Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten suositusten mukaan jos söisi, niin aamulla kaurapuuroa itsekerätyillä (tai pari kpl kaupan) mustikoilla. Omena tai puolikas banaani. 0,30€.
500-1kg kasviksia 0,50-2,15€.
100g lihaa/kanaa 0,60-1€.
3 x ruisleipä, maitolasi 0,50€.
Aika lailla toi tekee 1,90-3,95€ päivässä eli pärjää hyvin tohon 100€/kk. Ja leipälajia voi vaihdella sekä kasviksia ja lihaa/soijaa. Jopa silliä ja perunaa pystyy välillä syömään, kunhan pitää huomen ettei ole liian suolaista.
100g lihaa päivässä on liikaa. Ei ole väliä onko kyseessä kanaa vai mitä. Max. 50g mutta itse olen ratkaissut asian niin, että syön lihaa vain viikonloppuisin ja silloin mahdollisesti vähän enemmän. Ja arkena taas syön vain kasvisruokaa. Mutta myönnän, että viikonloppuna on livistänyt vatsaa enemmän luon arkena. En sit tiiä johtuuko jostain sellaisesta, että lihaa sulaa huonommin ja siksi suolisto jotenkin tukossa koko ajan, eikö ole mitenkään levyt ja mukava olo.
Mä saan ajoittain (vapaaehtoistoimintani kautta) ruokajaon jämäruokia. Kyllä ne silloin täydentävät meidän ruokaa - mutta nuo ovat tosiaan niitä, mitkä eivät kelpaa enää kenellekään muulle (rupuisia omenoita, nahistuneita muita kasviksia tms ja leipiä), vaan seuraava kohdejoukko on hevostila. Mut mulle kelpaa kyllä 🙈
En kuitenkaan mene varsinaiseen ruokajonoon, ellen ole siellä jakajana. Ennen koronaa tuli melkein joka viikko viesti, että olisi tarjolla ylijäänyttä ruokaa, nykyään ehkä kerran parin kk välein. Kaupoista jää yli vähemmän, ja hakijoita on enemmän.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön naisystävällä, ei mene rahaa ruokaan laisinkaan.
Kyllä avokki varmaan jotenkin osallistuu ruokakuluihin? Jos et siis kotona syö edes aamupalaa. Itse tapailen kahta eri miestä, ja molempien luo yökylään mennessä vien mukanani aina pientä purtavaa. Viimeksi vein punaviinipullon, kuohuviinipullon, 2 x Noccon, 2 x pakastepitsaa, karkkipussin ja pensasmustikoita. Oletin saavani kylässä aamupalaa ja tarvittaessa myös muuta ruokaa ja juomaa, ja niin myös kävi.
Niin. Ostat ihania tuliaisia, kun menet yökylään kaverille? Ja he tarjoavat sinulle herkku-aamiaista? No noinhan se yökyläillessä menee, kaiketi. 🙂 - No, menee monilla, mutta ei kaikilla! Olin vanhempi opiskelija, ja häkellyin kyllä siitä, miten jotkut nuoremmat, 90-2000-luvuilla kävivät kylässä, ja söivät aivan kaiken, mikä irti lähti, tuomatta ikinä edes keksipakettia, kahvia tai teetä tuliaisiksi.
Tapaamis-tarjottavat sovittiin etukäteen, mutta osa näistä nuoremmista - huom! Aikuisista! Lähentelivät 30 v.! No, he tulivat kylään. Aina, ilman mitään panosta, tai edes vaikka viiden euron seteliä, edes joskus, lautasen alle jätettynä. - Näin Vaari vaivihkaa korvasi äidilleni valmiista, monipuolisista tarjottavista, kun hän päätyi yllättäen lounas-kylään. Ei aina, joskus. Fiksu ihminen löytää konstin maksaa kestitsijöille jotenkin takaisin! 🙂
Onko yökaveri-kumppaneilla erityistä merkitystä? Minulla kävi entiset hoitolapset kylässä, kun jo opiskelin, ja vanhempansa laittoivat mukaan kirjekuoressa seteleitä. Niin paljon, että sain ostettua meille marjoja, leivottua täytekakkua! Käytiin leffassa, Särkänniemessä, jopa 2 päivää! Rahaa oli, ja yli jäi. Sain pitää kaiken - mutta, no. Tiesin, että tarkoitus oli antaa minulle vähän ylimääräistä, lahjoittamatta. Niin kokkasin ja leivoin paljon, etukäteen jo! Jääkaapissa oli suklaahippu-pikkuleipätaikinaa tangoissa (ei alushousu 😀), ja aamuisin paistoin amerikkalaisia pannukakkuja. Poika tosin sanoi, ettei makeat pannarit riitä, saisiko puuroa ja leivän, myös? Hän oli n. 12 v. silloin.
