uusi kihlasormus
Onko miten yleistä, että hankitaan jossain vaiheessa uusi kihlasormus? Menimme mieheni kanssa kihlohin opiskeluaikoina, jolloin kummallakaan ei ollut oikein rahaa. Sormukseni on tavallinen hopeinen rinkula ja mieheni oli ostanut sormukset. Nyt myöhemmin minua on alkanut kutkuttaa timanttisormus, ei mitään hirveän kallista kuitenkaan 200_500e hintaisia olen katsellut ja löytänytkin mieleisen. Olenko ihan hirveä, jos ehdotan miehelle uuden sormuksen ostamista vai voinko pyytää/ ostaa itse miehen suostumuksella timanttisormuksen? Pidän toki nykyisestäkin, mutta haluaisin erikoisemman, kuin pelkän tavallisen..
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:27"]Kannatan uuden sormuksen ostoa, mutta niin ettei se ole mikään kihla. Onko sillä niin väliä missä sormessa ne timantit ovat? Ei se uusi sormus kihlasormukseksi sillä muutu että laitat sen nimettömään, kyllä kihlasormus on se jolla miehesi on sinut kihlannut.
[/quote]
Jep, mielestäni kihlasormus on se jonka mies on sinulle ostanut. Vaikka ostaisit itsellesi miten upean timanttisormuksen, ei se ole mikään kihlasormus koska sinua ei ole kihlattu sillä. Jos sinua kovasti hävettää, ettei sinua ole kihlattu timanteilla, niin istuta kihlaan timantti vaikka vuosipäivän johdosta tai osta vaikka kaikkiin muihin sormiin timanttisormuksia. Minusta on vähän hassua perustella ettei sormus sovi tyyliisi, sillä en äkkiseltään keksi mihin tyyliin sileä kihla ei sopisi... Mutta sinut on kihlattu sileällä kihlasormuksella, ja se on sinun kihlasormuksesi. Voit toki ottaa tilalle toisen sormuksen, mutta ei se siitä kihlaa tee. Tosin tässä nyt taitaa olla kihlojen ajatuskin vähän hukassa, joten siinä mielessä sormus kuin sormus lienee merkityksetön.
Antakaa lasten leikkiä kihloja. Eivät he ymmärrä kihlojen merkitystä, vasta kun vanhempana.
Itsekin tiedän nuoria tapauksia, joilla sama periaate. Kihloihin, mutta ei naimisiin, kun se sormus on pakko saada ja näyttää muille, että on varattu.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]
Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap
[/quote]
Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms.
Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D
[/quote]
Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon?
Itselläni on kihla valkokultaa viidellä melko isolla timantilla ja vihkisormuksen etsiminen tuotti kyllä vaikeuksia. Pysy vain rinkulassasi, uusi ennemmin vaikka sitten kun tiedät millaisen vihkin olet ostamassa. Sellaiselle yhden tai kahde pienen timantin "räpöstykselle" on varmasti vielä vaikeampi etsiä yhteen sopivaa vihkiä kuin tälle omalle rivisormukselleni.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon?
[/quote]
Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]
Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap
[/quote]
Vinkkinä kerrottakoon tynnyrissä kasvaneelle, että naimisiin pääsee muuallakin kuin kirkossa. Meidät vihki pikkukaupungin henkikirjoittaja ja siitä tulee nyt keväällä 23 vuotta. Eli olemme pysyneet naimisissa monta vuotta kauemmin kuin monet papin aamenen aikoinaan saaneet...
Toinen juttu on se, että miksi kirkkoon kuulumaton haluaisi kirkkohäät :D
t. 77
Tarvitseeko sen sormuksen olla juuri kihlasormus? Ostat mieleisesi sormuksen ja törkkäät sormeesi, case closed.
76 jatkaa... niin että tarkoitin että sitten voit tehdä vihkistä kerralla hienon ja omaan makuusi sopivan kokonaisuuden. En tarkoita että kaikki parin timantin sormukset olisivat surkeita, mutta makusi on ilmeisesti aika bling, joten pari sileään rinkulaan upotettua pikkutimanttia tuskin näyttäisi miltään valitsemasi vihkin vieressä :)
totta kai voit ostaa itsellesi uuden kihlasormuksen jos niin haluat. Elämäntilanteet muuttuvat, joten niinhin voi myös sormusten mukaan sopeutua.
äitini osti jokuaika sitten itselleen uuden vihkisormuksen kun vanha ei enää mahtunut.
Siskoni vaihtelee omia vihkisormuksiaan. Töissä käyttää yksinkertaista sormusta kun se on kätevämpi. Juhlissa sitten taas vähän "hienompaa" sormusta.
Omasta mielestäni tässä on enemmän kysymys siitä mitä se spesifi sormus merkitsee kantajalle. Onko tärkeintä sormus vai juuri tuo sormus jonka on saanut kihlatulta.
Kihlasormus sinulla jo on, mutta osta toki muihin sormiin sellaisia sormuksia kuin tykkäät :) en kyllä näe mikä tekisi tästä uudesta sormuksesta kihlasormuksen... pelkästään sekö että laitat sen nimettömään? Ei se kihlasormus ja kihlaus ihan sitä tarkoita että sattuu olemaan joku itseostettu sormus oikeassa sormessa :)
Kuulostaa vähän, että aplle on tärkeintä millainen sormus hänellä on, eikä kuka sen on hankkinut ja miksi...
Itse varmaan yrittäisin nyt laukaista tilanteen miehen kanssa keskustelamalla aiheesta. Ehkä hänkin on sitä mieltä, että sormukset voisi päivittää sellaisiksi, mitä loppuiän haluaa kantaa ja mihin nyt on varaa, toisin kuin kosimishetkellä? Jos ottaisit asian puheeksi ihan neutraalisti ja toisit omat näkökulmasi esille? Näin asia ei enää paisuisi päässäsi ja saisitte yhdessätuumin päättää, miten teette. Sormus ei ehkä tosiaan ole tärkein asia maailmassa, mutta vaikka ei olekaan, voi sillä silti olla merkitystä ihmiselle ja parisuhteelle. :) Joilleki enemmän, joillekin vähemmän, kuten tiedämme.
Itsekin kosimisen yhteydessä "torppasin" sormuksen ja vaihdoimme sen yhdessä mieleiseen. Ei tullut mieleenkään, että siitä voisi toinen loukkaantua, kun kuitenkin tarkoituksena oli, että sormukset ovat mieleiset - symbolina niin rakkaasta parisuhteesta. :)
Kihlautuminen onkin perinteisesti ollut lupaus avioliitosta, mutta itse myönnän kuuluvani tähän koulukuntaan, joka on mennyt kihloihin ensisijaisesti sitoutumisen merkkinä, avioliiton tullessa mahdollisesti myöhemmin kuvioihin. Vielä ei ole sen aika. Ei kaikkia muitakaan vanhoja avioliiton normeja ja perinteitä tänä päivänä niin kiveenhakatusti noudateta, siitä esimerkkinä monien avioliittojen päättyminen eroon, tv-ohjelma Ensitreffit alttarilla, samansukupuolisten rekisteröidyt parisuhteet jne. :)
Onnea teille, eiköhän ratkaisu löydy, kun tuot ajatuksesi rohkeasti julki! Sitähän sen pitäisi parisuhteessa ja avoliitossa olla; asioiden jakamista ja yhdessä ratkaisujen keksimistä parhaina ystävinä! :)
Täällä myös yksi jonka sormus katkesi vuosien jälkeen. Pidän kyllä tätä uuttakin ihan kihlasormuksena ja samaa tunne arvoa on tässäkin. Aplle suosittelisin, että laitat miehen ostamaan sormuksen sinulle synttärilahjaksi, niin saat häneltä haluamasi timantit. Mielestäni toiveesi ei ole pinnallinen, ostin itsekin kalliimman ja hienomman, mitä ensimmäinen kihlasormukseni oli.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:48"]Täällä myös yksi jonka sormus katkesi vuosien jälkeen. Pidän kyllä tätä uuttakin ihan kihlasormuksena ja samaa tunne arvoa on tässäkin. Aplle suosittelisin, että laitat miehen ostamaan sormuksen sinulle synttärilahjaksi, niin saat häneltä haluamasi timantit. Mielestäni toiveesi ei ole pinnallinen, ostin itsekin kalliimman ja hienomman, mitä ensimmäinen kihlasormukseni oli.
[/quote]
Mutta mun mielestä onkin aika iso ero siinä, heivasitko vanhan vain saadaksesi esittelykelpoisemman tilalle, vai hankitko uuden koska vanha rikkoontui
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:48"]Täällä myös yksi jonka sormus katkesi vuosien jälkeen. Pidän kyllä tätä uuttakin ihan kihlasormuksena ja samaa tunne arvoa on tässäkin. Aplle suosittelisin, että laitat miehen ostamaan sormuksen sinulle synttärilahjaksi, niin saat häneltä haluamasi timantit. Mielestäni toiveesi ei ole pinnallinen, ostin itsekin kalliimman ja hienomman, mitä ensimmäinen kihlasormukseni oli.
[/quote]
Mutta mun mielestä onkin aika iso ero siinä, heivasitko vanhan vain saadaksesi esittelykelpoisemman tilalle, vai hankitko uuden koska vanha rikkoontui
[/quote]
Jaa että timantti tekee sormuksesta esittelykelpoisen? Ja eihän Ap ollut edes heivaamassa vanhaa sormusta, vaan istuttamassa siihen synteettistä timanttia(mikä ei ilmeisesti onnistunut) ja sitten laittamassa siihen rinnalle kaveriksi vähän näyttävämpää sormusta.
Kyllä se apn jutuissa vähän siltä kuulosti ettei timantiton sormus ole riittävä
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:55"]Kyllä se apn jutuissa vähän siltä kuulosti ettei timantiton sormus ole riittävä
[/quote]
No jos naisella jossain timantti pitäisi olla niin nimettömän sormessa tietenkin!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:55"]Kyllä se apn jutuissa vähän siltä kuulosti ettei timantiton sormus ole riittävä
[/quote]
No jos naisella jossain timantti pitäisi olla niin nimettömän sormessa tietenkin!
[/quote]
Samaa mieltä. Mutta oma näkemykseni on vähän karumpi, eli jos mies ei ole nähnyt naista timanttien arvoisena niin sitten timantit odottavat vihkisormukseen tai toisiin sormiin... tai kannattaa valita mies, joka tietää naisensa maun ja osaa tuoda oikeanlaisen sormuksen ;)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]
[/quote]
Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms.
Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D