Saako 18-vuotiaasta olla välittämättä, vaikka se on oma lapsi?
Täällä puhutaan aina kusipäisistä laiskoista lusmuista, jotka räkii kattoon ja tuo on just sellainen. Inhottaa sanoa, koska on oma lapsi. Sen ainoa tavoite elämässä on lähinnä loisia, ei halua kouluuun eikä työhön, lintsaa, ryyppää ja tupakoi ja on kaikin tavoin kusipää mitä nyt ajatella saattaa. Ei tuon kanssa jaksa enää isä jumalakaan, ja oikeasti paras olis jos se muuttais muualle terrorisoimasta meidän muun perheen elämää.
En tajua, kun sitä on yritetty auttaa, tukea ja herra ties mitä kaikkea mutta vastauksena on vaan haistattelua tyyliin evvk. Rahaa kyllä meiltä haluaa, tietysti mut se hana on mennyt tukkoon jo ajat sitten.
Olen niin kypsä että olen sitä mieltä jos kerran omaehtosesti tahtoo vängällä sössiä elämänsä niin sössiköön sitten. Minä enää jaksa puuttua, meillä on kaks muutakin lasta jotka tarvitsee vanhempiaan. Tottakai olen pahoillani ja väännän itkua asiasta harva se ilta, mutta ei tässä nyt enää voi mitään tehdä kun tyyppi on 18v.
Sosiaalipuolen ihmisistä vaan yks on uskaltanut sanoo kuten asia oikeasti näyttää olevan: te ette voi elää normaalia elämää niin kauan kuin poika asuu teidän kanssa.
Olen aikaisemmin miettinyt, millaiset vanhemmat heittävät lapsensa ulos asunnostaan ja nyt tiedän: ihan tavalliset, kunnolliset, surulliset ja epätoivoiset vanhemmat jotka ovat äärimmäisen väsyneitä siihen että heiltä puuttuvat keinot auttaa lastaan.
Itku tulee taas, vähän sentään helpotti.
Kommentit (91)
Kyl sie oot kasvanu ja hyvi. Näit koko paheuden kukoistuksessaa. Voi sanoa samat. samasta lähtökohdasta ollan molemmat edetty. Huonosta maasta kasvettu ulos. Siin sie nyt laulat ja mie. Herroilla on kaurat meill on niittovälineet ja niil myö niitetää, niin kauan ku on niitettävää.
Kaikki tietämäni kokoomusperheet ovat rakentaneet lapsilleen mitä parhaimmat lähtökohdat hyvälle lapsuudelle ja nuoruudelle. On mahdollisuus opiskella niin pitkälle kun rahkeet riittää, on mahdollisuus (kun on tilaakin) asua kotona kunnes itaenäistyy, on mahdollisuus harrastaa jne. Jokaisessa perheessä välitetään lapsista ja pidetään perinteitä yllä.
Ap.lle voimia.
Jos jollekin on epäselvää, niin se menee vaan niin, että lapsia kasvatetaan ja hoidetaan kunnes ovat tarpeeksi isoja lentääkseen pesästä aikuisena ja 18v on aikuinen. Ei siinä ole mitään noloa että lapsi muuttaa kotoaan aikuistuttuaan. Toki niitä voi pitää kotonakin pyörimässä mutta se vasta noloa olisikin, jos ei jossain vaiheessa nuorena aikuisena muuta omilleen.
Kyl sie oot kasvanu ja hyvi. Näit koko paheuden kukoistuksessaa. Voi sanoa samat. samasta lähtökohdasta ollan molemmat edetty. Huonosta maasta kasvettu ulos. Siin sie nyt laulat ja mie. Herroilla on kaurat meill on niittovälineet ja niil myö niitetää, niin kauan ku on niitettävää.
Kaikki tietämäni kokoomusperheet ovat rakentaneet lapsilleen mitä parhaimmat lähtökohdat hyvälle lapsuudelle ja nuoruudelle. On mahdollisuus opiskella niin pitkälle kun rahkeet riittää, on mahdollisuus (kun on tilaakin) asua kotona kunnes itaenäistyy, on mahdollisuus harrastaa jne. Jokaisessa perheessä välitetään lapsista ja pidetään perinteitä yllä.
