Älkää ihmiset hyvät menkö itsepalvelukassoille!
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
Kommentit (198)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät. Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja. [/quote] mä en tiedä kuinka iso sun kapasiteetti on mutta otetaan nyt esimerkiksi Salon kaupunki mistä nokia lopetti. meinaatko että nämä työttömät ostavat nyt kympillä enemmän porkkanoita? Ole hyvä ja kerro mistä se "ylimääräinen" kymppi saadaan? kyllä se nyt niin vain on että ostovouma heikkenee ihan jokaisella yrittäjällä kun ihmiset saa kenkää! Vai oletko erimieltä?
[/quote]
How about nämä usein koulutetut ja innovatiiviset ex-Nokialaiset perustaisivat jotain uutta (kuten moni onkin tehnyt). Valtionkin heille pitäisi työpaikaksi muuttua tai paikallisen S-marketin avata lisää miehitettyjä kassoja? Firmoja on tullut ja mennyt, aina. Toinen laskee, toinen nousee.
[/quote]
Niin on tullut ja mennyt aina, se on selvää, mutta tänä päivänä niitä menee neljä kertaa nopeammin kuin tulee siksi en osaa olla iloinen siitä että joku menettää työpaikkanasa.
Minua suoraan sanottuna hirvittää lukea lehdistä kun joka kuukausi jokin suuri yritys aloittaa yt:t, työttömyysprosentti on tällä hetkellä hirvittävän iso muutenkin. Ja kaikkien näiden työttömien palkat on pois sinun ja minun lompakosta ja sen lisäksi vielä verovaroin maksat näiden ihmisten tuet..
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:26"] Kiinnostaa ihan vitusti. Ei ole kova työ itselleni piipata parit ostokset ja työntää kortti lukijaan. Itse asiassa ennemmin valitsen ip-kassan kuin tavallisen. [/quote] Miksi ihmeessä teen työn, joka kuuluu kaupalle? Palvelu. [/quote] Siksi että ei ole niin kauhea vaiva. Ei vie minulta arvokasta aikaa, en menetä rahaa...
[/quote]
Suomalainen on niin nöyrä, että palvelee itse itsensä ettei olisi vaivaksi. Ei ihme, että palveluja voidaan ajaa alas.
[/quote] Luuletko, ettei muualla ole itsepalvelukassoja? Et ole ilmeisesti paljon matkustellut.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät. Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja. [/quote] mä en tiedä kuinka iso sun kapasiteetti on mutta otetaan nyt esimerkiksi Salon kaupunki mistä nokia lopetti. meinaatko että nämä työttömät ostavat nyt kympillä enemmän porkkanoita? Ole hyvä ja kerro mistä se "ylimääräinen" kymppi saadaan? kyllä se nyt niin vain on että ostovouma heikkenee ihan jokaisella yrittäjällä kun ihmiset saa kenkää! Vai oletko erimieltä? [/quote] Vastaan sinulle heti, kun olet edes kerran lukenut tekstini ajatuksella läpi ja huomannut, missä kohdassa tuli käsitettyä jotain pikkuisen väärin.
[/quote]
meinaatko siis että hintoja alentamalla saadaan säästettyä se raha mikä on pois markkinoilta näiden kenkää saaneiden takia?
valtio nostaa koko ajan veroja koska sosiaalietuuksia tarvii maksaa koko ajan enemmän, jos ruuan hinta alenee kauppiaan toimesta, luuletko ettei valtio nosta alv:ta että saa kierrätettyä rahaa työttömille?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:13"]
Nyky-Suomessa opiskeleminen ilman "helppoja" työpaikkoja, eli paikkoja joihin pääsee ilman lukiota korkeampaa koulutusta on lähes mahdotonta kun tukia kiristetään joka suunnasta. Miten ajattelitte että tulevien sukupolvien suomalaiset voivat kouluttautua korkealle jos ei ole varaa elää opiskeluvuosia läpi? Eikö ole hyvä että nuoret työllistyvät juuri esimerkiksi tällaisiin kaupanalan ammatteihin rahoittaakseen opintonsa, sen sijaan että eläisivät toimeentulotuen varassa kun opintotuki katkaistaan viiden vuoden jälkeen?
