Yritys uhkailee rikosilmoituksella kun kirjoitin heistä totuudenmukaisen negatiivisen arvostelun
Olin tehnyt tilauksen yrityksen verkkokaupasta. Tilauksessa oli monia ongelmia, tilaus tuli kuukauden myöhässä, eivät vastaa sähköposteihin, tuote oli väärää materiaalia, palautus ei onnistu yms. Rahat kyllä kelpasi. Kirjoitin sitten heistä totuudenmukaisen negatiivisen arvostelun Trustpilotiin, kerroin mitä oli tapahtunut. Se oli muuten täynnä muidenkin negatiivisia arvosteluja (olisi pitänyt lukea ennen kuin tilasin, oma moka) ja sitten vähän myös positiivisia mitkä oli selvästi feikkejä. Pian tuli sähköpostiin sitten yritykseltä erittäin epäammattimaisesti kirjoitettu vihainen viesti, että nyt poistat tuon arvostelun tai teemme sinusta rikosilmoituksen yrityksen kunnianloukkauksesta. Ensinnäkin, yrityksen kunniaa ei voi loukata. Lisäksi, arvosteluni oli totuudenmukainen ja kaikki asiat siinä oli oikeasti tapahtuneet. En vastannut toki sähköpostiin. Yrityksen nimi on Vuodevaatteet.fi (toivotaan nyt etteivät käy ilmiantamassa tätä keskustelua)
Erikoista toimintaa. Muilla tälläisiä kokemuksia?
Kommentit (24)
Mitä tilasit ja mitä väärää materiaalia tuotteessa oli?
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Miten se yrityksen mainetta haittaa jos kertoo totuudenmukaisesti kokemuksestaan heidän itse pystyttämällään arvostelusivulla? Ehkä yrityksen olisi kannattanut toimia järkevämmin?
Trustpilot on monesti täynnä negatiivista palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tilasit ja mitä väärää materiaalia tuotteessa oli?
Tuotteen sivulla väitettiin olevan 100% silkkiä, mutta kun tuote tuli niin pesulapussa oli polyesteri. Ei se kyllä yhtään tuntunutkaan silkiltä. Ja kallis oli vielä, hinnan puolesta olisi voinut ollakin silkkiä.
Ap
Eipä ole hääppöinen yritys, jos totuudenmukainen kritiikki on muka kunnianloukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
vuodevatteet.fi omistajalla joku tekoälybotti päällä joka tulee heti kommentoimaan kun huomaa google haussa jossain mainittavan sanan vuodevaatteet.fi?
On kokemusta, olen aina vastannut että tehkää mieluusti rikosilmoitus niin saadaan asia oikeudenmukaisesti ratkaistua.
Kertaakaan ei ole poliisit olleet yhteydessä.
M43
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Itsehän ne mainettaan haittaavat jos kaikki muutkin arvostelut ovat huonoja.
Tuosta yrityksestä on ennenkin ollut keskustelua täällä. Ei kannata ostaa tuolta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Miten se yrityksen mainetta haittaa jos kertoo totuudenmukaisesti kokemuksestaan heidän itse pystyttämällään arvostelusivulla? Ehkä yrityksen olisi kannattanut toimia järkevämmin?
Maineen haittaaminen on rikos. Palaute ei ole maineen haittaamista ja ei täten myöskään rikos
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, olen aina vastannut että tehkää mieluusti rikosilmoitus niin saadaan asia oikeudenmukaisesti ratkaistua.
Kertaakaan ei ole poliisit olleet yhteydessä.
M43
tainneet kaikille negatiivisten arvosteluiden kirjoittajille laittaa. tosi ammattimaista toimintaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Itsehän ne mainettaan haittaavat jos kaikki muutkin arvostelut ovat huonoja.
Ei, eivät haittaa. He ovat valinneet tarkoituksellisesti palvelustrategian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
vuodevatteet.fi omistajalla joku tekoälybotti päällä joka tulee heti kommentoimaan kun huomaa google haussa jossain mainittavan sanan vuodevaatteet.fi?
En olisi yllättynyt, heidän koko sivunsa ja somet vilisee pelkkää tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
maineen haittaaminen olisi systeemaattinen valheiden tai negatiivisten väitteiden kirjoittelu julkisesti.
trust pilot on arvostelu sivusto he itse pilaavat maineensa jos asiakas palvelu on huonoa.
jokaisella on oikeus kriittisesti arvioida kauppaa ja tuotetta toki ilman herjaa ja haukkumista tai kertomalla valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Itsehän ne mainettaan haittaavat jos kaikki muutkin arvostelut ovat huonoja.
Ei, eivät haittaa. He ovat valinneet tarkoituksellisesti palvelustrategian.
Mikäs botti se siellä puolustelee kyseistä yritystä? Viestisi kuulostaa aivan tekoälyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineen haittaaminen on rikos
Itsehän ne mainettaan haittaavat jos kaikki muutkin arvostelut ovat huonoja.
Ei, eivät haittaa. He ovat valinneet tarkoituksellisesti palvelustrategian.
Mikäs botti se siellä puolustelee kyseistä yritystä? Viestisi kuulostaa aivan tekoälyltä.
Yrityksen omistaja on venäläinen, siksi puolustelevat vastaukset voi olla vähän huonosti kirjoitettuja.
Toivottavasti joudut telkien taakse!
Minä tein negatiivisen Google-arvostelun eräästä liikuntapalveluyrityksestä sen jälkeen, kun olin heidän palvelunsa parissa saanut elinikäisen liikuntavamman heidän huolimattoman toimintansa takia. Tapahtuneesta on lääkärintodistukset ja epikriisit, sekä itse tapahtuneesta on video. Kirjoitin arvostelun totuudenmukaisesti, liioittelematta ja rehellisesti.
Yrityksen omistaja ilmestyi viikko arvostelun jätöstä uhkailemaan rikosilmoituksella ja vaati arvostelun poistoa, vedoten siihen että se haittaa hänen yritystoimintaansa ja loukkaa sen kunniaa. En reagoinut, joten hän teki rikosilmoituksen, josta kuukausia myöhemmin tuli kotiini poliisilta kirje, ettei tapahtunut ylitä tutkintakynnystä. Arvostelu on ja pysyy siis. Yrityksen kunniaa ei voi loukata, koska yritys ei ole henkilö.
Maineen haittaaminen on rikos