Muutenkin retkille otettiin mukaan ruokaisia voileipiä. Vesipullot! Huvipuisto-ruokailuja ei lopulta harrastettu. No, silloin kyllä, kun lapset olivat ihan pieniä, 3-4 v. Ei ole autoa! Ei mitään mahdollisuutta roudata kylmälaukkua kaikkien sadevaatteiden ja villapaitojen lisäksi, jos tulee kurja ilma! Koko päivän retkelle ei riittänyt voileivät.
Hoitolasten vanhemmat takasivat meille ihania aamuherkkuja! He söivät kotona aika yksinkertaisesti, niinkuin minäkin: puuroa, kananmunia. Leipää, luonnonjogurttia.
Kotona sinä et varmaan juo kuohuviinipulloa päivittäin, syö pakastepizzaa, ja mustikoita? - No niitä mustikoita ainakaan masun täydeltä?! 🙂
Tämän ketjun idea ei varmaan ole (= liene. Missä saadaankin piste eri ketjun kielioppi-säädölle! 😀) kertoilla, mitä kaikkea ostamme, halutessamme. Kylään viemisiksi.
Syötkö sinä edullisesti, omassa kotona? Arkisin? Onko se sinulle tärkeää? Voitko ja haluatko käyttää rahaa ruokaan, ilman jotain budjetin-tapaista?
En ilkeile! Miten sinä käytät rahaa, re ruoka!
Sugar Beth
Ketjun aloittajahan kysyi, että mitä syöt päivän aikana, tarkasti. Kyllähän noi juotikkaatkin siis vastaa ihan kirjaimellisesti "oikein" tuon kysyjän kysymykseen.
Onko se sitten fiksua, moraalisesti tai eettisesti oikein, tai ylipäätään edes sen juotikkaan etu pidemmällä aikavälillä? Tuskin mitään noista, mutta eipä sillä oikeasti ole mitään väliä. Jos haluaa olla hyväksikäyttäjä, niin aina valitettavasti löytyy niitä hyväksikäytettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetan syödä n. 120 €/kk. Minulla on tosi pienet tulot, olen sairauseläkkeellä. Myös ruoanvalmistamiseen sairastuminen/vammautuminen liittyy. - Tämä vaikuttaa: en voi esmes pyörätuolissa saata uskaltaa nostaa kiehuvia uunipatoja, vaan kokkaan kertakäyttö-foliovuokiin.
Tämä ketju on kiva! Kerroin äsken terveisiä Winnerille: no se viesti sitten poistettiin! 😀
- Jos haluat hani kuulla, mitä säädytöntä, palstan poistoon-johtavaa ainesta kirjoitin, niin "palstaa" heti!
Olen Vauvan erityistarkkailussa... ei mulla saa olla tuttavuuksia kenenkään kanssa ;DDDDD
-winner-
Winner, vanha kamu! 🙂
Kyllä sinua tarkkaillaankin! Voin vakuuttaa, että ikävä kyllä - meidän molempien kannalta, *wink* - en kirjoittanut mitään Erityisen Säädytöntä!
Ehkä uskaltaudun uusiin uskalluksiin, jatkossa! Ja panostan Moraalittomuuteen enemmän! 😀
- Herralla on sitten aikaa iskeä n. vartti, ennenkuin Sensuuri iskee... 🙄
Pikkujouluhaleja sinulle,
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä samasta asiasta aina aletaan jankkaamaan.
100€/kk tai halvemmalla, ei tuoreita vihanneksia, tuoretta kalaa, yms. päivittäin ostella. Luulisi tämän olevan aivan päivän selvä juttu?!?
Toisille 100€/kk ruokabudjeddi pakonsanelemaa ja toiset on elämäntapapihistelijöitä, mutta on päivänselvää, ettei se terveellistä ole pitemmällä aikavälillä.
