Saako 18-vuotiaasta olla välittämättä, vaikka se on oma lapsi?
Täällä puhutaan aina kusipäisistä laiskoista lusmuista, jotka räkii kattoon ja tuo on just sellainen. Inhottaa sanoa, koska on oma lapsi. Sen ainoa tavoite elämässä on lähinnä loisia, ei halua kouluuun eikä työhön, lintsaa, ryyppää ja tupakoi ja on kaikin tavoin kusipää mitä nyt ajatella saattaa. Ei tuon kanssa jaksa enää isä jumalakaan, ja oikeasti paras olis jos se muuttais muualle terrorisoimasta meidän muun perheen elämää.
En tajua, kun sitä on yritetty auttaa, tukea ja herra ties mitä kaikkea mutta vastauksena on vaan haistattelua tyyliin evvk. Rahaa kyllä meiltä haluaa, tietysti mut se hana on mennyt tukkoon jo ajat sitten.
Olen niin kypsä että olen sitä mieltä jos kerran omaehtosesti tahtoo vängällä sössiä elämänsä niin sössiköön sitten. Minä enää jaksa puuttua, meillä on kaks muutakin lasta jotka tarvitsee vanhempiaan. Tottakai olen pahoillani ja väännän itkua asiasta harva se ilta, mutta ei tässä nyt enää voi mitään tehdä kun tyyppi on 18v.
Sosiaalipuolen ihmisistä vaan yks on uskaltanut sanoo kuten asia oikeasti näyttää olevan: te ette voi elää normaalia elämää niin kauan kuin poika asuu teidän kanssa.
Olen aikaisemmin miettinyt, millaiset vanhemmat heittävät lapsensa ulos asunnostaan ja nyt tiedän: ihan tavalliset, kunnolliset, surulliset ja epätoivoiset vanhemmat jotka ovat äärimmäisen väsyneitä siihen että heiltä puuttuvat keinot auttaa lastaan.
Itku tulee taas, vähän sentään helpotti.
Kommentit (91)
Ei siitä voi syyttää yhteiskuntaa tai ajan puutetta. Lusmuja laiskureita syntyy kaikenlaisissa perheissä mutta lusmun laiskurin ja tulevan tuhoontuomitun ero on se että vanhemmat tekevät asialle jotain, jaksavat tehdä.
Ryhdistäytyä voi vielä yli kolmekymppisenäkin jos lapsuudessa annetut arvot ovat hyvät.
Ei kaikki voi olla laiskoja luusereita. Yhteiskunta tuottaa näitä tuhansia joka vuosi.
Oletko yhtään tietoinen tilanteesta. Tuhansia nuoria vailla koulutuspaikkaa tai töitä. Kuka heitä elättää ellei vanhemmat?
Yhteiskunta on sanonut irti tukensa. Rahaa nämä paskaiset tarvitsevat. Ilman perusturvaa on vaikea edes suunnitella tulevaisuuttaan.
Moni nuori on tällähetkellä täysin turvaton. *itkee*
suoraan omilleen niin kyllä siinä aikamoinen riski on että käy vähän ikävästi. Syrjätymisen reunalla killuvat nuoret kyllä valitsevat usein sen helpoimman tien ja se ei ole työskentely tai opiskelu, vaan kaljoittelu, huumeet, pikkurötöstely jne.
Kyllä itsenäistymisvaiheessa oleva nuori tarvitsee tukea, mutta myös pitää antaa itse kantaa vastuuta nuorenkin.
97% varmuudella. Auttaa paljon jos ystäväpiiri on paskasakkia.
täällä kotona. En vaan pysty lastani kadullekaan laittaa, rakas on kuin mikä, vaikka käytöstänsä en hyväksykään.
Tulethan kertomaan, minkä ratkaisun teitte, tai vaikka tilanne jäisi ennalleen. Tässä asiassa kaipaisin vertaistukea. Kiitos, kun kirjoitit vaikeasta asiasta.
on juuri tuollainen "peräkammarinpoika". On kyllä opiskellut ammatin ja käy töissä, mutta vanhempien luona asuu edelleen. Ei osallistu ruokakuluihin eikä mihinkään. Isä aina paasaa siitä kuinka veljeni ei osallistu mihinkään kuluihin vaikka asuu saman katon alla ja hokee että muuttaisi jo pois. Eipä se kai sitten halua muuttaa kun palkasta kaikki mikä jää käteen voi käyttää mihin lystää, ei tarvitse maksaa vuokraa, sähkölaskua, ruokaa jne. Mun mielestä veljeni pitäisi jo tajuta itsenäistyä ja alkaa elää omillaan, ja vanhempieni pitäisi tiukemmin vaatia häntä joko muuttamaan pois tai sitten osallistumaan kustannuksiin. Olen sitä heidän valitustaan jo monta vuotta kuunnellut, lakkaisivat jo hyysäämästä aikuista ihmistä.
Miksi hänen kannattaisi yrittää enää. Elämä on jo pelattu ja hän on epäonnistunut. Ei tuollaista mistä kukaan nainen huoli.
Hän kyllä tietää sen. Miksi hänen siis pitäisi muuttaa pois? Enemmän hänestä on hyötyä vanhempiensa luona, kun vanhenevat.
että hän ei ole ruma eikä halveksuttu. Pitää huolta itsestään, ulkoinen olemus on siisti. Hänellä on ystäviä ja tyttöystäväkin ollut jo pitkään. Ja on ollut myös muita tyttöystäviä ennen tätä nykyistä. Ei vaan muuta pois vanhempien luota. En tajua miksi? Isän kanssa sitten riitelee ja väittelee päivittäin. En keksi muuta selitystä kuin se, että haluaa päästä helpolla ja tuhlata kaikki rahansa eikä halua laittaa rahaa vuokraan ja muihin asumismenoihin. Tai ehkä hän ei uskalla muuttaa isompaan kaupunkiin (asuu siis pienellä paikkakunnalla) ja omalla paikkakunnalla on vapaat asunnot harvassa. En tiedä mikä on se perimmäinen syy, mutta ei voi kuin ihmetellä. Kaikki edellytykset itsenäisempään elämään olisi kuitenkin olemassa hänellä.
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
koulutukseen.. sekin olisi jo ilonaihe meillä!
t. 37
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
Liikaa teoriaa ja liian vähän käytäntöä. Sekä olemattomat yhteydet firmoihin joita pitkin hankitaan nuorille kokemusta.
Nythän on niin että nämä rassukat saavat koulusta vain teoriaa ja pitkästymistä. Turhia äidinkielentunteja ja kieliäkin pitää opiskella. Syynä ammattikouluun menoon oli että ei haluta lukioon. Miksi ammattikoulu on nykyään niin teoreettinen?
Opiskelija syrjäytyy jo oppilaitoksessa työelämästä :D tämä on vieläpä tosi eikä provoilua. Nämä pojat kaipaavat käytännön hommia. Miksi nykyään ammattikoulu on niin erilainen, kuin 20-30 vuotta sitten?
Harva sieltä yrittää ammattikorkeaan. Miksi suurinta osaa kiusataan teoriatunneilla? Ammattikorkea mahdollisuuden takiako?
Moni opettajakin on varmasti menettänyt mielenterveytensä näiden paskapäiden kanssa ja syynä on viallinen teoriakeskeinen järjestelmä.
Lukio on lukio. Siksi he valitsivat ammattikoulun, ja en ihmettele miksi pettyivät.
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
Liikaa teoriaa ja liian vähän käytäntöä. Sekä olemattomat yhteydet firmoihin joita pitkin hankitaan nuorille kokemusta.
Nythän on niin että nämä rassukat saavat koulusta vain teoriaa ja pitkästymistä. Turhia äidinkielentunteja ja kieliäkin pitää opiskella. Syynä ammattikouluun menoon oli että ei haluta lukioon. Miksi ammattikoulu on nykyään niin teoreettinen?Opiskelija syrjäytyy jo oppilaitoksessa työelämästä :D tämä on vieläpä tosi eikä provoilua. Nämä pojat kaipaavat käytännön hommia. Miksi nykyään ammattikoulu on niin erilainen, kuin 20-30 vuotta sitten?
