan ne leikkeleet pois vai onko ne parempi pitää ruokavaliossa? Hoikka olen, en liiku, vitamiineja popsin purkista. Kasviksia, juustoja ja ruisleipää syön paljon.
Kalkkunaleikkele 1 on joku 7g eli 5 sellasta päivässä on prosessoitua lihaa 35g päivässä eli viikossa 245g. Onhan toi aika paljon, vaikka mitään muuta lihaa tai kanaa ei söis.
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunaleikkele 1 on joku 7g eli 5 sellasta päivässä on prosessoitua lihaa 35g päivässä eli viikossa 245g. Onhan toi aika paljon, vaikka mitään muuta lihaa tai kanaa ei söis.
Toki ymmärrän, että 200g kalkkunaleikkelettä maksaa 1,50€ joka kaupassa, kun taas joku kanadalaisen 300g sisältää aina hävikkiä ja se pitäisi paistaa jne. Eli helpompi vaan saksia sen ruoan joukkoon vaikka se pari leikkelettä aina kerrallaan kun on valmis sellaisenaan syötäväksi. Ja vähärasvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ymmärrän, että 200g kalkkunaleikkelettä maksaa 1,50€ joka kaupassa, kun taas joku kanadalaisen 300g sisältää aina hävikkiä ja se pitäisi paistaa jne. Eli helpompi vaan saksia sen ruoan joukkoon vaikka se pari leikkelettä aina kerrallaan kun on valmis sellaisenaan syötäväksi. Ja vähärasvainen.
Miksi ruokaan pitäisi saksia jotain kalkkunaleikettä? Ruoka on parempaa ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuliko yllätyksenä, että päästäkseen varakkaaksi on monesti tehtävä joitain uhrauksia ja esimerkiksi extra työtunteja? Että on rahaa mitä sijoittaa jne. Jos ostat aina vain mitä huvittaa hintoja katselematta, niin tuskinpa ikinä ehdit vaurastumaan. Kyllä niiden vaatteiden, puhelimien ja autonkin arvolain laskee usein sen jälke
Ei, kukaan ei rikastu ostamalla halpaa suolaa. Todellisuudessa varakkaat ostavat kallista ruokaa, köyhät halpaa. Tämä on tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Hetki sitten asumistukeni tarkistettiin noin 60€/kk alemmas, vuoden vaihteessa vuokra nousee noin 15€/kk eli ruokaan jää jatkossa alle 100€/kk.
Hae perustoimeentulotukea?
Jos olisin viisas, olisin ihan hiljaa enimmäkseen 😆
Jos kalkkunaleike on ainoa "pahe" niin oikeasti, mitä väliä! Ja kannattaa muistaa, että puhutaan suosituksista, ei määräyksistä tai pakosta.
Aaah, -60% lauantaimättöä kaupasta, näillä mennään koko ens viikko (jos ei tuu lisää nälkä):
hinta ja alennus (suluissa) eli alkup.hinta nämä yhteensä...
Abc --- kebab riisillä 2,28 (-3,41), lohikeitto 2,26 (-3,39), kaakaovanukas x-tra kermavaahdolla 6 kpl 2,04 (-3,06), vispipuuro 0,88 (-1,31) yht. 7,46
S --- rasvaton maito 1,75l 1,35, chorizopyörykät 200 g 1,27 (-1.91), grillattu broiler rinta 2 palaa 2,48 (-3,71), isot lihapullat kermakastikkeessa 0,92 (-1,39) + rosmariiniperunat 100g 0,57 (-0,85) -annos, kivikylän lihapullat 1,26 (-1,89) yht. 7,85
K --- pingviini trio jäätelö 1l 2,29, valio viili 2 purkkia (-0,72), maitokolmio mansikkarahkat 3 kpl (-2,97), savulohisalaatti 350g oma annos (-4,71), oululainen reissumies tumma (-0,89) hk kalapaistos 300g (-2,13) erilainen kuitti, en jaksa laskea hintoja... nämä yht 10,67
ja voi kamala kun on herkkuja ja eineksiä tää ravintoympyrä, mutta mitäpä sitä ei söisi, jos halvalla on...
Kaakaovanukkaita sentään maltoin jättää vielä 3 purkkia hyllyyn muillekin, että turha valittaa siellä ;DDDD
Onneksi on kuivamuonakaapissa vielä lisää mitä sotkea sekaan, voi olla hernekeittopäiväkin ja sämpylöitä pellillinen tai kaksi vielä niistä tarjolla...