[/quote]
Amen to that!
[/quote]
Kyllä opiskelijan pitää valmistua viidessä vuodessa, tai ainakin siinä ajassa päästä jo työelämänn syrjästä kiinni. Opintolaina on sitä varten että eletään opiskeluaika, eikä notkuta kirjoilla yhteiskunnan tuella vuosikaudet.
[/quote]
Amen to that! Hyvin muissakin maissa tunnutaan opiskelevan, vaikka tarjolla on vaan laina ja lukukausimaksutkin saattavat olla olemassa.
[/quote]
Halleluja! Lähi-Idässä naisten ei tarvitse ajaa autoa ja ihan hyvin ne pärjää, joten mekin voisimme kieltää täällä naisilta autolla ajon.
P.S. Briteissä valmistuneet opiskelijat, jotka eivät saavatkaan alaltaan töitä, joutuvat helvetilliseen velkavankeuteen opiskelujen ohessa tehdyistä töistä huolimatta. Kuka siitä sitten hyötyy?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät. Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja. [/quote] mä en tiedä kuinka iso sun kapasiteetti on mutta otetaan nyt esimerkiksi Salon kaupunki mistä nokia lopetti. meinaatko että nämä työttömät ostavat nyt kympillä enemmän porkkanoita? Ole hyvä ja kerro mistä se "ylimääräinen" kymppi saadaan? kyllä se nyt niin vain on että ostovouma heikkenee ihan jokaisella yrittäjällä kun ihmiset saa kenkää! Vai oletko erimieltä?
[/quote]
How about nämä usein koulutetut ja innovatiiviset ex-Nokialaiset perustaisivat jotain uutta (kuten moni onkin tehnyt). Valtionkin heille pitäisi työpaikaksi muuttua tai paikallisen S-marketin avata lisää miehitettyjä kassoja? Firmoja on tullut ja mennyt, aina. Toinen laskee, toinen nousee.
[/quote]
Niin on tullut ja mennyt aina, se on selvää, mutta tänä päivänä niitä menee neljä kertaa nopeammin kuin tulee siksi en osaa olla iloinen siitä että joku menettää työpaikkanasa.
Minua suoraan sanottuna hirvittää lukea lehdistä kun joka kuukausi jokin suuri yritys aloittaa yt:t, työttömyysprosentti on tällä hetkellä hirvittävän iso muutenkin. Ja kaikkien näiden työttömien palkat on pois sinun ja minun lompakosta ja sen lisäksi vielä verovaroin maksat näiden ihmisten tuet..
[/quote] Nykytilanne ei johdu teknologian kehittymisestä, vaan Suomen rakenteellisista esteistä sopeutua teknologian kehitykseen. Automaattikassat eivät ole ongelman ydin, vaan joustamattomuus ja ne rakenteelliset mekanismit, jotka ovat resurssien ja työvoiman ohjautumisen esteenä.
Perustakaa yrityksiä ja luokaa uusia työpaikkoja entisille kaupankassoille ja pankkitoimihenkilöille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:31"]
valtio nostaa koko ajan veroja koska sosiaalietuuksia tarvii maksaa koko ajan enemmän, jos ruuan hinta alenee kauppiaan toimesta, luuletko ettei valtio nosta alv:ta että saa kierrätettyä rahaa työttömille?
[/quote]
Sinulta jää jatkuvasti se yhtälön toinen puoli huomioimatta. Ts, mihin se asiakkaiden säästämä raha menee? Valtiollehan se on ihan sama, käyttääkö asiakas sen rahansa k-kaupassa vai kampaajalla (olettaen, että alvit on samat), kunhan se käytetään kotimaassa.
