Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

uusi kihlasormus

Vierailija
23.03.2015 |

Onko miten yleistä, että hankitaan jossain vaiheessa uusi kihlasormus? Menimme mieheni kanssa kihlohin opiskeluaikoina, jolloin kummallakaan ei ollut oikein rahaa. Sormukseni on tavallinen hopeinen rinkula ja mieheni oli ostanut sormukset. Nyt myöhemmin minua on alkanut kutkuttaa timanttisormus, ei mitään hirveän kallista kuitenkaan 200_500e hintaisia olen katsellut ja löytänytkin mieleisen. Olenko ihan hirveä, jos ehdotan miehelle uuden sormuksen ostamista vai voinko pyytää/ ostaa itse miehen suostumuksella timanttisormuksen? Pidän toki nykyisestäkin, mutta haluaisin erikoisemman, kuin pelkän tavallisen..

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:55"]Kyllä se apn jutuissa vähän siltä kuulosti ettei timantiton sormus ole riittävä
[/quote]

Jep, mielestäni hän ilmaisi tämän aika selvästi itsekin

Vierailija
42/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mennä takaisin lainaamaan viestiä, mutta ihmettelen ap:n kommenttia siitä, että juuri kihlassa on oltava timantteja jotta se symboloisi heidän rakkauttaan. Miksi timantit tekevät siitä soveliaan symbolin? Ok, ne ovat ap:n mielestä nätimpiä, mutta eihän kyse silloin ole symboloimisesta vaan esteettisistä preferensseistä.

Minusta sileä hopeasormus symboloi rakkauttanne sitä kautta, että halpa sormus muistuttaa siitä, että olette olleet yhdessä kauan, ja että rahatilanne ei ole aina ollut kovin hyvä, mutta rakastatte toisianne silti :3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:42"]

totta kai voit ostaa itsellesi uuden kihlasormuksen jos niin haluat. Elämäntilanteet muuttuvat, joten niinhin voi myös sormusten mukaan sopeutua. äitini osti jokuaika sitten itselleen uuden vihkisormuksen kun vanha ei enää mahtunut. Siskoni vaihtelee omia vihkisormuksiaan. Töissä käyttää yksinkertaista sormusta kun se on kätevämpi. Juhlissa sitten taas vähän "hienompaa" sormusta. Omasta mielestäni tässä on enemmän kysymys siitä mitä se spesifi sormus merkitsee kantajalle. Onko tärkeintä sormus vai juuri tuo sormus jonka on saanut kihlatulta.

[/quote]

Minä näen tämän asian myös niin, että joillekin se KIHLASORMUS on yhteiseloa tärkeämpi ja siksi sitä pidetään jonain ihmesymbolina.

Isovanhempamme ovat antaneet sormuksensa sodan vuoksi pois ja saaneet tilalle rautasormuksen. Silti se ei ole heidän avioliittoaan muuttanut miksikään, enkä usko, että ovat itkeneet, kun ei ole se oikea symbolisormus sormessa.

Itse ajattelen käytännöllisesti, että hopeinen rinkula tummuu ja kuluu ja myöhemmin ei sovi muuhun olemukseen (vaatetus, muut korut), joten valkokultainen olisi järkevämpi, joten sormuksen voi päivittää. Ohuet kultasormuksetkin saattavat kulua poikki, joten nekin voi päivittää. Makukin muuttuu, joten taas voi päivittää.

Sormus on vain esine, tavara. Kyllä parisuhteen symbolit pitäisi löytyä siitä suhteesta. 

Hopeasormukseen ei ole mitään järkeä istuttaa timantteja.

Vierailija
44/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Jos ei oo naimisiinmenoon varaa laittaa rahaa niin suosittelen säästämään ne sormusrahat muuhun tarpeelliseen. [/quote] Siis meillä ei ole edes tarkoituksena mennä vielä lähimainkaan naimisiin. Mutta uusiin/uuteen kihlasormukseen löytyisi rahaa molemmilta. Kysymys onkin että kehtaako tallaista asiaa ottaa puheeksi, vai vaikutanko vain hirveän pinnalliselta? Käytän sormusta kuitenkin monien vuosien ajan, joka päivä sormessani ja haluaisin sen olevan enemmän sellainen wow, enkä vain rinkula. Ap

[/quote]

Jos haluat kihlasormuksen olevan wow etkä sen minkä olet rakkaasi kanssa kihlauksen merkiksi hankkinut, olet mielestäni pinnallinen. Ja kyllä tuon ehdottaminen nimenomaan pinnalliselta kuulostaa. Toki voit yrittää lähestyä asiaa kihlojen uusimisen kannalta. Silloin kun mieskin saa paremman sormuksen hän ei ehkä pinnallisuuttasi huomaa.

Vierailija
45/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:08"]

totta kai voit ostaa itsellesi uuden kihlasormuksen jos niin haluat. Elämäntilanteet muuttuvat, joten niinhin voi myös sormusten mukaan sopeutua. äitini osti jokuaika sitten itselleen uuden vihkisormuksen kun vanha ei enää mahtunut. Siskoni vaihtelee omia vihkisormuksiaan. Töissä käyttää yksinkertaista sormusta kun se on kätevämpi. Juhlissa sitten taas vähän "hienompaa" sormusta. Omasta mielestäni tässä on enemmän kysymys siitä mitä se spesifi sormus merkitsee kantajalle. Onko tärkeintä sormus vai juuri tuo sormus jonka on saanut kihlatulta.

[/quote]

Minä näen tämän asian myös niin, että joillekin se KIHLASORMUS on yhteiseloa tärkeämpi ja siksi sitä pidetään jonain ihmesymbolina.

Isovanhempamme ovat antaneet sormuksensa sodan vuoksi pois ja saaneet tilalle rautasormuksen. Silti se ei ole heidän avioliittoaan muuttanut miksikään, enkä usko, että ovat itkeneet, kun ei ole se oikea symbolisormus sormessa.

Itse ajattelen käytännöllisesti, että hopeinen rinkula tummuu ja kuluu ja myöhemmin ei sovi muuhun olemukseen (vaatetus, muut korut), joten valkokultainen olisi järkevämpi, joten sormuksen voi päivittää. Ohuet kultasormuksetkin saattavat kulua poikki, joten nekin voi päivittää. Makukin muuttuu, joten taas voi päivittää.

Sormus on vain esine, tavara. Kyllä parisuhteen symbolit pitäisi löytyä siitä suhteesta. 

[/quote]

Kulumisesta en osaa sanoa, mutta ihan tavallisella ruokasoodalla huuhtaisemalla hopea ei tummu

Vierailija
46/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos se on vain esine, niin sen voistaa itsekin eikä tarvitse miestä usuttaa hommaan. Vai oliko se tunne siinä, että mies sen maksaa :)

Vierailija
47/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kihlasi aikoinaan halvalla hopeasormuksella jossa oli jotain zirkoneita. Sanoin asiasta myöhemmin miehelle kun kävelimme kultasepänliikkeen ohi. Kerroin haluavani hieman arvokkaammaan näköisen sormuksen, kun kumminkin sitä käytetään lopun elämää. Mies sanoi vain että mennään ostamaan sellainen kuin haluat. Tosin nyt kun vihkisormus pitäisi saada kihlan rinnalle, niin sitä miettii miksi ei ottanut jotain sileää sormusta missä upotettuna timantti, kun on tuossa päällä se timantti. Nyt on tyydyttävä tähän ja ostettava sileä vihkisormus jossa upotetut timantit. Enää ei voi kai kolmatta kihlasormusta hankkia :D

Pointtini nyt kuitenkin oli se, että sano miehellesi suoraan asiasta. Ja omasta kokemuksesta suosittelen kihlasormukseksi jotain sellaista sormusta johon sopii sitten myöhemmin vihkisormus vierelle.

Vierailija
48/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:25"]

[/quote]

[/quote]

Jos se on vain esine, niin sen voistaa itsekin eikä tarvitse miestä usuttaa hommaan. Vai oliko se tunne siinä, että mies sen maksaa :)

[/quote]

Miksi ei voi ostaa itsekin? Ihan oikeasti en ole koskaan ymmärtänyt näitä kuvioita, että miehen pitää ostaa joku sormus. Moni asuu yhteistaloudessa ja rahat ovat yhteisiä ja talous yhteinen. Sitten miehen pitää teennäisesti omalla rahalla ostaa sormus, että nainen voi ylpeillä kavereilleen, että näin monen tonnin eestä mies piti mua symboolina.

Se on vain sormus, ihan oikeasti. Jos nuorena on varaa ostaa vain hopeasormus ja sitten myöhemmin haluttaa toisenlainen, ostaa uuden. Niin yksinkertaista se on. Ja jos oikein vaikeaksi menee omatuntonsa kautta, niin on ilman sormusta. Mutta hassuinta on minusta, että ihmiset siirtävät avioliittoa ja tekevät pari kolme mukulaa ennen sitä, sen vuoksi, että ei ole rahaa ostaa sormusta ja pitää häitä. Mitä ihmeen tekemistä sormuksilla ja häillä on avioliiton kanssa. Ne ovat vain ihmisten luomaa mielikuvahömppää, joilla näytetään muille, että hei, kattokaa, näin paljon se mies mua rakastaa.

Jos haluaa osallistua näihin krumeluuksiin, voi minusta sormuksen ostaa vaikka itse. Jos se jonkun rakkautta vähentää, niin silloin ehkä on parempi, ettei edes edetä avioliittoon, jos loppuelämän yhteinen parisuhde on siitä kiinni, maksoiko mies nyt varmasti tämän alkuperäisen ja ainutlaatuisen rakkauden symbolini vasempaan nimettömään. Usko tai älä, mutta sillä on 50 avioliittovuoden jälkeen todella vähän merkitystä. Varsinkin nykyään, kun yli kolmasosa aviopareista eroaa

Vierailija
49/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]

Kuulostaa kyllä siltä ettei kihlasormus symboloi sinulle yhtään mitään. Haluaisit vain, että sinulla olisi hieno sormus jota esitellä.

[/quote]
Niin ja sanoa että "me ollaanki pekan kanssa kihloissa". Sitten kun kysytään häistä niin ap on "ai mistä häistä? Tää on meiän rakkaus symboli" Voi ei ap. :)
[/quote]
Anteeksi mutta nyt olen pudonnut ihan kärryiltä. Mielestäni sille ei ole mitään aikarajaa, milloin kihloista pitäisi mennä naimisiin. Esimerkkinä mieheni vanhemmat, jotka ovat kihloissa jo ties monennetta kymmenennet vuotta, koska eivät halua mennä naimisiin, ettei toinen lapsista perisi ukkinsa perintöä. Kyseessä ei ole siis oma isä vaan isäpuoli ja nuorempi sisar ei ole näin perintövelvollinen. Ukki on siis varakas ja suhde lapseen mennyt aikapäiviä sitten pilalle. Kyllä me mieheni kanssa mennään vielä naimisiin, että älkää mammat hötkyilkö turhaan ja paapattako "kihloista". Aikuisia ihmisiä tässä jo kuitenkin ollaan. Ap
[/quote]

No niin olet. :) Ja eihän kukaan voi sanoa missä ajassa häät pitää olla kihlauksesta, tosin olen kuullut että vuoden päästä, mutta kyllä mun mielestä voi mennä pidempääkin. Mutta jos ollaan sillä asenteella että mennään ehkä joskus jos silloinkaan, niin silloin ei ole kihloissa. Ja miehesi vanhemmat eivät myöskään ole kihloissa jos eivät aio naimisiin. Aika sairas kuvio heillä muutenkin.

Vierailija
50/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]

Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap

[/quote]

Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms.

Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D
[/quote]
Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon?
[/quote]

Pitää kuulua kirkkoon jos haluaa kirkkohäät. Mutta toki naimisiin voi mennä ilman kirkkoakin.

Vierailija
51/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon?

[/quote]

Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään.
[/quote]

No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan.

Vierailija
52/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:55"]

Me ostetiin uudet sormukset juurikin noiden "teinirinkuloiden" tilalle, kun oli myöhemmin enemmän varaa. Turhaa ihmiset täällä syyttelee aptä. Mielestäni on ihan ok, hankkia uudet ja olla kihloissa ilman, että heti astuu alttarille.

[/quote] Näin meilläkin. Mentiin kihloihin opiskelijoina, 5kk:n seurustelun jälkeen. 18 vuotta kihlautumisen jälkeen Ostin itse uuden kihla/vihkisormuksen. Opiskeluaikainen sormus oli perusrinkula. Uusi sormus on 1,45 karaatin solitaire. Ei tuollaista olisi ollut varaa ostaa silloin vuonna 1995. Sormus maksoi 4 kertaa sen, mitä hääjuhlat aikoinaan.

Vierailija
53/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap [/quote] Kuulostaa kyllä siltä ettei kihlasormus symboloi sinulle yhtään mitään. Haluaisit vain, että sinulla olisi hieno sormus jota esitellä. [/quote] Niin ja sanoa että "me ollaanki pekan kanssa kihloissa". Sitten kun kysytään häistä niin ap on "ai mistä häistä? Tää on meiän rakkaus symboli" Voi ei ap. :) [/quote] Anteeksi mutta nyt olen pudonnut ihan kärryiltä. Mielestäni sille ei ole mitään aikarajaa, milloin kihloista pitäisi mennä naimisiin. Esimerkkinä mieheni vanhemmat, jotka ovat kihloissa jo ties monennetta kymmenennet vuotta, koska eivät halua mennä naimisiin, ettei toinen lapsista perisi ukkinsa perintöä. Kyseessä ei ole siis oma isä vaan isäpuoli ja nuorempi sisar ei ole näin perintövelvollinen. Ukki on siis varakas ja suhde lapseen mennyt aikapäiviä sitten pilalle. Kyllä me mieheni kanssa mennään vielä naimisiin, että älkää mammat hötkyilkö turhaan ja paapattako "kihloista". Aikuisia ihmisiä tässä jo kuitenkin ollaan. Ap [/quote] No niin olet. :) Ja eihän kukaan voi sanoa missä ajassa häät pitää olla kihlauksesta, tosin olen kuullut että vuoden päästä, mutta kyllä mun mielestä voi mennä pidempääkin. Mutta jos ollaan sillä asenteella että mennään ehkä joskus jos silloinkaan, niin silloin ei ole kihloissa. Ja miehesi vanhemmat eivät myöskään ole kihloissa jos eivät aio naimisiin. Aika sairas kuvio heillä muutenkin.

[/quote]

Juuri näin. Miehesi vanhemmat eivät ole kihloissa. Heillä on vain rakkasusormus. Tai oikeastaan teinikihlat

Vierailija
54/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon? [/quote] Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään. [/quote] No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan.

[/quote]

Jos toinen kuuluu kirkkoon ("mieheni ei kuulu kirkkoon" viittaa minusta siihen että ap kuuluu) voi järjestää kirkkohäät, tällöin käytetään hiukan eri kaavaa ja virallinen termi on avioliiton siunaaminen. Vihkiminen hoidetaan pois alta joskus toiste.

Käytännössä avioliiton siunaaminen ei eroa kirkkovihkimisestä.

Siinä olet toki oikeassa, että "pakanat" eivät voi astella alttarille, koska toisen on kuuluttava kirkkoon.

Vierailija
55/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon? [/quote] Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään. [/quote] No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan.

[/quote]

Jos toinen kuuluu kirkkoon ("mieheni ei kuulu kirkkoon" viittaa minusta siihen että ap kuuluu) voi järjestää kirkkohäät, tällöin käytetään hiukan eri kaavaa ja virallinen termi on avioliiton siunaaminen. Vihkiminen hoidetaan pois alta joskus toiste.

Käytännössä avioliiton siunaaminen ei eroa kirkkovihkimisestä.

Siinä olet toki oikeassa, että "pakanat" eivät voi astella alttarille, koska toisen on kuuluttava kirkkoon.
[/quote]

Noniin eli ei vihkitä avioliittoon. Mitäs järkeä siinä olisi että mentäisi vain leikisti naimisiin?

Vierailija
56/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"] Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Miten kirkko liittyy avioliittoon? Toki ymmärrän, ettei vielä haluta sinetöidä asiaa, mutta kannattaa tosiaan säästää rahat johonkin järkevään, ellei sormus ole mennyt rikki tms. Tai oikeastaan mun puolesta saat ostaa vaikka 15 sormusta, mitä se minua liikuttaa :D [/quote] Mitä jos ap haluaa kirkkohäät? Eikös siihen vaikuta se kuuluuko kirkkoon? [/quote] Ei miehen kirkkoon kuulumattomuus vaikuta asiaan mitenkään. Eikä sekään, vaikka kumpikaan ei kuuluisi kirkkoon. Alttarille voi ihan hyvin kävellä pakanatkin, vaikka pappi ei vihikään. [/quote] No et todellakaan voi mennä kirkossa naimisiin jos et kuulu kirjkoon. Haloo! Silloin mennään joko maistraatissa naimisiin tai sitten voi kutsua jonkun maistraatista vihkimään haluamansa paikkaan. [/quote]   Jos toinen kuuluu kirkkoon ("mieheni ei kuulu kirkkoon" viittaa minusta siihen että ap kuuluu) voi järjestää kirkkohäät, tällöin käytetään hiukan eri kaavaa ja virallinen termi on avioliiton siunaaminen. Vihkiminen hoidetaan pois alta joskus toiste. Käytännössä avioliiton siunaaminen ei eroa kirkkovihkimisestä.   Siinä olet toki oikeassa, että "pakanat" eivät voi astella alttarille, koska toisen on kuuluttava kirkkoon. [/quote] Noniin eli ei vihkitä avioliittoon. Mitäs järkeä siinä olisi että mentäisi vain leikisti naimisiin?

[/quote]

Jos kirkkohäät ovat tärkeät, pääsee tepastelemaan kirkon käytävää pitkin ja sanomaan tahdon perinteisissä oloissa. Moni arastelee maistraatteja niiden kolhouden vuoksi tai ei uskalla poiketa kirkkonormista koska sukulaiset valittavat. Meitä syyllistettiin valtavasti siitä ettei toinen liittynyt kirkkoon jotta saataisi isomammalle soveliaampi tilaisuus.

Jos taas on oikeasti uskossa, saa Jumalansa siunauksen liitolleen, onhan se tärkeää monille uskoville.

Vierailija
57/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatit eivät välttämättä ole "kolhoja". Ei ainakaan se valtion virastotalon vaalea vihkihuone, jossa minä menin naimisiin. Niin upottavaa mattoa ei ainakaan kirkoista löydy, ja lattialla seisova kynttelikkökin oli juuri siihen tilaan suunniteltu uniikki esine. Seisoimme kauniin lasipöydän luona ja ikkunasta näkyi sininen vesi. Kaunis tilaisuus se oli.

Vierailija
58/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:28"]

Maistraatit eivät välttämättä ole "kolhoja". Ei ainakaan se valtion virastotalon vaalea vihkihuone, jossa minä menin naimisiin. Niin upottavaa mattoa ei ainakaan kirkoista löydy, ja lattialla seisova kynttelikkökin oli juuri siihen tilaan suunniteltu uniikki esine. Seisoimme kauniin lasipöydän luona ja ikkunasta näkyi sininen vesi. Kaunis tilaisuus se oli.

[/quote]

Juu, riippuu paikkakunnasta. Joissain se on kauniimpi kuin monet kirkot, toisissa vähän vaatimattomampi. Vihkihuoneet yleensä halutaan tehdä vähintään miellyttäviksi, vaikka maistraatti muuten olisi betonineliö.

Ongelma on enemmän se, että ihmiset eivät usein tarkista tilaa etukäteen ja heidän mielikuvansa maistraattivihkimisestä on kolho. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa. 

Bonuspointtina tuli mieleen että jos haluaa 200 ihmisen häät, eivät vieraat niin vain maistraattihuoneeseen mahdukaan

Vierailija
59/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:19"]Sä voit hommata ihan milasen sormuksen tahansa ja vaihtaa nykyisen kihlasormuksen parempaan. Säilytä vanha sormus nätissä rasiassa muistojen aarteena. Muiden mielipiteillä ei ole väliä, se on sun sormessa se kihlasormus ja kattelet sitä joka päivä. Jos mies ei tykkää ideasta niin sano et mies on ihan timantti, onneksi ei tarvi vaihtaa miestä mutta sormus pitää vaihtaa mieluisaksi.
[/quote]

Kiitos ihanasta kommentista! Taidan tosiaan rueta katselenaan sormuksia vielä enemmän sillä silmällä ja sanoa miehelle ihan suoraan, että hankin toisen. Jos mitään tunnearvoa ei toiseen sormukseen synny, niin ainahan voin vaihtaa takaisin vanhaan Ap

Vierailija
60/125 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä sormusasioissa ole olemassa varsinaisia sääntöjä, vaikkakin yleisiä toimintatapoja. Olen naimisissa ja minulla on vasemmassa nimettömässä yksi valkokultainen sileä sormus, joka ostettiin joskus kihlasormukseksi. Vihkimistä varten ostin itse itselleni ohuen kultaisen timanttisormuksen, mutta en raaski käyttää sitä kuin harvoin. Vihkipäiväkaiverruksen teetän tuohon kihlasormukseen jahka saan joskus aikaiseksi. Viime aikoina olen miettinyt että hankkisin arkikäyttöön toisen "rinkulan", mutta koristellumman. En ole muutenkaan tyyliltäni pelkistetty, joten tuo sileä valkokultainen tuntuu vähän paljaalta.