Älkää ihmiset hyvät menkö itsepalvelukassoille!
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
Kommentit (198)
Käytän aina itsepalvelukassoja! Pliippaan tuotteet suoraan hyllystä kassiin ja koneen näytöllä näkyy onko mitään unohtunut. Kone näyttää myös hinnan ja alennukset, mielestäni kätevää!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Kyllä sillä opintotuella elää
[/quote]
Kyllähän sillä elää. Sen viisi vuotta mitä sitä saa. Entä jos tutkinto kestää kauemmin?
[/quote]
Mutta kun ei kestä. Kaikki tutkinnot voi käydä 5 vuodessa
[/quote]
Kappas vain. Muistelin että opettajaksi olisi kestänyt opiskelu 6 vuotta. Siinä olet siis oikeassa. Kuitenkin on kohtuutonta olettaa että jokainen tietää heti lukion jälkeen mitä haluaa opiskella. Useat opiskelevat vähintään yhden vuoden jotain täysin muuta kuin mistä lopulta valmistuvat, jolloin valmistumisessa voi helposti kestää vaikka kuusi tai seitsemän vuotta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:38"]
Haluasitko luopua tiskikoneesta tai pyykkikoneesta? Voisihan sitä edelleen pestä astiat ja pyykit käsin, kuten enenvanhaan. [/quote]
Kuule, aika monella ei ole tiskikonetta vieläkään, edes anno 2015. Usko huviksesi, näinkin alkeellista väkeä asuu Suomessa vielä tänä päivänä. Kuvittele! *gasp*
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:38"]
Haluasitko luopua tiskikoneesta tai pyykkikoneesta? Voisihan sitä edelleen pestä astiat ja pyykit käsin, kuten enenvanhaan. [/quote]
Kuule, aika monella ei ole tiskikonetta vieläkään, edes anno 2015. Usko huviksesi, näinkin alkeellista väkeä asuu Suomessa vielä tänä päivänä. Kuvittele! *gasp*
[/quote]
No mitenkäs se pyykkikone? Padassa lämmitelet vettä ja hinkkaat pykkilautaa vasten?
20 vuoden päästä meidän lapset naureskelee muistellessaan, miten heidän lapsuudessa kaupassa oli täti jolle piti näyttää kaikki tuotteet mitä osti kaupasta ja hän laski niiden hinnan ja peri niistä maksun.
Tulevaisuudessa vain kuitataan ostokset maksuun kaupan ovesta poistuessa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:26"]
Kiinnostaa ihan vitusti. Ei ole kova työ itselleni piipata parit ostokset ja työntää kortti lukijaan. Itse asiassa ennemmin valitsen ip-kassan kuin tavallisen.
[/quote]
Miksi ihmeessä teen työn, joka kuuluu kaupalle? Palvelu.
[/quote]
Muistan hämärästi lapsuudestani 60-luvulta, että kaupassa ei suinkaan itse keräilty ostoksia vaan jonotettiin tiskille, jossa vuorollaan lueteltiin myyjälle tavarat, jotka haluttiin. Myyjä kävi ne hakemassa ja pakkasi valmiiksi.
Miksi kukaan ei valita joutuvansa tekemään kaupalle kuuluvan työn joutuessaan keräilemään tuotteet itse? Siksi, ettei nykyihmiset muista/tiedä muusta. Samoin käy itsepalvelukassojen kanssa. Muutaman kymmenen vuoden päästä meillä on sukupolvi, joka ihmettelee, että oliko joskus muka joku kassalla rahastamassa.
Sen verran täälläkin on haukuttu asiakkaita kassamyyjien toimesta, että todellakin aion mennä itsepalvelukassalle heti kun sellainen tänne tulee.
terv. ostoksensa vasta maksamisen jälkeen pakkaava
Yhden tai kahden tuotteen kanssa se itsepalvelu kassa on helpompi ja nopeempi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:10"]Yhden tai kahden tuotteen kanssa se itsepalvelu kassa on helpompi ja nopeempi.
[/quote]
Tälleen aamulla yhdys sanat ei näköjään luonnistu.
