uusi kihlasormus
Onko miten yleistä, että hankitaan jossain vaiheessa uusi kihlasormus? Menimme mieheni kanssa kihlohin opiskeluaikoina, jolloin kummallakaan ei ollut oikein rahaa. Sormukseni on tavallinen hopeinen rinkula ja mieheni oli ostanut sormukset. Nyt myöhemmin minua on alkanut kutkuttaa timanttisormus, ei mitään hirveän kallista kuitenkaan 200_500e hintaisia olen katsellut ja löytänytkin mieleisen. Olenko ihan hirveä, jos ehdotan miehelle uuden sormuksen ostamista vai voinko pyytää/ ostaa itse miehen suostumuksella timanttisormuksen? Pidän toki nykyisestäkin, mutta haluaisin erikoisemman, kuin pelkän tavallisen..
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"]Taitaa olla teinikihlat kyseessä että on ihan sama vaikka olisi muovia se sormus.
[/quote]
Kuka tässä on sanonut, että ihan sama vaikka olisi muovia? Mielestäni hopea ja muovi ovat aika kaunana toisistaan.. Ap
[/quote]
Sitten kun menet oikeasti kihloihin, ettekä vain leiki poikaystävän kanssa, voitte ostaa kunnon sormukset. Sitä tarkoitin.
[/quote]
Ai me emme voi olla oikeasti kihloissa koska emme asu yhdessä vai koska emme ole suunnitelleet vielä häitämme? Itse kyllä määrittelisin kihlauksen ihan eritavalla.. Ap
[/quote]
Ei vaan koska sanoit että se sormus symboloi teille rakkautta ja parisuhdetta. Ja että ette ole menossa vielä piiiitkään aikaan naimisiin. Näin tekevät siis teinit ja jotkut aikuisetkin. Mennään "kihloihin" seurustellaan vuosia, häistä ei tietoakaan ja sitten erotaan. Eli ihan normaali parisuhde, ei kihlat. Näitä on nähty ja kyllä se vähän naurattaa kun ollaan niiiin kihloissa. Nykyään harva näyttää tietävän mitä se edes tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap
[/quote]
Jos ei oo naimisiinmenoon varaa laittaa rahaa niin suosittelen säästämään ne sormusrahat muuhun tarpeelliseen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"]Taitaa olla teinikihlat kyseessä että on ihan sama vaikka olisi muovia se sormus.
[/quote]
Kuka tässä on sanonut, että ihan sama vaikka olisi muovia? Mielestäni hopea ja muovi ovat aika kaunana toisistaan.. Ap
[/quote]
Sitten kun menet oikeasti kihloihin, ettekä vain leiki poikaystävän kanssa, voitte ostaa kunnon sormukset. Sitä tarkoitin.
[/quote]
Ai me emme voi olla oikeasti kihloissa koska emme asu yhdessä vai koska emme ole suunnitelleet vielä häitämme? Itse kyllä määrittelisin kihlauksen ihan eritavalla.. Ap
[/quote]
Ei vaan koska sanoit että se sormus symboloi teille rakkautta ja parisuhdetta. Ja että ette ole menossa vielä piiiitkään aikaan naimisiin. Näin tekevät siis teinit ja jotkut aikuisetkin. Mennään "kihloihin" seurustellaan vuosia, häistä ei tietoakaan ja sitten erotaan. Eli ihan normaali parisuhde, ei kihlat. Näitä on nähty ja kyllä se vähän naurattaa kun ollaan niiiin kihloissa. Nykyään harva näyttää tietävän mitä se edes tarkoittaa.
[/quote]
Tarkoitin, että sormus symboloi minulle sitä. Toki se tarkoittaa myös naimisiin menoa, mutta kun katson sormusta ajattelen enemmän rakkautta ja miestäni, kuin tulevaa alttaria. Ja kaikki ihmiset eivät halua mennä edes naimisiin erilaisista syistä. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta se voi olla myös merkki sitoutumisesta ja vakavasta parisuhteesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap
[/quote]
Jos ei oo naimisiinmenoon varaa laittaa rahaa niin suosittelen säästämään ne sormusrahat muuhun tarpeelliseen.
[/quote]
Siis meillä ei ole edes tarkoituksena mennä vielä lähimainkaan naimisiin. Mutta uusiin/uuteen kihlasormukseen löytyisi rahaa molemmilta. Kysymys onkin että kehtaako tallaista asiaa ottaa puheeksi, vai vaikutanko vain hirveän pinnalliselta? Käytän sormusta kuitenkin monien vuosien ajan, joka päivä sormessani ja haluaisin sen olevan enemmän sellainen wow, enkä vain rinkula. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]
Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap
[/quote]
Naimisiin menemisellä ja kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Mutta, kannattaa tosissaan harkita sitä kihlasormuksen käyttöä muutenkin, jos olette vielä niin nuoria, ettette ole edes kokeilleet yhdessä asumista.
Kihlaus on sopimus ja lupaus vastaisesta avioliiton solmimisesta. Sopimuksen syntymiselle ja kihlauksen pätevyydelle ei ole merkitystä onko kihlaus julkistettu vai onko sopimus vain kahdenkeskeinen. Kihlaparin miestä sanotaan sulhaseksi, naista morsiameksi ja heidän sanotaan olevan kihloissa. Samaa sukupuolta olevien rekisteröityjen parisuhteidenmahdollistuttua, on kihlaus-sanaa toisinaan käytetty myös lupautumisesta rekisteröidyn parisuhteen solmimiseen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]
Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]
Kun olet ollut naimisissa parikymmentä vuotta, huomaat, että elämässä ja parisuhteessa on tärkeämpiäkin asioita, kuin sormus. Nuorena sitä luulee jokun sormuksen olevan taikakalu.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:08"]Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap [/quote] Jos ei oo naimisiinmenoon varaa laittaa rahaa niin suosittelen säästämään ne sormusrahat muuhun tarpeelliseen. [/quote] Siis meillä ei ole edes tarkoituksena mennä vielä lähimainkaan naimisiin. Mutta uusiin/uuteen kihlasormukseen löytyisi rahaa molemmilta. Kysymys onkin että kehtaako tallaista asiaa ottaa puheeksi, vai vaikutanko vain hirveän pinnalliselta? Käytän sormusta kuitenkin monien vuosien ajan, joka päivä sormessani ja haluaisin sen olevan enemmän sellainen wow, enkä vain rinkula. Ap
[/quote]
Yleensä sen kihlasormuksen ei ole tarkoitus olla sellanen WOW, vaan enemmänkin pelkistetty, jotta vihkisormus pääsee oikeuksiinsa.
Nyt jos laitat WOW kihlasormuksen, niin melkoinen Ridge saa sulla olla miehenä, että saa vihkisormuksesta häikäisevän.
Me ostetiin uudet sormukset juurikin noiden "teinirinkuloiden" tilalle, kun oli myöhemmin enemmän varaa. Turhaa ihmiset täällä syyttelee aptä. Mielestäni on ihan ok, hankkia uudet ja olla kihloissa ilman, että heti astuu alttarille.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"]Taitaa olla teinikihlat kyseessä että on ihan sama vaikka olisi muovia se sormus.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin, että sormus symboloi minulle sitä. Toki se tarkoittaa myös naimisiin menoa, mutta kun katson sormusta ajattelen enemmän rakkautta ja miestäni, kuin tulevaa alttaria. Ja kaikki ihmiset eivät halua mennä edes naimisiin erilaisista syistä. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta se voi olla myös merkki sitoutumisesta ja vakavasta parisuhteesta. Ap
[/quote]
Jos ei halua mennä naimisiin niin sitten ei kannata mennä kihloihin. Ja kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta se ei voi olla merkki ainoastaan sitoutumisesta ja vakavasta parisuhteesta. Jos ostatte sormukset tästä syystä, kyseessä ei ole kihlat, vaikka kuinka asiaa vääntelet.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"]Taitaa olla teinikihlat kyseessä että on ihan sama vaikka olisi muovia se sormus. [/quote] Kuka tässä on sanonut, että ihan sama vaikka olisi muovia? Mielestäni hopea ja muovi ovat aika kaunana toisistaan.. Ap [/quote] Sitten kun menet oikeasti kihloihin, ettekä vain leiki poikaystävän kanssa, voitte ostaa kunnon sormukset. Sitä tarkoitin. [/quote] Ai me emme voi olla oikeasti kihloissa koska emme asu yhdessä vai koska emme ole suunnitelleet vielä häitämme? Itse kyllä määrittelisin kihlauksen ihan eritavalla.. Ap [/quote] Ei vaan koska sanoit että se sormus symboloi teille rakkautta ja parisuhdetta. Ja että ette ole menossa vielä piiiitkään aikaan naimisiin. Näin tekevät siis teinit ja jotkut aikuisetkin. Mennään "kihloihin" seurustellaan vuosia, häistä ei tietoakaan ja sitten erotaan. Eli ihan normaali parisuhde, ei kihlat. Näitä on nähty ja kyllä se vähän naurattaa kun ollaan niiiin kihloissa. Nykyään harva näyttää tietävän mitä se edes tarkoittaa. [/quote] Tarkoitin, että sormus symboloi minulle sitä. Toki se tarkoittaa myös naimisiin menoa, mutta kun katson sormusta ajattelen enemmän rakkautta ja miestäni, kuin tulevaa alttaria. Ja kaikki ihmiset eivät halua mennä edes naimisiin erilaisista syistä. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta se voi olla myös merkki sitoutumisesta ja vakavasta parisuhteesta. Ap
[/quote]
Kihlaus ei ole merkki sitoutumisesta, vaan kihlaus on lupaus avioliitosta. Vaikka kuinka vääntäisit. Kihlaus merkitsee sitä, että pariskunta on sopinyt menevänsä naimisiin. Sormuksen voi ostaa merkiksi siitä, mutta sormus ei ole kihlaus, kuten taidat tuntua ajattelevan. Kihloissa voi olla ilman sormustakin, kuten me esimerkiksi olimme. Sovimme menevämme naimisiin, mutta emme ostaneet mitään rinkulaa tai korua sen merkiksi. Avioliitossakin olemme ja sormuksen olen ostanut vasta, kun olimme olleet naimisissa 5 vuotta. Ja senkin vain sosiaalisten paineiden vuoksi ja pidän sitä vain töissä.
Niin siis, opiskelen yliopistossa alaa, jota ei ole jokapuolella suomea. Miehellä taas on vakityö toisella paikkakunnalla, joten emme voi asua yhdessä opiskelujeni ja miehen työntakia. Olemme menossa naimisiin joskus ja ostamme kultaisen noutajan sekä omakotitalon järven rannalta. Ap
Kylläpä on ahdasmielistä porukkaa liikkeellä. Me oltiin mieheni kanssa aikoinaan kihloissa 11 vuotta ennnkuin mentiin naimisiin, eikä kyllä kukaan syysännyt silloin, että ollaan teinikihloissa. Kai ihminen saa päättää meneekö milloin naimisiin kihlauksen jälkeen tai meneekö ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]
Jos sen tehtävä on symboloida rakkautta ja parisuhdetta, miksei hopeinen rinkula riitä? Symboloiko teidän rakkauttanne paremmin se, että saat miehen rakkaudella valitseman, tunnearvoa sisältävän sormuksen tilalle vähän blingblingiä, että näyttää muiden silmissä kivemmalta? Ja ps. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Eikö olisi sama naimisiin mennessä uusia koko kihlahomma niin, että esimerkiksi teetät vihkiksi vaikka kaksiosaisen sormuksen, tai muuten vaan leveämmän ja näyttävämmän, joka voi sitten toimittaa sekä kihlan että vihkin virkaa. Turha sitä välissä on kihlaa uusia...
Ei kihlasormusten uusiminen mitenkään yleistä ole, muttei ennenkuulumatontakaan. Jos tuntuu, että haluaisit näyttävämmän sormuksen, niin ihan hyvin voit ottaa asian puheeksi miehen kanssa. Eikä sinun ole kihlasormuksen pariksi pakko hankkia enää vihkisormusta, kyllä naimisiin pääsee ilman sormustenvaihtoseremonioitakin.
En ota enää kantaa kommentteihin teinikihlauksesta, kihlauksen periaatteisiin tai naimisiin menoon tms. Mielestäni ne ovat ihan minun ja mieheni välisiä asioita. Aloituksen tarkoitus oli kysyä kihlasormusten uusimisen yleisyydestä/järkevyydestä. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:00"]
Ymmärtäisin jos kultaseen haluisit vaihtaa mutta en tollasta. Kihlasormus kuuluu olla simppeli ja vihkisormus vähän prameampi.
[/quote]
Mulla on ainakin kummassakin timangeja... saa kai sitä ihminen pitää sellaisia sormuksia kun lystää. Tai sellaisia kun ukko suostuu ostamaan :D
Mulla oli sama fiilis ja ostinkin sitten toisen kihlasormuksen. Miehelle asia oli ok, ei olla naimisiinkaan menossa ainakaa lähiaikoina niin sainpahan nätin kivellisen sormuksen kuitenkin. Eipä siinä ollusitä samaa tunnearvoa kuin ensimmäisessä vaikka nätin ostinkin, jäi kaappiin lojumaan alkuhuuman jälkeen. Osta pois jos mieli tekee mutta voi olla että haluatkin pitää sitä alkuperästä tunnearvon takia. Ei se muille kuulu jos vaihdat sormusta, ei siihen oo olemassa mitään sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]Itselle sormus symboloi rakkautta ja parisuhdetta, joten ainakaan minulle se ei ole pelkkä sormus tai koru. Mutta ihan totta ettei se ole mikään taikakalu. Tuntuu, että mitä enemmän vatvon asiaa, niin sitä suuremmaksi se muuttuu, kasvaa kärpäsestä härkänen. Ap
[/quote]
Kuulostaa kyllä siltä ettei kihlasormus symboloi sinulle yhtään mitään. Haluaisit vain, että sinulla olisi hieno sormus jota esitellä.
Mies ei kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan haluta mennä vielä naimisiin. Ollaan molemmat vielä tosi nuoria eikä edes asuta yhdessä, kun minä vielä opiskelen ja mies käy töissä eri paikkakunnalla. Joten naimisiin meno ei ole nyt vaihtoehtona Ap