Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Winner, kai ostat kuplasi Rustasta tai jostain, niitä niiden omia merkkejä, soda streamin kaasu on kallista!
Ja ei, en uskonut sekuntiakaan, että olisit tukenut Wolttia, rosolliostoksissa. (ja täällä ei muuten edes ole wolttia! ei edes kotipizza kuljeta tänne)
Joo, ostan varmaankin tokmannilta tai jostain. 5e vaihtopullon kera.
Tai sitten puhaltelen pillillä lasiin kolme varttia :D
-winner-
Nonniih, eilen sitten eksyin Tokmannille ja siellähän oli kaasutarjous 2,99 vaihtopullon kera. Ei muuta kuin takaisin kämpille ja kolme pulloa vaihtui. Voi olla että riittää koko vuodeksi, ei ainakaan kaikki mene yhdessä kk:ssa...
Mukaan tarttui myös ruisleipäsiivut 0,60
-winner-
Tomaattimurskasta puheen ollen: mun budjettini on pelastettu! Viimeksi kun kävin Lidlissä, oli taas 0,35 euron tomaattimurskat ilmestyneet hyllyyn. Mä jo ehdin pelästyä, että ne 0,79 hintaiset on syrjäyttäneet tämän halvemman. Olikin vain tilapäisesti loppu ne halvat pari viikkoa sitten. Huoh! Näitä pieniä iloja 🤗
Kampin Pimu
Maksimissaan laitan 40€kk ruokakauppaan.
Haen ruokajaosta omani pois.
Vierailija kirjoitti:
Tapatyötön kirjoitti:
Satasella kuussa? Onnistuu ja vielä viidesti päivässä syömällä!
Aamiaiseksi ja illalliseksi kaurapuuroa. Kaurapuuro on lähes ilmaista: 500g Xtra pikakaurahiutaleita maksaa n. 0,65€ ja riittänee ehkä viikoksi (lasketaan nyt vaikka 0,10€/pv)
Välipalaksi hedelmä maun mukaan n. 0,75€
Päivällinen ja lounas (syödään puolet satsista kerralla):
- 500g Perunaa (n. 6 kpl) tai pussi pastaa: n. 0,5€
- Pussi HK valmislihapullia tai 1/2 pakettia Xtra nakkeja tai soijarouhetta/-suikaleita tai herkkusieniä jnejne.: n. 1,5€/pv
- Jauhoja (kastikkeen suurustamiseen): 2kg Xtra vehnäjauhoja maksaa n. 1,15€ ja riittää koko kuukaudeksi (n. 0,05€/pv...)Eli päivässä menee 2,9€ ja kuukaudessa 87€. Loput hurahtaakin sitten paistoöljyihin ja mausteisiin, aina ruo'assa on piilokuluja.
Tästä nimenomaan näkee, ettei se satanen ri
Kanan jauheliha, sika-nauta tai soijaauikalest/tofu tai pavut on kilohinnaltaan paljon halvempaa kuin makkara ja paljon järkevämpää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkipäivänä näin: aamupalaks mikro kaurapuuro margariinilla, kanelilla ja jos sattuu olemaan pakastimessa marjoja. Lisäks monivitamiini-pore mehutabletti, kollageenitabletti ja rautatabletti. Xtran teepussi ilman sokereita tai muuta. Max 0,50€.
Päivällä aina keitto ja leipä (etätyö) max 1€.
Teetä (sama teepussi kuin aamulla)
Illallinen pastaa ja kasviksia yleensä. En syö punaista lihaa. Max 1€.
Iltapala on teetä (sama teepussi), vettä, 2 x näkkäri margariinilla ja kurkulla. 0,10€.
Onnekseni en ole kiinnostunut rasvaisista ruoista, ravintoloista, karkeista tai alkoholista tms. Tommonen 2,50€ riittää erittäin hyvin syömiseen eikä ole nälkä tai paino nouse/laske. Kuulaudessa siis suunnilleen 75€. En juo alkoholia tai limuja niin sen takia varmaan noin halvalla pärjää. Ihan hyvin työkkärin rahasta saan 400€ säästöön joka kuukausi eli peria
Tekee etätöitä/sometyötä että saa siskolta auton käyttöön. Muuten on työtön ja saa tuet. Ei kai tossa olw mitään epäselvää. Itse teen ilmaiseksi naapurini lumityöt (huonokuntoisia) enkä ilmoita sitä verottajalle vaikka ansiosidonnaisella olen. JA syön myös rautatabletteja ja erilaisia vitamiineja, koska miksi ei. Syön kyllä 500g kasviksia päivässä vähintään mutta olen tottunut ottamaan myös vitamiineja purkista. Miksi ei? Ei niillä ruokaa korvata mutta samalla lailla laitan vaikka lakkaa hiuksiin, vaikka pysyisi ne hiukset päässä ilmankin. Olwn myös ymmärtänyt, että esimerkiksi lihavuusleikkauksen jälkeen vitamiineja pitää popsia koko loppuelämän, koska vartalo on liian iso vatsalaukkuun nähden. Miksi sitä ei kyseenalaisteta?