Kun perustarpeiden, kuten elintarvekkeet, hinta laskee, ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä palveluihin, joten sille puolelle sitten syntyy uusia työpaikkoja kun kaupoissa ne vähenee. Rahaa pyörii edelleen sama määrä, mutta elintaso nousee, koska ruuan lisäksi on vielä varaa käydä kynityttämässä ja värjäyttämässä se kananpersetukka useammin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"]
Aivan. Kannatan kassatyöntekijliden työpaikkoja. Ja lähiruokaa, pieniä kahviloita, käsityötä. Pieniä tekoja Suomeen päin, mutta olenkin jo kääkkäikäinen. 44
[/quote]
Ilmeisesti kannatat myös entisaikojen maitokauppoja, lihakauppoja ja sekatavarakauppoja joissa myyjät antoivat tavarat sieltä tiskin takaa ja maito mitattiin maitokannuun. Olin pikkulikka, kun nuo kaupat alkoivat katoamaan, taivaan kiitos. Oikeastaan ainut mitä kaipaan, on sekatavarakaupan ihana tuoksu. Mutta hidasta se asiointi niissä oli, niin toivottoman hidasta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:31"]
valtio nostaa koko ajan veroja koska sosiaalietuuksia tarvii maksaa koko ajan enemmän, jos ruuan hinta alenee kauppiaan toimesta, luuletko ettei valtio nosta alv:ta että saa kierrätettyä rahaa työttömille?
[/quote]
Sinulta jää jatkuvasti se yhtälön toinen puoli huomioimatta. Ts, mihin se asiakkaiden säästämä raha menee? Valtiollehan se on ihan sama, käyttääkö asiakas sen rahansa k-kaupassa vai kampaajalla (olettaen, että alvit on samat), kunhan se käytetään kotimaassa.
Kun perustarpeiden, kuten elintarvekkeet, hinta laskee, ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä palveluihin, joten sille puolelle sitten syntyy uusia työpaikkoja kun kaupoissa ne vähenee. Rahaa pyörii edelleen sama määrä, mutta elintaso nousee, koska ruuan lisäksi on vielä varaa käydä kynityttämässä ja värjäyttämässä se kananpersetukka useammin.
[/quote]
Oletetaan nyt että Salon kaupungissa nokialta sai kenkää 500 ihmistä joiden palkka oli sen 3000e, ja nykyään näillä 500 ihmisellä on rahaa käytössä työttömyyskorvaus jonka sinä maksat 400e
pyöriikö rahaa vieläkin sama määrä?
Niin ei paljon auta vaikka ruuan hinta olisi kuinka alhaalla koska työttömyyskorvauksella ei paljon palveluita ostella, näin ollen taas joutuu yrittäjä laittamaan lapun luukulle..
jos työpaikkoja syntyisi sitä mukaan kuin niitä menetetään olisi asia eri mutta kun pikkukunnasta lähtee suuri työllistäjä niin on pakko siirtyä suurempiin kaupunkeihin ja varmaan ymmärrät ettei sieltä löydy töitä kaikille varsinkaan kun kaikki koneellistetaan tai palkataan ulkomailta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:33"]
Aivan. Kannatan kassatyöntekijliden työpaikkoja. Ja lähiruokaa, pieniä kahviloita, käsityötä. Pieniä tekoja Suomeen päin, mutta olenkin jo kääkkäikäinen. 44
[/quote]
Ilmeisesti kannatat myös entisaikojen maitokauppoja, lihakauppoja ja sekatavarakauppoja joissa myyjät antoivat tavarat sieltä tiskin takaa ja maito mitattiin maitokannuun. Olin pikkulikka, kun nuo kaupat alkoivat katoamaan, taivaan kiitos. Oikeastaan ainut mitä kaipaan, on sekatavarakaupan ihana tuoksu. Mutta hidasta se asiointi niissä oli, niin toivottoman hidasta.
[/quote]
Miksi meillä on nykyaikana aina kiire?
Mitä palvelua sinun mielestäsi kassalta saa? Suomessa ei edes kassa pakkaa ostoksia.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:31"]
valtio nostaa koko ajan veroja koska sosiaalietuuksia tarvii maksaa koko ajan enemmän, jos ruuan hinta alenee kauppiaan toimesta, luuletko ettei valtio nosta alv:ta että saa kierrätettyä rahaa työttömille?
