Saako 18-vuotiaasta olla välittämättä, vaikka se on oma lapsi?
Täällä puhutaan aina kusipäisistä laiskoista lusmuista, jotka räkii kattoon ja tuo on just sellainen. Inhottaa sanoa, koska on oma lapsi. Sen ainoa tavoite elämässä on lähinnä loisia, ei halua kouluuun eikä työhön, lintsaa, ryyppää ja tupakoi ja on kaikin tavoin kusipää mitä nyt ajatella saattaa. Ei tuon kanssa jaksa enää isä jumalakaan, ja oikeasti paras olis jos se muuttais muualle terrorisoimasta meidän muun perheen elämää.
En tajua, kun sitä on yritetty auttaa, tukea ja herra ties mitä kaikkea mutta vastauksena on vaan haistattelua tyyliin evvk. Rahaa kyllä meiltä haluaa, tietysti mut se hana on mennyt tukkoon jo ajat sitten.
Olen niin kypsä että olen sitä mieltä jos kerran omaehtosesti tahtoo vängällä sössiä elämänsä niin sössiköön sitten. Minä enää jaksa puuttua, meillä on kaks muutakin lasta jotka tarvitsee vanhempiaan. Tottakai olen pahoillani ja väännän itkua asiasta harva se ilta, mutta ei tässä nyt enää voi mitään tehdä kun tyyppi on 18v.
Sosiaalipuolen ihmisistä vaan yks on uskaltanut sanoo kuten asia oikeasti näyttää olevan: te ette voi elää normaalia elämää niin kauan kuin poika asuu teidän kanssa.
Olen aikaisemmin miettinyt, millaiset vanhemmat heittävät lapsensa ulos asunnostaan ja nyt tiedän: ihan tavalliset, kunnolliset, surulliset ja epätoivoiset vanhemmat jotka ovat äärimmäisen väsyneitä siihen että heiltä puuttuvat keinot auttaa lastaan.
Itku tulee taas, vähän sentään helpotti.
Kommentit (91)
Siinäpä se - samalla lailla kasvatettu! Kun ottaa huomioon niin lapset ovat erilaisia luonteeltaan ainakin meillä. Eikä niitä kasvatettu samalla lailla vaikka kotitöitä joutuivatkin jokainen tekemään.
Yksi oli hellä ja herkkä, toinen kovapää ja kolmas vilkas kuin mikä.
mua inhottaa nää "vanhemmissa vika" tyypit oikeesti. Jokainen narkkarilapsen äiti varmasti miettii mikä meni vikaan,mutta kyllä se siellä lapsen päässä on mennyt vikaan.
Minä olin todella kamala teini, haistattelin, en tehnyt mitään,en ollut töissä ja koulutkin lopetin heti peruskoulun jälkeen. Aloin käymään baareissa salaa jo 16vuotiaana,seurustelin vanhemman kanssa ja kuvittelin olevani aikuinen. Ystäväni alkoivat opiskella ja minä vain juhlin, elämässä ei ollut mitään merkitystä. En käynyt töissä joten kun rahahanat meni kiinni sorruin pikavippeihin ja jouduin kamalaan kierteeseen,josta vanhemmat auttoivat minut ulos sillä ehdolla että menen töihin. En tietenkään tiennyt mitä tehdä,koska olin käynyt vain peruskoulun ja senkin nipin napin. Hain töitä sitten paikkakuntani vuokrafirman kautta,menin ravintolatöihin bloggaamaan astioita, olin töissä vuoden kun pääsin tarjoilemaan, sitten lopetin siellä työssä henkilökohtaisista syistä. Hain töitä kuitenkin melko pian uudestaan ja pääsin töihin tarjoilemaan ,koska minulla oli työkokemusta, pitkään tein tarjoilijan töitä, sitten minut ylennettiin vuoropääliköksi ja nyt olen ravintolapäälikkönä melko suuressa ravintolassa. Muutin kotoa pois 18vuotiaana,kun elämäni oli jräjestyksessä.
Minä olin eksyksissä ja minusta olisi tullut yhteiskunnan elätti,jos en olisi ITSE ottanu vastuun elämästäni. MInun mielestäni olisi kohtuullista auttaa poika alulleen,niinkuin vanhempanikin teki, ehkä maksatte vaikka takuuvuokran ja katsotte itse kämpän valmiiksi. Viette tavarat ja pojan sinne. Kyllä elämä on niin kovaa,että kyllä on otettava vastuuta. Turha alkaa hyysäämään,koska silloin ei opi mitään. Minun mies taas asui perheessä,jossa jokainen yli 18v joutui maksamaan vuokraa.. lapsia oli 3 joten vanhemmat sai hyvät rahat, lapset kyllä kaikki muuttivat pois melko pian täysi-ikäisyyden jälkeen. Mielestäni siinä vaiheessa,kun maksetaan vuokraa voi maksaa sitä omasta kodistaan.
Anna sen kasvaa vielä pari vuotta, ei 18 vuotias ole aikuinen. Jos heität sen ulos nyt, ei lopputulos ole välttämättä sittenkään auvoinen. Se on silti sinun lapsesi, enkä kyllä ymmärrä, miten helposti jotkut täällä ovat valmiita potkimaan lapsensa ulos.
Olin normaali lukionuori. Hyvät arvosanat eikä mitään alkoholi tai muita hörhöilyjä, mutta koska vanhempani suurinpiirtein vihasivat kaikkia tenaviaan ja minut potkittiin ulos kodistani 17-vuotiaana. En saanut mitään tukia 100eur/kk enempää, koska olin edelleen opiskelija ja tuloni riippuivat hyvätuloisten vanhempieni tuloista... jotka eivät muuten antaneet minulle penniäkään.
Olen edelleen katkera. Koko nuoruus meni pilalle.
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
Liikaa teoriaa ja liian vähän käytäntöä. Sekä olemattomat yhteydet firmoihin joita pitkin hankitaan nuorille kokemusta.
Nythän on niin että nämä rassukat saavat koulusta vain teoriaa ja pitkästymistä. Turhia äidinkielentunteja ja kieliäkin pitää opiskella. Syynä ammattikouluun menoon oli että ei haluta lukioon. Miksi ammattikoulu on nykyään niin teoreettinen?Opiskelija syrjäytyy jo oppilaitoksessa työelämästä :D tämä on vieläpä tosi eikä provoilua. Nämä pojat kaipaavat käytännön hommia. Miksi nykyään ammattikoulu on niin erilainen, kuin 20-30 vuotta sitten?
Harva sieltä yrittää ammattikorkeaan. Miksi suurinta osaa kiusataan teoriatunneilla? Ammattikorkea mahdollisuuden takiako?Moni opettajakin on varmasti menettänyt mielenterveytensä näiden paskapäiden kanssa ja syynä on viallinen teoriakeskeinen järjestelmä.
Lukio on lukio. Siksi he valitsivat ammattikoulun, ja en ihmettele miksi pettyivät.
Hankin uuden ammatin itselleni käymällä ammattikoulun, kun entiselle alalleni ei tahtonut löytyä töitä.
Kävin kouluni nuorten kanssa. En siis mennyt aikuispuolelle.
Huomioita:
Nuoriso pitkästyy, odottelee opettajaa ja polttaa paljon tupakkaa. Osa lähtee pois, kun opettaja ei saavu paikalle. Kun opettaja vihdoin saapuu niin jäljellä on noin kolme oppilasta viidestätoista.
Teoriatunnit olivat kamalimpia. Tunneilla on levotonta, porukka mölisee väsyneinä kaikkea asiatonta. Osa vääntää sätkiä ja haistattelee opettajalle. En puutu asiaan, en tahdo ongelmia, enkä tahdo "kukkoilla".
Minuakin väsyttää. En tullut amikseen opiskelemaan peruskoulutaitoja. Huomaan miten vaikeita nämä kadotetut taidot ovat. Selviän juuri ja juuri matematiikan kokeista. Nuoriso selviää vain sillä että on käynyt yli puolilla kurssin oppitunneilla.
Ammattikoulun opettavin osa oli työharjottelu Sitä oli noin 1/4 koulun ajasta. Hämmästyttävän vähän???
Ratkesin melkein itsekin tupakoimaan. Onneksi se jäi vain pariin sätkään. Lopputyötä oli tuskaa vääntää. Naurettavinta oli että meiltä amislaisilta odotettiin kokeisiin essee tyyppistä vastausta. Opettajat itsekin pitivät sitä lähinnä käytäntönä ja ranskalaiset viivat saivat riittää. Monien poikien kirjoitustaito oli kuudesluokkalaisen tasoa ja käsiala vielä alempaa. En ole itsekään mikään Runerberg, mutta selvisin essee vastauksista jotenkuten.
Ymmärrän kyllä miksi nuoret eivät viihdy kouluissa. Ammattikoulua tulisi parantaa huomattavasti. Enemmän käytäntöä ja vähemmän teoriaa. Onhan se mukavaa hoitaa kaikki teoriassa, kun kädet ei likaannu ja kaikki on niin steriiliä. Sillä menolla ei kuitenkaan opita työtä. Ammatikouluilla pitäisi lisäksi olla kiinteemmät suhteet työmarkkinoille.
Eihän lapsilta voi odottaa aktiivista työnhakua eikä pari säälittävää äidinkielentuntia riitä työhakemuksen oppimiseen. Etenkään kun taso on ala-astemaista. Se on ihan ok. Mihin esimerkiksi rekkakuski tarvitsee kirjoitustaitoja. Riittää kun kuittaa oman nimensä.
Monen oppilaan motivaatio on alhainen, siksi he ovat ammattikoulussa eikä lukiossa. Lukion ja ammattikoulun taso on häilyvä. Olen suorittanut molemmat. Ja hämmästelen, mitä ammattikoulu haluaa oppilailtaan?
Kyllä se on koululaitoksessa vika, kun tuottaa ihmisiä, jotka eivät edes osaa hakea töihin vaan odottavat että liiton pomo soittaa ja ottaa hommiin :D
Näyttävät ihan aikamiehiltä, mutta ovat ihan pentuja vielä. Kyllä niitä pitää auttaa kädestä pitäen curling tyyliin. Ne on teidän lökäpöksyjä äiti hyvät.
Tyttö ysin ylioppilas ja hakee nyt lääkikseen. Poika 18 v loisii kotona, ryyppää, tupakoi ja haistattelee vanhemmilleen.
Sama kasvatus molemmilla. Poika vaan pirun itsepäinen ja laittaa joka asiassa hanttiin viimeseen saakka. Tekee just päinvastoin kuin pyydetään.
Mulla kaks vanhinta: 20 v koulunsa käynyt ja nyt työelämässä. Tosi kunnollinen ja harvoin ottaa alkoholia. On ennemmin aina kuskina kavereille. Kiltti poika. Asuu kotona ainakin armeijan yli. Saa nyt säästää rahaa armeija-aikaa varten. Sitten varmaan muuttaa omilleen.
Toinen poika kohta 18 v. Käy ammattikoulua. Ryyppää kaikki viikonloput. On rötöksiä. Aina saa pelätä millon soittaa poliisi, millon sosiaalitantat. On kyllä kotona ihan ok poika ja tekee kotitöitä jne. Tienaa onneksi kans rahansa työharjottelussa. Mutta toi jatkuva vapaa-aika juopottelu raivostuttaa.
Samalla lailla on pojat kasvatettu. Eli mikä tässä nyt sitten on menny vikaan?
Mielestäni jokaisella meistä on myös oma tahto ja oma ajatusmaailma, eli ei voi aina vanhempia syylistää.
Sama kun minulla itsellä on kolme sisarusta. Yks meistä on pultsaritason alkoholisti ja me muut ollaan ihan normeeli eläjiä.
Myös koulut voisivat harrastaa curlingia enemmän. On tuskastuttavaa hakea pojan puolesta harjoittelutyöpaikkaa suorittaakseen ammattikoulunsa loppuun. Kun ei se osaa eikä ymmärrä mitään. Hirveältä tuntuu lähettää tuollainen tumpelo maailmalle. Vanhempi sisko on lentänyt pesästä ongelmitta. poika käyttäytyy kyllä hyvin, mutta oma-aloitteisuus on nolla. Ei ymmärrä miten asiat hoidetaan maailmalla.
T: turhautunut äiti
huippumenestyjiä, ja näitä syrjäytyjiä.
Omakin toinen veli on tohtorismies, toinen peräkamarinpoika. Ja itsekin olen ihan hyvin pärjännyt.
Mutta noita murrosikäisiä poikia näkee töissä, joilla oma asenne on ylimielinen, vanhemmilla on rahaa, joten voi lasketella ja viettää ylellistä elämää vanhempien rahoilla, eikä mitään haittaa, että päästötokari koostuu vitosista. Toivoisi, että vanhemmat pistäisivät jossain vaiheessa jotain ehtoja, jopa noille perheen yhteisille jutuille, niin että nämä pojat oppisivat tekemään edes jossain yhteydessä töitä elämänsä eteen. Ja jo tosiaan aika nuorina.
Mutta onhan noissa jutuissa niin paljon muuttujia, neurologisiakin tekijöitä ja muita, jotka ajavat masennukseen tai syrjäytymiseen, että ei se ihme ole, jos vanhemmat ovat kädettömiä. Ja koulut ja muut myös.
muuta lastanne tarvitsee vanhempiaan ja vieläpä enempi kuin tämä teini 18 v..höpö,höpö!
Lapsenne on psyk.avun tarpeessa ja olisi hyvä jos hänet saisitte sinne ohjattua. Ei monikaan 18 v tee himona kotitöitä tai opiskele innolla. Hylätä lasta ei saa, ettei huumet ja muut päihteet häntä vie. Etsikkoaika menee ohi, tärkeintä on kertoa että välittää ja että on huolissaan ja että kotiin saa aina tulla. Veikkaan että hyvlkäämisenkokemus ei ole nannaa tuollaiselle lapselle.
Kannattaa keksustella asioista pojan kanssa, ikää alkaa olla jo sen verran että ymmärtää puhetta jos haluaa.
Ei asu kotona, mutta on niin turhamainen ulkonäkönsä suhteen. Ei mikään koulu tai työ kinnosta, aloitanut vaikka mitä. Johtuisko siitä menetti isänsä 9 vuotiaana väkivaltaisesti. Äidit uudet suhteet on mitä on.
Sitten maksamaan vuokraa teille ja osallistumaan kotitöihin, jos aikoo asua kotona. Kotona myös käyttäydytään asiallisesti, muuten voitte yhdessä ruveta katselemaan vuokra-asuntojen hintoja ja mitä ruoka maksaa per kuukausi ym. mukavia.
myös syömingeistä joutuu maksamaan esim. 50 e/kk. Ehkä se jouduttaa sitä työnhakua, voitte tietenkin yhdessä miettiä mitä mahdollisia työpaikkoja olisi. Kranttu ei saa olla, mistä tahansa työstä täytyy aloittaa, jotta saa vuokran maksettua teille. Vuokra ei sitten ole mikään 100 e/kk, vaan ainakin esim. 200 e/kk.
myös syömingeistä joutuu maksamaan esim. 50 e/kk. Ehkä se jouduttaa sitä työnhakua, voitte tietenkin yhdessä miettiä mitä mahdollisia työpaikkoja olisi. Kranttu ei saa olla, mistä tahansa työstä täytyy aloittaa, jotta saa vuokran maksettua teille. Vuokra ei sitten ole mikään 100 e/kk, vaan ainakin esim. 200 e/kk.
He todellakin odottivat lapseltaan vuokran maksua :D
No maksoin kiltisti vuokraa pienestä toimeentulotuestani, sillä vanhempieni tulot vähensivät sitä merkittävästi. Käteen jäi pari kymppiä vanhassa rahassa. Rahaa ei riittänyt edes vaatteisiin. Ne loputkin menivät olueen ja tupakkaan. Niitä ostin turhautuneena tilanteeseen.
Eikä auttanut sekään että aloitin koulun. Opintotuesta maksoin saman vuokran jäljelle jäi 1/4 opintotuesta. Vuokraa nämä kokoomuslaiset vanhempani perustelivat sillä että opin elämänkovuutta :D. Palkkansa ja tukeni joivat kurkusta ales merkkiviinojen merkeissä.
Täytyy sanoa että oli kyllä kova elämänkoulu. Ei ole kotoa muuttamisen jälkeen ollutkaan niin vaikeaa ikinä. Pitää vielä kertoa päätös sille miten pääsin pois kotoa.
Voitin veikkauksen raaputusarvasta 2000e, kun oltiin jo euroajassa.
Sain maksettua takuuvuokran ja muutettua pois pahojen vanhempieni luota, jotka surutta kuppasivat tukiani.
Yhteyttä nämä paskiaiset ovat yrittäneet ottaa monesti. Etenkin kun kuulivat minun synnyttäneen terveen pojan syksyllä. Puheluihin en vastaa. Enkä todellakaan vie lastani näytille näille kokoomusvanhemmilleni.
Pitääpä vielä mainita sellainenkin seikka miten he pistivät minut äänestämään mieleistä puoluettaan sen varjolla että elän heidän hienossa lukaalissa... Arvatkaa äänestinkö. Äänestin akuankkaa kuten moni muukin kapinallinen nuori.
Musta tuntuu että pojan ongelmana on vanhemmat. Eli muutto pois auttaisi asiaan paljon. Minä arvelen ap:sta pahaa.
Siinäpä se - samalla lailla kasvatettu! Kun ottaa huomioon niin lapset ovat erilaisia luonteeltaan ainakin meillä. Eikä niitä kasvatettu samalla lailla vaikka kotitöitä joutuivatkin jokainen tekemään.
Yksi oli hellä ja herkkä, toinen kovapää ja kolmas vilkas kuin mikä.
"samalla lailla " kasvattajat on sellaisia, että ikään kuin vaativat lapsilta samoja asioita, mutta jos se toinen tai kolmas tai kuka vaan lapsista ei toimikaan kuten toiset, sitten vaan voivotellaan ja huokaillaan kun se on niiiiin hankala ja ei tee mitään mitä pyydetään...
Kun se vaan on niin, että toiset vaatii siinä kasvatuksessa huomattavasti enemmän kuin toiset, ja turha siinä on huokailla, jos tempperamenttinen sisarus ei toimi samoilla keinoin hyvin kuin kiltti sisaruksensa. Silloin vanhemmalla pitäisi olla älliä alkaa etsiä niitä keinoja, jotka toimivat sen "hankalan" kanssa.
JA toki on myös niin, että kaikkeen ei tietenkään vanhemmat voi vaikuttaa. Esim. oman mieheni huumeiden käyttö tuli vanhemmilleen täytenä yllätyksenä aikanaan. Mieheni oli kyllä sen verran hyvin kasvatettu, että myöhemmin kun halusi kuiville, se kasvatus kantoi silloin.
Mutta kyllä mä ihmettelen näitä perheitä, joissa aikuinen mies makaa, ei tee mitään ja vaan haistattelee vanhemmilleen. Ei olisi koskaan ollut mahdollista mun lapsuudenkodissani, miehen lapsuudenkodissa, eikä tule tapahtumaan meillä.
myös syömingeistä joutuu maksamaan esim. 50 e/kk. Ehkä se jouduttaa sitä työnhakua, voitte tietenkin yhdessä miettiä mitä mahdollisia työpaikkoja olisi. Kranttu ei saa olla, mistä tahansa työstä täytyy aloittaa, jotta saa vuokran maksettua teille. Vuokra ei sitten ole mikään 100 e/kk, vaan ainakin esim. 200 e/kk.
