Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:15"]
Todellakin kuuluu .. varsinkin jos raskaus on jo pitkällä. Olin kerran niin täydessä bussissa , että ei meinannut saada mistään edes pidettyä kiinni. Olin 38 viikolla raskaana ja minulla oli niin kovat liitoskivut, että aloin melkein itkeä. Kivut todellakin minusta huomasi kun en pystynyt edes suorassa seisomaan. Silti kukaan ei koko matkan aikana tarjonnut paikkaa ja bussi oli täynnä yläaste/lukio ikäisiä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa!
[/quote]
Olisit mennyt valittaa invapaikalla olevalle. Muiden ei tarvitse väistää
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:23"]
Pakko myöntää etten luultavasti antaisi paikkaani kenelläkään. Raskaus ei ole sairaus ja joku muu voi antaa paikan vanhukselle. Voisin ehkä antaa paikkani henkilölle joka tulee bussiin jalka kipsissä keppien kanssa. Minä maksan matkastani toisin kuin rattaiden kanssa kulkevat äidit, joten en kyllä antaisi paikkaani pois sellaisen takia.
[/quote]
Jaa, kyllä minä olen aina joutunut maksamaan lipusta, olin sitten liikkeellä rattaiden kanssa tai en. Ei tällä suunnalla pääse kuin alle 6-vuotiaat ilmaiseksi linkkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]
Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Olet säälittävä
[/quote]
Sinulla varmaan on hyvät perustelut mielipiteellesi.
[/quote]
Mies joka ei arvosta itseään sen vertaa että pitää itseään tasavertaisena naisen kanssa on säälittävä. Miehen ei pidä nykyaikana enää antaa naisille paikkaa tai avata ovia. Nykyään naiset ja miehet ovat tasaveroisia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:39"]
Pakko myöntää etten luultavasti antaisi paikkaani kenelläkään. Raskaus ei ole sairaus ja joku muu voi antaa paikan vanhukselle. Voisin ehkä antaa paikkani henkilölle joka tulee bussiin jalka kipsissä keppien kanssa. Minä maksan matkastani toisin kuin rattaiden kanssa kulkevat äidit, joten en kyllä antaisi paikkaani pois sellaisen takia.
[/quote]
Siis et anna paikkaasi raskaanaolevalle tulevalle äidille? Siis vaikka hän maksaa lippunsa? Miksi oletat että kaikilla raskaanaolevilla on ennestään lapsia?
[/quote]
Oli lapsia tai ei. Sillä ei ole merkitystä. Minä olen maksanut matkastani ja olen täysin samanarvoinen kuin se raskaana oleva. Joten en todellakaan väistä. Menkööt taksilla jos rouva haluaa varmasti oman paikan
Tottakai pitää antaa paikka. Samoin kuin tarjoan paikkaani sille pienen lapsen kanssa liikkuvalle ei raskaanaolevalle äidille ja vanhuksille.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:33"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:39"]
[/quote]
Siis et anna paikkaasi raskaanaolevalle tulevalle äidille? Siis vaikka hän maksaa lippunsa? Miksi oletat että kaikilla raskaanaolevilla on ennestään lapsia?
[/quote]
Oli lapsia tai ei. Sillä ei ole merkitystä. Minä olen maksanut matkastani ja olen täysin samanarvoinen kuin se raskaana oleva. Joten en todellakaan väistä. Menkööt taksilla jos rouva haluaa varmasti oman paikan
[/quote]
tuolla käytökselllä saatat joku päivä mennä bussin sijasta ambulanssilla
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
Vanhemmille, sairaille ja raskaana oleville/pikkulapsille joiden on vaikeaa pysyä pystyssä annetaan paikka bussissa, heikompaa puolustetaan ja autetaan, jne. Minusta tärkeää on se, että itse käyttäytyy hyvin. Toisten ihmisten käytöstä/elämäntilannetta/elämänvalintoja ym. hyödytöntä miettiä ja hemmoteltua arvostella. Mielipideasioista voi kiistellä loputtomasti, ja jos toiset kovasti ärsyttävät voi olla että omasta elämästä puuttuu sisältöä. Vain itseen pystyy vaikuttamaan, jos käyttäytyy itse hyvin vaikka muut olisivat/tekisivät mitä, voi olla aina tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:19"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
Vanhukselle ja selvästi raskaana olevalle antaisin paikan, mutta täytyy myöntää että lapselle en ehkä antaisi. Lapset voivat helposti matkustaa vanhemman sylissä ja usein ovat arkoja vieraita kohtaan eivätkä suostu istumaan vieraan vieressä. Joutuisin paikkaa tarjotessani vain noloon tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
[/quote]
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
Kyllä pitäisi tarjota. Voihan siitä paikasta kieltäytyä jos sitä ei koe tarvitsevansa, ja suomalaiseen tapaan moni tarvitsevakin kieltäytyy. Itselläni olin hyvin alhainen verenpaine ja siitä kenties johtui, että raskausaikana seisominen oli minulle hyvin vaikeaa. Kaikkein pahinta se oli ensimmäisen puolikkaan raskaudesta, jolloin pahoinvointi oli voimakasta. Itse asiassa vielä pikkuvauva-aikanakin meinasi taju lähteä jos jouduin seisomaan lyhyitäkin matkoja. Paikkaa oli kuitenkin hankala saada, koska joutui hengailemaan siinä vaunujen luona. Enkä siis tietystikään kehdannut keneltäkään pyytää. Niinpä istuin yleensä lattialle vaunujen viereen.