[/quote]
Sinulta jää jatkuvasti se yhtälön toinen puoli huomioimatta. Ts, mihin se asiakkaiden säästämä raha menee? Valtiollehan se on ihan sama, käyttääkö asiakas sen rahansa k-kaupassa vai kampaajalla (olettaen, että alvit on samat), kunhan se käytetään kotimaassa.
Kun perustarpeiden, kuten elintarvekkeet, hinta laskee, ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä palveluihin, joten sille puolelle sitten syntyy uusia työpaikkoja kun kaupoissa ne vähenee. Rahaa pyörii edelleen sama määrä, mutta elintaso nousee, koska ruuan lisäksi on vielä varaa käydä kynityttämässä ja värjäyttämässä se kananpersetukka useammin.
[/quote]
Oletetaan nyt että Salon kaupungissa nokialta sai kenkää 500 ihmistä joiden palkka oli sen 3000e, ja nykyään näillä 500 ihmisellä on rahaa käytössä työttömyyskorvaus jonka sinä maksat 400e
pyöriikö rahaa vieläkin sama määrä?
Niin ei paljon auta vaikka ruuan hinta olisi kuinka alhaalla koska työttömyyskorvauksella ei paljon palveluita ostella, näin ollen taas joutuu yrittäjä laittamaan lapun luukulle..
jos työpaikkoja syntyisi sitä mukaan kuin niitä menetetään olisi asia eri mutta kun pikkukunnasta lähtee suuri työllistäjä niin on pakko siirtyä suurempiin kaupunkeihin ja varmaan ymmärrät ettei sieltä löydy töitä kaikille varsinkaan kun kaikki koneellistetaan tai palkataan ulkomailta.
[/quote]
Sinä se jaksat jankata siitä Nokiasta, vaikka siinä on kyse ihan eri asiasta, kuin kauppojen itsepalvelukassoissa. Ei se lähiö-Siwa tai ostarin Prisma muuta Intiaan, vaikka sinne itsepalvelukassa hankittaisiinkin.
Aivan varmasti menen. Saan paljon parempaa palvelua kun palvelen itse itseäni.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:26"]
Mielestäni Ikeassa on toimiva itsepalvelukassa. Tavaroita ei tarvitse purkaa hihnalle vaan ne voi piipata suoraan kärrystä. Sen sijaan olen pari kertaa käynyt S-marketin itsepalvelukassalla, mutta siellä asiointi on hankalaa. Laskutilat ovat todella pienet ja epäkäytännölliset. Ip-kassa ei toimi, jos meinaa ostaa muutakin kuin vesipullon. Tosin eivät henkilökassatkaan aina toimi. Usein kassa vain työntää tavarat kasaan, jolloin salaatit ruhjoutuu tai jugurttipurkin kansi menee rikki. Mielestäni ei ole palvelua sekään, että asiakkaan täytyy järjestellä ostoksensa kassan jäljiltä. Kannatan itsepalvelukassoja, JOS niissä on kunnon tasot.
[/quote]
Mä tykkään kanssa IKEAN systeemistä. Ja siitä rehellisyydestä, että kyltissä kerrotaan että yksi syy miten voimme myydä halvalla on se että asiakas tekee osan työstä itse.
[/quote]
Heh, ei tuo mitään rehellisyyttä ole. Eiköhän nekin rahat mene sinne ylimmän johdon taskuun eikä asiakkaiden hyväksi :)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:24"]
Miksi kukaan käyttäisi itsepalvelukassoja? Itse saat itseäsi palvella samaan hintaan. Et saa tästä edes alennusta tuotteen hinnassa. Jos odotat jotain hintojen alenemista tällä tapaa, niin ei tule, kasvatat vain kauppiaan katetta kun tarvitaan vähemmän työntekijöitä.
Jos kauppias yrittää kusettaa, että työntekijät voivat siirtyä muihin tehtäviin ja/tai palvelemaan paremmin myymälän puolelle tms. niin se on paskapuhetta, hetkeksi ehkä voi käydä näin, mutta pitkällä aikavälillä kenkää tulee. Yksi työntekijä voi huolehtia samaan aikaan monesta itsepalvelukassasta, kun asiakkaat hoitavat palvelunsa itse.