100€/kk saa kuitenkin vatsansa sen verran täyteen, ettei joka päivä tarvitse nälässä olla. Se on todistettu jo useampaan kertaan tässä ketjussa
No tästä, kuten monesta muustakin kirjoituksesta, olen samaa mieltä. 🙂
Saan ostettua juurekset, kuivatuotteet, pakastettavat, juustot, ym., alle 100 €/kk. Haen silti joka viikko vihanneksia, hedelmiä, kasviksia...
Elän sinkkutaloudessa, ja tähtään 120 €/kk- menoihin. Tämän summan päälle tulee: Parisuhteen Hoito Etänä: 4-8 X postimaksu 2,50- 5 €/vko, plus ne kortit, ulkomailta tilattuina a 1,50 €/kpl (tässä säästän! Ainakin puolet! Ja saan uniikkeja! Lumihiutaleita ei kyä taata! 🙂). Plus pari kertaa kuussa kaakaopussi tai herkkukonvehti, 1-2 €/vko, no.
Onhan tuo kalseaa luettavaa. Kun elän virallisen köyhyysrajan alapuolella. Eikä Mies edes halua niitä juttuja! Hän säälii rahojani!
Note to self: puolita Pikkuyllätykset!
Siis: voin maksaa nämä pikkujutut, ja etäsuhteessa on tarpeenkin huomioida. Sitä omaa kultaa. Mutta. Kun oma eläminen on vaikeaa, ei pidä höslätä rahoja lahjoihin! Vaikka saisikin tiukalla budjetilla, olipa se mikä vain, hyvin, ja riittävästi: aina voi tulla sairastuminen. Onnettomuus. Hammasongelma - tarvitaan käteistä! Rahaa tilillä!
Siihen nyt tähtään!
Hyvää itsenäisyyspäivän aattoyötä teille kaikille!
Sugar Beth
Tämä kuulostaa kivalta!
Olet hyvä ystävä! 🙂
Sugar Beth
Siis #11840,
Joka hakee ruokakasseja, ja auttaa ystävää kokkaamalla. Kun tämä ystävä ei itse jaksa...
Hieno teko! Olet kultainen! Lähetän monta halausta sinulle! 🙂
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! Nyt kun tuli suomalaisuus puheeksi!
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Tapatyötön kirjoitti:
>Tokmannilla nyt tarjouksessa 5 jalostajan lihapullakastike säilykettä (sininen, 400 g) 10 e
Lähin tokmanni ja mikään fiksumpi kuin pieni S-market (onneksi ei kuitenkaan Alepa/K-Kauppa!) on itsellä myös sen verran kaukana, että julkisella liikenteellä 3€ vesittää hyvin nopeasti minkä tahansa tarjouksen. En liiku niin paljoa että kuukausilipun hankkiminen kannattaisi.
>Mikä muuten sinun S-kauppasi tomaattimurskaindeksi
Tomaattimurskaa ei tule käytettyä, joten en osaa tähän kysymykseen vastata. Siihenkin kun laittaa vaikka riisiä sekaan ja syö tomaattikeittona saisi hyvää vaihtelua, joten tämä menee heti korvan taakse!
Kiitos vinkeistä, niistä on aina hyötyä kun tuovat uusia näkökulmia, joita voi myös lähteä jalostamaan. Esimerkiksi kyseinen säilykelihapullahan toimisi oivasti niin sanottuna hätävarana kaapissa niille kerroille kun ei jaksa lähteä
On kiva pika-papu-tomaattikeitto! Isosiskoni jatkoi sitä aikoinaan tomaatti-pussikeitolla... Saakohan semmoisia pusseja vielä? Saa tai ei: pussikeitto on täynnä lisäaineita.
Minun oma juttu on kaurahiutaleet murekkeessa: teenpä sika-nautaa tai kanaa, laitan murekkeeseen kaurahiutaleita. Lopputulos on pehmeä, herkullinen - en kyä tiedä, onnistuuko pullien pyörittely. Mutta siis: mureke on herkkua!
Kanamurekkeesta: eri nettikaupoista saa halvalla esmes bearnaise-valmiskastiketta. Sinkulle riittää euron pänikkä viideksi päiväksi! Siis höyrytettyjen kasvisten ja muusin päälle! Kun siis se mureke on aika mautonta... Vaikka kuinka säätää!
