Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Nuija! Kyllä me raskaana olevat maksetaan ihan sama hinta lipusta kuin sinäkin. Etpä ole sinäkään elämässäsi joutunut huomioimaan ketään muuta kuin itseäsi, toivottavasti et vaan itse sairastu tms. että tarvitsisit sitä istumapaikkaa kuumassa täpötäydessä ruuhkabussissa..
No jos toinen on reippaan näköisenä niin en välttämättä paikkaa tarjoa paitsi jos olen itse jäämässä jo pian pois ja itselläni ei ole kummempia kantamuksia joiden kanssa tukkisin kulkuväylän. Selkästi viimeisillään olevalle tai kipuilevan/väsyneen/tuskaisen oloiselle tottakai tarjoaisin, riippumatta omasta matkasta (kaupungissa se ei kuitenkaan koskaan yli puolta tuntia omalla kohdallani ole).
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Mikset sinä kulje autolla? Ja en ole kuulutkaan, että raskaana olevat saisivat matkustaa ilmaiseksi? No kai jotain on mennyt ohitse, kun omalla autolla kuljen maha pystyssä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:41"]
Raskausvaivatkin voi olla aika monimuotoisia. Itsellä tuli turvotuksen myötä ranteisiin sellaiset hermopinteet, että käsistä meni tunnon lisäksi puristusvoima. Kun sitten noilla raajoilla yritti pitää 15 kg normaalia isomman itsensä pystyssä valoista toiseen nytkyvässä ruuhkabussissa, meinasi itku tulla. Ja kiitollisena kyllä otin tarjotut paikat vastaan siitä huolimatta että jalat kantoivat eikä supistellut.
[/quote]
Ymmärrän. Minulla on sairauden vuoksi olemattomat puristusvoimat, eikä tämä sairaus näy päälle..
[/quote]
Oi hitsi, otan osaa. :( Itsellä vaiva sentään hävisi, ei synnytyksen jälkeen kuten kaikki lääkärit olivat vakuuttaneet, mutta siitä lähimmän vuoden aikana yksi käsi kerrallaan leikkaamalla. Saanko kysyä, mikä sairaus aiheuttaa tuota?
En tiedä kuuluu, mutta antaisin ja annan aina paikan vanhalla ihmiselle tai raskaana olevalle naiselle tai vastaavalle.
No minut on kasvatettu niin, että en kehtaa olla tarjoamatta paikkaa raskaana olevalle, vanhukselle tai keppien kanssa kulkevalle.
Tuossa nimenomaisessa tilanteessa äitinä arvostaisin itse eniten a) että ihmiset antaisivat tilaa ja b) että joku tarjoaisi paikan jollekin lapsista. Mulla on ollut helpot raskaudet ja jos taas kärsisin jostain kivuista niin en lähtisi bussilla lapsilauman kanssa. Ainahan ei tosin ole mahdollista olla lähtemättä. Siksi itse ainakin yritän aina helpottaa hankalasti matkustavan tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]
En tarkoita provosoida, mutta miksi ihmeessä lapsille tulisi tarjota istumapaikka? Eihän heillä ole edes painavia kasseja mukana..
[/quote]
Lapsille voi tarjota sen paikan jo ihan sen vuoksi etteivät lentele pitkin käytävää kun bussi kurvailee. Heidän kun on todella vaikeaa pitää kiinni siellä bussissa ja ovat siellä aikuisten jaloissa....vaan mitäs se tollanen tollo asiasta mitään ymmärtäiskään.
[/quote]
Asiallisesti kysyin. Tollo? Katso peiliin.
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
*14, käytä sä sitä autoa tai kävele jos noin vi**ttaa. ;) Kai sitä nyt voi tarjota paikan hankalammassa tilanteessa olevalle, ei se pelkkä maha mutta lisähaasteena lapset. Äiti varmaan saa päättää miten annettu paikka tulee käyttöön parhaiten.
Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:09"]olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
[/quote]
Mistäs tämä käppänä tietää, millaisia sairauksia tai vaivoja nykynuorilla on? Typerää olettaa ihminen terveeksi vain siksi, että hän on nuori. Tuollainen valittava urpovanhus on luultavasti paljon timanttisemmassa kunnossa kuin minä kroonisine sairauksineni.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:03"]
[/quote]
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! kiitos! saatanan räkänokat joka paikassa kiljumassa ja tuijottaa suu kuolaa valuen. Hyi saatana alkoi oksettamaan ajattelukin
[/quote]
Niitä räkänokkia olette te inisijätkin joskus olleet. Vai aikuisenako satuit äidistäs ulos pullahtamaan?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[/quote]
Siinäpähän sitten kompuroit rähmällään olevien muksujen yli!
[/quote]
Mitä tarkoitat harmittomalla humalaisella?
Jos maksan vaunupaikasta, haluan sitten päästä myös bussiin kuten muutkin. En odottaa seuraavaa bussia pakkasessa nälkäinen lapsi vaunuissa. Maksaisin mieluusti siitä ettei tarvitse lähteä paljon aikaisemmin varmuuden vuoksi. ..
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[/quote]
Siinäpähän sitten kompuroit rähmällään olevien muksujen yli!
[/quote]
Niinpä kai joudun tekemään.
[/quote]
Toivottavasti sun auto hajoaa ja saat syövän ja joudut hoitojen aikana seisomaan kuumassa ruuhkabussissa.
[/quote]
Jos Titanic uppoaisi nykypäivänä, sieltä ei pelastuisi yhtään naista eikä lasta. Jos joku onin voimin sattuisikin selviämään, joku tällainen urpo heivaisi hänet varmasti tieltään mereen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[/quote]
Jos Titanic uppoaisi nykypäivänä, sieltä ei pelastuisi yhtään naista eikä lasta. Jos joku onin voimin sattuisikin selviämään, joku tällainen urpo heivaisi hänet varmasti tieltään mereen.
[/quote]
Eli miehet saavat kuolla, kunhan vakoperseet ja heidän äpäränsä saavat elää?
[/quote]
Tuollainen mies joutaakin kuolla. Onneksi evoluutio on pitänyt huolen, ettet ainakaan ole sukua päässyt jatkamaan.
Korotan panoksia, vaikka en ole ap. Lapset siis kaatuvat rähmälleen jos eivät saa istumapaikkaa? Vanhukset joo..luunmurtumien kanssa. Mutta, seisomapaikalke joutuva kusinen kännikala kaatuu takuulla heti, huitoen muita. Kaatuminen saattaa laukaista suolenkin toiminnan. Mitä teet? Annatko istumapaikkasi?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]
Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat.
[/quote]
Raskaana olevat ei saa matkustaa ilmaiseksi, tollo. Lastenvaunujen kanssa saa joissain kunnissa, olipa raskaana tai ei.
Ap:n tapauksessa olisin voinut tarjota paikkaa jos olisin istunut siinä keskiosan lähellä. Tosin en ole ihan varma, saisiko lasta jättää oikeasti yksin siihen keskiosaan vaunuihin, vai pitäisikö aikuisen seisoa siinä varmistamassa, että ne pysyvät pystyssä? Usein siinä keskellä on myös taittopenkit.