Valitse kassa, jossa sinua palvelee ihminen, niin useammalla on työpaikka!
[/quote]
Et taida ymmärtää miten kansantalous toimii. Itsepalvelukassat korvaavat palvelukassat -> kauppa säästä palkkakuluissa, kassatyöntekijät joutuvat työttömiksi -> säästöt siirtyvät tuotteiden hintoihin jolloin ne halpenevat -> asiakkaat saavat halvemman ostoskorin -> asiakkaille jää enemmän rahaa käyttöön -> asiakkaat käyttävät tämän ylimääräisen rahan jossain muualla jolloin muiden alojen myynti lisääntyy -> nämä alat voivat palkata lisää työntekijöitä jolloin työttömäksi jääneet kauppojen kassahenkilöt saavat töitä.
Jos taas säästetyt palkkakulut eivät siirry hintoihin (vaikka kaupat toistensa kanssa kilpailevatkin) ja kaupat vain siirtävät säästöt voittoihinsa niin -> osakkeenomistajat saavat lisää rahaa -> osakkeenomistajat kuluttavat rahansa ostaen palveluja ja tuoteita jolloin myynti nousee jollain muilla aloilla -> nämä alat voivat palkata lisää työntekijöitä jolloin taas kerran: "työttömäksi jääneet kauppojen kassahenkilöt saavat töitä".
Pointti on: kansantalous on itsensä tasapainottava kehä. Kun johonkin lisää resursseja, se on jostain muualta pois, ja sama käänteisesti. Raha kiertää edestakaisin aina jotain kautta, resursseja siirretään edestakaisin tarpeen mukaan. Se johtaa siihen että kansantalouden sisällä löytyy aina voittajia ja häviäjiä, mutta kokonaisuudessaan se on aina tasapainossa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:32"]
Et taida ymmärtää miten kansantalous toimii. Itsepalvelukassat korvaavat palvelukassat -> kauppa säästä palkkakuluissa, kassatyöntekijät joutuvat työttömiksi -> säästöt siirtyvät tuotteiden hintoihin jolloin ne halpenevat -> asiakkaat saavat halvemman ostoskorin -> asiakkaille jää enemmän rahaa käyttöön -> asiakkaat käyttävät tämän ylimääräisen rahan jossain muualla jolloin muiden alojen myynti lisääntyy -> nämä alat voivat palkata lisää työntekijöitä jolloin työttömäksi jääneet kauppojen kassahenkilöt saavat töitä.
Jos taas säästetyt palkkakulut eivät siirry hintoihin (vaikka kaupat toistensa kanssa kilpailevatkin) ja kaupat vain siirtävät säästöt voittoihinsa niin -> osakkeenomistajat saavat lisää rahaa -> osakkeenomistajat kuluttavat rahansa ostaen palveluja ja tuoteita jolloin myynti nousee jollain muilla aloilla -> nämä alat voivat palkata lisää työntekijöitä jolloin taas kerran: "työttömäksi jääneet kauppojen kassahenkilöt saavat töitä".
Pointti on: kansantalous on itsensä tasapainottava kehä. Kun johonkin lisää resursseja, se on jostain muualta pois, ja sama käänteisesti. Raha kiertää edestakaisin aina jotain kautta, resursseja siirretään edestakaisin tarpeen mukaan. Se johtaa siihen että kansantalouden sisällä löytyy aina voittajia ja häviäjiä, mutta kokonaisuudessaan se on aina tasapainossa.
[/quote]
Noinhan se menee, tosin globalisaatio aiheuttaa omat kommervenkkinsä kun asiaa tarkastelee paikallisella tasolla. Senhän takia tässä kusessa ollaan, että tällä hetkellä Suomesta valuu enemmän rahaa ulkomaille, kuin mitä ulkomaiset kantavat tänne, eikä suinkaan itsepalvelukassojen takia.