No kaurahiutaleet murekkeessa on käsitelty. Entä tomaatti kokkauksessa?
Minä en kalttaa tomaatteja. Opin jostain, että kokonaiset, säilötyt tomaatit ovat se go-to useimmissa välimerellisissä aterioissa. Käytän kokonaisia tomaatteja; niitä saa tosi halvalla, ja ero siihen halvimpaan murskaan on huomattava. Ruoassa. Maksan kokonaisista tomaateista hiukan enemmän.
Mutta siis. Jos valmistaisin nyt caponataa, sisilialaista tuorevihannes-höystöä, niin en osaisi toimia. No ehkä tekisin tuonti-vihanneksilla: hinta olisi moninkertainen, verrattuna sesonkiin! Talvella ei tehdä caponataa...
Mutta jos niitä vihanneksia haluaa, semmoista herkkua... Silloin maksaa.
Köyhällä ei riitä raha, marjoihin ja hedelmiin. Näin se on, kurja kyllä.
- Eikä ei! Emme me kaikki köyhät pääse metsään! Kun vain voisinkin päästä!!!
Sugar Beth
Munchausen saanut taas uudet lääkkeet :(
Nyt S-marketissa tarjouksessa Kotimaista lohifile 8,90 e/kg, rajoitettu erä, max 2/talous, sekä puikulaperunat 0,99 e/kg.
Hyvä että en ehtinyt K-markettiin hakemaan sitä 11,95 e/kg filettä. Tämän halvemman fileen sain, kaupan lähellä asuva ystäväni soitti juuri että sai yhden itselleen ja toisen minulle. Nyt vaan sitten mietittävä että syönkö heti vai laitanko pakkaseen joulua varten.
t. alehamsteri
'
On kiva pika-papu-tomaattikeitto! Isosiskoni jatkoi sitä aikoinaan tomaatti-pussikeitolla... Saakohan semmoisia pusseja vielä? Saa tai ei: pussikeitto on täynnä lisäaineita.
Minun oma juttu on kaurahiutaleet murekkeessa: teenpä sika-nautaa tai kanaa, laitan murekkeeseen kaurahiutaleita. Lopputulos on pehmeä, herkullinen - en kyä tiedä, onnistuuko pullien pyörittely. Mutta siis: mureke on herkkua!
Kanamurekkeesta: eri nettikaupoista saa halvalla esmes bearnaise-valmiskastiketta. Sinkulle riittää euron pänikkä viideksi päiväksi! Siis höyrytettyjen kasvisten ja muusin päälle! Kun siis se mureke on aika mautonta... Vaikka kuinka säätää!
No kaurahiutaleet murekkeessa on käsitelty. Entä tomaatti kokkauksessa?
Minä en kalttaa tomaatteja. Opin jostain, että kokonaiset, säilötyt tomaatit ovat se go-to useimmissa välimerellisissä aterioissa. Käytän kokonaisia tomaatteja; niitä saa tosi halvalla, ja ero siihen halvimpaan murskaan on huomattava. Ruoassa. Maksan kokonaisista tomaateista hiukan enemmän.
Mutta siis. Jos valmistaisin nyt caponataa, sisilialaista tuorevihannes-höystöä, niin en osaisi toimia. No ehkä tekisin tuonti-vihanneksilla: hinta olisi moninkertainen, verrattuna sesonkiin! Talvella ei tehdä caponataa...
Mutta jos niitä vihanneksia haluaa, semmoista herkkua... Silloin maksaa.
Köyhällä ei riitä raha, marjoihin ja hedelmiin. Näin se on, kurja kyllä.
- Eikä ei! Emme me kaikki köyhät pääse metsään! Kun vain voisinkin päästä!!!
Sugar Beth '
Tervetuloa meidän nimimerkillä kiirjoittavien joukkoon.
Jaa mieltymyksesi bearnaisekastikkeeseen, välillä laitan siihen sekaan hieman tomaattipyrettä ja rakuunaa/chiliä ja kutsun sitä choron kastikkeeksi. Ehkä vielä katkarapuja ja sitruunaa ja tilliä, ja sitten tekemään oscarin leipää tai leikettä.
T. alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Nyt S-marketissa tarjouksessa Kotimaista lohifile 8,90 e/kg, rajoitettu erä, max 2/talous, sekä puikulaperunat 0,99 e/kg.
Hyvä että en ehtinyt K-markettiin hakemaan sitä 11,95 e/kg filettä. Tämän halvemman fileen sain, kaupan lähellä asuva ystäväni soitti juuri että sai yhden itselleen ja toisen minulle. Nyt vaan sitten mietittävä että syönkö heti vai laitanko pakkaseen joulua varten.
t. alehamsteri
Prismassa myös Kotimaisen (kirjo)lohi 8,90e/kg. leikkasin annospaloiksi ja pakastin. Jää syömistä vielä pitkälti tammikuullein
Kansalaiset, meedpörjare!
Kyllä näyttäisi olevan pizzaperjantai tänäänkin, vaikka on itsenäisyyspäivä. Lisään varmaankin pussista vielä katkarapuja tuohon havaiji-ananas -pohjaan.
Kynttilänvalossa syön kohta. Cola-kuplajuomaa kaveriksi.
Kotini on linnani, joten linnanjuhlat menossa ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kansalaiset, meedpörjare!
Kyllä näyttäisi olevan pizzaperjantai tänäänkin, vaikka on itsenäisyyspäivä. Lisään varmaankin pussista vielä katkarapuja tuohon havaiji-ananas -pohjaan.
Kynttilänvalossa syön kohta. Cola-kuplajuomaa kaveriksi.
Kotini on linnani, joten linnanjuhlat menossa ;D
-winner-
Kansalaiset! Medborgare (?)! Meillä ei ole pitsaperjantai, vaan possua ja perunaa. Ja uunijuureksia. Ja sämpylöitä. Ja piparkakkuja. Olisi kuohuvaakin, muttei ole vielä korkattu.
Kansalaisvelvollisuuksia on kuitenkin täytetty, lipunnoston aikaan oltiin hartaita ja kuvattiin homma videolle, että sai jaettua sen somessa (=sisarukselle, joka ei asu samalla kylällä). Kuuntelin Tuntematon sotilas- lukumaratonia. Katsottiin Tuntematon sotilas. Lämmitettiin sauna.
Moni ei ole tottunut yhtään säännöstelemään tai laskelmoimaan syömisiään. Kovat ajat opettavat monen selviytymään yllättävän vähällä. En epäile ollenkaan näitä alle 100€/kk ruokaan käyttäviä. Kaikilla kun ei ole sitä rahaa
Käväisin eilen Tuomaan markkinoilla. En ostanut 12 euron puurolautasellista enkä myöskään 13,50 euroa arvoista glögimukillista 😬 Vaan näyttipä ne siellä kauppansa tekevän. Hyvää itsenäisyyspäivää
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Käväisin eilen Tuomaan markkinoilla. En ostanut 12 euron puurolautasellista enkä myöskään 13,50 euroa arvoista glögimukillista 😬 Vaan näyttipä ne siellä kauppansa tekevän. Hyvää itsenäisyyspäivää
On noi huimia hintoja puurosta tai glögistä. Lööppilehdissä näytti olevan niistä juttuja, ja täytyy sanoa, että vaikka itseäni pidän kohtalaisen "kaiken nähneenä" niin sain pari kertaa tankata, että mitä ihmettä niihin puuroihin oli lykätty. Oli kuulemma joku varastanut idean joltain toiselta ja silleen. Mitä ihmettä on tapahtunut perinteiselle riisipuuro+kanelisokerille tai sekametelisopalle? Kävin naapurikoulun joulumyyjäisissä ja ostin pari pikkuruista piparkakkutaloa, kannatuksen vuoksi, niitä ei hinnalla ollut pilattu (kaksi euroa kappale).
Rauhallista tai riehakasta itsenäisyyspäivän iltaa, mitä itsekullekin on sopivaa.
Kampin Pimu kirjoitti:
Mä kävin Tallinnassa, makso 13€Meno-paluu ja osti. Sieltä 5,50€ maksavaa glögiä hähä. Ostin kyllä samalla koko vuoden viinat js röökit :D
Tässä yhtälössä/elämäntavassa ainoa mikä sinua ystävänä huolestuttaa on yöunet? Ei ollenkaan perus elämänhallinta tai rahankäyttö tai uhkapelit tms.?