Älkää ihmiset hyvät menkö itsepalvelukassoille!
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
Kommentit (198)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:17"]
Uskotko tosiaan, että alentuneet palkkakulut siirtyisivät tuotteiden hintoihin? No höps, kauppias käärii itselleen vaan entistä paremmat rahat itselleen.
[/quote]
Tietysti siirtyy. Joku kauppias keksii että hän kaappaa suuremman osan markkinoista luopumalla vähän katteesta ja siitä se sitten lähtee.
Nythän meillä on elävä esimerkki menossa kun S-ketju, K-ketju ja Lidl ilmoittelee vuoron perään alentavansa hintoja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:23"]
No melkein aina kun käyn itsepalvelukassalla, tarvii kuitenkin sitä myyjää, koska jotain häikkää tulee kun piippaa tuotteita. Musta itsepalvelukassa on epäkäytännöllinen, kun on paljon ostoksia. Siinä todella palvelee vain itseään. Jos taas on 1-4 ostosta niin se voi olla ihan kätevä.
Ja koska Suomessa on ikärajatuotteet, kassahenkilöitä on kyllä vielä 10 vuodenkin päästä.
[/quote]
Itse ei ole tullut käytettyä automaattia muualla kuin Ikeassa ja hyvin toimii. Yhden kerran oli jotain häikkää ja siellähän neljällä konella on yksi valvoja ja hän selvitti asian noin sekunnissa.
Sekin tuli jo päätettyä että myös olutta voi myydä automattikassalla, kaupan vaan pitää huolhetia myynnin valvonnasta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:20"]
Ja kuka maksaa työttömäksi jäävän kassa henkilöstön toimeentulon jatkossa? Innokkaat itsepalvelukassojen käyttäjät. Mm. tuloveron korotuksina, mikä jälleen vähentää ostovoimaa. Ja kun ne koneetkin tarvitsevat huoltoa, uusimista jne. Ja mistä luulette sen otettavan? Hinnan nousuina asiakkaalta. Niin ja kenelle sitten puratte pahaa päivää huutamalla, sille sieluttomalle maksupäätteelle? ;)
[/quote]
Tehottomuus ei ole koskaan lisännyt hyvinvointia, eikä lisää jatkossakaan. Päinvastoin tehokkuus lisää hyvinvointia.
Minusta on mielekkäämpää tehdä robotteja kuin robotin töitä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:51"]Tehottomuus ei ole koskaan lisännyt hyvinvointia, eikä lisää jatkossakaan. Päinvastoin tehokkuus lisää hyvinvointia.[/quote]
Tehokkuus lisää jonkin kansanosan hyvinvointia. Nykytilanteessa ongelmana on se, että kansa jakautuu työllisiin ja työttömiin, koska kaikkien älyllinen taso ei riitä nykytyöelämän vaatimuksiin. Keskimääräinen älykkyysosamäärä ei nouse automatisoinnilla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:43"]
Samaa mieltä. Ei se ole sama kun ei saa palvelua. (Ja näin kaupan kassana on tietysti omakin lehmä ojassa). Varsinkin Hesburgerin eräässä Helsingin keskustan pisteessä todella alkoi suorastaan tympiä kun sinne on tullut linjasto mistä koneelta tilatut ruuat otetaan ja rahastuskin käy automaateista, maksat käteisellä tai kortilla. Työntekijöillä ei enää paljoa virkaa ole. Totesin, että mielummin käyn sitten vaikka vähän tyyriimmissäkin paikoissa tulevaisuudessa (ja toistaiseksi hesburgeriin mennessä muissa pisteissä) kun saa sitä palvelua. Ravintolassa syödessä se palvelu on kuitenkin iso osa sitä juttua mistä siinä maksan.
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta mikä palvelu roskaruokapaikoissa :D
"joo, siis mitä niinku juotavaks? Se olis sit niinku 8,90e... Jare täs kortis on taas joku vika siis niinku!"
Noh, varmaan saitte käsityksen ;) Hesessä en todellakaan maksa palvelusta, vaan siitä lätystä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:20"]
Ja kuka maksaa työttömäksi jäävän kassa henkilöstön toimeentulon jatkossa? Innokkaat itsepalvelukassojen käyttäjät. Mm. tuloveron korotuksina, mikä jälleen vähentää ostovoimaa. Ja kun ne koneetkin tarvitsevat huoltoa, uusimista jne. Ja mistä luulette sen otettavan? Hinnan nousuina asiakkaalta. Niin ja kenelle sitten puratte pahaa päivää huutamalla, sille sieluttomalle maksupäätteelle? ;)
[/quote]
Tehottomuus ei ole koskaan lisännyt hyvinvointia, eikä lisää jatkossakaan. Päinvastoin tehokkuus lisää hyvinvointia.
Minusta on mielekkäämpää tehdä robotteja kuin robotin töitä.
[/quote]
Robotteja aletaan sitten verottamaan ja veroilla rahoittamaan kansalaispalkkaa. Mahtavatko robotit haukkua loisiksi niitä joiden työn ne veivät ja jotka saavat tukea verovaroista?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]
Itsepalvelukassaa käyttämällä siirrät kaupan vastuuta itsellesi. Jos unohdat vetää jonkun tuotteen lukijaan tai vedät sen huolimattomasti, kyse on varkaudesta. Jos ladot ostokset hihnalle ja kassa tekee saman virheen, kyse ei ole varkaudesta vaan virheestä.
[/quote]
Paitsi että asiakas on myös syyllinen silloin kun virheen tekee joku muu. Onahan tämä nähty esim. pankkien kanssa. Kun pankkii pistää rahaa väärälle tille, niin täysin syytöntä tilinomistajaa syytetään petoksesta. Asiakkaan pitäisi toimia kun huomaa että on tapahtunut virhe.
[/quote]
Höpö höpö. Ensinnäkin se, että raha päätyy väärälle tilille on hyvin harvoin pankin virhe ja useimmiten sen maksajan virhe. Toisakseen sen takia ei ketään syytetä petoksesta, että tilille tulee virheen takia rahaa vaan virhe korjatataan heti kun sen joku pankille tiedoksi saattaa.
Sen sijaan jos ne rahat käyttää, niin silloin voi tulla ääritapauksessa rikossyytekin kyseeseen. Esimerkiksi takavuosina joku firma oli epähuomiossa tilittänyt kuukausittain kymmeniä tuhansia markkoja jonkun Maukka Perusjätkän tilille joka oli sitten pistänyt ne haisemaan niin tuomio tuli lopulta törkeästä kavalluksesta (ei siis petoksesta). Pikkusummien kanssa voi olla, että pankki sitten vaan kylmästi vetää tilin miinukselle ja ne rahat oikeaan osoitteeseen kun virheen huomataan tapahtuneen. Isompien summien kohdalla maksaja tai maksun oikea kohde voi vaatia oikeuden päätöstä perusteettoman edun palautuksesta ja rahat peritään tarvittaessa ulosoton kautta takaisin kuluineen. Se rikossyyte tulee lähinnä kyseeseen sitten, jos se rahojen tuhlaaminen on selvästi ollut tuottamuksellista eli ei ole voinut tapahtua vahingossa.
"Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksestasakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.
Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta."
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:26"] Kiinnostaa ihan vitusti. Ei ole kova työ itselleni piipata parit ostokset ja työntää kortti lukijaan. Itse asiassa ennemmin valitsen ip-kassan kuin tavallisen. [/quote] Miksi ihmeessä teen työn, joka kuuluu kaupalle? Palvelu. [/quote] Siksi että ei ole niin kauhea vaiva. Ei vie minulta arvokasta aikaa, en menetä rahaa...
[/quote]
Suomalainen on niin nöyrä, että palvelee itse itsensä ettei olisi vaivaksi. Ei ihme, että palveluja voidaan ajaa alas.
[/quote]
En ajattele olevani vaivaksi. Jos normikassalla on kauhea jono niin voin ihan hyvin palvella itse itseäni. Se ei ole minulle vaiva eikä mikään. Jos olen maannut koko päivän sängyssä nautien vaikkapa vapaapäivästä, ei joku 5 minuutin itsepalvelusessio kuluta minua puhki.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:17"]
Uskotko tosiaan, että alentuneet palkkakulut siirtyisivät tuotteiden hintoihin? No höps, kauppias käärii itselleen vaan entistä paremmat rahat itselleen.
[/quote]
Tietysti siirtyy. Joku kauppias keksii että hän kaappaa suuremman osan markkinoista luopumalla vähän katteesta ja siitä se sitten lähtee.
Nythän meillä on elävä esimerkki menossa kun S-ketju, K-ketju ja Lidl ilmoittelee vuoron perään alentavansa hintoja.
[/quote]
Koska s ja k ovat pakon edessä, asiakkaat ovat lähteneet muualle halvemman ruuan perään. Jos voisivat ottaa isompia voittoja, niin taatusti ottaisivat.
Totta mooses menen itsepalvelukassalle, jos itselläni on vähän maksettavaa ja palvelukassoilla helevetilliset jonot.
Täällä on ollut paljon ketjuja, joissa kaupan kassat valittaa, että asiakkaat laittaa koko korin hihnalle, ei laita viivakoodia parhaaseen asentoon tai muuten viivyttelee. Ja heitä pitäisi vielä palvella? Ja se muka olisi minun työtäni? Asiakas maksaa palkkasi - ei se maksa yhtään enempää, joka toimii noin ikävästi.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Kyllä opiskelijan pitää valmistua viidessä vuodessa, tai ainakin siinä ajassa päästä jo työelämänn syrjästä kiinni. Opintolaina on sitä varten että eletään opiskeluaika, eikä notkuta kirjoilla yhteiskunnan tuella vuosikaudet.
[/quote]
Mitenkäs ne kuuluisat "korkeasti koulutetut"? Monet tutkinnot kestävät jo itsessään yli viisi vuotta, ja lisäksi harva tietää heti lukion jälkeen mitä haluaa opiskella. Saattaa olla yhdessä opiskelupaikassa vuoden ja tajuta sen olleen virhe, opiskella esim yliopistossa kunnes pääsee unelmaopiskelupaikkaansa (esim. Sibelius-akatemia, Teatterikorkeakoulu tms, jonne äärimmäisen harva pääsee ensiyrityksellä)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Hölynpölyä. Ei kaikille opiskelijoille riitä työpaikkoja nykyisinkään. Opiskelija voi esim. mennä töihin kahvilaan, pikaruokalaan, perustaa yrityksen tai myydä itseään (vaikka ihan laillisesti y-tunnuksilla ja ennakkoperintärekisteriin kirjautuneena). On kaikkien etu, että automatisaatio edistyy. Kunnon verkkoruokakaupat keskusvarastoineen ja keräilyrobotteineen olisivat vieläkin parempia, mutta niitä saamme vielä odottaa.
[/quote]
Totta, ei riitä. Mutta selitäpäs vielä miksi tilannetta parantaisi se että nekin vähän mitä ON olemassa otettaisiin pois?
Jos asia on muutoin vaikea ymmärtää, niin ajatelkaa tätä:
Sinulla on käytössäsi 1000 euroa, jolla olet tähän asti ostanut ruokaa ja muita tarvikkeita marketista, ja kassahenkilö on sinua palvellut. Sinulle tarjotaan vaihtoehtoa, että maksat samoista ostoksista 950 euroa, käytät automaattikassaa itse ja säästyvällä 50 eurolla käyt vaikkapa hierojalla jossain hoitolassa. Kumman vaihtoehdon valitset? Kassahenkilön palvelu vai hieronta jossain muualla? Nämä ovat makuasioita. Työttömyyttä ei hierojalle meno kuitenkaan aiheuta. Miettikää nyt vähän ihmiskunnan historiaa - ainahan työpaikat ovat siirtyneet alalta toiselle. Luuletteko, että 50 vuotta sitten ei vinguttu samalla tavalla, että maailma on jo valmis, eikä kehitystä tarvita? Aina on osa kansasta ollut muutosta pelkääviä jääräpäitä.
Suomen nykyistä taantumaa ei todellakaan ole aiheuttanut teknologian kehitys ja liika tehokkuus, vaan pikemminkin se, ettei siinä junassa ole pysytty mukana. Tehottomuutta on paljon kankeissa yhteiskunnan ja talouden rakenteissa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Hölynpölyä. Ei kaikille opiskelijoille riitä työpaikkoja nykyisinkään. Opiskelija voi esim. mennä töihin kahvilaan, pikaruokalaan, perustaa yrityksen tai myydä itseään (vaikka ihan laillisesti y-tunnuksilla ja ennakkoperintärekisteriin kirjautuneena). On kaikkien etu, että automatisaatio edistyy. Kunnon verkkoruokakaupat keskusvarastoineen ja keräilyrobotteineen olisivat vieläkin parempia, mutta niitä saamme vielä odottaa.
[/quote]
Totta, ei riitä. Mutta selitäpäs vielä miksi tilannetta parantaisi se että nekin vähän mitä ON olemassa otettaisiin pois?
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kuka on puhunut työpaikkojen pois ottamisesta? Nehän vaan siirtyvät muille aloille, kun ihmiset eivät enää joudu maksamaan kassahenkilön palveluksista ja he ostavat rahoillaan jotain muuta. Miksi juuri kassana työskenteleminen on niin ehdottoman tärkeää opiskelijoiden urakehityksen kannalta? Miksi muut työt ei käy?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:39"]Nehän vaan siirtyvät muille aloille[/quote]
Miksi ne muille aloille siirtyisivät? Tätä en ymmärrä.
Työttömyys kasvaa koko ajan, ihmisillä ei ole mahdollisuutta kuluttaa, yrittäjät eivät saa tuloja. Mihin työpaikat syntyvät?
En käytä ruokakaupoissa itsepalvelukassoja, koska niitä ei lähikaupoissani ole. En kyllä htään epäile, ettenkö siirtyisi sellaista käyttämään, jos sellaiset kauppaani ilmestyisivät eikä niihin olisi jonoa. En kuollaksenikaan muista, milloin olisin saanut ruokakaupassa kassalla jotain erityistä palvelua. Kassa yleensä vain piippaa ostokseni ja mumisee hinnan, hyvällä tuurilla tervehtii ja hyvästelee. Maksan ostokset joka tapauksessa kortilla, joten en koe, että ihmiskassa toisi mitään lisäarvoa automaattikassaan verrattuna.
Onko automatisaatio sana? Automaatio, automatisointi. Automatisaatio??? Jaa..
Ei kiinnosta muiden työtilanne sillä hetkellä ku näkee, et normikassoilla hirveet jonot. Itse opiskelujen ohella olen kassana, joten itsepalvelu kassalla olen nopea ja voin olla varma, ettei virheitä tule.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]
Itsepalvelukassaa käyttämällä siirrät kaupan vastuuta itsellesi. Jos unohdat vetää jonkun tuotteen lukijaan tai vedät sen huolimattomasti, kyse on varkaudesta. Jos ladot ostokset hihnalle ja kassa tekee saman virheen, kyse ei ole varkaudesta vaan virheestä.
[/quote]
Paitsi että asiakas on myös syyllinen silloin kun virheen tekee joku muu. Onahan tämä nähty esim. pankkien kanssa. Kun pankkii pistää rahaa väärälle tille, niin täysin syytöntä tilinomistajaa syytetään petoksesta. Asiakkaan pitäisi toimia kun huomaa että on tapahtunut virhe.