Ja nämä siis puoli yhdeksän iltakierroksella ja paljon jäi laputettuja hyllyihin vielä joka paikassa.
-winner-
Jäkaapissa on ollut pidempään jo muutama purkki maitorahkaa (niitä, mitä sain ilmaiseksi). Unohdin ostaa levitettä leivän päälle (eli K-menun halvinta margariinia, maistuu paremmalle kuin xtran halpis), ja yksi nuorista ei suostu syömään leipää voilla. Tein sitten rahka-voi-valkosipuli-levitettä. Ihan ookoo, olisi kaivannut enemmän suolaa ja ehkä ripauksen caynennea.
Mut siihen meni vain yksi purkki. Tänään tein kurpitsalettuja (kurpitsasosetta, amerikkalaisia pannukakkuja ilman pumpkin spice- eli piparkakkumausteita), reseptin piimän korvasin rahka+maitoseoksella. Kurpitsasoseen keitin halloween-kurpitsan jäämistöstä. Kun en noita -60€ vanukkaita löydä, niin ihan ite pitää herkut kokata 🤣
Sosetta sitten jäi vähän yli, joten käytin sen sämpylätaikinaan. Sitä oli niin vähän, ettei taida näkyä valmiissa sämpylässä häivähdystäkään oranssista. Siinä on sitten ensi viikon evässämpylät! Ja tämän päivän iltapala, sen rahkalevitteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aaah, -60% lauantaimättöä kaupasta, näillä mennään koko ens viikko (jos ei tuu lisää nälkä):
hinta ja alennus (suluissa) eli alkup.hinta nämä yhteensä...
Abc --- kebab riisillä 2,28 (-3,41), lohikeitto 2,26 (-3,39), kaakaovanukas x-tra kermavaahdolla 6 kpl 2,04 (-3,06), vispipuuro 0,88 (-1,31) yht. 7,46
S --- rasvaton maito 1,75l 1,35, chorizopyörykät 200 g 1,27 (-1.91), grillattu broiler rinta 2 palaa 2,48 (-3,71), isot lihapullat kermakastikkeessa 0,92 (-1,39) + rosmariiniperunat 100g 0,57 (-0,85) -annos, kivikylän lihapullat 1,26 (-1,89) yht. 7,85
K --- pingviini trio jäätelö 1l 2,29, valio viili 2 purkkia (-0,72), maitokolmio mansikkarahkat 3 kpl (-2,97), savulohisalaatti 350g oma annos (-4,71), oululainen reissumies tumma (-0,89) hk kalapaistos 300g (-2,13) erilainen kuitti, en jaksa laskea hintoja... nämä yht 10,67
ja voi kamala kun on herkkuja ja eineksiä tää ravintoympyrä, mutta mitäpä
Kuinka paljon siis maksoit savulohisalaatista 350 g, jos alennus 4,71 e? Mitä siinä oli ja onko hintansa väärti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ruoka syntyy saksitusta kalkkunaleikkeleestä? Leikkeethän laitetaan yleensä leivän päälle eikä lämpimään ruokaan. Tässä ketjussa on kyllä toinen toistaan hullumpia nuukuuden muotoja, ei raaskita ilmeisesti halvinta broilerisuikaletta enää edes ostaa?
Kasvisruokia syömällä ainakin meidän perhe syö helposti alle tuon 100€:kk. Tehdään tosin kaikki ruoat itse ja kerralla isot saisit, mitä vain lämmitetään seuraavana päivänä. Tapailin kerran miestä, jonka söi itse ja syötti lapselleen vain kerran päivässä jonkun Saarioisten pitsan ja muuten söivät paahtoleipää margariinilla ja joivat Cokista. Kasviksia tai hedelmiä ei siis ollut ikinä. En usko, että vähäisestä ruokamäärästä huolimatta heiltä onnistui tuo 100€/kk koska mies sitten ainakin itse sortui syömään jatkuvasti karkkia ja sipsiä ruoan korvikkeena. Eivät liikkuneet ollenkaan, mikä on varmaan syy-seuraus heikosta ruoanlaadusta. Summasummarum, syökää paljon edullisia kasviksia, vaikka ei tarvitse olla kokonaan kasvissyöjiä niinkuin meillä. Lapset sitten tietysti koulussa syövät mitä tarjolla on mutta kotiin ei lihaa osteta.