Harva sieltä yrittää ammattikorkeaan. Miksi suurinta osaa kiusataan teoriatunneilla? Ammattikorkea mahdollisuuden takiako?Moni opettajakin on varmasti menettänyt mielenterveytensä näiden paskapäiden kanssa ja syynä on viallinen teoriakeskeinen järjestelmä.
Lukio on lukio. Siksi he valitsivat ammattikoulun, ja en ihmettele miksi pettyivät.
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
Liikaa teoriaa ja liian vähän käytäntöä. Sekä olemattomat yhteydet firmoihin joita pitkin hankitaan nuorille kokemusta.
Nythän on niin että nämä rassukat saavat koulusta vain teoriaa ja pitkästymistä. Turhia äidinkielentunteja ja kieliäkin pitää opiskella. Syynä ammattikouluun menoon oli että ei haluta lukioon. Miksi ammattikoulu on nykyään niin teoreettinen?Opiskelija syrjäytyy jo oppilaitoksessa työelämästä :D tämä on vieläpä tosi eikä provoilua. Nämä pojat kaipaavat käytännön hommia. Miksi nykyään ammattikoulu on niin erilainen, kuin 20-30 vuotta sitten?
Harva sieltä yrittää ammattikorkeaan. Miksi suurinta osaa kiusataan teoriatunneilla? Ammattikorkea mahdollisuuden takiako?Moni opettajakin on varmasti menettänyt mielenterveytensä näiden paskapäiden kanssa ja syynä on viallinen teoriakeskeinen järjestelmä.
Lukio on lukio. Siksi he valitsivat ammattikoulun, ja en ihmettele miksi pettyivät.
Jos vika olisi vain kouluissa, miten selitetään se, että suurimmalle osalle ikäluokista eläminen ja koulunkäynti ja aikuistuminen ovat ihan piece of cake?
Olen itse ammatiltani amiksen ope ja nyt vanhempainlomalla. Näen tällaisia nuoria ammatissani paljon ja aika monella on se ongelma, että he eivät ikäänkuin osaa/halua/pysty ajattelemaan itseään vastuullisena. Kaikki asiat ovat yleensä aina muiden vika, odotetaan ikäänkuin joku ulkopuolinen taho tulisi yhtäkkiä auttamaan ja tekisi retuperälle jääneet opinnot valmiiksi nuoren puolesta.
Osa on niin ulalla elämästään että melkein pitäisi kirveellä takoa päähän asioita! Esimerkiksi että jos ei saa amiksesta tutkintoa valmiiksi koska on ollut pois 200 tuntia niin syy on luultavasti juuri ne poissaolot. Syyllinen ei ole ilkeä ope, mätä systeemi tai mikään muukaan. Syyllinen on nuori itse, se pitää tajuta. Sekin pitäisi ymmärtää että ilman koulutusta tai ammattia nyky-yhteiskunnassa on paha elättää itseään saati sitten perhettä.
Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa, mutta minäkään en osaa sanoa kuinka herättäisimme nuorissa vastuuntuntoa omasta itsestään.
Jos minä olisin ap, koittaisin vielä kerran sosaalitoimiston kautta saada ulkopuolista ammattiapua. Välttäisin viimeiseen asti ainakin pojan heittämistä kotoa, koska se voisi johtaa etenevään alamäkeen.
Ja todella hyvä teksti. Itse olen 26-vuotias ja täytyy sanoa että moni tuttuni ja eräs lähisukulainen putosivat ikään kuin kelkasta kun lähdettiin yläasteen jälkeen hakemaan koulutusta ja omaa elämää. Ja kyllä he ainakin ovat juuri sellaisia, että syyttävät kaikista ongelmistaan ja vastoinkäymisistään aina muita. Eivät ota sitä vastuuta omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Etenkin tämän lähisukulaisen asioihin olen saanut perehtyä, kun olen koittanut häntä saada nostettua jaloilleen aina välillä. Eli hän kävi amiksen peruskoulun jälkeen. Teki pätkätöitä, ei löytänyt oikein itselleen tyttöystävää, muutti vanhempiensa luota vasta 25-vuotiaana pois, yritti opiskelua amk:ssa mutta lopetti. Nyt hän on siinä tilanteessa että ei enää hae töitä, eikä opiskele. On täysin luovuttanut ja aika menee muiden samanlaisten nuorten ihmisten kanssa ryypätessä. Nyt mukaan tulleet myös huumeet.
