Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?
Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?
Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.
Kommentit (31)
Valtio tulee kuppaamaan kaikki sun säästöt hoitomaksuihin.
Köyhän ei kannata säästää, jossain vaiheessa säästöt aina kostautuu. Toinen asia on jos olet ihan sikarikas niin sitten.
Jatkuvasti uutisista/instasta saa lukea miten 40-50v tai jopa nuoremmat ovat sairastuneet vakavasti ja kuolleet. En aio elää sitku-elämää vaan elän tässä ja nyt. Teen töitä sen verran kuin tarvitsee, toki pidän reilummin puskuria.
M40
Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA.
Laita jonkun verran säästöön ja matkustelet, jos siihen on mahdollisuus. Vanhuus tulee yllättävän äkkiä joskus. Itse en kadu, että matkustelin nuorena.
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
Elää paremmin?
Olen eläkeläinen ja olen tyytyväinen kun olen saanut säästettyä pyöreän summan pahan päivän varalle. On stressittömämpää elää nämä viimeiset vuodet vailla rahahuolia.
Ei elämää kannata jättää elämättä mutta ei myöskään turhaan tuhlailla. Ehkä tuosta kymppitonnista puolet kannattaa säästää ja sijoittaa ja toinen puoli käyttää matkusteluun vuosittain lomilla. Viisi tonnia riittää kyllä kahteen kivaan lomamatkaan vuosittain. Nuorempana kannattaa suosia halvempia hotelleja kun on niin paljon muuta mistä voi nauttia, mm. jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, tanssia aamutunneille saakka, käydä aikaisella aamu-uinnilla jne. Eläkeikäisenä voi sitten nauttia viiden tähden hotelleista ja gourmet-illallisista. Silloin on jäänyt vielä jotakin uutta koettavaa ja nautittavaa vanhanakin kun ei ole kaikkea kokenut jo nuorena.
Kun tarkastelee julkisen terveydenhuollon nykytilaa, niin itse ainakin yritän saada rahaa säästöön vanhuuden varalle. Harkitsen myös, että myyn asunnon jossain vaiheessa ja laitan rahat talteen, jotta pystyn maksamaan itselleni asiallisen hoidon sitten kun ei enää kotona pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Matkustele ja elä paremmin. Eläkepäivät tulee muutankin olemaan täysin kusisia tulevaisuudessa, ja sinun vähillä säästöillä, jotka riittää loppuelämän ajaksi ehkä 200-400 €/kk, ei pitkälle pötkitä.
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Mun matkakassa on 420/kk eli noin puolet säästöistäni
Jos tuosta kymppitonnista säästää (sijoittaa) puolet, niin eikö sillä viidellä tonnilla vielä pysty tekemään useitakin matkoja?
20 vuodessa tuosta tulee helposti (sijoitusten tuottojen kanssa) 200 000 - 300 000 euroa, mikä on jo tosi kiva pääoma eläkepäiville.
No tuonhan voi jakaa puoliksi. Viisi tonnia elämää varten ja viisi tonnia sijoituksiin. Problem solved.
Nuorempana ei haittaa pienempi matkabudjetti. Mitä jos ajattelisit et elät elämäntapaköyhäillen? Se ei edes vaatisi mitään paitsi asenteen muutosta. Sit saisit säästöön ja voisit vaikka reppuretkeillä silti.
Eläkkeellä olis varaa 5 tähden hotelliin.
Säästän eli sijoitan ja olen 61-vuotias. Huh huh sentään sun luuloja vanhemmista ihmisistä. Tee mitä haluat ei mua kiinnosta.
Joo lähdetään lämpimään kun ollaan eläkkeellä. Ei uuvuta yhtään.
Miten ihmisillä on aina näin mustavalkoinen ajatusmaailma? Samaan aikaan ei voi koskaan elää ja säästää? Ja nyt vasta nelikymppisenä heräsit tähän, mihin ne rahat on siis tätä ennen valuneet, kun työvuosiakin pitäisi olla jo takana?
Minä matkustelisin ja eläisin nuorempana. Ehkä eläkkeellä ei jaksa tai halua, jos jo sellaisia sairauksia ettei halua enää matkustaa. Osan 10000 laittaisin säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen useamman vuoden sijoittanut tuon summan eli 10 000e/v. Eli ei se nyt ihan kusiset säästöt ole jos saisin 400 000-500 000e sijoituksiin eläkepäiviin mennessä.
Mutta kannattaako se lopulta? Kai minä mieluummin nyt nelikymppisenä "nuorena" naisena viettäisin kuukauden talvessa Thaimaassa tms kuin sit haudan partaalla?
-ap
Et ole nuori nainen eikä 65-vuotias ole haudan partaalla mutta tyhmä sä ainakin olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Et ole nuori nainen eikä 65-vuotias ole haudan partaalla mutta tyhmä sä ainakin olet.
Nytkö onnistuin suututtamaan boomerit.:DD
Jep, nuorena oli lainausmerkeissä koska nelikymppinen on nuori suhteessa siihen 60-70v eläkeläiseen.
-ap
Itse alle nelikymppisenä naisena valitsen mieluummin sijoittamisen kuin kymppitonnin vuosittaisen matkustelun. Luultavasti 45-50 v iässä lopetan työnteon kokonaan oman varallisuuden turvin. Ei innosta kaukomaille lentäminen, vaan yleensä riittää joku lyhyempi ulkomaan reissu ja enemmän kotimaan matkailua/mökkeilyä ja luonnossa liikkumista. Ei tuollainen lentely ole nykyään enää edes kestävää kuluttamista.
Sehän on ihan sinusta kiinni mihin haluat rahasi käyttää