127
Mikä ihmisiä vaivaa, toisen ihmisen kanssa asiointi koetaan epämiellyttäväksi ja asia hoidetaan mielummin koneen kanssa
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:45"]
Itse yrittäjänä en ymmärrä miten joku voi sanoa ettei kiinosta jos joltakin lähtee työpaikka alta saatikka vielä edesauttavat sitä menemällä itsepalvelukassoille.
Ettekö te tajua jos ihminen jää työttömäksi niin hän ei myöskään osta palveluita teiltä ja oman työpaikkannne ostovoima vähenee ja voi kengän kuva olla lähellä sitä omaa persettä seuraavaksi...
[/quote]
Joo, varmaan kun joku jää työttömäksi, niin heti paikalla irtisanoo talon isännöintisopparin (sen voi tehdä vain talon hallitus) ja minun työpaikkani isännöitsijätoimistossa on vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:24"]
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
[/quote]
Työpaikasta viis, mutta minä en ainakaan ala etsiä jokaisesta ostamastani tuotteesta jotain viivakoodeja ja niitä piippailemaan itsepalvelukassalla. Yleensä itsepalvelukassojen jonot on lyhyempiä, mutta ne myös liikkuvat huomattavasti hitaammin kuin tavallisten kassojen. Viimeksi tämän huomasin Ikeassa.
Itsepalvelukassalla saa ostettua tarjouskahvia enemmän kuin ne sallitut 2 pakettia/talous kun maksaa monessa osassa. Ei onnistu ihmiskassalla.
Kyllä sitä olisi taas eilen mielummin asioinut robotin kanssa. En nähnyt mitä kassalla oli tapahtunut ennen kuin menin kassalle, mutta kassojen esimies siinä ripitti kassaa että asioita ei sitten jatkossa hoideta asiakkaiden kuullen ja tämä ripitys siis tapahtui meidän asiakkaiden kuullen. Ja kassa oli niin vittuuntuneen oloinen, että olisi tehnyt mieli jättää ostokset siihen ja kävellä tiehensä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:20"]En myöskään korjaa kahvilassa astioitani. Katson maksavani siitä palvelusta. Jos minun pitää korjata astiani itse, niin yhtä hyvin voin sitten juoda ne kahvit kotonani.
[/quote]
Tuo ei ole mitään muuta kuin ylimielistä kusipäisyyttä. Jos ette halua kerätä astioitanne pöydistä niin sitten te valitsette sellaisen paika, jossa on henkilökunta korjaamassa astiat ja tämä on myös humioitu hinnoissa.
Itsepalvelupaikoissa te ette maksa hinnassa tuollaista toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:26"]
Mielestäni Ikeassa on toimiva itsepalvelukassa. Tavaroita ei tarvitse purkaa hihnalle vaan ne voi piipata suoraan kärrystä. Sen sijaan olen pari kertaa käynyt S-marketin itsepalvelukassalla, mutta siellä asiointi on hankalaa. Laskutilat ovat todella pienet ja epäkäytännölliset. Ip-kassa ei toimi, jos meinaa ostaa muutakin kuin vesipullon. Tosin eivät henkilökassatkaan aina toimi. Usein kassa vain työntää tavarat kasaan, jolloin salaatit ruhjoutuu tai jugurttipurkin kansi menee rikki. Mielestäni ei ole palvelua sekään, että asiakkaan täytyy järjestellä ostoksensa kassan jäljiltä. Kannatan itsepalvelukassoja, JOS niissä on kunnon tasot.
[/quote]
On ollut jo pitkään tekniikkaa (RFID), joka mahdollistaisi sen että sinun tarvitsee vain työntää kärryt tai kantaa kassi portista läpi, joka lukee kärryn tai kotin sisältämät tavarat, ilman että niitä tarvii purkaa ja piipata jokaista erikseen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]
Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät.
Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja.
[/quote]
Ihminen ostaa ruokaa sen verran mitä syö, ei enempää.
Jos ruokalaskussa säästyy vaikka 100€ kuussa, niin mitä ihmienen tosiaan tekee sillä rahalla? Ehkä hemmottelee itseään ja menee hierontaan tai jalkahoitoon, joka taas työllistää ja nimen omaan kotimaassa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:46"]
Esim. kuka ei varaisi lentolippuja halvimpaan hintaan netistä? Kuka oikeasti haluaisi palata aikaan, jolloin matkat varattiin menemällä paikanpäälle matkatoimistoon? Maksamaan kaksinkertainen hinta samasta matkasta?
Tulkoon automaattikassat. Fiat lux! Vielä, kun verkkokauppakin murtautuisi läpi kunnolla ja lopullisesti Suomen markkinoilla, jotta päästään ylihintaisista kivijalkakaupoista eroon. Tilalle tulee todennäköisesti oikeita PALVELUalan yrityksiä, kuten kauneushoitoloita, kuntosaleja, ravintoloita, kahviloita ym. Verkkokauppa ja automatisaatio nimittäin tehostaa toimintoja ja pienentää kaupan katteita. Se on selvää säästöä kuluttajille, joka taas ohjautuu esim. palvelujen käyttöön. Mieluiten shoppailen saman määrän kuten nykyisin, ja käytän säästyneillä rahoilla vielä hemmottelu- ja ravintolapalveluita. Automatisaatio nostaa elintasoa!
[/quote]
Hyvä esimerkki. Mitenköhän on käynyt matkailualan työpaikkojen kun matkatoimistojen konttoreista on pistetty ihmiset kortistoon? Veikkaan että matkailu tehokuuden lisääntymisestä huolimatta, tai ehkä sittenkin juuri sen vuoksi, työllistää aina vain enemmän.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]
Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät.
Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja.
[/quote]
Jos 5 kassaa saa kenkää tarkoittaa se sitä että heillä ei ole enää varaa ostaa palveluita esim. Kampaajalta. Tämä tarkoittaa sitä että kampaaja ei saa enää tuloja joten hänkin nipistää jostain joka on aina pois joltain muulta yrittäjältä, jos rahaa ei ole enää liikkeellä yhtä paljon kuin ennen niin ei silloin voi ostaa tuotteita!!! Käsitätkö?!
[/quote]
Päin vastoin. Kuinka pajon on yhden marketin kassan myynti päivässä? Jos kaikki hänen asiakaansa säästävät ruokaostoksissa vaikka 10%, niin paljonko jää rahaa muuhun käyttöön? Mahtaisiko tuolla säästöllä työllistää jo yhden parturikampaajan?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Hölynpölyä. Ei kaikille opiskelijoille riitä työpaikkoja nykyisinkään. Opiskelija voi esim. mennä töihin kahvilaan, pikaruokalaan, perustaa yrityksen tai myydä itseään (vaikka ihan laillisesti y-tunnuksilla ja ennakkoperintärekisteriin kirjautuneena). On kaikkien etu, että automatisaatio edistyy. Kunnon verkkoruokakaupat keskusvarastoineen ja keräilyrobotteineen olisivat vieläkin parempia, mutta niitä saamme vielä odottaa.
[/quote]
Totta, ei riitä. Mutta selitäpäs vielä miksi tilannetta parantaisi se että nekin vähän mitä ON olemassa otettaisiin pois?
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kuka on puhunut työpaikkojen pois ottamisesta? Nehän vaan siirtyvät muille aloille, kun ihmiset eivät enää joudu maksamaan kassahenkilön palveluksista ja he ostavat rahoillaan jotain muuta. Miksi juuri kassana työskenteleminen on niin ehdottoman tärkeää opiskelijoiden urakehityksen kannalta? Miksi muut työt ei käy?
[/quote]
Mille aloille työpaikat sitten siirtyvät? Nykyisten tukien kiristysten vuoksi olen ehdottomasti sitä mieltä että myös matalasti koulutetuille tulisi olla edes joitain työmahdollisuuksia, jotta opiskeleminen olisi mahdollista ja järkevää. Itsensä sivistäminen on aina hyväksi. Siksipä työpaikkojen siirtyminen aloille jotka vaativat koulutuksen ei ratkaise esittämääni ongelmaa mitenkään, vaikka muuten toki onkin kansantaloudelle hyväksi.