Valitsen aina itsepalvelukassan jos sellainen on valittavissa. En tykkää joutua kohtaamaan ihmistä kassalla asioidessani. Ja itsekin sitä hommaa tehneenä sanoisin että homma on "robotin" työtä, ihmisarvoa alentavaa joutua istumaan siinä kassalla työkseen.
Lisääkö itsepalvelukassat sitten työttömyyttä? Varmasti joo, kuten muukin automatisaatio, mutta tulevaisuus tulee olemaan joka tapauksessa sellainen, että suurella osalla ihmisistä ei ole työtä. Tämä ei ole kurja asia sitten, kun vaan keksitään tapa jakaa koneiden tuottamat tulot oikeudenmukaisesti. Itse asiassa ihan unelmamaaimlma sellainen, jossa ei tarvitse olla usein epäkiinnostavan palkkatyön orja, vaan saa keskittyä ihan mihin tahansa itseä kiinnostaa. Ja elintason takaa pääasiassa koneiden työtä verottava valtio.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:26"]Kiinnostaa ihan vitusti. Ei ole kova työ itselleni piipata parit ostokset ja työntää kortti lukijaan. Itse asiassa ennemmin valitsen ip-kassan kuin tavallisen.
[/quote]
Sama mulla. Eikö ap tajua että kassojen pitäminen maksaa kauppiaille?
Ja mistäs palkkakustannukset otetaan?
Suomessa on akateemisia työttömiä jo yli 50 000. Kun tällaisen joukon osaaminen ja luovuus ei riitä siihen, että he työllistyisivät, niin kuinka siihen riittäisi matalammin koulutettujen osaaminen ja luovuus?
On he*lvetin helppoa sanoa, että perusta firma, mutta tosiasia on, että firman voi perustaa vain, jos sen palveluille tai tuotteille on kysyntää. Minä olen akateeminen työtön, enkä kertakaikkiaan keksi, mitä pystyisin muille myymään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:43"]Käykää nyt edes peruskoulu ja tutustukaa talouden toiminnan yleisimpiin perusteisiin ennen kuin alatte noita skenaarioitanne maalailemaan. Jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin pitkällä aikavälillä se näkyy tuotteiden hinnoissa. Tämä siksi, että jos kaupat ensin koittavat vetää turhan korkeita katteita, niin yksittäisellä kaupalla olisi suuri houkutus laskea omat katteensa alemmalle tasolle ja viedä näin kaikki asiakkaat. Tämä pakottaisi muutkin laskemaan hintoja. Ja kyllä, jos itsepalvelukassat yleistyvät, niin kassatyöntekijöitä tarvitaan vähemmän. Mutta vain tampio luulee, että tämä johtaa suoraviivaisesti työttömyyteen. Jos ihmisellä jää 10 euroa enemmän rahaa kauppareissultansa itsepalvelukassojen alennettua hintoja, niin mihin hän sen käyttää? No ostaa enemmän tavaroita ja palveluita. Jos ihmiset käyttävät ylimääräiset rahansa porkkanoihin, niin porkkananviljelijöiden työpaikat lisääntyvät. Tai jos he käyttävät ne kauneushoitoihin, niin kosmetologien työpaikat lisääntyvät.
Tämä on juuri tätä, kun ne koittavat päteä, joiden kapasiteetti ei riitä ennakoimaan kuin yhden askeleen kerrallaan, ja senkin hatarasti. Toki tässä tapauksessa on helppo ymmärtää, jos usko omaan työllistymiseen ei ole luja.
[/quote]
mä en tiedä kuinka iso sun kapasiteetti on mutta otetaan nyt esimerkiksi Salon kaupunki mistä nokia lopetti.
meinaatko että nämä työttömät ostavat nyt kympillä enemmän porkkanoita? Ole hyvä ja kerro mistä se "ylimääräinen" kymppi saadaan?
kyllä se nyt niin vain on että ostovouma heikkenee ihan jokaisella yrittäjällä kun ihmiset saa kenkää! Vai oletko erimieltä?
[/quote] Vastaan sinulle heti, kun olet edes kerran lukenut tekstini ajatuksella läpi ja huomannut, missä kohdassa tuli käsitettyä jotain pikkuisen väärin.