Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20484)
Aah-hah-haa! Ei kuulkaa taida tulla mun hiivasoossista yhtään mitään. Huomasin katsoa päivämäärän paketista ja se oli syyskuussa 2018. No, olkoon nyt rauhassa vuorokauden. Kokeilen sit herätellä kuivahiivaa jonka päiväys on maaliskuussa 2022 😁🤦 Ehdin kyllä vielä simaa varten kaupassa käymään.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Aah-hah-haa! Ei kuulkaa taida tulla mun hiivasoossista yhtään mitään. Huomasin katsoa päivämäärän paketista ja se oli syyskuussa 2018. No, olkoon nyt rauhassa vuorokauden. Kokeilen sit herätellä kuivahiivaa jonka päiväys on maaliskuussa 2022 😁🤦 Ehdin kyllä vielä simaa varten kaupassa käymään.
Oooo. Pistit nyt kyllä paremmaksi 🤣
En ole pitänyt sitä hiivaa missään inkubaattorissa, ihan vaan olen jättänyt (puu)hellan takanurkkaan, joka on keittiön lämpimin ja vedottomin nurkka. Toisaalta, tuollainen ikivanha hiiva varmaan nauttisi tuommoisesta hemmottelusta... Heinälaatikko? Käärit sen villasaalin sisään?
Nyt jännitetään!
Nyt on pikkasen väsy. Eilen olin kasiin asti vapaaehtoistöissä, tänään ihan töissätöissä puoli seitsemään. Aloitin jo puoli kasilta aamulla.
Eilen tein pikaruokaa, punalaputettuja kananuggetteja ja makaroonia sekä paistettuja pakastekasviksia (vihreitä papuja ja coopin porkkana-kukkakaali-parsakaaliseosta), vielä puoli kymmenen jälkeen paistoin pannullisen kanasuikaleita, kun uhkasivat mennä vanhaksi. Tänään en jaksanut panostaa yhtään sen enempää, voileipägrillillä leipiä siitä kanasta.
Oli leipäkorissa paahtoleipää, joka oli menossa vanhaksi (eli parasta ennen pvm oli jo viikko sitten). Ei oo nuoriso syönyt sitä - ne ovat syöneet aamupalaksi KAURAPUUROA. Vähän olen taas hämilläni, että mistä tuulee, mutta ihan sama.
Tämän päivän ruokakuluni: aamupala porkkanalaatikkosämpylä, punalaputettua keittokinkkua, kourallinen tarjousminitomaatteja ja teetä. Noin 50senttiä - tee oli tällä kertaa ihan ilmaista.
Lounas venyi taas myöhäiseksi, pakastimesta kaivettu jämäruokien seassa ollut Komeron joku tofu-nuudeli-annos. Lisää teetä, ja carmolis-tippoja. Koska en syö kanaa, niin oman grillileipäni välissä oli ndujaa. Löysin jääkaapin perälle (kirjaimellisesti, se oli ihan takimmaisena) unohtuneen purkin. Pitää syödä pois, ettei mee pilalle.
Alle kahden euron päivä.
Samanlaisia päiviä lauantaista lähtien. Aamulla rahka jogurttisilmällä, sitten nachopeltiannos ja cokis zero, sitten hedelmäsalaattia, josta tänään annos nro 5. Nachopelti loppui.
Cittaritarjouksista hain 10 rahkaa 7e, ja kurkun.
Eli nyt meni viisi päivää samaa. Ei haittaa yhtään, oikeastaan on ihana vapaus laittaa ruokaa vain itselleen. Uskon, että parin kuukauden aikana kaikki ravintotarpeetkin täyttyvät, vaikka jokainen ateria ei olekaan ravintoympyrän mukaan koottu.
Ainakin verikokeet näyttävät kovin vihreää.
- tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia päiviä lauantaista lähtien. Aamulla rahka jogurttisilmällä, sitten nachopeltiannos ja cokis zero, sitten hedelmäsalaattia, josta tänään annos nro 5. Nachopelti loppui.
Cittaritarjouksista hain 10 rahkaa 7e, ja kurkun.
Eli nyt meni viisi päivää samaa. Ei haittaa yhtään, oikeastaan on ihana vapaus laittaa ruokaa vain itselleen. Uskon, että parin kuukauden aikana kaikki ravintotarpeetkin täyttyvät, vaikka jokainen ateria ei olekaan ravintoympyrän mukaan koottu.
Ainakin verikokeet näyttävät kovin vihreää.
- tarinankertoja-
Pari kuukautta on ihan liian pitkä aika kaikkien ravintotarpeiden täyttämisessä, sitä pitäisi tarkastella paljon lyhyemmällä aikavälillä.
Millä perusteella näin?
Omalla kohdallani ainakin tuntuu toimivan oikein hyvin.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella näin?
Omalla kohdallani ainakin tuntuu toimivan oikein hyvin.
-tarinankertoja-
Kannattaa etsiä ihan netistäkin tietoa ravitsemussuosituksista, että miksi niitä on ja miksi tarvitaan eri ravintoaineita tai kysyä vaikka ravitsemusterapeutilta. Esim vesiliukoisia vitamiineja pitäisi saada paljon useammin kuin rasvaliukoisia, koska ne poistuu elimistöstä nopeasti. Esim joidenkin ravintoaineiden imeytymiseen tarvitaan jotain toista ravintoainetta ja jos niitä ei saa riittävästi edes saman kuukauden aikana niin seuraa puutosta.
En jaksa uskoa, että sulta olisi mitattu kaikki ravintoainepitoisuudet ja todettu ne hyviksi.
Nimimerkillä "hiivakemistin kokeiluja".
Minäkö hätäinen? Eilinen pakastetuorehiivani ei aamullakaan osoittanut elonmerkkejä. Laitoin sitten aamusella toisen, kuivahiivan heräämään. Netistä luin, että jos ei se kymmenessä minuutissa ala kuplia, on se kuollut. Siihen ehti tulla kaksi kuplaa kun piti rientää. Molemmat jäivät työtasolle kun porhalsin menemään.
Päätin sitten uhrata 25 senttiä Lidlin tuorehiivaan kun simaa varten kaikki muut aineetkin on jo kaapissa.
Palatessani viiden maissa, kuplivatkin ihmeekseni aiemmat kokeilut! Ei ne ihan poreiillet enkä tiedä miltä sen liemen olisi pitänyt näyttää. Olisiko se sitten käyttänyt simaa. Äh, kun uusi hiivakin oli jo hankittuna, nämä lirutin viemäriin.
Mitä tästä opimme? Ei pitäisi hötkyillä! Hiiva lienee harvinaisen sitkeää 😁
Kampin Pimu
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Nimimerkillä "hiivakemistin kokeiluja".
Minäkö hätäinen? Eilinen pakastetuorehiivani ei aamullakaan osoittanut elonmerkkejä. Laitoin sitten aamusella toisen, kuivahiivan heräämään. Netistä luin, että jos ei se kymmenessä minuutissa ala kuplia, on se kuollut. Siihen ehti tulla kaksi kuplaa kun piti rientää. Molemmat jäivät työtasolle kun porhalsin menemään.
Päätin sitten uhrata 25 senttiä Lidlin tuorehiivaan kun simaa varten kaikki muut aineetkin on jo kaapissa.
Palatessani viiden maissa, kuplivatkin ihmeekseni aiemmat kokeilut! Ei ne ihan poreiillet enkä tiedä miltä sen liemen olisi pitänyt näyttää. Olisiko se sitten käyttänyt simaa. Äh, kun uusi hiivakin oli jo hankittuna, nämä lirutin viemäriin.
Mitä tästä opimme? Ei pitäisi hötkyillä! Hiiva lienee harvinaisen sitkeää 😁
Jee ja voi ei!
Ne olisivat olleet ihan käyttökelpoisia. Mutta jos hiivankäyttötahtisi on tuo yksi muru kahdeksassa vuodessa, niin vahinko tuskin on kovin suuri.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Ja tämän kirjoitti Ske, jonka kirjautuminen oli taas hukassa
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Viikon ja parin kuukauden välillä on tosi iso ero. Jos viikko on ok tasapainottamiseen, niin pari viikkoa voi mennä vielä, kolmas on jo tosi rajoilla, mutta pari kuukautta... Ei. Ihmisen oma tunne ei aina kerro onko kaikki oikeasti ok vai ei. Esim moni raudan puutteinen on niin tottunut puutoksen aiheuttamiin oireisiin, että niistä on tullut uusi "normaali". Tai d-vitamiinin puute huomataan vasta kun luut on jo pehmentyny tai todetaan osteopeniaa, kun katuu ja luu murtuu. B12 vitamiinin puutos jää helposti huomaamatta, jos ei todeta raudanpuutetta. Se on yleisintä niillä jotka ei syö lihaa ja sisäelimiä ja sen pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Yhteen aikaa jodin puutos kasvoi paljon, koska moni lopetti jodioidun suolan käytön ja käytti ruususuolaa tms johon sitä ei lisätä. Senkin huomaa itse vasta siinä vaiheessa kun se on jatkunut jo pitkään ja aiheuttanut haittaa kilpirauhasille.
Juu, ja niitä kuivahiivoja on laatikossa jäljellä vielä viisi pussia. Tiedänpähän olla hävittämättä niitä. Jos vaikka leipomisinto iskee!
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Viikon ja parin kuukauden välillä on tosi iso ero. Jos viikko on ok tasapainottamiseen, niin pari viikkoa voi mennä vielä, kolmas on jo tosi rajoilla, mutta pari kuukautta... Ei. Ihmisen oma tunne ei aina kerro onko kaikki oikeasti ok vai ei. Esim moni raudan puutteinen on niin tottunut puutoksen aiheuttamiin oireisiin, että niistä on tullut uusi "normaali". Tai d-vitamiinin puute huomataan vasta kun luut on jo pehmentyny tai todetaan osteopeniaa, kun katuu ja luu murtuu. B12 vitamiinin puutos jää helposti huomaamatta, jos ei todeta raudanpuutetta. Se on yleisintä niillä jotka ei syö lihaa ja sisäelimiä ja sen pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Yhteen aikaa jodin puutos kasvoi paljon, koska moni lopetti jodioidun suolan käytön ja käytti ruususuolaa tms johon sitä ei lisätä. Senkin huomaa itse vasta siinä vaiheessa kun se on jatkunut jo pitkään ja aiheuttanut haittaa kilpirauhasille.
Se on kyllä ihan ravintoaineestakin kiinni, miten säännöllisesti pitää syödä. Nyrkkisääntönä toki että vesiliukoisia tiheämpään ja rasvaliukoisia harvemmin.
Esimerkiksi tuon mainitsemasi B12-vitamiinin puoliintumisaika on veressä noin viikon, mutta elimistö on tosi hyvä varastoimaan sitä joten suurin osa pärjää muutaman vuodenkin vaikka kokonaan ilman ennen kuin varastot on käytetty. Lienee jonkinlainen sopeuuma siihen että esihistoriallisilla ihmisillä se lihan saatavuus on vaihdellut välillä aika rajustikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Viikon ja parin kuukauden välillä on tosi iso ero. Jos viikko on ok tasapainottamiseen, niin pari viikkoa voi mennä vielä, kolmas on jo tosi rajoilla, mutta pari kuukautta... Ei. Ihmisen oma tunne ei aina kerro onko kaikki oikeasti ok vai ei. Esim moni raudan puutteinen on niin tottunut puutoksen aiheuttamiin oireisiin, että niistä on tullut uusi "normaali". Tai d-vitamiinin puute huomataan vasta kun luut on jo pehmentyny tai todetaan osteopeniaa, kun katuu ja luu murtuu. B12 vitamiinin puutos jää helposti huomaamatta, jos ei todeta raudanpuutetta. Se on yleisintä niillä jotka ei syö lihaa ja sisäelimiä ja sen pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Yhteen aikaa jodin puutos kasvoi paljon, koska moni lopetti jodioidun suolan käytön ja käytti ruususuolaa tms johon sitä ei lisätä. Senkin huomaa itse vasta siinä vaiheessa kun se on jatkunut jo pitkään ja aiheuttanut haittaa kilpirauhasille.
En syö päivisin paljon mitään (en ole ikinä syönyt) ja olen 42v. Mutta terve ja hoikka olen ja arvot täydelliset (käyn 3 vuoden välein mittauttamassa). Lihaa en syö mut en herkkuja, hedelmiä, marjoja tai pastaa/perunaa. Lähinnä salaattia, kasviksia, chiliä/mausteita ja juustoa. En edes liiku paljon yhtään mutta en myöskään stressaa mistään. Työtön olen mutta myös rahaa on. Alkoholiakin otan päivittäin. Matkustelen paljon. Ja koka Samu otan kahvin kanssa monivitamiiniporetabletin vesilasissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin ravitsemusterapeutin (ja lääkärin) puheilla, niin he totesivat, että viikko on riittävän pitkä/lyhyt ajanjakso, jonka aikana ruokailun pitäisi tasapainottua. Jokaisen aterian ja jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Pari kuukautta alkaa olla ehkä jo ihan hilkulla.
Tarinankertojan kertomuksia seuranneena en olisi huolissani hänen ravitsemuksestaan tai sen monipuolisuudesta.
Viikon ja parin kuukauden välillä on tosi iso ero. Jos viikko on ok tasapainottamiseen, niin pari viikkoa voi mennä vielä, kolmas on jo tosi rajoilla, mutta pari kuukautta... Ei. Ihmisen oma tunne ei aina kerro onko kaikki oikeasti ok vai ei. Esim moni raudan puutteinen on niin tottunut puutoksen aiheuttamiin oireisiin, että niistä on tullut uusi "normaali". Tai d-vitamiinin puute huomataan vasta kun luut on jo pehmentyny tai todetaan osteopeniaa, kun katuu ja luu murtuu. B12 vitamiinin puutos jää helposti huomaamatta, jos ei todeta raudanpuutetta. Se on yleisintä niillä jotka ei syö lihaa ja sisäelimiä ja sen pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä haittoja. Yhteen aikaa jodin puutos kasvoi paljon, koska moni lopetti jodioidun suolan käytön ja käytti ruususuolaa tms johon sitä ei lisätä. Senkin huomaa itse vasta siinä vaiheessa kun se on jatkunut jo pitkään ja aiheuttanut haittaa kilpirauhasille.
Ah, olisi kannattanut tietenkin mainita, että mainitsemassani tilanteessa kyseessä oli alle 10-vuotias lapsi, jonka ravitsemusta pohdittiin. Ja siitä vedin sitten törkeästi ekstrapoloimalla sen, että aikuisen ihmisen elimistö varastoi ravinteita enemmän (isompi keho), joten aikarajat ovat pidemmät.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tänään en leiponut enkä herätellyt hiivoja. Kävin kääntymässä joka-toinen-vuosi-litistys-tutkimuksessa, olin sieltä ulkona jo ennenkuin ajanvarausaikani olisi alkanut. Todella tehokasta toimintaa. Poikkesin sitten Rustassa, siellä oli tarjouksessa koiran puruluut ja poistomyynnissä kissannameja. Nyt on taas kisseille pitkäksi aikaa nameja, 0,40€/pussi - noiden normaalihinta on 1€-1,80€/pussi. Prismasta hain kurkkuja 1,79€/kg (xtra, kotimaisia).
Lounaaksi söin jääkaapin aarteita, kourallisen ranskanperunoita, niiden kanssa paistettuja ja ylijääneitä, jääkaappiin säilöttyjä pakastekasviksia ja maissintähkän puolikkaan. Päälle runsaasti (vege)chilimajoneesia. Nam ja röyh.
Iltaruuaksi tortillaa, paistoin kanafileitä ja suikaloin ne ohuiksi suikaleiksi, paistoin toisen pannullisen sieniä ja raastoin ison läjän juustoa. Vielä kaalisilppua, kurkku suikaleina ja vapaaehtoisille jääkaapista vihreitä papuja. Plus kaikki maustekastikkeet, mitä nyt kukakin sinne tortillaansa (burrito?) halusi laittaa. Jätin kanat pois, mutta hyvää oli sieniburritokin. Meillä oli vielä jokunen itsetehty tortillalätty, mutta tarjolla oli myös kaupan (coopin) isoja tortilloja.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kävin tuossa Sloveniassa pari viikkoa sitten.
Sielläkin eurot helppo vertailla.
Olihan se naurettavan halpaa Suomeen verrattuna. Esim Lidl pieni pullo vettä 20cent,kahvipaketti 4e (ei ollut tarjouksessa vaan vakio hinta)
Kaikki lihat 3-4e paketti.
Torilla tuoreet kasvikset 1e kg suurin osa.
Halvin viinipullo jonka löysin ruokakaupasta oli 4e.
Mutta ostin itselleni 6euron maksavan kuohuviinipullon. Siiderit,oluet yksittäin olivat 1e luokkaa. 1,5 coca-colaa 2e.
Jäätelö pehmis kioskista 2e.
Ulkona syöminen 8-10e.
Bussilippukin maksoi vain 1,50e.
Ja kävin kauempana seikkailemassa meno-paluu yli 30km matkalla oli 4e.
shampoot ja hygietuotteet olivat 1-2e.
Suomeen kun palasi tajusi miten kallista tällä taas onkaan..
Jonkin verran halvempaa Sloveniassa on varmaan senkin jälkeen, kun suhteuttaa hinnat tulotasoon. Keskipalkka on noin 50% suomalaisten keskipalkasta. Siihen nähden 2€/kg kasviksista ei olekaan Suomessa enää paljon.
Kiusa se on pienikin kiusa
Pakastekasviksia 2€/kg teen päivittäin pannulla, mutta lisään myös aina puolet kaalia ja porkkanaa ja sipulia tai mitä löydän 1€/kg hinnalla, niin tipahtaa kokonaiskustannukset. Syön noin 500g kasviksia ja heitän joukkoon soijarouhetta. Maustan hyvin. Täyttävää on, lisäksi päivän aikana kaurapuuroa, leipä ja kananmuna.
Juhlat sit erikseen ja jotakin tarjouslihaa voin ostaa jos grillataan. Hoikka ja säästeliäs olen, kyllä.