He todellakin odottivat lapseltaan vuokran maksua :D
No maksoin kiltisti vuokraa pienestä toimeentulotuestani, sillä vanhempieni tulot vähensivät sitä merkittävästi. Käteen jäi pari kymppiä vanhassa rahassa. Rahaa ei riittänyt edes vaatteisiin. Ne loputkin menivät olueen ja tupakkaan. Niitä ostin turhautuneena tilanteeseen.Eikä auttanut sekään että aloitin koulun. Opintotuesta maksoin saman vuokran jäljelle jäi 1/4 opintotuesta. Vuokraa nämä kokoomuslaiset vanhempani perustelivat sillä että opin elämänkovuutta :D. Palkkansa ja tukeni joivat kurkusta ales merkkiviinojen merkeissä.
Täytyy sanoa että oli kyllä kova elämänkoulu. Ei ole kotoa muuttamisen jälkeen ollutkaan niin vaikeaa ikinä. Pitää vielä kertoa päätös sille miten pääsin pois kotoa.
Voitin veikkauksen raaputusarvasta 2000e, kun oltiin jo euroajassa.
Sain maksettua takuuvuokran ja muutettua pois pahojen vanhempieni luota, jotka surutta kuppasivat tukiani.Yhteyttä nämä paskiaiset ovat yrittäneet ottaa monesti. Etenkin kun kuulivat minun synnyttäneen terveen pojan syksyllä. Puheluihin en vastaa. Enkä todellakaan vie lastani näytille näille kokoomusvanhemmilleni.
Pitääpä vielä mainita sellainenkin seikka miten he pistivät minut äänestämään mieleistä puoluettaan sen varjolla että elän heidän hienossa lukaalissa... Arvatkaa äänestinkö. Äänestin akuankkaa kuten moni muukin kapinallinen nuori.
Musta tuntuu että pojan ongelmana on vanhemmat. Eli muutto pois auttaisi asiaan paljon. Minä arvelen ap:sta pahaa.
Paljoa menettäneen kun sinusta eroon pääsivät.
KAsvata sinä nyt siitä pojastasi kunnon peräkammarin pullamössöpoika, jooko? Tee kaikki eteen valmiiksi ja huokaise sitten aikanaan kun se vaan haistattaa vittua ja varastaa sun rahat.
Ei asu kotona, mutta on niin turhamainen ulkonäkönsä suhteen. Ei mikään koulu tai työ kinnosta, aloitanut vaikka mitä. Johtuisko siitä menetti isänsä 9 vuotiaana väkivaltaisesti. Äidit uudet suhteet on mitä on.
yli tuosta? NElikymppisenä? Vai onko nyt odotettavissa että kaiken voi aina kipata yhden elämän suuren tragedian syyksi, eikä itse tarvitse ottaa mistään vastuuta?
Paljoa menettäneen kun sinusta eroon pääsivät.
KAsvata sinä nyt siitä pojastasi kunnon peräkammarin pullamössöpoika, jooko? Tee kaikki eteen valmiiksi ja huokaise sitten aikanaan kun se vaan haistattaa vittua ja varastaa sun rahat.
Älä sinä tule neuvomaan minua kasvatuksessa. Neuvo vanhempiani. Hehän tässä sössivät.
Pojastani kasvaa kova ja pehmeä. Hän kykenee mukautumaan tilanteen mukaan.
Tarvittaessa hän kykenee myös varastamaan rahaa, jos elämäntilanne sitä vaatii.
Opetan kaiken mitä olen elämässäni oppinut.