Ap.lle voimia.
Jos jollekin on epäselvää, niin se menee vaan niin, että lapsia kasvatetaan ja hoidetaan kunnes ovat tarpeeksi isoja lentääkseen pesästä aikuisena ja 18v on aikuinen. Ei siinä ole mitään noloa että lapsi muuttaa kotoaan aikuistuttuaan. Toki niitä voi pitää kotonakin pyörimässä mutta se vasta noloa olisikin, jos ei jossain vaiheessa nuorena aikuisena muuta omilleen.
Tosin kokoomus saattaa olla poikkeus. Teillä on pieni piiri ja kuvittelette valtaavanne maamme jengillänne. Ei onnistu.
Vanhempani eivät ole kokoomuksen kannattajia, joten turha tästä on aloittaa poliittista keskustelua. Kaikenlaisia ihmisiä ja perheitä mahtuu jokaiseen puolueeseen. Kaikki hyvätuloiset eivät ole automaattisesti kokoomuslaisia tai ajattele jollain tietyllä tavalla...
Päätin vastata, koska jäi vaivaamaan.
Olin itse samalainen kuin tuo ap:n poika. Ainoastaan hyvätapainen. En kiroillut ja tein kotityöt. En vain viitsinyt lähteä mihinkään, en käyttänyt alkoholia enkä tupakoinut.
En tehnyt mitään muuta kuin olin, lueskelin paljon kirjoja ja ajattelin asioita.
Vanhempani laittoivat minut armeijaan (kutsuntoihin). Aijemmin olin lykännyt kutsuntoja. Nyt en enää onnistunut.
Armeijassa opin miehen tavoille. Tupakaverit opettivat tupakoimaan ja viikonloppuna juotiin perseet olalle. Kaverit myös kustantivat minulle maksullisen naisen. Pääsin elämän makuun. Myös lomilla polttelimme pilveä ja tajusin mistä elämässä oli kyse. Pillusta ja erilaisista nautinnoista.
Niiden takia ihmiset käyvät töissä. Ei sossuntuella pitkälle elostella!
Nyt olen jo melkein neljäkymmentä ja olen rauhoittunut. Vanhin lapsikin menee yläasteelle.
Pistäkää poika inttiin.
-Kasvanut
Päätin vastata, koska jäi vaivaamaan.
Olin itse samalainen kuin tuo ap:n poika. Ainoastaan hyvätapainen. En kiroillut ja tein kotityöt. En vain viitsinyt lähteä mihinkään, en käyttänyt alkoholia enkä tupakoinut.
En tehnyt mitään muuta kuin olin, lueskelin paljon kirjoja ja ajattelin asioita.Vanhempani laittoivat minut armeijaan (kutsuntoihin). Aijemmin olin lykännyt kutsuntoja. Nyt en enää onnistunut.
Armeijassa opin miehen tavoille. Tupakaverit opettivat tupakoimaan ja viikonloppuna juotiin perseet olalle. Kaverit myös kustantivat minulle maksullisen naisen. Pääsin elämän makuun. Myös lomilla polttelimme pilveä ja tajusin mistä elämässä oli kyse. Pillusta ja erilaisista nautinnoista.Niiden takia ihmiset käyvät töissä. Ei sossuntuella pitkälle elostella!
Nyt olen jo melkein neljäkymmentä ja olen rauhoittunut. Vanhin lapsikin menee yläasteelle.
Pistäkää poika inttiin.
-Kasvanut
Välttääkseen peräkammarinpoikasyndrooman. Poika oppii rahan arvon. Ja haluaa lisää "rahaa".
Vaimon kustantaminen on kalliimpaa, kuin maksullisen, mutta palkitsevampaa.
Tässä vaiheessa pojalla syttyy lamppu. Ap:n poika on tyypillinen poikuutensa säästänyt raukka.
Pahinta mitä hänelle voisi tapahtua on säpin saaminen. Säpi pahentaa tuollaisen nuoren miehen maailmankuvaa. Isän pitäisi opastaa vähän poikaa tavoille.
Ap:n poika on neitsyt tai saanut säpiä.
Miehen pitäisi maksaa pimpasta ja se ajaa miehen tekemään töitä ja opiskelemaan.
