Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
Antaisin tottakai! Itse huomannut raskaana miten raskasta on seistä paikoillaan pitempiä matkoja kun selkää jalkoja ja alapäätä särkee niin julmetusti!!!
Ihan normaalien käytöstapojen vuoksi apua voi tarjota raskaanaoleville, vanhuksille ja lapsille. Se, että joku av-mamma on ollut raskaanaolleessaan elämänsä kunnossa eikä siksi tarjoa raskaanaolevalle istumapaikkaa kertoo vain itsekeskeisyydestä. Jos oman istumapaikan luovuttaminen tuntuu niin hemmetin tuskaisalta, niin eikö jo sillä perusteella voisi päätellä, että raskaanaoleva tai pieni lapsi kokee seisomisen vielä hankalampana.
Apua voi aina tarjota ja jättää ne "tarvitseekohan tuo nyt varmasti enemmän lepoa kuin minä" -pohdinnat toiseen kertaan. Oma kokemukseni on se, että suurimmassa osassa tapauksissa, joissa olen paikkaa tarjonnut, se on kelvannut. Esitän aina myös että olen itse jäämässä bussista pian pois, vaikken olisikaan, koska joskus vanhukset kokevat olevansa vaivaksi ja yrittävät kovasti kieltäytyä avusta. Kun antaa ymmärtää, ettei paikan luovuttamisesta ole vaivaa, ei kukaan tunne oloaan kiusaantuneeksi.
Lapset myös väsyvät vähemmästä kuin terveet aikuiset. Siinäkin on syy paikantarjoamiseen lapselle. Enemmän istumapaikkoja - vähemmän kitinää.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:19"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
[/quote]
Saatan ollakin, mutta mistä näitä "urpoja" tulee? Syntymekanismi alkaa siitä, kun raskaana olevat, äidit ja pikkulapset ylennetään korokkeelle muiden yläpuolelle puolijumaliksi. Toiseksi bussit ei mitään sellaisia äkkijarrutuksia tee mistä ei tervejärkinen ihminen selviäisi ja jos ei ymmärrä että siellä täytyy kiinni pitää on parempi pysyä kokonaan poissa.
Tunnen muuten Urpon (vanha herrasmies joka ei todellakaan ottaisi kenenkään paikkaa bussissa vaikka tarjottaisiin), fiksuin ja tervejärkisin tuntemani ihminen.
[/quote]
Varo vaan, uskonpa etta sulle on melkoinen yllari tulossa jonain paivana. Olen kuntoutusterapeutti ja suuri maara vakavasti vammautuneista ihmisista ovat juurikin niita, jotka on olleet niita empatiakyvyttomia kusipaita. He ovat just niita jotka eivat suostu tekemaan mitaan paranemisensa eteen ja sitten ulisevat karua kohtaloaan. Empaattiset ja mukavat ihmiset taas usein ovat sisukkaita ja taistelevat itsensa takaisin "elavien kirjoihin". Siinapahan sitten opit kun olet liikuntakyvyttomana ja muiden armopalojen varassa... Onnea..
[/quote]
Sinä tuskin voit sanoa mitään mun empatiakyvystäni kun et minua tunne.
Täällä kirjoittamani (jos sitä edes eroitat muiden joukosta) oli vain vastaus ap:n esittämään kysymykseen. Tiedän, että suurin osa raskaana olevista naisista pärjää fyysisesti ihan hyvin ilman mitään vip-kohtelua. Toki se varmasti mukavalta tuntuu ja parantaa psyykkisen puolen olotilaa.
Ratkiriemukasta päivänjatkoa kaikille mielipiteille.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]
Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
helpottiko pahaa oloa? ;)
SUomalaiset eivät osaa käyttäytyä bussissa, koska he eivät liiku julkisilla vanhempiensa seurassa sen ikäisenä, kun käytöstapoja opetetaan. Menin kerran hyväkäytöksiseksi luulemani teinin kanssa bussiin ja jouduin häntä opastamaan paikan antamisessa. Vähän ihmettelin, kuinka hän ei hoksannut paikkaa ihan oma-aloitteisesti tarjota, mutta hetken mietittyäni muistin, ettei tällaisia tilanteita ole ollut mahdollista aiemmin edes harjoitella. Pienenä ajeltiin paljonkin bussilla, mutta silloin lapselle opetetaan muiden huomioisessa vähän erilaisia asioita kuin vaikkapa 17-vuotiaalle. Kaikki eivät ole luonnostaan muita huomioivia, joten konkreettinen käytöskoulutus on useinkin tarpeen.
Itselläni on monesti aamuisin ilmeisesti verenpaine vielä alhainen ja minua alkaa helposti pyörryttää. Raskaus ei kuitenkaan vielä tuossa keväällä takin alta edes näkynyt selvästi enkä ole nytkään mikään kovin iso. Todennäköisesti minulle ei vieläkään (rv29) tarjottaisi paikkaa junassa jos istujat määrittelevät sen tarpeen kriteerein "iso, vaivalloisen ja tuskaisen näköinen, väsyneen ja kipuilevan näköinen" tms. Raskausajan ongelmat eivät tosiaan näy päällepäin läheskään aina. Onneksi junassa on vielä toistaiseksi ollut vapaita paikkoja.
No itse kyllä antaisin paikkani. Koska tiedän että lasten on vaikea pysyä pystyssä. Itselläni laihat ja hennot lapset. Varmaan vielä kysyisin voinko olla avuksi. (liian kiltti kai olen) .Kauhistuttaa ajatuskin tuollaisesta tilantesta, yksi nainen monen kanssa bussissa. Minusta jo 2 kanssa on työtä. Yhden kanssa vielä meni huomaamatta, kuin olisi yksin...
Mielestäni kenenkään ei ole pakko antaa enkä tuomitsisi ketään tai huutelisi perään mutta muistan väsymyksen kun 2 pientä (ei mummoja jotka kutsuisivat syömään koskaan valmiiseen tai mtään)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Näytä lainkohta, joka kieltää invapaikalla istumisen. Tiesin kyllä, ettei bussikuski ole mikään nero, mutta en tiennyt kuinka tietämättömiä olette.
Vaikean raskauden jälkeen tarjoan paikkaa. Omat vaikeuteni ei ulospäin näkyny, mutta hermopinne selässä, liitoskivut ja lantion löystyminen aiettä seisominen teki tuskaa lopussa makoilukin. Polilla piti käydä joka viikko useilla linja-autoilla per suunta kun omassa kunnassa ei polia ole. Kertaakaan ei paikkaa tarjottu ja tuntui että taju lähtee.
Kyllä vähän tietysti nousisivat karvat pystyyn jos tuo rouva kovaäänisesti huutelisi toisten perään... ei hyvää esimerkkiä sekään lapsille. 112
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Näytä lainkohta, joka kieltää invapaikalla istumisen. Tiesin kyllä, ettei bussikuski ole mikään nero, mutta en tiennyt kuinka tietämättömiä olette.
[/quote]
Invapaikalla ei ole kielletty istua, mutta sinun täytyy antaa paikkasi jos joku sitä tarvitsee. Bussiyhtiö määrittää säännöt ja jos ne eivät sinulle sovi voit mennä omalla autolla.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Olet typerä sovinisti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:10"]
Kyllä vähän tietysti nousisivat karvat pystyyn jos tuo rouva kovaäänisesti huutelisi toisten perään... ei hyvää esimerkkiä sekään lapsille. 112
[/quote]
Kun eihän hänkään voi tietää muiden elämää, jollain voi olla joku syy mikä ei näy. On ok pyytää paikkaa jos tuntuu että ei jaksa mutta riehuminen paikasta ei .
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän
[/quote]
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Istumapaikka bussissa ei ole ihmisen arvon mittari. Paikat eivät kuulu arvokkaimmille, vaan niille, jotka tarvitsevat niitä eniten.
(Sinänsä mielenkiintoista tämä ihmisten välisten arvoerojen korostaminen joillain keskustelijoilla)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
[/quote]
Kuka vittu pakottaa sinut porsimaan? Kuka pakottaa siihen bussiin? Itse sinä olet paksuksi päättänyt hankkiutua, joten kanna edes vastuu omasta valinnastasi!
Raskaana olevat ovat näköjään todella itsekeskeisiä ihmisiä, jotka olettavat, että muut kohtelevat heitä kuin maailman keskipistettä vain siksi, että ovat päästäneet jonkun äijänrotvakkeen siemenet sisäänsä.
[/quote]
Huomaa että on koulut loppunut ja teinipissikset vapaalla kun palsta on täynnä "vittua" ja muita kirosanoja. Kun kasvat muutaman vuoden huomaat ettei maailma pyöri sinun ympärillä ja voisit ottaa muitakin ihmisiä huomioon.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Siksi, että minulla on tiettyjä vakavia sairauksia, joiden vuoksi minun on sekä vaikeaa seistä että hengenvaarallista kaatua, jos bussi äkkijarruttaa.
Nämä sairaudet eivät näy ulospäin ja olen melko nuori mies, joten ottaa periaatteesta päähän, että minun pitäisi antaa paikkani terveemmille vain siksi, että se kuuluisi tapoihin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:25"]En enää antaisi. Olen nelikymppinen, mutta mulla on sellainen selkävika, mikä ei kestä seisomista. Mutta tätähän ei minustakaan huomaa ulospäin, ja näin ollen saisin tuiman katseen.
[/quote]
Tämä on hyvä esimerkki. Ihmiset näkevät vain pinnan ja tekevät vääriä päätelmiä. Sitten ovat onnellisia, kun saivat häädettyä sairaan, kivuista kärsivän ihmisen jalkeille ja raskaana olevan naisen istumaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:15"]
Todellakin kuuluu .. varsinkin jos raskaus on jo pitkällä. Olin kerran niin täydessä bussissa , että ei meinannut saada mistään edes pidettyä kiinni. Olin 38 viikolla raskaana ja minulla oli niin kovat liitoskivut, että aloin melkein itkeä. Kivut todellakin minusta huomasi kun en pystynyt edes suorassa seisomaan. Silti kukaan ei koko matkan aikana tarjonnut paikkaa ja bussi oli täynnä yläaste/lukio ikäisiä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa!
[/quote]
olisit sanonut! :) itse en ole lapsiani Suomessa saanut, mutta kun kävelin lääkärini vastaanotolle, olin yli lasketunajan ja maha oli iso ja vastaanoton kaikki istumapaikat oli varattu, paikallisilla naisilla oli aina mies mukana tarkastuksissa. Yksikään mies ei inahtanutkaan paikaltaan, meikäläisen oli vaikea seisoa, otti niin kupoliin, että kävelin yhden miehen eteen, kysyin monennella kuulla hän oli raskaana, sanoin, että mun laskettuaika oli eilen ja tarvitsen tämän istumapaikan :)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Saatan ollakin, mutta mistä näitä "urpoja" tulee? Syntymekanismi alkaa siitä, kun raskaana olevat, äidit ja pikkulapset ylennetään korokkeelle muiden yläpuolelle puolijumaliksi. Toiseksi bussit ei mitään sellaisia äkkijarrutuksia tee mistä ei tervejärkinen ihminen selviäisi ja jos ei ymmärrä että siellä täytyy kiinni pitää on parempi pysyä kokonaan poissa.
Tunnen muuten Urpon (vanha herrasmies joka ei todellakaan ottaisi kenenkään paikkaa bussissa vaikka tarjottaisiin), fiksuin ja tervejärkisin tuntemani ihminen.
[/quote]
Varo vaan, uskonpa etta sulle on melkoinen yllari tulossa jonain paivana. Olen kuntoutusterapeutti ja suuri maara vakavasti vammautuneista ihmisista ovat juurikin niita, jotka on olleet niita empatiakyvyttomia kusipaita. He ovat just niita jotka eivat suostu tekemaan mitaan paranemisensa eteen ja sitten ulisevat karua kohtaloaan. Empaattiset ja mukavat ihmiset taas usein ovat sisukkaita ja taistelevat itsensa takaisin "elavien kirjoihin". Siinapahan sitten opit kun olet liikuntakyvyttomana ja muiden armopalojen varassa... Onnea..