Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa soittaa jos joku asia mietityttää tai tuntuu vaikealta. 

Vierailija
2/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jurrissa pitää pystyssä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 e kuussa

Vierailija
4/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk

Vierailija
5/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin saa aina tulla ja olla niin kauan kuin  tahtoo. Maksan puhelinlaskun, vuokrankin välillä ja auton vakuutuksen. ( Auto ostettu kun täytti 18v) 

Minun vanhempani aikoinaan maksoivat samoja juttuja minulle, tietysti teen samoin  lapsilleni. 

Vierailija
6/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e vuokratukea/kk. Aika usein tulee myös rahoitettua hänen ostoksia sekä tietysti kun käy kotona, niin silloin maksetaan kaikki.

Vierailija
7/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000€/kk jaamme käteisellä ennakkoperintönä .

Vierailija
8/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vanhempia linjoilla.

Vierailija
9/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Vierailija
10/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan aina on myös meillä tervetullut tänne viikonloppua ja pyhiä viettämään ja silloin toki maksetaan kaikki.

Vierailija
11/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä pystyn. Olen työtön.

Vierailija
12/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat maksoi kaikki koulutarvikkeet- ja materiaalit, puhelimen, autoon liittyviä kuluja sekä paljon muuta, mm. vaatteita ja yhden kalliimman harrastuksen.

Mun ei tarvinut tehdä töitä opiskelujen ohessa tämän takia, niin sain kurssit kasaan lyhyemmässä ajassa.

Kesät olin kyllä töissä.

Vierailija
13/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Vierailija
14/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan 300 e / kk ruokaan ja 100 e / vko elämiseen. Maksan puhelinlaskun, kuntosalijäsenyyden ja tarvittavat vaatteet ja muita välttämättömiä asioita (viimeksi läppäri) yms. Auton tankkaan, kun kotona käy (opiskelee muualla). Samoin tuin esikoistani. Kyllä kapsiaan pitää auttaa, jos siihen on mahdollisuus. Niin minuakin aikoinaan tuettiin. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.

Vierailija
15/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin itse lukiokirjousta lähtien, tienasin taskurahat, autokoulun maksoin, opinnot maksoin, takuuvuokrat, ruuat, laskut, puhelimet, maksoin, kalusteet, vakuutukset maksoin. Vaikka en ollut edes täysi ikäinen. Lapsilisää en nähnyt enka viikkorahaa. Kotityöt tein. Muutossa sain fyysisen avun. Varmaan kun faija oli niin tohkeissaan että lähden. Muutin monta kertaa, olin yksinäinen, eikä mitään oppia rahallisesta taloudenhoidosta ollut saanut kotoa. Sain aina palata kotiin, sain ruokaa, mik on iso juttu sekin. Vastineeksi ostin asioita, isojakin. 

Vanhemmat eivät tukeneet harrastuksissa. Sain kokeilla pienempänä, mutta teininä ei mitään. Sanomatta selvää, että luisuin raiteilta ja elämä on ollut tosi hankalaa. Elämänhallinta ja näkymä täys nolla.

Mikä johti siihen, että optimoin puolisoni. En ole kovin onnellinen ja siedän todella paljon.

Lapselleni sen sijaan mahdollistan niin paljon kuin pystyn. Koulutuksen, tuen, harrastukset ja jatkan sitä niin pitkään kuin pystyn, ihan vain jotta ei kokisi samaa kohtaloa kuin minä. Olen säästänyt ja säästän pientä pesämunaa lapselleni.

Vierailija
16/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään ruokaostoksilla yhdessä ja mamma betalar. Myös shampoita, pesuaineita, wc- paperia, siivoustarvikkeita jne ostellut. Ja aina saa apua jos tarvitsee. Neiti on kohta 19v, opiskelee ja vuokra aika kova. Tukia toki saa mutta on silti tiukkaa.

Isänsä ostaa salikortin, vie syömään hyvään ravintolaan ja joskus ottaa mukaan matkoille. 

Mummo auttaa antamalla vähän seteleitä. 

Samalla tavalla mua autettiin kun itsenäistyin. Isä kävi tapetoimassa kämpän seinät, kummitäti osti pesukoneen jne. 

Ihana suku ollut!

Vierailija
17/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin lapsenlastani 8 kuukauden ikäisestä ~2-vuotiaaksi, että miniä sai ottaa vastaan hänelle tarjotun viran.

Vierailija
18/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Pienessä kodissa on isojen lakanapyykkien kuivaus hankalaa ja niitä pitää kuitenkin pestä ja vaihtaa aika usein. Ei ole mikään vaiva pyöräyttää niitä täällä missä on ihan eri tavalla tilaa kuivata. Kyllä tykkään auttaa asioissa missä helposti pystyn. Ei ole kyse siitä ettei osaisi. Ennemminkin nuori on liian itsenäinen ja aina menossa joten näillä pienillä avun eleillä saa häneltä vastineeksi aikaa ja hyvää seuraa. 

Vierailija
19/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tyttären vuokran ja puhelin laskun. Näin hänelle itselleen jää asumistuki ja opintotuki kokonaisuudessaan itselleen. 

Vierailija
20/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asumislisän ja vuokran erotuksen, kotivakuutus on kytketty omiin vakuutuksiimme, säännölliset ruokakauppakeikat, jolloin opiskeleva nuori voi ostaa muutakin kuin opiskelijabudjetin mukaisia ruokia. Välillä saa ruokakaupan lahjakortin, ettei tarvitse elää tonnikala-makaronilinjalla. Autamme isommissa hankinnoissa (puhelin, tietokone, pesukone jne). 

Kesät on ollut töissä, silloin avustaminen pienempää.

Näin on ollut myös omassa nuoruudessani, oli aikamoinen etu opiskella ilman lainaa ja silti elää taloudellisesti turvattua opiskelijaelämää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi