Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huumorintajuttomuus on tylsän ihmisen perustunnusmerkki

Vierailija
22.06.2026 |

Tutkimusten mukaan huumorintaju ja älykkyysosamäärä (ÄO) liittyvät toisiinsa. Yhteys ei kuitenkaan tarkoita pelkkää vitsien ymmärtämistä tai kertomista, vaan se ilmenee kognitiivisena joustavuutena ja tietynlaisina huumorin tyyleinä: 

Kognitiivinen kyvykkyys: Huumorin luominen ja ymmärtäminen vaativat verbaalista älykkyyttä, nopeaa tiedonkäsittelyä sekä kykyä yhdistää toisiinsa liittymättömiä asioita. 

Musta huumori: Esimerkiksi synkän ja mustan huumorin ymmärtäminen vaatii aivoilta enemmän työtä. Tutkimuksissa on havaittu, että mustasta huumorista pitävät saavat keskimäärin korkeampia pisteitä älykkyystesteissä ja ovat usein korkeammin koulutettuja. 

Sosiaalinen älykkyys: Hyvä tilannetaju ja sanavalmius kertovat nimenomaan sosiaalisesta ja emotionaalisesta älykkyydestä. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke tappoi sarkasmin

Vierailija
2/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woke tappoi sarkasmin

Kommunismin pahin vihollinen on aina ollut huumori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tylsän vastakohta mikään älykäs ole? Omituinen sun otsikkos.

Lisäksi tuossa pitää ymmärtää tosiaan se, että huumarintajuja on erilaisia. Kaikki huumori ei ole hyvää, älykkäänkään mielestä. Edelleenkin sun otsikkos siis kusee.

Vierailija
4/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni minulla on hyvä huumorintaju, mutta iän karttuessa en enää jaksa alapäähuumoria. Eräs naispuolinen standup-esiintyjä kertoilee runsaasti jalkojenvälivitsejä, mutta en jaksa edes hymyillä.

Vierailija
5/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaanpa: "Faktaa: Yhdeksän kymmenestä nauttii joukkoráiskáuksesta"

Miten koet lauseen? Tilastotietona, ällistyttävänä , ällöttävänä, mustana huumorina?

Vierailija
6/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tylsä ja turvallisuus hakuinen,enkä koskaan naura itselleni!

Vierailija
7/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä vitsejä, mutta ne ei ole mun mielestä ollenkaan hauskoja, koska ne on liian itsestäänselviä ja keksittyjä. Tahaton komiikka sen sijaan naurattaa aina.

Olen sitä mieltä, että vähän yksinkertaisten ihmisten mielestä vitsit on hauskoja, koska heillä menee hetki älytä mistä on kyse ja tuo viivästynyt oivallus saa aikaan naurun.

Vierailija
8/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilen ja jankkaan. Olen huumorimies.

Vierailija
9/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, otsikko kusee. Ja pahasti. 

Huumorintajutonta voidaan pitää tylsänä tai tyhmänä. Tai sitten vitsi oli tyhmä tai tylsä.

Vierailija
10/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, mutta pissakakka-huumori ei ole huumoria. Sitä ei myöskään ole muu alapäähuumori eikä opetellut vitsikirja-vitsit. Parasta on tilannehuumori ja oikeanlainen sarkasmi. Mustahuumori puree toisinaan.

Vierailija
11/11 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsiä ei pidä koskaan selittää. Toisille ei tarvitse, toisille ei kannata

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi