42-vuotiaalla miehellä sukuhautakivessä nimi ja syntymäaika valmiina. Miten reagoisit?
Tilanne tosiaan otsikon mukainen.
Minulla siis tuoreena tapailukumppanina 42-vuotias, tavallinen ja mukava mies, josta paljastui nyt juhannusviikonloppuna että hän kuuluu historialliseen sukuun, jolla on sukuhauta ja hautaa käydään elossa olevien perillisten kesken hoitamassa aina juhlapyhinä, nyt siis juhannuskukitus vuorossa.
Mukaan haudalle lähdettyäni havaitsin, että hautakivessä on miehen itsensä nimi ja syntymäaika valmiiksi kaiverrettuna. En sanonut mitään, mutta asia jäi karmimaan - miksi elävän ihmisen nimi pitää olla hautakivessä? Voisin kenties jollain tasolla ymmärtää ysikymppisen vanhuksen nimen kivessä, mutta terveen nelikymppisen nimen kohdalla olen sanaton.
Kivessä oli myös muiden sellaisten nimiä, joilla ei ollut vielä merkattua kuolinaikaa, eli tosiaan ihan laajempikin perinne heidän suvussaan.
Kommentit (40)
Joillain tuo on tosiaan tapana. Ei sitä sillä perusteella laiteta, että henkilö kuolee pian.
Kosii kysymällä Haluaisitko maata meidän sukuhaudassa??
Meillä on suvussa tuo sama systeemi. Isäni nimi on ollut samassa hautakivessä jo kolme vuosikymmentä mummin ja vaarin nimien alla, vaikka isä on vasta 65v ja elossa. Vitsailee välillä, että onneksi on hällä loppusijoituspaikka tiedossa. Itse en oikein ymmärrä ideaa ja järkeillyt sen sitten jotenkin niin, että varaa sitä paikkaa itselle jos vaikka seurakunta menisi nurin tms.
Olihan tilaa sinunkin nimelle, ap? Mitä tuo haittaa kun elämä ei ikuisesti jatku kellään.
pysyy paikka varattuna. Jos elää vanhaksi, tila hautakivessä voi täyttyä.
Kyllähän ihmiset yleensä haudataan oman tai puolison suvun kanssa samaan hautaan (tai hautoihin, jos pienempiä). Ehkä tuo nimi kivessä on jonkinlainen paikkavaraus ja samalla muistutus kuolevaisuudesta, toivottavasti myös puolisolle löytyy paikka samasta haudasta. En ole usein vastaavaan törmännyt, mutten pidä mitenkään kovin outona.
Lodjukin kannattais hommata, selvää säästöä, inflaation huomioiden.
Pitääkö Ap:n ottaa tapailumiehen sukunimi, jotta pääsee samaan sukuhautaan? Entä, jos tuleekin ero kun nimi on jo hautakivessä?
Meillä on tuo tapa. Hautapaikkoja on rajallisesti, joten ne, jotka siihen haluavat, ovat kaiverruttaneet nimensä valmiiksi. Minä myös. KIva käydä omalla haudalla viemässä kukkia, tietää ihan oikeasti, mikä on määränpää.
Onko kuoppakin kaivettu jo valmiiksi ja arkku siinä kuopassa kansi auki? Voi mennä sinne nukkumaan, jos tuntuu siltä.
Ainoastaan jos siinä olisi tuleva kuolinpäiväkin merkittynä olisi syytä suhtautua pienellä varauksella kyseiseen henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ihmiset yleensä haudataan oman tai puolison suvun kanssa samaan hautaan (tai hautoihin, jos pienempiä). Ehkä tuo nimi kivessä on jonkinlainen paikkavaraus ja samalla muistutus kuolevaisuudesta, toivottavasti myös puolisolle löytyy paikka samasta haudasta. En ole usein vastaavaan törmännyt, mutten pidä mitenkään kovin outona.
Miksi puolison pitää olla samassa haudassa?
Eikö se olis pahempi jos siinä olis ollut jo oma nimesi vieressä? Tuollainen toimii kyllä jos haluaa tulla arkkuun haudatuksi.
Mitä tohon muka tarttee reagoida. Joku perheestä kuollut niihin aikoihin kun tää tyyppi kastettiin niin lisätty kummankin nimi kiveen samalla. Onko ne laihialta? Ne vois käyttää irtokirjaimia, samoja kuin postiluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolison pitää olla samassa haudassa?
Ei tietenkään täydy, mutta meillä ainakin on aina ollut niin. Lisäksi lapsilla on vähemmän hautoja hoidettavana.
Olen nähnyt tätä käytäntöä, ja nyt melkein harmittaa että kun lapseni kuoli ja tilasin hänen hautalaattaansa kaiverruksen, en älynnyt pyytää että olisivat samalla voineet kaivertaa minunkin nimeni ja syntymäaikani.
Red flag!! Kyllä sinun naisena pitää saada päättää mitä miehelle tapahtuu kuoleman jälkeen ja minne se haudataan jos haudataan
Tuskin on niitä itse kaiverruttanut.
Ei vara venettä kaada. Joko kuolinsiivous on tehty??