Ja edelleen tämä ihminen syyttää muita ongelmistaan. Kuten koulua siitä, että opiskelu on niin hankalaa ja sisältää niin paljon kaikkea turhaa, töitä on hankalaa saada ja pomot on aina vittumaisia, palkka on aina niin huono että ei kannata..
En tiedä mikä tähän sitten on ratkaisu, mutta sanoisin että näillä nuorilla on kyllä jo murrosiässä täytynyt tapahtua jokin ajatusmaailman vääristymä, jonka jälkeen nämä ongelmat sitten vain kasaantuvat.
Jostainhan poika saa rahaa -mistä?
Omalleni en antaisi ruokaa kuin kotitöitä vastaan. Jos suusta tulee %&#".tekstiä niin ulos talosta heti. Ja isä heittää- siitä ei edes neuvotella. Jos kolme kertaa joudutte heittämään niin avain pois! Ei myöskään tupakointia tai juomista kotona + muita perheen sääntöjä.
Kaikki säännöt isä kertoo pojalle rauhallisesti etukäteen. Ja sitten todellakin toimitte niin.
Poikakin rupeaa kunnioittamaan teitä mikä on hyvä asia elämää varten.
Kysymys kuuluu miten poika on päässyt tuollaiseen tilaan????? Onko teillä isoa peiliä?
Onko oikein että kaikki muut joutuvat kärsimään yhden takia? Jos puhutaan siitä äidinrakkaudesta niin onko se sitten vähäisempää niiden nuorempien sisarusten suhteen jos yhden annetaan terrorisoida heidän elämäänsä?
Piti vielä lisätä onko poika masentunut? Siis oikeasti masentunut?
Jos näin on silloin tarvitsette toisenlaisia neuvoja!
Jostainhan poika saa rahaa -mistä?
Omalleni en antaisi ruokaa kuin kotitöitä vastaan. Jos suusta tulee %&#".tekstiä niin ulos talosta heti. Ja isä heittää- siitä ei edes neuvotella. Jos kolme kertaa joudutte heittämään niin avain pois! Ei myöskään tupakointia tai juomista kotona + muita perheen sääntöjä.Kaikki säännöt isä kertoo pojalle rauhallisesti etukäteen. Ja sitten todellakin toimitte niin.
Poikakin rupeaa kunnioittamaan teitä mikä on hyvä asia elämää varten.
Kysymys kuuluu miten poika on päässyt tuollaiseen tilaan????? Onko teillä isoa peiliä?
Viestistäsi päätellen et. Puuttumista on siis tapahtunut jo hyvissä ajoin, näin minä ainakin luin.
terveisin, se amiksen ope
heitätte sen pojan ulos. Mulla on parikymppinen poika joka muutti kotoa vasta kun pääsi armeijasta. Säännöt ennen sitä oli selvät: koulua käydään tai edessä on muutto omaan asuntoon. Työssäkäyvä aikuinen maksaa oman osuutensa jos ei löydä asuntoa, mitään loisijaa ei tartte katsella. Jos on työtön saa työmarkkinatukea tms, ja siitä sitten pitää maksaa kotiin. Aikanaan se poika kiittää kun tajuaa että omaksi parhaakseen olette toimineet.
Ja mua sit ärsyttää noi nillitykset viime laman lapsista sun muista kohtalon uhreista. Just eilen uutisoitiin, kuinka metallimiehistä on tällä hetkellä niin kova pula, että työnantajat soittelee jatkuvasti oppilaitoksiin. Ja on niitä töitä muuallakin, ihan ihme hysterisointia taas, että KUKAAN ei saa mistään töitä.
