Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampin Pimu

Seurattavat (0) Seuraajat (0)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

20414/20484 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille villiyrttien kerääjille, ja miksei muillekin voin suositella  Ylen Areenalta podcastia jossa Kalle Haatainen haastattelee Ari Turusta hänen kirjoittamansa kirjan Rohtojen atlas tiimoilta.

Kirjassa perehdytään paljolti tietysti rohtoihin lääkkeinä mutta myös ravintona. 

Mielenkiintoisena yksityikohtana mainittakoon, että maailmassa on noin 350.000 löydettyä tai siis luokiteltua kasvia joista yksi neljäsosa on myrkyllisiä ja vain noin 200 eli 0,06% viljeltävää ihmisravinnoks kelpaavaa hyötykasvia!

Tässä linkki (mielenkiintoinen myös muilta osin):

https://areena.yle.fi/1-1853467

Kampin Pimu

20407/20484 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mistäköhän tofu ja soijarouhe on tehty 🤭

 

Onneksi mun ei tarvitse edes pohtia, olen näet soijalle allerginen.

 

Paitsi, sisältääköhän ne sittenkään soijaa 🤔

Kampin Pimu

20367/20484 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

Herran pieksut! Luin Hesarin palstaa HS 50 vuotta sitten. Siis 14.5.1976 kerrottiin lehdessä näin:

"Kalaa on runsaasti ja se on yleensä halpaa, silakkaa ja ahventa saa jopa parilla markalla kilon paketin".

Pakko oli mennä tilastokeskuksen rahanarvolaskuriin ja syöttää sinne kaksi markkaa vuonna 1976. Se on - myös inflaation huomioiden - nykyrahassa 1,75 euroa!

Vertailun vuoksi katsoin K-Supermarketin hinnan ahvenfileille. Se on 39,95 euroa.

Ja tämän takia monet edelleen kuvittelevat, että (järvi)kala on halvinta mahdollista ruokaa. Vaan kun ei se ole! Peratut ahvenet ovat noin 20€/kg, ahvenfileet 40€/kg. Kokonaiset (sisälmyksineen siis) on noin kympin kilo. Ja saatavuus on epämääräistä.

En ole tuollaiseen kuvitelmaan törmännyt missään muualla kuin sellaisen suusta, joka a) kalastaa itse tai b) tuntee jonkun, joka kalastaa ja antaa/myy niitä kaloja edullisesti eteenpäin. Maaseudullahan näitä omatoimikalamyyjiä on ja siellä ne sitten ajelee taloille peräkontti pullollaan kalaa. (Ja joskus halpaa viinaa, tupakkaa, nuuskaa...)

No, mä olen kyllä törmännyt uskomukseen silakan halpuudesta. 15,83 euroa kilolta näyttää olevan K-Supermarketeissa. Ja syksyllä silakkamarkkinoilla vielä paljon kalliimpaa.

Kampin Pimu

20362/20484 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran pieksut! Luin Hesarin palstaa HS 50 vuotta sitten. Siis 14.5.1976 kerrottiin lehdessä näin:

"Kalaa on runsaasti ja se on yleensä halpaa, silakkaa ja ahventa saa jopa parilla markalla kilon paketin".

Pakko oli mennä tilastokeskuksen rahanarvolaskuriin ja syöttää sinne kaksi markkaa vuonna 1976. Se on - myös inflaation huomioiden - nykyrahassa 1,75 euroa!

Vertailun vuoksi katsoin K-Supermarketin hinnan ahvenfileille. Se on 39,95 euroa.

Kampin Pimu

20359/20484 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinappihan, kuten raaka sipulisilppukin kuuluu hernesoppaan kuin ananas pizzaan, nih!

Kampin Pimu

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.