Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana

Vierailija
06.06.2014 |

olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.

Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.

Vierailija
82/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ohjeistaa/suosittelee hsl: "Kaikissa liikennevälineissä on ensisijaisesti vanhuksille ja liikuntaesteisille varattuja paikkoja. Aina paikkoja ei ole erikseen merkitty. Huomaavaisuus ja joustavuus ovatkin paras ohje istumapaikkojen jakoon. Sopivimmat paikat löytyvät vaunun etuosasta."

Ei nyt suoranaisesti raskaana olevia tarkoita. Lipun hinta käsittää matkan eikä välttämättä sisällä sitä istumapaikkaa, busseissahan on mitoitus myös seisomapaikoille. Lähinnä halusin tuoda esille, että kohteliaisuus kunniaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]

Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.

[/quote]Miksi olet noin lapsi kielteinen? Ei ole omaa lasta.

Vierailija
84/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]

Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.

Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.

[/quote]

Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?

Vierailija
85/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen ja sanoisin, että olisi kohteliasta tarjota paikkaa raskaanaolevalle mutta harva varmaan niin tekee.

Kun odotin esikoistani itse asiassa hämmästyin ja olin vähän ihmeisssänikin kun mulle joskus tarjottiin istumapaikkaa. Voin hyvin silloin kun maha oli isompi enkä kokenut, että tarvitsisin sellaista erityishuomiota. Toisessa raskaudessa mulla oli kuitenkin paljon supisteluja lähes raskauden alusta lähtien ja kävely ja seisominen pahensivat niitä niin olisin kyllä monesti toivonut saavani istumapaikan ja olin tyytyväinen kun sellaista tarjottiin. Olin kyllä ihan ketterä ja paimensin kyllä lastani ihan hyvin eli ei musta varmaan päällepäin yleensä nähnyt, että oli vaikea olla (yhden kerran oikeasti huomasikin bussiin sattunut kätilö supistukseni kun olivat poikkeuksellisen voimakkaita, tuolloin onneksi istuinkin koko matkan). Joskus jopa jäin täydestä bussista pois ja vaihdoin toiseen kun supisti sen verran enkä saanut istumapaikkaa.

Tuosta ap:n kuvaamasta tapauksesta vielä, että jos äidillä on lapsia vaunuissa/rattaissa  niin tuskin voi heitä kuitenkaan jättää sinne keskitilaan ja siirtyä johonkin istumaan eli sinänsä paikan tarjoamisesta ei välttämättä hyötyä. Ja kun liikun paljon kahden lapseni kanssa mua on ruvennut kaikkein eniten ärsyttämään ne, jotka eivät istu vaikka bussissa olisi tilaakin. Tuntuu, että tosi usein siihen keskitilaan tunkee joku seisomaan kaikkien rattaiden ym. keskellä. Ymmärrän toki, että joskus joku ei ehkä esim. selkävaivojen takia voi istua mutta joskus tuntuu, että jotkut luulevat jotenkin tekevänsä hyvän työn antamalla muille paikkoja kun seisovat siellä keskitilassa vaikka aiheuttavat vain vaivaa muille jos bussissa olisi tilaa.

Vierailija
86/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:52"]

Minusta olisi mukavaa jos Suomessa oltaisiin huomaavaisempia ja kohteliaampia.  Tuo raskaana olevan huomioiminen olisi sellaista ystävällisyyttä josta luulisi tulevan hyvä mieli molemmille. Yleensäkkin jo se että hymyiltäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ihan tuntemattomillekkin, miksi se on niin vaikeaa?

[/quote]

Mitä hyvää se tuo sille joka menettää paikkansa?

Vierailija
87/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]

Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.

[/quote]

Olet säälittävä

Vierailija
88/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]

Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.

[/quote]Miksi olet noin lapsi kielteinen? Ei ole omaa lasta.

[/quote]

En ole tavannut vielä kilttiä lasta, 

Vierailija
89/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]

Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.

Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.

[/quote]

Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?

[/quote]

Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän

[/quote]

ja tiedätkö; tuo viimeinen kommentti teki susta just vähemmän arvokkaamman

Vierailija
90/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kuuluu .. varsinkin jos raskaus on jo pitkällä. Olin kerran niin täydessä bussissa , että ei meinannut saada mistään edes pidettyä kiinni. Olin 38 viikolla raskaana ja minulla oli niin kovat liitoskivut, että aloin melkein itkeä. Kivut todellakin minusta huomasi kun en pystynyt edes suorassa seisomaan. Silti kukaan ei koko matkan aikana tarjonnut paikkaa ja bussi oli täynnä yläaste/lukio ikäisiä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa!

Vierailija
91/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää etten luultavasti antaisi paikkaani kenelläkään. Raskaus ei ole sairaus ja joku muu voi antaa paikan vanhukselle. Voisin ehkä antaa paikkani henkilölle joka tulee bussiin jalka kipsissä keppien kanssa. Minä maksan matkastani toisin kuin rattaiden kanssa kulkevat äidit, joten en kyllä antaisi paikkaani pois sellaisen takia.

Vierailija
92/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää antaisi. Olen nelikymppinen, mutta mulla on sellainen selkävika, mikä ei kestä seisomista. Mutta tätähän ei minustakaan huomaa ulospäin, ja näin ollen saisin tuiman katseen.

Vierailija
93/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]

[/quote]

Olet säälittävä

[/quote]

Sinulla varmaan on hyvät perustelut mielipiteellesi.

Vierailija
94/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut istumapaikkaa vaikka olin menossa synnyttämään Helsingissä kättärille, no ei kyllä supistuksia ollut, mutta lapsivettä tihkui ja kolme viikkoa oli laskettuun aikaan. Ensin matkustin metrolla Sörnäisiin ja siitä "hyppäsin" bussiin että pääsin kättärille, seuraavana päivänä lapseni sitten syntyi siellä. Kaipa se just siinä bussissa on niin tavallista että naisia maha pystyssä menee kättärille, paikalliset ovat tottuneet.

Vierailija
95/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:23"]

Pakko myöntää etten luultavasti antaisi paikkaani kenelläkään. Raskaus ei ole sairaus ja joku muu voi antaa paikan vanhukselle. Voisin ehkä antaa paikkani henkilölle joka tulee bussiin jalka kipsissä keppien kanssa. Minä maksan matkastani toisin kuin rattaiden kanssa kulkevat äidit, joten en kyllä antaisi paikkaani pois sellaisen takia.

[/quote]

Siis et anna paikkaasi raskaanaolevalle tulevalle äidille? Siis vaikka hän maksaa lippunsa? Miksi oletat että kaikilla raskaanaolevilla on ennestään lapsia?

Vierailija
96/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.

[/quote]

Toivottavasti sun auto hajoaa ja saat syövän ja joudut hoitojen aikana seisomaan kuumassa ruuhkabussissa.

[/quote]

onko näin idiootteja ihmisiä olemassakaan? Kuka urpo toivottaa toiselle syöpää? Mene itseesi ja äkkiä.

Vierailija
97/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ihan mahdotonta, että paikkaa kaipaava mistälie lisääntymiskivuista kärsivä PYYTÄISI sitä paikkaa, eikä odottaisi telepaattisia kykyjä kanssaihmisiltä?

Vierailija
98/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisin paikkani raskaana olevalle kun en anna sitä liikalihavallekaan?

Vierailija
99/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]

Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.

[/quote]

Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille

[/quote]

Väärin!

Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!

Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.

Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!

Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!

Terv. Entinen bussikuski

Vierailija
100/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]

Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.

[/quote]

Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille

[/quote]

Väärin!

Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!

Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.

Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!

Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!

Terv. Entinen bussikuski

[/quote]

Monissa busseissa ei edes ole invapaikkoja enään. Niissä missä on niin siellä on tasan yksi paikka. Raskaana oleva ei ole invalidi. Eikä vanhus ole invalidi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi