uusi kihlasormus
Onko miten yleistä, että hankitaan jossain vaiheessa uusi kihlasormus? Menimme mieheni kanssa kihlohin opiskeluaikoina, jolloin kummallakaan ei ollut oikein rahaa. Sormukseni on tavallinen hopeinen rinkula ja mieheni oli ostanut sormukset. Nyt myöhemmin minua on alkanut kutkuttaa timanttisormus, ei mitään hirveän kallista kuitenkaan 200_500e hintaisia olen katsellut ja löytänytkin mieleisen. Olenko ihan hirveä, jos ehdotan miehelle uuden sormuksen ostamista vai voinko pyytää/ ostaa itse miehen suostumuksella timanttisormuksen? Pidän toki nykyisestäkin, mutta haluaisin erikoisemman, kuin pelkän tavallisen..
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:05"]Kyllä mua hävettäis olla ap:n poikaystävä kun on niin pinnallinen akka. Minusta kihlojen kuuluu olla yksinkertaiset ja vihkisormuksen sitten hienompi. Ja kihlaus on aina merkki tulevasta avioliitosta ja perinteisesti kihla päivänä ilmoitetaan häiden päivämäärä. Vaikka nykyisin tuosta joustetaan niin jos ei ole häistä puhuttu edes muutaman vuoden sisään niin kyseessä on vain rakkausrinkula
[/quote]
Ap tässä. Ompa ilkeästi sanottu. Noh, onneksi mieheni katsoo tallaista pinnallista akkaa, niin ei muiden miesten tarvitse kärsiä. Tämän pinnallisen akan mies muuten oli myös miettinyt uuden sormuksen ostamista, muttei ollut kehdannut esittää ajatustaan. Löydettiin kultajousen sivuilta ihana sormus alle 300e, joka sopii tämän vanhan kaveriksi tai ihan erisormeen laitettavaksi, kuten täällä jo ehoteltiinkin. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon? [/quote] Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään. [/quote] No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan. [/quote] Jos toinen kuuluu kirkkoon ("mieheni ei kuulu kirkkoon" viittaa minusta siihen että ap kuuluu) voi järjestää kirkkohäät, tällöin käytetään hiukan eri kaavaa ja virallinen termi on avioliiton siunaaminen. Vihkiminen hoidetaan pois alta joskus toiste. Käytännössä avioliiton siunaaminen ei eroa kirkkovihkimisestä. Siinä olet toki oikeassa, että "pakanat" eivät voi astella alttarille, koska toisen on kuuluttava kirkkoon. [/quote] Noniin eli ei vihkitä avioliittoon. Mitäs järkeä siinä olisi että mentäisi vain leikisti naimisiin?
[/quote]
Jos kirkkohäät ovat tärkeät, pääsee tepastelemaan kirkon käytävää pitkin ja sanomaan tahdon perinteisissä oloissa. Moni arastelee maistraatteja niiden kolhouden vuoksi tai ei uskalla poiketa kirkkonormista koska sukulaiset valittavat. Meitä syyllistettiin valtavasti siitä ettei toinen liittynyt kirkkoon jotta saataisi isomammalle soveliaampi tilaisuus.
Jos taas on oikeasti uskossa, saa Jumalansa siunauksen liitolleen, onhan se tärkeää monille uskoville.
[/quote]
Mutta siunaaminen avioliittoon on silti eri asia, kuin mennä naimisiin kirkossa
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:28"]
Maistraatit eivät välttämättä ole "kolhoja". Ei ainakaan se valtion virastotalon vaalea vihkihuone, jossa minä menin naimisiin. Niin upottavaa mattoa ei ainakaan kirkoista löydy, ja lattialla seisova kynttelikkökin oli juuri siihen tilaan suunniteltu uniikki esine. Seisoimme kauniin lasipöydän luona ja ikkunasta näkyi sininen vesi. Kaunis tilaisuus se oli.
[/quote]
Mutta te ette oo oikeesti naimisissa. Eihän tollainen tunnu miltään oikeelta.
Av mammojen mukaan ei ole kihloissa jos ei tiedä heti hääpäivää eikä näköjään naimisissa jos ei ole vihitty kirkossa :D
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon? [/quote] Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään. [/quote] No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan. [/quote] Jos toinen kuuluu kirkkoon ("mieheni ei kuulu kirkkoon" viittaa minusta siihen että ap kuuluu) voi järjestää kirkkohäät, tällöin käytetään hiukan eri kaavaa ja virallinen termi on avioliiton siunaaminen. Vihkiminen hoidetaan pois alta joskus toiste. Käytännössä avioliiton siunaaminen ei eroa kirkkovihkimisestä. Siinä olet toki oikeassa, että "pakanat" eivät voi astella alttarille, koska toisen on kuuluttava kirkkoon. [/quote] Noniin eli ei vihkitä avioliittoon. Mitäs järkeä siinä olisi että mentäisi vain leikisti naimisiin?
[/quote]
Jos kirkkohäät ovat tärkeät, pääsee tepastelemaan kirkon käytävää pitkin ja sanomaan tahdon perinteisissä oloissa. Moni arastelee maistraatteja niiden kolhouden vuoksi tai ei uskalla poiketa kirkkonormista koska sukulaiset valittavat. Meitä syyllistettiin valtavasti siitä ettei toinen liittynyt kirkkoon jotta saataisi isomammalle soveliaampi tilaisuus.
Jos taas on oikeasti uskossa, saa Jumalansa siunauksen liitolleen, onhan se tärkeää monille uskoville.
[/quote]
[/quote]
Erotinkin "kirkkohäät" ja "kirkkovihkimisen". Naimisiin meneminen =/= häät
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:05"]Kyllä mua hävettäis olla ap:n poikaystävä kun on niin pinnallinen akka. Minusta kihlojen kuuluu olla yksinkertaiset ja vihkisormuksen sitten hienompi. Ja kihlaus on aina merkki tulevasta avioliitosta ja perinteisesti kihla päivänä ilmoitetaan häiden päivämäärä. Vaikka nykyisin tuosta joustetaan niin jos ei ole häistä puhuttu edes muutaman vuoden sisään niin kyseessä on vain rakkausrinkula [/quote] Ap tässä. Ompa ilkeästi sanottu. Noh, onneksi mieheni katsoo tallaista pinnallista akkaa, niin ei muiden miesten tarvitse kärsiä. Tämän pinnallisen akan mies muuten oli myös miettinyt uuden sormuksen ostamista, muttei ollut kehdannut esittää ajatustaan. Löydettiin kultajousen sivuilta ihana sormus alle 300e, joka sopii tämän vanhan kaveriksi tai ihan erisormeen laitettavaksi, kuten täällä jo ehoteltiinkin. Ap
[/quote]
Ja aiemmin olit sitä mieltä että ei voi laittaa eri sormeen koska ei silloin oo kihla. Äly hoi älä jätä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:05"]Kyllä mua hävettäis olla ap:n poikaystävä kun on niin pinnallinen akka. Minusta kihlojen kuuluu olla yksinkertaiset ja vihkisormuksen sitten hienompi. Ja kihlaus on aina merkki tulevasta avioliitosta ja perinteisesti kihla päivänä ilmoitetaan häiden päivämäärä. Vaikka nykyisin tuosta joustetaan niin jos ei ole häistä puhuttu edes muutaman vuoden sisään niin kyseessä on vain rakkausrinkula [/quote] Ap tässä. Ompa ilkeästi sanottu. Noh, onneksi mieheni katsoo tallaista pinnallista akkaa, niin ei muiden miesten tarvitse kärsiä. Tämän pinnallisen akan mies muuten oli myös miettinyt uuden sormuksen ostamista, muttei ollut kehdannut esittää ajatustaan. Löydettiin kultajousen sivuilta ihana sormus alle 300e, joka sopii tämän vanhan kaveriksi tai ihan erisormeen laitettavaksi, kuten täällä jo ehoteltiinkin. Ap
[/quote]
Ja aiemmin olit sitä mieltä että ei voi laittaa eri sormeen koska ei silloin oo kihla. Äly hoi älä jätä.
[/quote]
Tarkoitin nyt sitä, että sormus passaa moneksi. Mutta kerta mieskin on nyt uusimisen kannalta, niin nimettömään se tulee :) Ap
Mammat taitaa olla kateellisia ap:n onnelle, miten se on heiltä pois jos ap saa mieluisensa kihlasormuksen ja menevät naimisiin sitten kun siltä tuntuu. Pidä tyttö pääsi, tunteesi ja miehesi!
Minun mieheni kihlasi minut ongensiimalla kalareissulla, mammalogiikan mukaan minun pitäisi siimanpätkää pitää sormessani.. Ei kyllä minä halusin kauniin sormuksen arvokkaalla kivellä. Sen verran hyvä saalis, uistimenkin piti olla välkkyvä, sanoi mieheni. Vuoden ajan pidin äitini kihlasormusta omani tilalla, äitini kuoli ja sormus oli minulle surussa lohtuna, ihan kuin tunneside kun irti oli vaikea päästää. Ei miehelläni ollut mitään sitä vastaa, jos se lohduttaa niin siitä vaan. Naimisiin mentiin vasta viiden vuoden päästä kihlauksesta, mentiin kun itsestämme hyvältä tuntui.
Teepä niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu, arvostelijoita ja kyseenalaistajia löytyy aina. Minä onneksi opin jo nuorena, että piut paut mokomille, en onneeni lupia kysele ;) naurettavaahan se on "niin, että sormus, onko alkuperäinen, onko miehesi ostama, paljonko maksoi, onko leimat, milloin menette naimisiin, onko kirkkohäät"??? Minä sanoisin vain, että onnittelut!! <3
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:13"]Mammat taitaa olla kateellisia ap:n onnelle, miten se on heiltä pois jos ap saa mieluisensa kihlasormuksen ja menevät naimisiin sitten kun siltä tuntuu. Pidä tyttö pääsi, tunteesi ja miehesi!
Minun mieheni kihlasi minut ongensiimalla kalareissulla, mammalogiikan mukaan minun pitäisi siimanpätkää pitää sormessani.. Ei kyllä minä halusin kauniin sormuksen arvokkaalla kivellä. Sen verran hyvä saalis, uistimenkin piti olla välkkyvä, sanoi mieheni. Vuoden ajan pidin äitini kihlasormusta omani tilalla, äitini kuoli ja sormus oli minulle surussa lohtuna, ihan kuin tunneside kun irti oli vaikea päästää. Ei miehelläni ollut mitään sitä vastaa, jos se lohduttaa niin siitä vaan. Naimisiin mentiin vasta viiden vuoden päästä kihlauksesta, mentiin kun itsestämme hyvältä tuntui.
Teepä niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu, arvostelijoita ja kyseenalaistajia löytyy aina. Minä onneksi opin jo nuorena, että piut paut mokomille, en onneeni lupia kysele ;) naurettavaahan se on "niin, että sormus, onko alkuperäinen, onko miehesi ostama, paljonko maksoi, onko leimat, milloin menette naimisiin, onko kirkkohäät"??? Minä sanoisin vain, että onnittelut!! <3
[/quote]
Voi kiitos paljon ihanasta ja kannustavasta viestistäsi! Tuli heti hymy huulille kun luin viestisi. :)Ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:48"]
Itse varmaan yrittäisin nyt laukaista tilanteen miehen kanssa keskustelamalla aiheesta. Ehkä hänkin on sitä mieltä, että sormukset voisi päivittää sellaisiksi, mitä loppuiän haluaa kantaa ja mihin nyt on varaa, toisin kuin kosimishetkellä? Jos ottaisit asian puheeksi ihan neutraalisti ja toisit omat näkökulmasi esille? Näin asia ei enää paisuisi päässäsi ja saisitte yhdessätuumin päättää, miten teette. Sormus ei ehkä tosiaan ole tärkein asia maailmassa, mutta vaikka ei olekaan, voi sillä silti olla merkitystä ihmiselle ja parisuhteelle. :) Joilleki enemmän, joillekin vähemmän, kuten tiedämme. Itsekin kosimisen yhteydessä "torppasin" sormuksen ja vaihdoimme sen yhdessä mieleiseen. Ei tullut mieleenkään, että siitä voisi toinen loukkaantua, kun kuitenkin tarkoituksena oli, että sormukset ovat mieleiset - symbolina niin rakkaasta parisuhteesta. :) Kihlautuminen onkin perinteisesti ollut lupaus avioliitosta, mutta itse myönnän kuuluvani tähän koulukuntaan, joka on mennyt kihloihin ensisijaisesti sitoutumisen merkkinä, avioliiton tullessa mahdollisesti myöhemmin kuvioihin. Vielä ei ole sen aika. Ei kaikkia muitakaan vanhoja avioliiton normeja ja perinteitä tänä päivänä niin kiveenhakatusti noudateta, siitä esimerkkinä monien avioliittojen päättyminen eroon, tv-ohjelma Ensitreffit alttarilla, samansukupuolisten rekisteröidyt parisuhteet jne. :) Onnea teille, eiköhän ratkaisu löydy, kun tuot ajatuksesi rohkeasti julki! Sitähän sen pitäisi parisuhteessa ja avoliitossa olla; asioiden jakamista ja yhdessä ratkaisujen keksimistä parhaina ystävinä! :)
[/quote]
Olit aloittaja saanut hyvääkin palautetta ja tukea, ei täällä palstalla pelkkä pahaa ole! :)
Tottakai voi vaihtaa, teidänhän ne sormukset ovat ja teillehän ne symboloi mitä symboloi. Ihmeen vakavasti ihmiset näitä sormusasioita ottaa. Eihän sormusta ole pakko käyttää lainkaan, jos ei halua. Tai voi pitää sitä kaulassa, pitää kihla- ja vihkisormusta yhdessä tai erikseen tai olla hankkimatta vihkisormusta erikseen (jolloin kihlasormus toimii myös vihkisormuksena kuten itselläni).
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:40"]Av mammojen mukaan ei ole kihloissa jos ei tiedä heti hääpäivää eikä näköjään naimisissa jos ei ole vihitty kirkossa :D
[/quote]
Huomasin saman, jälleen kerran ei voi kuin ihmetellä täällä käyvien älykkyysosamäärää ja maailmankatsomusta :D
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Erotinkin "kirkkohäät" ja "kirkkovihkimisen". Naimisiin meneminen =/= häät
[/quote]
Häät ovat juhla, ei kirkossa pidetä hääjuhlaa, siksi on typerää puhua kirkkohäistä. Yleensä häät ovat ravintolahäät tai jossain muussa juhlapaikalla.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:40"]Av mammojen mukaan ei ole kihloissa jos ei tiedä heti hääpäivää eikä näköjään naimisissa jos ei ole vihitty kirkossa :D [/quote] Huomasin saman, jälleen kerran ei voi kuin ihmetellä täällä käyvien älykkyysosamäärää ja maailmankatsomusta :D
[/quote]
Enemmän tyhmänä pidän ihmisiä, jotka jokaisen vitsin ottaa tosissaan täällä. Vai onko teitä oikeasti noin helppo vedättää.
Pitäisköhän mun nyt loukkaantua, kun mun mies joku vuosi sitten osti itselleen uuden kihlasormuksen, kun ei enää tykännyt kultaisesta vaan halusi tilalle platinaisen, joka sopi paremmin hopeanväriseen kelloon... Eikä edes kysynyt, osti vaan kun halusi!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 19:24"]Pitäisköhän mun nyt loukkaantua, kun mun mies joku vuosi sitten osti itselleen uuden kihlasormuksen, kun ei enää tykännyt kultaisesta vaan halusi tilalle platinaisen, joka sopi paremmin hopeanväriseen kelloon... Eikä edes kysynyt, osti vaan kun halusi!
[/quote]
No ethän sä nyt enää voi suuttua, kun vahinko on jo tapahtunut
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:13"]En ota enää kantaa kommentteihin teinikihlauksesta, kihlauksen periaatteisiin tai naimisiin menoon tms. Mielestäni ne ovat ihan minun ja mieheni välisiä asioita. Aloituksen tarkoitus oli kysyä kihlasormusten uusimisen yleisyydestä/järkevyydestä. Ap
[/quote]
Niin mutta kun kyseessä EI ole kihlasormus. Olisit kysynyt että voiko vaihtaa rakkaussormuksen. Ja voittehan sanoa olevanne kihloissa, mutta älä suutu jos kukaan ei ota teitä vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]
Kuulostaa kyllä siltä ettei kihlasormus symboloi sinulle yhtään mitään. Haluaisit vain, että sinulla olisi hieno sormus jota esitellä.
[/quote]
Niin ja sanoa että "me ollaanki pekan kanssa kihloissa". Sitten kun kysytään häistä niin ap on "ai mistä häistä? Tää on meiän rakkaus symboli" Voi ei ap. :)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]
Kuulostaa kyllä siltä ettei kihlasormus symboloi sinulle yhtään mitään. Haluaisit vain, että sinulla olisi hieno sormus jota esitellä.
[/quote]
Niin ja sanoa että "me ollaanki pekan kanssa kihloissa". Sitten kun kysytään häistä niin ap on "ai mistä häistä? Tää on meiän rakkaus symboli" Voi ei ap. :)
[/quote]
Anteeksi mutta nyt olen pudonnut ihan kärryiltä. Mielestäni sille ei ole mitään aikarajaa, milloin kihloista pitäisi mennä naimisiin. Esimerkkinä mieheni vanhemmat, jotka ovat kihloissa jo ties monennetta kymmenennet vuotta, koska eivät halua mennä naimisiin, ettei toinen lapsista perisi ukkinsa perintöä. Kyseessä ei ole siis oma isä vaan isäpuoli ja nuorempi sisar ei ole näin perintövelvollinen. Ukki on siis varakas ja suhde lapseen mennyt aikapäiviä sitten pilalle. Kyllä me mieheni kanssa mennään vielä naimisiin, että älkää mammat hötkyilkö turhaan ja paapattako "kihloista". Aikuisia ihmisiä tässä jo kuitenkin ollaan. Ap
Kyllä mua hävettäis olla ap:n poikaystävä kun on niin pinnallinen akka. Minusta kihlojen kuuluu olla yksinkertaiset ja vihkisormuksen sitten hienompi. Ja kihlaus on aina merkki tulevasta avioliitosta ja perinteisesti kihla päivänä ilmoitetaan häiden päivämäärä. Vaikka nykyisin tuosta joustetaan niin jos ei ole häistä puhuttu edes muutaman vuoden sisään niin kyseessä on vain rakkausrinkula