Heitä se jannu ulos ap.
kyllä se on oikeasti totta että töitä on tarjolla jos töitä on oikeasti nuori mies valmis tekemään.
Mutta iso ongelma onkin sitten se, että oikeasti on niitä nuoria joita ei vaan kiinnosta tehdä töitä tai opiskella.
Nämä eivät näe työntekoa tai opiskelua kannattavana itselleen. Elävät erilaisilla tuilla mitä vaan saavat revittyä.
kyllä se on oikeasti totta että töitä on tarjolla jos töitä on oikeasti nuori mies valmis tekemään.
Mutta iso ongelma onkin sitten se, että oikeasti on niitä nuoria joita ei vaan kiinnosta tehdä töitä tai opiskella.
Nämä eivät näe työntekoa tai opiskelua kannattavana itselleen. Elävät erilaisilla tuilla mitä vaan saavat revittyä.
Siksi tietty kansanosa saa tukensa helpolla. Ilman koulutusta ei töitä tehdä. Ilman koulutusta ollaan tukien varassa. Ehkä ap:n pojan kannattaisi ensin käydä se peruskoulu loppuun.
.... Olen siis opettaja ja käynyt kaikenlaisissa koulutuksissa....
Ehkäpä tässä olisi parantamisen varaa. Vanhemmat ällistyttävän usein lykkää vastuun opettajille. Eikö opettajan ole tarkoitus opettaa ammattia jo valmiiksi kasvatetulle oppilaalle!!
Mitenkä sitten vastuuta kasvatetaan? Kotona esim. KOTITÖILLÄ. Jokaisen lapsen tulee osallistua kotitöihin jo pienestä pitäen ja ilman palkkaa! Rahaa voidaan antaa vain jostain erityistyöstä mutta sitten on kotitöitä perheen hyväksi, josta ei tule palkkaa.
Kasvattaa kummasti aikuisuuteen, elämään ja koulua varten. Sitäpaitsi lapset saavat iloa kun suoriutuvat töistään hyvin. Napinaakin on mutta jos vanhemmat ovat napakoita on lopputulos hyvä!
Kaikki lapseni ovat tämän käyneet läpi ja :):):)
Tyttö ysin ylioppilas ja hakee nyt lääkikseen. Poika 18 v loisii kotona, ryyppää, tupakoi ja haistattelee vanhemmilleen.
Sama kasvatus molemmilla. Poika vaan pirun itsepäinen ja laittaa joka asiassa hanttiin viimeseen saakka. Tekee just päinvastoin kuin pyydetään.
Mulla kaks vanhinta: 20 v koulunsa käynyt ja nyt työelämässä. Tosi kunnollinen ja harvoin ottaa alkoholia. On ennemmin aina kuskina kavereille. Kiltti poika. Asuu kotona ainakin armeijan yli. Saa nyt säästää rahaa armeija-aikaa varten. Sitten varmaan muuttaa omilleen.
Toinen poika kohta 18 v. Käy ammattikoulua. Ryyppää kaikki viikonloput. On rötöksiä. Aina saa pelätä millon soittaa poliisi, millon sosiaalitantat. On kyllä kotona ihan ok poika ja tekee kotitöitä jne. Tienaa onneksi kans rahansa työharjottelussa. Mutta toi jatkuva vapaa-aika juopottelu raivostuttaa.
Samalla lailla on pojat kasvatettu. Eli mikä tässä nyt sitten on menny vikaan?
Mielestäni jokaisella meistä on myös oma tahto ja oma ajatusmaailma, eli ei voi aina vanhempia syylistää.
Sama kun minulla itsellä on kolme sisarusta. Yks meistä on pultsaritason alkoholisti ja me muut ollaan ihan normeeli eläjiä.
Miksi hänen kannattaisi yrittää enää. Elämä on jo pelattu ja hän on epäonnistunut. Ei tuollaista mistä kukaan nainen huoli.
Hän kyllä tietää sen. Miksi hänen siis pitäisi muuttaa pois? Enemmän hänestä on hyötyä vanhempiensa luona, kun vanhenevat.