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun kaveri? Ostaa siis kaupasta ainoastaan kaljaa ja tupakkaa ja käy hakemassa ruokajonoista ruoat :D On kyllä siis töissä mutta pelaa kaikki rahansa netissä :D Nukkuu joku 5h yössä, mikä toki huolestuttavaa.
Kampin Pimu kirjoitti:
Tomaattimurskasta puheen ollen: mun budjettini on pelastettu! Viimeksi kun kävin Lidlissä, oli taas 0,35 euron tomaattimurskat ilmestyneet hyllyyn. Mä jo ehdin pelästyä, että ne 0,79 hintaiset on syrjäyttäneet tämän halvemman. Olikin vain tilapäisesti loppu ne halvat pari viikkoa sitten. Huoh! Näitä pieniä iloja 🤗
Mu. Lidlissä oli tänään 2 erilaista tomaattimurskaa, toinen sillä kannen avaamalla ja toinen ilman, ja molemmat maksoivat 0,35€ :D Ostin lisäks myös jauhelihan 1,79€ niin nyt riittää taas pariksi päiväksi ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Mu. Lidlissä oli tänään 2 erilaista tomaattimurskaa, toinen sillä kannen avaamalla ja toinen ilman, ja molemmat maksoivat 0,35€ :D Ostin lisäks myös jauhelihan 1,79€ niin nyt riittää taas pariksi päiväksi ruokaa :)
Kotona oli siis jo 1kg spaghettia 0,75€ ja pakastekasviksia 1kg 2,15€ niin noi maksaa yhteensä 5,04€. Eiköhän tosta pari päivää syö. Lisäks tietty ruisleipää, margariinia ja puuroa. Pakastimessa vielä itsekerättyjä sieniä ja marjoja. Juomaksi vettä tai maitoa tai teetä. En muista milloin mulla olisi mennyt yli 3€ päivässä. 3€ päivässä tarkoittaa kuitenkin 90€/kk.
Sillä suomenkansa on kasvanut.ent kotulalainen
Syön naisystävällä, ei mene rahaa ruokaan laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin. Mutten elä aivan siivellä, joten välillä täytyy käydä kaupassa ja maksaa ruoasta. Ainiin, ei sitä voi olettaakaan, että toinen oman elämän kustantaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ruokaan, mutta laskisin tohon kyllä muut kukat ja lahjat, jos sitä pildeä haluaa. Eli laskisin kaikki kokonaiskulut kyllä siihen ruokabudjettiin, koska ilmaisia lounaita ei ole.
t. Toinen mies
Vierailija kirjoitti:
Kyllä avokki varmaan jotenkin osallistuu ruokakuluihin? Jos et siis kotona syö edes aamupalaa. Itse tapailen kahta eri miestä, ja molempien luo yökylään mennessä vien mukanani aina pientä purtavaa. Viimeksi vein punaviinipullon, kuohuviinipullon, 2 x Noccon, 2 x pakastepitsaa, karkkipussin ja pensasmustikoita. Oletin saavani kylässä aamupalaa ja tarvittaessa myös muuta ruokaa ja juomaa, ja niin myös kävi.
Tapatyötön kirjoitti:
>Tokmannilla nyt tarjouksessa 5 jalostajan lihapullakastike säilykettä (sininen, 400 g) 10 e
Lähin tokmanni ja mikään fiksumpi kuin pieni S-market (onneksi ei kuitenkaan Alepa/K-Kauppa!) on itsellä myös sen verran kaukana, että julkisella liikenteellä 3€ vesittää hyvin nopeasti minkä tahansa tarjouksen. En liiku niin paljoa että kuukausilipun hankkiminen kannattaisi.
>Mikä muuten sinun S-kauppasi tomaattimurskaindeksi
Tomaattimurskaa ei tule käytettyä, joten en osaa tähän kysymykseen vastata. Siihenkin kun laittaa vaikka riisiä sekaan ja syö tomaattikeittona saisi hyvää vaihtelua, joten tämä menee heti korvan taakse!
Kiitos vinkeistä, niistä on aina hyötyä kun tuovat uusia näkökulmia, joita voi myös lähteä jalostamaan. Esimerkiksi kyseinen säilykelihapullahan toimisi oivasti niin sanottuna hätävarana kaapissa niille kerroille kun ei jaksa lähteä ostoksille tai tulee yllättäviä vieraita.