Nyt kun olet kuullut läksysi voit mennä niistämään nokkasi :D Ja muista sanani. VaPise!
elätetään ja passataan just täysi-ikäistynyttä, joka ei koe mitään velvollisuuksia. Omat vanhempani ottivat hyvän linjan, kun täytin 18 ja kävin lukion viimeistä luokkaa. Sain lisää vapauksia, mutta aina piti kertoa, missä on ja koska tulee kotiin. Heidän säännöillään mentiin ja minä olin edelleen lapsi kuten aikaisemminkin. Jos kouluiltana tulin yhdeltätoista, niin valitustahan sieltä tuli ihan samalla tavalla kuin 16 tai 17 -vuotiaana. Ei se lapsi yhdessä yössä kypsy yhtäkkiä sellaiseksi, että vastaa asioistaan. Muutin pois kotoa lukion jälkeen opiskelemaan ja sitten sain mennä niin kuin halusin, mutta toisaalta myös vastasin itse muutenkin asioistani.
Musta yksi ongelma nykyään on, kun niiden peräkammarin poikien annetaan elää kuin ellunkanat. Kotona asuessa vanhemmat sanelee säännöt ja piste. Ei vankina tarvi täysi-ikäistä pitää, mutta yöpoissaolot ilmoittamatta, räkäkännit jatkuvasti jne. Niistä voi huomauttaa hyvin. Ei perheessä voi olla ketään aikuista tai aikuista lasta, joka saa elää miten haluaa vaan perheessä on tietyt säännöt aina. Täytyyhän isän ja äidinkin toisilleen kertoa menemisistään ja ei voi tuosta vaan mönkiä kaatokännissä yhdeksältä aamulla kotiin jatkamaan tissuttelua.
Ja todella hyvä teksti. Itse olen 26-vuotias ja täytyy sanoa että moni tuttuni ja eräs lähisukulainen putosivat ikään kuin kelkasta kun lähdettiin yläasteen jälkeen hakemaan koulutusta ja omaa elämää. Ja kyllä he ainakin ovat juuri sellaisia, että syyttävät kaikista ongelmistaan ja vastoinkäymisistään aina muita. Eivät ota sitä vastuuta omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Etenkin tämän lähisukulaisen asioihin olen saanut perehtyä, kun olen koittanut häntä saada nostettua jaloilleen aina välillä. Eli hän kävi amiksen peruskoulun jälkeen. Teki pätkätöitä, ei löytänyt oikein itselleen tyttöystävää, muutti vanhempiensa luota vasta 25-vuotiaana pois, yritti opiskelua amk:ssa mutta lopetti. Nyt hän on siinä tilanteessa että ei enää hae töitä, eikä opiskele. On täysin luovuttanut ja aika menee muiden samanlaisten nuorten ihmisten kanssa ryypätessä. Nyt mukaan tulleet myös huumeet.
Ja edelleen tämä ihminen syyttää muita ongelmistaan. Kuten koulua siitä, että opiskelu on niin hankalaa ja sisältää niin paljon kaikkea turhaa, töitä on hankalaa saada ja pomot on aina vittumaisia, palkka on aina niin huono että ei kannata..
En tiedä mikä tähän sitten on ratkaisu, mutta sanoisin että näillä nuorilla on kyllä jo murrosiässä täytynyt tapahtua jokin ajatusmaailman vääristymä, jonka jälkeen nämä ongelmat sitten vain kasaantuvat.
Huumeet ovat vain parempaa. Ei ole löytynyt huumeiden voittanutta. Näille tyypeille ei ole pelastusta. Ensin pitäisi kehittää joku asia joka on huumeita parempi. Huumeita nuorena kokeilleena voin myöntää että niitä huumeita parempaa ei tästä elämästä löydä ( ellei sitten tule uskoon ).
Toisiksi paras veto on käydä töissä ja vetää pönttö sekaisin viinalla joka viikonloppu. Ei elämästä loppujenlopuksi löydy mitään sisältöä. Aika vaan kuluu ja se pitää täyttää jollain toiminnalla. Osa käy töissä ja nämä rentut tekee mitä lystää ja se on oikein. Heillä on vapaus siihen.
mutta näyttää siltä että välität vaikka pettynyt, kiukkuinen ja toivoisit, että kykenisit olemaan välittämättä niin paljon kuin oikeasti välität, kun oma olosi olisi sitten helpompi, eikö?