Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (20484)

Vierailija
20241/20484 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella näin?

Omalla kohdallani ainakin tuntuu toimivan oikein hyvin.

-tarinankertoja-

Kannattaa etsiä ihan netistäkin tietoa ravitsemussuosituksista, että miksi niitä on ja miksi tarvitaan eri ravintoaineita tai kysyä vaikka ravitsemusterapeutilta. Esim vesiliukoisia vitamiineja pitäisi saada paljon useammin kuin rasvaliukoisia, koska ne poistuu elimistöstä nopeasti. Esim joidenkin ravintoaineiden imeytymiseen tarvitaan jotain toista ravintoainetta ja jos niitä ei saa riittävästi edes saman kuukauden aikana niin seuraa puutosta. 

En jaksa uskoa, että sulta olisi mitattu kaikki ravintoainepitoisuudet ja todettu ne hyviksi.

Hmmm..kuinkas monelta täällä on mitattu kaikki ravintoainepitoisuudet, onko sinulta?

Itse luotan ihan laajassa verenkuvassakin näkyviin arvoihin ja omaan vointiini.

Ravitsemuksesta on minua turha tulla kehottamaan hakemaan lisätietoa, ethän voi tietää mikä ammattini on ollut, tai mitä ammatinharjoittajia lähipiirissäni on.

Itse neuvoisin ihmisiä lukemaan kriittisesti iltapäivälehtien ravintouutisia.

Itse ajattelen usein vuosisadan vaihteessa syntyneitä torppari-isovanhempiani, jotka elivät ruokavaliollaan yhdeksänkymppisiksi suhteellisen terveinä, sekä ei-suomalaisia ystäviäni, jotka eivät syö ravintopyramidin mukaisesti...

 

-tarinankertoja-

Vierailija
20242/20484 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olipas nyt oikein itse-itse- minä itse- kirjoitus! Kannattaisi varmaan lukea ennen lähettämistä..

 

Nyt lähden ITSE keräämään tämän vuoden ensimmäisiä vuohenputkia!

 

-tarinankertoja-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
20243/20484 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppipäivä tänään. 

Lounaaksi anopin luota tullessani sulatin itselleni pakastimesta rasiallisen daalia. Ripottelin sekaan jostain nuudelipaketista jääneen chilin, oli oikein pirtsakka annos!

Eilisiä tortilloja/tortilloita? riitti tällekin illalle, täytteet vähän vaihtelee.

Huomenna, jos vaan millään ehdin, teen vuohenputkilettuja. Versot on tosi pieniä vielä, mutta Tarinankertojan esimerkkiä noudattaen niitä keräsin...

Kiusa se on pienikin kiusa

20244/20484 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Jonkin verran halvempaa Sloveniassa on varmaan senkin jälkeen, kun suhteuttaa hinnat tulotasoon. Keskipalkka on noin 50% suomalaisten keskipalkasta. Siihen nähden 2€/kg kasviksista ei olekaan Suomessa enää paljon.

Hotellikin minusta oli halpa Sloveniassa 400-500e 4tähden hotellissa 5yöltä.


Katselin tuossa huvikseni hintoja Ranskan Pariisissa jo 3yötä näytti olevan pelkästään 1000e eikä hirveästi ollut edes edullisia hotelleja tarjolla.


Luinkin tuossa että Suomessa alkoholin  verotus taas kiristyy.

Hyvä syy jatkossakin ostaa vaikka se yksi pullo kuohuvaa ulkomailta.jos sen saa  alle 10 ;)

Vierailija
20245/20484 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenputkilättyjä en ole kokeillutkaan, nykyminni inhoaa lättyjen paistoa.

 

Vuohenputkimunakas menee täällä. Ja salaattina ihan seĺlaisenaan.

Rippeitä olen syönyt, uskalla niitä kertoakaan..

Kaupassa ei ole tarvinnut käydä. Hedelmäsalaatista on mennyt 8 annosta.

 

-tarinankertoja-

20246/20484 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden kohta paistamaan niitä lettuja. Keitin mansikka-karpalokiisseliä ensin. Loppuviikon shoppailut jäivät väliin aikapulan takia, voi olla, että sunnuntaina käyn kaupassa samalla kun käy katsomassa, miten anoppi pärjäilee.

Isoon pakastimeen on tullut jo aika kivasti tilaa, tänään hain sieltä nuo marjat, (ehkä) viimeisen maitopurkin ja kaksi pakettia jauhelihaa. Teen huomenna sitä rullakebabia, tuplasatsin viimekertaiseen verrattuna, niin riittää ehkä koko viikonlopuksi. Tai sitten ei.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20247/20484 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikkoa olen syönyt kasvissosekeittoa, ja sitä on vielä täksi päivää. Piti alkujaan tehdä vain purjoperunasosekeittoa valkoisilla ja ruskeilla pavuilla, mutta laitoin siihen sitten myös k-menun parsakaalisekoitusta. Hummusta kikherneistä on myös tullut tehtyä parin päivän välein. Olen myös herkutellut rucolalla (-50%)  leivän päällä, omaPlussa etuna pakastemustaviinimarjoja 200g /1,15e ja Cittarissa Pandan lakut tarjouksesta 1e/pss 30.4. Asti. Lidlistä tuli taas eilen haettua irtokarkkeja 5,89e/kg ja chilipähkinöitä. Milloinkahan tän herkkuputken sais katkaistua, vappukin nyt vielä tulossa...

Tein ensimmäisen fiksuruoka -tilaukseni, kun siellä oli kerrankin jotain fiksua ostettavaa 20e edestä. Nimittäin Hernistä! Mitään muuta tilattavaa en löytänyt vaikka pari tuntia selailin, joten ostin sitä koko rahan edestä eli 12 pss 26,40e, ensitilaajan etuna väh 25e tilauksen sai ilman postikuluja. 1 pussi maksoi euron vähemmän kuin kaupassa. 

Nyt vkl:na ois Cittarissa herkkusienet 1e/ 350g rasia ja lehtiselleri 1e /400g pussi. Noita tekisi mieli hakea. Herkkusienet on ihania ihan vaan paistettuna ja pikkaisen suolaa siihen. Tähän mennessä huhtikuun ruokaostokset 102,12e +hernisvarasto 26,40e, eli kaikenkaikkiaan 128,52e. 

-Säästäjä

Vierailija
20248/20484 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viikkoa olen syönyt kasvissosekeittoa, ja sitä on vielä täksi päivää. Piti alkujaan tehdä vain purjoperunasosekeittoa valkoisilla ja ruskeilla pavuilla, mutta laitoin siihen sitten myös k-menun parsakaalisekoitusta. Hummusta kikherneistä on myös tullut tehtyä parin päivän välein. Olen myös herkutellut rucolalla (-50%)  leivän päällä, omaPlussa etuna pakastemustaviinimarjoja 200g /1,15e ja Cittarissa Pandan lakut tarjouksesta 1e/pss 30.4. Asti. Lidlistä tuli taas eilen haettua irtokarkkeja 5,89e/kg ja chilipähkinöitä. Milloinkahan tän herkkuputken sais katkaistua, vappukin nyt vielä tulossa...

Tein ensimmäisen fiksuruoka -tilaukseni, kun siellä oli kerrankin jotain fiksua ostettavaa 20e edestä. Nimittäin Hernistä! Mitään muuta tilattavaa en löytänyt vaikka pari tuntia selailin, joten ostin sitä koko rahan edestä eli 12 pss 26,40e, ensitilaajan etuna väh 25e tilauksen sai ilman postikuluja. 1 pussi maksoi euron vähemmän kuin kaupassa. 

Nyt vkl:na ois Cittarissa herkkusienet 1e/ 350g rasia ja lehtiselleri 1e /400g pussi. Noita tekisi mieli hakea. Herkkusienet on ihania ihan vaan paistettuna ja pikkaisen suolaa siihen. Tähän mennessä huhtikuun ruokaostokset 102,12e +hernisvarasto 26,40e, eli kaikenkaikkiaan 128,52e. 

-Säästäjä

Hernishän on kallista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20249/20484 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän viikkoa olen syönyt kasvissosekeittoa, ja sitä on vielä täksi päivää. Piti alkujaan tehdä vain purjoperunasosekeittoa valkoisilla ja ruskeilla pavuilla, mutta laitoin siihen sitten myös k-menun parsakaalisekoitusta. Hummusta kikherneistä on myös tullut tehtyä parin päivän välein. Olen myös herkutellut rucolalla (-50%)  leivän päällä, omaPlussa etuna pakastemustaviinimarjoja 200g /1,15e ja Cittarissa Pandan lakut tarjouksesta 1e/pss 30.4. Asti. Lidlistä tuli taas eilen haettua irtokarkkeja 5,89e/kg ja chilipähkinöitä. Milloinkahan tän herkkuputken sais katkaistua, vappukin nyt vielä tulossa...

Tein ensimmäisen fiksuruoka -tilaukseni, kun siellä oli kerrankin jotain fiksua ostettavaa 20e edestä. Nimittäin Hernistä! Mitään muuta tilattavaa en löytänyt vaikka pari tuntia selailin, joten ostin sitä koko rahan edestä eli 12 pss 26,40e, ensitilaajan etuna väh 25e tilauksen sai ilman postikuluja. 1 pussi maksoi euron vähemmän kuin kaupassa. 

Nyt vkl:na ois Cittarissa herkkusienet 1e/ 350g rasia ja lehtiselleri 1e /400g pussi. Noita tekisi mieli hakea. Herkkusienet on ihania ihan vaan paistettuna ja pikkaisen suolaa siihen. Tähän mennessä huhtikuun ruokaostokset 102,12e +hernisvarasto 26,40e, eli kaikenkaikkiaan 128,52e. 

-Säästäjä

Hernishän on kallista

Herniksessä et maksa vedestä.

20250/20484 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on sima tekeillä. Tulee tosi tummaa... näet, teidättehän mitä tapahtuu ajan saatossa fariinisokerille. Noh, viime vuonna tein niin pienen simasatsin, että sitä oli jäljellä yli 400 grammaa. Nyt olisin tarvinnut 250-300 grammaa mutta eihän siitä olisi kuin kirveellä saanut lohkaistua palan. Kirveen puutteessa laiton kaiken ja tavallista sokeria vastaavasti vähemmän.

Tämmöstä tämä on yhden ihmisen taloudessa. Aina tuppaa jotain kivettymään, kuivumaan ja mitä vielä.

Miten muuten muut säilyttävät fariinisokerin? Noin nyt esimerkiksi. 

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20251/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina fariinisokeria mun just metsästä poimimani vuohenputki- ja närhenmuna-munakkaan päälle. Kaunis kuulto tekee ateriasta vielä herkullisemman. Ehkä sillä kuivahiivalla kohoaisi muna...kaskin. Pitääkin kokeilla ;D

-winner-

20252/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän fariinisokeria lähinnä banaanileivän leipomiseen, silloin kun muistan sitä siihen laittaa, ja sitten kinuskin keittelyyn talven synttäri-maratonin aikaan. Mä pidän sen sokerin siinä alkuperäisessä pussissa, taitan sen suun muutaman kerran taitokselle, teippaan kiinni sen pussin kyljessä olevalla teipillä ja laitan leveällä kuminauhalla sen kiinni (sellainen parsanipussa oleva leveä ja jämäkkä kuminauha). Pysyy vuoden verran ihan notkeana.

Seuraavat niksit ovat tarttuneet mieleen, en ole koskaan itse testannut, kun ei ole ollut ongelmana:

Kovettuneen fariinisokerin saa kuulemma pehmeäksi, kun laittaa sinne pussiin pienen tipan (1tl) sitruunamehua tai sokeria ja antaa muhia pari vuorokautta. Taas annetaan siis muhia rauhassa 🤣  ja kärsivällisyys ei ehkä ole Pimun vahvuuksia...

Toinen keino on laittaa se sokerikikkare mikroon ja ehkä tilkka vettä sekaan ja nukettaa sitä muutama sekunti kerrallaan, pitäisi pehmitä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
20253/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamupalaksi marjakiisseliä vaniljakastikkeen kera. Iltapalaksi voisin syödä mämminloppuja. Päiväruuaksi tein (pyynnöstä) paistettua riisiä eli fried rice. Täytyy sanoa, että oli todella hyvää! Kaivelin pakastimesta taas aarteita, eli valkosipulin itusilmuja, herneitä (naapurin pellosta kerätty luvan kanssa), maissia (ostettuja) paprikasuikaleita (joko alle kilon kilohinnalla ostettu tai sitten jämäruokien seassa olleita) ja pussinloppu parsakaali-kukkakaali-porkkanasekoitusta. Jääkaapissa oli paistettuja papuja (ja parsakaalia), jotka otin mukaan myös. JA pihalta löysin kourallisen maitohorsman versoja!!!!

Pilkoin kaikki sellaisiksi melkein herneen kokoisiksi palasiksi, laitoin pannulle (pizzamaustettua)öljyä, siihen murskasin muutaman valkosipulin kynnen, chilijauhetta, paprikajauhetta kurkumaa, kasvikset pannulle ja lopulta riisitkin. Mausteeksi vielä soijakastiketta, seesamiöljyä ihan pieni tilkka ja suolaa. Unohdin näköjään pippurin kokonaan, mutta eipä se haitannut. Lisäkkeeksi paistoin kuuden munan munakokkelin, koska sen verran oli kananmunia kotelossa jäljellä. Jääkaapista kebablihaa, paistettua kanaa ja muutama kananuggettikin löytyi - siitä voi jokainen sitten ottaa mitä haluaa riisin kanssa.

Omaan annokseen lorautin vähän makeaa chilikastiketta...

(kirjoitin tämän tähän ylös, että muistan seuraavallakin kerralla noi mausteet)

Kiusa se on pienikin kiusa

20254/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, kiitos nikseistä. Vuoden päästä sitten taas... Yritän muistaa. Mut se pussin oma teippi on kyllä ihan syvätä. Sillä mä olin pussin taiteltuna sulkenut.

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
20255/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Ske, kiitos nikseistä. Vuoden päästä sitten taas... Yritän muistaa. Mut se pussin oma teippi on kyllä ihan syvätä. Sillä mä olin pussin taiteltuna sulkenut.

Joo, se teippi ei läheskään riitä, sen takia laitan sen kuminauhan, kieputan sen pariin kertaan ympäri. Silloin se menee kahdesta kohdasta siitä päädystä, niin se taatusti pysyy kiinni/ilmatiiviimpänä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
20256/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

No nyt on sima tekeillä. Tulee tosi tummaa... näet, teidättehän mitä tapahtuu ajan saatossa fariinisokerille. Noh, viime vuonna tein niin pienen simasatsin, että sitä oli jäljellä yli 400 grammaa. Nyt olisin tarvinnut 250-300 grammaa mutta eihän siitä olisi kuin kirveellä saanut lohkaistua palan. Kirveen puutteessa laiton kaiken ja tavallista sokeria vastaavasti vähemmän.

Tämmöstä tämä on yhden ihmisen taloudessa. Aina tuppaa jotain kivettymään, kuivumaan ja mitä vielä.

Miten muuten muut säilyttävät fariinisokerin? Noin nyt esimerkiksi. 

Sama ongelma fariinisokerin kanssa, siitä tulee kivikovaa jossakin vaiheessa. Eipä tuossa auta muu kuin keittiövaaka esille, ja mittaus grammoissa. Fariinisokerin saa kyllä myös pehmeäksi, jos laittaa kulhoon ja hieman vettä sekaan, mutta vähän aikaa siihen kyllä menee. Ehkä sen fariinisokerin voisi keittää myös pehmeäksi, mutta kovin paljon vettä siihen ei voi laittaa, muutenhan se vesi menee sitten myös simaan, jolloin se pitää ottaa huomioon.

T. Lidl-mies

Vierailija
20257/20484 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään riisiä uunissa. Loppuvaiheessa lisäsin vuokaan paketillisen savutofua, puolipurkkia salaattijuustoa öljyssä (saatu), paljon herkkusieniä, k-menun parsakaalisekoitusta ja hernemaissipaprikaa. Pakkasesta otin myös joululta jääneet loput savulohet jääkaappiin, ja yritän nyt saada ne syötyä pois sekoittamalla sitä tuon sapuskan joukkoon. Muutaman päivän on ateria siinä. 

-Säästäjä 

Vierailija
20258/20484 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkullista! Nyt on Tokmannissa järkevä suklaatarjous, jonka voi hyväksyä. 6 kpl Maraboun suklaalevyä hintaan 10€. Tässä tätä kuudetta levyä tarvitaan shrinkflaation torjuntaan, sillä Maraboun suklaalevyt ovat kutistuneet 200 g -> 160-180g.  Myös Taffel sipsejä 1,49€/180-270g, vähän halvempaa kuin Lidlissä.

T. Lidl-mies

20259/20484 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkullista! Nyt on Tokmannissa järkevä suklaatarjous, jonka voi hyväksyä. 6 kpl Maraboun suklaalevyä hintaan 10€. Tässä tätä kuudetta levyä tarvitaan shrinkflaation torjuntaan, sillä Maraboun suklaalevyt ovat kutistuneet 200 g -> 160-180g.  Myös Taffel sipsejä 1,49€/180-270g, vähän halvempaa kuin Lidlissä.

T. Lidl-mies

Jostain syystä Maraboun suklaa ei ole enää hyvää minun makuuni. Se on jotenkin rasvaista tai jotain.

Edullinen tarjous tuo kyllä on!

Cittari on näköjään huomannut Prisman Oltermanni-tarjouksen, nyt sielläkin on Oltermanni 4,99€/kg. Siellä olisi myös berliininmunkit 9,95€/12 munkin laatikko, näin vapun alla ihan kiva tarjous, kun ne on yleensä yli 15€/laatikko. Meillä on kyllä vielä edellisestäkin tarjouksesta pari munkkia pakastimessa. Ehkä päädyn vaan paistamaan munkkirinkilöitä ihan itse. Tippaleivät olisivat hyviä, mutta ihan hirveä häslääminen niiden kanssa. Paistorasvaa on pakastimessa, ja on pari purkkia kookosrasvaa (tai siinä lukee coconut oil, mutta Suomen olosuhteissa tuo on kiinteää).

Prisman tarjouksia en vielä katsonut, tarkoitus ei ole mennä kauppaan ennen keskiviikkoa.

Miten minusta tuntuu, että "missään" ei ole enää mitään houkuttelevia tarjouksia? Olenko liian nuuka?

Kiusa se on pienikin kiusa

20260/20484 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, mä mietin ihan samaa just viimeksi eilen; ei ole houkuttavia tarjouksia enää.

Satuin näkemään K-ryhmän tv-mainoksen jossa bussissa istuvan henkilön puhelimesta plompsahtelee plussaetupalloja solkenaan. Mä puolestani sain tänään sitten omaplussaetutarjousviestin sähköpostiin huutomerkin kanssa: "tällä viikolla kaksi mobiilietua!" Ne ovat kaurajuoma ja sipsit 🤦‍ En käytä kumpaakaan eikä niitä ostoshistoriastani takuulla löydy.

Eipä ole Lidlin bonustarjouksetkaan kummoisia...

Sitten makuasioihin. En ole koskaan tajunnut tippaleipää, miten se pitäisi syödä? Haukkaa, ja puolet varisee rinnuksille 😁 Vappuna syön yleensä munkkirinkilän mutta itse en niitä tee eikä vielä ainakaan ole näkynyt tarjouksessa. Noh, vielä ehtii. Berliininmuknkki on mun makuuni vähän liian ätläkkää.

Kampin Pimu