Yleinen käsitys tuntuu olevan, etteivät lapset mitään paikkaa tarvitse. Lapsille seisominen on kuitenkin todella raskasta, ei heillä ole samoja voimia ja lihaksia kuin aikuisilla. Niissä busseissa, joissa ns. vanhusten paikat on merkattu kuvilla, on myös kuva äidistä ja lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:39"]
Vanhukselle ja selvästi raskaana olevalle antaisin paikan, mutta täytyy myöntää että lapselle en ehkä antaisi. Lapset voivat helposti matkustaa vanhemman sylissä ja usein ovat arkoja vieraita kohtaan eivätkä suostu istumaan vieraan vieressä. Joutuisin paikkaa tarjotessani vain noloon tilanteeseen.
[/quote]
Minäkään en tarjoaisi paikkaa lapselle, jos tämän äidillä on jo paikka. Mutta jos äiti ja pieni lapsi seisovat, tarjoaisin heille yhteiseksi paikkani.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
[/quote]
Saatan ollakin, mutta mistä näitä "urpoja" tulee? Syntymekanismi alkaa siitä, kun raskaana olevat, äidit ja pikkulapset ylennetään korokkeelle muiden yläpuolelle puolijumaliksi. Toiseksi bussit ei mitään sellaisia äkkijarrutuksia tee mistä ei tervejärkinen ihminen selviäisi ja jos ei ymmärrä että siellä täytyy kiinni pitää on parempi pysyä kokonaan poissa.
Tunnen muuten Urpon (vanha herrasmies joka ei todellakaan ottaisi kenenkään paikkaa bussissa vaikka tarjottaisiin), fiksuin ja tervejärkisin tuntemani ihminen.
Tottakai annan paikan jos näen että joku sitä kipeämmin tarvitsee. Invapaikat on luonnollisesti varattu vanhuksille ja raskaana oleville, mutta toki muillekin paikoille fiksu, normaalijärjellä ja empatiakyvyllä varustettu ihminen antaa paikkansa. Monesti se eka penkki on vanhusten suosiossa myös.
itse saatan istua joskus bussissa sen verran väsyneenä "koomassa" etten juurikaan katso kanssamatkustajia, enkä ehkä tajua jos joku etsii raskausmahansa kanssa paikkaa. Muistan itsekin raskaana ollessa että seisominenkin aiheutti supistuksia. Kuitenkin suurempi syy istumapaikkaan on äkkijarrutukset, kaatuminen rajusti voi käynnistää synnytyksen vaikkapa kuukautta ennen jolloin vauvan elämänalku on paljon hankalampi mitä täysaikaisella vauvalla. Suuri asia kyseiselle äidille, perheelle ja yhteiskunnalle, merkityksetön itsekkäälle kanssamatkustajalle.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Saatan ollakin, mutta mistä näitä "urpoja" tulee? Syntymekanismi alkaa siitä, kun raskaana olevat, äidit ja pikkulapset ylennetään korokkeelle muiden yläpuolelle puolijumaliksi. Toiseksi bussit ei mitään sellaisia äkkijarrutuksia tee mistä ei tervejärkinen ihminen selviäisi ja jos ei ymmärrä että siellä täytyy kiinni pitää on parempi pysyä kokonaan poissa.
Tunnen muuten Urpon (vanha herrasmies joka ei todellakaan ottaisi kenenkään paikkaa bussissa vaikka tarjottaisiin), fiksuin ja tervejärkisin tuntemani ihminen.
[/quote]
Hyviin tapoihin kuuluu antaa paikka sitä tarvitseville ihmisille. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä onko jonkun raskaus vai vanhuus tarpeeksi vaikea saadakseen paikan, jos istut täydessä bussissa invapaikalla annat paikan sitä tarvitseville. Mummoltani murtui kerran käsi bussissa kun ei saanut paikkaa ja bussi teki äkkijarrutuksen.
Tampereella busseissa on vanhus-/invapaikalla myös raskaanaolevaa kuvaava symboli :) Bussiyhtiöt voivat itse päättää säännöistään, ja jos haluaa matkustaa bussilla, niitä sääntöjä miltei pitää noudattaa. Kuljettajalla on oikeus määrätä maksanutkin matkustaja siirtymään, säännöt ovat yleensä turvallisuuden tähden tehtyjä ja liikennöitsijän kannalta on tärkeintä että vanhukset, lapset ym riskiryhmät ovat turvassa. Tämä näin yleisesti. Että jos kuski on skarppina, voi tuollainen maksetun paikan perusteella invapaikalla istuva lentää ulos bussista ellei anna paikkaa. Lapsille se paikka pitäisi liikennöitsijän kannalta antaa juuri siksi, että lapset ovat riski itselleen ja muille huojuessaan käytävällä, eivät osaa ennakoida auton liikkeitä lainkaan. Voi siellä matkustaja toki keulia miten mielii, mutta voi yllättyä siitä että ne säännöt on tehty ihan muilla kuin huonotapaisten ihmisten perusteilla.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyviin tapoihin kuuluu antaa paikka sitä tarvitseville ihmisille. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä onko jonkun raskaus vai vanhuus tarpeeksi vaikea saadakseen paikan, jos istut täydessä bussissa invapaikalla annat paikan sitä tarvitseville. Mummoltani murtui kerran käsi bussissa kun ei saanut paikkaa ja bussi teki äkkijarrutuksen.
[/quote]
En ole koskaan istunut bussissa invapaikalla, enkä istu. Hyvien tapojen mukaisesti voin antaa paikkani jollekin, mutta raskaus tai lapset itsessään eivät ole siihen perusteena.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän
[/quote]
ja tiedätkö; tuo viimeinen kommentti teki susta just vähemmän arvokkaamman
[/quote]
Väärin. Jos minä maksan täyden hinnan lipusta niin silloin olen tärkeämpi asiakas kuin sellainen joka ei maksa. Se on markkinataloutta.