Ehkä ap:n poika on komea ja saa pimppaa ilmaiseksi. Miksi hänen siis pitäisi käydä töissä? Hän saa naisia ilman rahaa ja ehkä osa tytöistä kustantaa hänen juomansa?
Poju taitaa tietää arvonsa. Taitaa olla malliainesta. Ap ota yhteyttä mallitoimistoon. Tuollainen diiva ei voi olla väärässä.
Miksi ette ole aikaisemmin hakeneet apua? Ei tavallinen nuori noin vain tuollaiseksi muutu, jossainhan joku taitekohta on oltava. Miksi ette silloin toimineet?
Tekisi melkein mieli sanoa että katsokaa peiliin, sieltä se vika löytyy. Lasta on turha syyttää.
mä odotan, että esikoinen (kohta 18 v) muuttaa pois kotona ja niin odottaa hänkin. meidän poika on onneks koulussa, joka menee hyvin ja haki yliopistoon, toivottavasti pääsee aloittamaan oman elämänsä syksyllä.
mutta jos ei pääse opiskelemaan, en tiedä mitä teen. töitäkään täällä ei oikeen kait saa.
teidän on kait sit pakko heittää se pihalle yhteiskunnan elätiksi, jospa se avais sen silmät? vai olisko ihan jopa innoissaan?
missä vaiheessa jätti koulun tms?
katso itse peiliin, sinä omahyväinen noita-akka!
t. ei-ap
Miksi ette ole aikaisemmin hakeneet apua? Ei tavallinen nuori noin vain tuollaiseksi muutu, jossainhan joku taitekohta on oltava. Miksi ette silloin toimineet?
Tekisi melkein mieli sanoa että katsokaa peiliin, sieltä se vika löytyy. Lasta on turha syyttää.
Jep, ilmoitatte vain että hänen on muutettava pois 1.6.2011. Kyllä se elämä kuule opettaa kun joutuu itse huolehtimaan itsestään. Minulle tehtiin juuri niin... Pari vuotta meni hakiessa omaa paikkaa, mutta sitten kasvoi järki päähän. Nyt mulla on hyvät välit vanhempiini ja kaikki on kunnossa. Minulla oli tosi huolehtivat vanhemmat ja sain kaiken valmiina koko elämäni. Sitten iski murkkuikä päälle jota kesti kuusi(!) vuotta. Vanhemmilla meni päreet, mutta osasivat kuitenkin toimia oikein. Siskoni on ollut aina aivan erilainen ja tosi vastuuntuntoinen. Nyt hänellä kolmenkympinkriisi ja perhe hajoamassa, minulla ihana perhe ja kaikki kunnossa...
ansiota tai siskos kiltteydestä johtuvaa.
Miksi ette ole aikaisemmin hakeneet apua? Ei tavallinen nuori noin vain tuollaiseksi muutu, jossainhan joku taitekohta on oltava. Miksi ette silloin toimineet?
Tekisi melkein mieli sanoa että katsokaa peiliin, sieltä se vika löytyy. Lasta on turha syyttää.
eli toimittu on ja peiliin on kyllä tuijotettu ties kuinka kauan ja kuinka monta kertaa, kyllä meille on tehty selväks että ollaan syyllisiä tilanteeseen mutta sen vatvominen ei mitenkään paranna tai muuta tilannetta eikä auta poikaa. Olen lukenut paljon kirjallisuutta ongelmanuorista ja kyllä siellä on näkemyksiä, että ihminen ei välttämättä ole tabula rasa syntyessään vaan että tietyntyyppisiä (vaikka pahoja sitten) ihmisiä on tietty prosentti olemassa aina. Samoin ongelma käyttäytymistä. Mut mä en halua enkä jaksa sitä että kaikkien muidenkin elämä menee raiteiltaan, me ollaan miehen kanssa työssäkäyviä ihmisiä ja muut lapset on koulussa, meiän pitää saada nukkua ja tehdä läksyjä rauhassa. Eikä me voida lopun elämää elättää ihmistä joka ei halua tehdä yhtään mitään.
jaksamista tuo vaatii varmasti!
Itselläni oli ihan reipas 18-vuotias, kävi lukiossa ja viikonloppuisin töissä, mutta silti meni hermot tämän tästä: Nuori jaksoi valittaa ja kitistä ja riidellä joka asiasta, ei tehnyt mitään kotitöitä, söi kaapit tyhjiksi ja tuli ja meni miten halusi. Heti lukion loputtua muutti kotoa pois (kustansi siis muutot ja takuuvuokrat itse) eikä puoleen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä, tuskin vastasi, kun itse soitin. Nyt kun on pari vuotta kulunut, soittelee ja kyläilee tasaiseen tahtiin, tullaan loistavasti toimeen nykyisin. Mulla oli kyllä ne viimeiset sen kotona-asumisajat vaikeuksia hillitä hermoni. En voi kuvitellakaan, millaista ap:n arki on!
Mä en vaan enää jaksa ja oikeasti pelkään sitäkin, mikä vaikutus sillä on muihin lapsiin. Ei mieskään jaksa sitä enää kauan mutta on onneks fiksu ja pystyy hillitsemään itsensä.
Miksi ette ole aikaisemmin hakeneet apua? Ei tavallinen nuori noin vain tuollaiseksi muutu, jossainhan joku taitekohta on oltava. Miksi ette silloin toimineet?
Tekisi melkein mieli sanoa että katsokaa peiliin, sieltä se vika löytyy. Lasta on turha syyttää.
Kaikki ihmisen ongelmat eivät ole aina oireita rankasta lapsuudesta tai muuta vastaavaa, mikä nykyään on vallitseva käsite. Jos ihmisellä menee heikosti aletaan ensimmäisenä etsiin syyllisiä muualta. Välillä voi myös itse katsoa peiliin ja kysyä itseltään miksi menee heikosti, mitä MINÄ ITSE olen tehnyt aiheuttaakseni tämän. Valitettavan monilla on tapana kuitenkin esittää kysymys "mitä muut ovat minulle tehneet kun olen tällainen?"
Ihminen on persoona joka tekee itse valintansa ja siihen on vanhemmilla loppupeleissä hyvin vähän osaa tai arpaa.
Samalla kasvatuksella ja samasta perheestä tulee joskus hyvinkin erilaisia ihmisiä. Kaverillani on kolme lasta: yksi kirjoitti viime keväänä huippuarvosanoin ylioppilaaksi,toinen opiskelee luonnontieteellisessä ja kolmas haudattiin hiljattain (tapettiin huumevelkojen vuoksi).
Rakas 2: Kaikki tässä elämässä ei ole aina niin mustavalkoista.
Ap:lle paljon voimia, tuossa tilanteessa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin laittaa poika pihalle! Muut lapset on nyt tärkeämpiä kun heidän eteen voi vielä jotain tehdä.
tuntuu kasaantuvan ongelmateinejä?? Ainiin juu, eihän mammassa mitään vikaa ole, ne on vaan ne muiden lapset jotka houkuttele niccopeccan pahuuksiin.
ei ole kyllä kasvattajasta aina kiinni että millaiseksi nuori aikuinen muuttuu.
Nimittäin vaikka olemme veljeni kanssa ihan samasta ehjästä perheestä lähtöisin, niin veljeni on täysin alkoholisoitunut sosiaalipumppi ja minä hänen siskonsa olen 2 lapsen äiti, vaimo, töissä käyvä ihminen.
Toi vanhempien syyttäminen on täysin asiatonta. Ei minunkaan vanhemmat tehneet mitään eri tavalla veljeni kanssa. Kun hänen ongelmansa huomattiin 16-vuotiaana (alkoholi yms.) niin haettiin apua ammattilaisilta. Ja vieläkin vanhemmat itkee poikansa perään ja syyttelee itseään, vaikka järjellä ajateltuna tietävät etteivät ole väärin tehneet.
Pistää vaan niin raivoksi tämä syyllistäminen.
Kyl sie oot kasvanu ja hyvi. Näit koko paheuden kukoistuksessaa. Voi sanoa samat. samasta lähtökohdasta ollan molemmat edetty. Huonosta maasta kasvettu ulos.
Siin sie nyt laulat ja mie.
Herroilla on kaurat meill on niittovälineet ja niil myö niitetää, niin kauan ku on niitettävää.