Hätävarasta ja keitosta tuli vielä mieleen tämä yksi suosikeistani, ei ihan halvimmasta päästä, muttei kalliskaan.
https://www.hs.fi/ruoka/reseptit/art-2000002570271.html
Välillä syön myös englantilaistyyppisen lounaan eli paistettua munaa, puoli prk näitä valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, hieman rakuunaa mausteeksi, paahtoleipää.
100€/kk, 25€/viikko tai 3,50€ päivä.
aamupala/iltapalapuurot tai leivät + teetä/kahvia 0,20€ eli 0,40€/päivä
Lämmin ruoka 1€ eli x 2 on 2€ päivä.
Sitten jää vielä naposteluun tai johonkin extraan 1,10€. En ymmärrä mitä vaikeeta tossa on syödä tavallisesti. Toki ite syön vaan leipiä enkä edes tykkää puurosta tai tartte vaihtelua, mutta mulla menee ruokaan 1€ päivässä. Ja kaikki veriarvot on ollut hyvät, käyn 2 vuoden välein mittauttamassa työterveydessä. Ei se lääkäri ole arvannut että syön pelkkää leipää kasviksilla :D Kehunut vaan, että hienosti taas.
1€:n annoksia on tavallinen ruoka. Esim 200g kasviksia, pastaa/riisiä/perunaa 200g ja 5 lihapullaa, tai vaikka 2 lautasellista hernekeittoa ja leipää.
Nykyisten suositusten mukaan jos söisi, niin aamulla kaurapuuroa itsekerätyillä (tai pari kpl kaupan) mustikoilla. Omena tai puolikas banaani. 0,30€.
500-1kg kasviksia 0,50-2,15€.
100g lihaa/kanaa 0,60-1€.
3 x ruisleipä, maitolasi 0,50€.
Aika lailla toi tekee 1,90-3,95€ päivässä eli pärjää hyvin tohon 100€/kk. Ja leipälajia voi vaihdella sekä kasviksia ja lihaa/soijaa. Jopa silliä ja perunaa pystyy välillä syömään, kunhan pitää huomen ettei ole liian suolaista.
Pirkan (sipuli)sillipurkki 550g 3,50€ riittää meillä kyllä useammaksi päiväksi. On niitä muitakin makuja ja Prismoissa samantyyppiset omat tai halvemmat. Ei ole kallista ruokaa. Itse en ole mikään erityyppisten. Ei kiinnosta kalastaa tai ostaa kokonaista kalaa. Tommonen riittää hyvin pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
"Ruokajako" ei ole mikään kansallinen oikeus.
Se on tarkoitettu ihmisille ja perheille, jotka muutoin eivät selviä ruokakuluistaan.
Sinä voit toki hyödyntää nykyistä systeemiä, ts. avuntarvitsijoilta ei kysellä tiliotteita jonossa. Vaan haluatko, oikeasti? Hakea ruokaa, jota et tarvitse, oikeasti? Ja se sinun ottamasi ruokakassi on sitten nälkäiseltä perheeltä pois. Onko syödessä hyvä mieli?
Kerrataan nyt vielä: missään vaiheessa eivät nämä avustus- ym. ruokakassit, niiden jakaminen, ole tarkoitettu talouksien ruoanlähteiksi. Ne ovat täydennystä, kun oma raha ei riitä!
Samasta syystä saa mm. diakonilta "ruokalapun" kauppaan. Esität diakonille tiliotteen, voit saada maksusetelin, ruokaa, tai molempia. Minä sain aikoinaan molempia. - Hernekeitosta en pidä. Annoin kirkon ihanan hernarin äidilleni, joka söi sitä, pakasteesta! - Minä sain äidiltäni muita tuliaisia, säilykkeitä, juustoa. Voita. Kahvia! Kyseessä ei muuten ollut vaihtotalous, vaan rakastava, antelias äiti. Joten annoin oman soppani pois, ja se syötiin, viimeistä tippaa myöten! 🙂
Oli kiva antaa hänelle ruokaa, jonka valmistaminen vaatii, no, paljon! - Jos keität jättikattilallisen hernekeittoa, ja olet sinkku-isoäiti, jonka perhe asuu muualla: rajansa sillä pakastamisellakin!
Sugar Beth
Minä käyn hyvätuloisena kyllä ihan ruokajonossa! Ja ei, en tee sitä sen takia, että saisin normaalin 2000€ kk-säästön sijaan 2060€ sijoituksiin kun ei tartte rahalla kaikkea ruokaa kaupasta ostaa. Käyn Hakemassa ne siksi, että teen niistä ruokaa vähävaraisille ystävilleni, joilla ei itsellään ole voimavaroja mennä hakemaan ruokakasseja itse tai jaksa valmistaa ruokaa.
Kalliiksi tulee, jos päivittäin kuljeksii kaupoissa ostamassa mitä tahansa. Harvemmin ostoksille niin rahaa säästyy.