Iltavirkkujen valitusketju. Mitä aamuvirkut ja lääkärit eivät aina ymmärrä.
1.) Sen 8-9 tunnin yöunien ajankohta on tärkeä.
Mä EN ole virkeä jos olen nukkunut 22-06, vaan jos olen nukkunut vaikka 23.30-8. Vasta silloin olo tuntuu virkistyneeltä ja voimia on kuin pienessä kylässä.
2) Monien aikakauslehtien ja unilääkärien ohje "herää viikonloppuisin aina samaan aikaan kuin työaamuina tai korkeintaan max 1 h sen jälkeen" on pyllystä.
Jos ma-pe mun jokainen aikainen aamu on tuskaa ja kroppa&mieli on kireällä, niin en halua sitä viikonloppuunkin. Elämä olisi silloin pilalla 7 pv viikossa.
Jos arkena herään 6-7 välillä, olen viikonloppuna oikeasti levännyt vasta 8-9 aikaan herättyäni, koska kohta 1.).
Vaikka 100 lääkäriä sanoisi mitä, niin haluan edes parina päivänä kokea olon ja mielen virkistyneeksi.
Kommentit (14)
Voit siirtää omat kellosi eri aikaan.
Avot, ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin noin. Ap.n ongelma on korvien välissä.
Jokainen tietää parhaiten itse, millainen nukkumisrytmi hänelle sopii. Itsekin lepäsin aina viikonloput eli nukuin viikonloppuisin enemmän, kun kävin töissä. Tarvitsen oikeasti yli 8 tuntia unta vuorokaudessa. Jos käy töissä ja työmatkoihin menee suuntaansa tunti ja unta pitäisi saada vähintään 9 tuntia, niin vapaata ei arkisin paljon jää.
Kellon siirto ei aamu-unisella auta, koska hänen rytminsä on sellainen, että vireys paranee iltaa kohden. Heräämisen jälkeen on joka tapauksessa pökertynyt olo ne ensimmäiset tunnit.
Esim. yksi työtoverini oli hyvin tehokas mutta vasta klo 12:n jälkeen. Työpaikalla piti kuitenkin hänenkin olla viimeistään puoli kymmeneltä. Hän kompensoi aamupäivän tehottomuuden iltapäivän tehokkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kerropa se työnantajalleni että missä viivyn aamuisin :D
En kuitenkaan halua luopua työstäni, joka on kivaa. Vuorotyö ei kiinnosta.
Olen yrittänyt töissä olla ajattelematta väsymystä ja keskittyä ihmisiin ja työhön. Onnistuu se, mutta en koe asioita rennosti tai vahvan tunteellisesti. Se on vain jäykkä suoriutumismoodi. Aivotkin käyvät varavirralla - keskittyminen huonoa ja unohteluvirheitä tulee.
Kun olen saanut nukkua klo 8 asti, koen että maailma hymyilee ja muisti pelaa kuin itsestään. Teen tehokkaasti asioita kuin perämoottori ois muhun asennettu.
Itsekin illanvirkkuna olen täysin samaa mieltä. Olen vasta iltapäivän puolella tehokkaimmillani. Tämä ei ole muuttunut miksikään vaikka kuinka olen yrittänyt kääntää sisäistä kelloani.
Nykyään en edes yritä, sillä yrittäjänä voin säädellä työaikaani ja avot miten hyvin voin kaikin puolin.
Ihmisen alkuhämärästä asti on ollut aamunvirkkuja ja illanvirkkuja, tämä varmisti eloonjäämisen aikoina, jolloin jonkun piti aina olla hereillä vahtimassa mahdollisten vaarojen takia.
Olin töissä jossa joka arkiaamu piti herää 4.50-6.30 koska työmatka kesti 2h/suunta. En ikinä tottunut siihen aamuheräämiseen vaan se oli aina ihan tuskaa. Toki siinä mielessä "totuin" että ikinä en myöhästynyt töistä mutta kivaa se ei ollut. Vapaapäivinä voin helposti nukkua sinne 11.00 saakka ja pidempäänkin. N
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä jossa joka arkiaamu piti herää 4.50-6.30 koska työmatka kesti 2h/suunta. En ikinä tottunut siihen aamuheräämiseen vaan se oli aina ihan tuskaa. Toki siinä mielessä "totuin" että ikinä en myöhästynyt töistä mutta kivaa se ei ollut. Vapaapäivinä voin helposti nukkua sinne 11.00 saakka ja pidempäänkin. N
Karmeat aikataulut.
Mietin joskus että onko pakko kaiken olla hyvissä ajoin tässä yhteiskunnassa. Poliisit, pelastustoimi ja sairaanhoito erikseen...
Mut kärkyttyykö joku mummo jos ei saa päivän lehteä ennen klo 6, onko aina kaikkien leipien oltava just samana aamuna leivottuja.
Toki jos joku oikein nauttii klo 3-4 herämisestä, niin siitä vaan...
Tein ennen kolmivuorotyötä ja kaikkein mieluisimpia olivat ilta- ja yövuorot. Aamuvuorossa olin aina kuin haukotteleva zombi. Jossain vaiheessa tein kiinteää iltavuoroa ja se oli ihan mahtavaa!
Nyky-yhteiskunta toimii melkein 24/7 joten miksi ihmeessä sinunkin pitää yrittää sitä vanhanaikaista 8-16 työrytmiä? Muitakin rytmejä löytyy.
Onko raksatöiden alettava aina klo 7? Ymmärrän että siinä mennään päivänvalonkin mukaan, mutta samaa säkkipimeää on marras-tammikuussa vaikka se porukka aloittaisi työnsä 7.30/8 maissa.
Tuleeko Suomeen vielä syvempi lama jos tehtaiden aamuvuorot eivät ala klo 6, vaan tuntia myöhemmin?
Voisiko talvisin töihinmeno olla 30-60 min.myöhemmin? Mitä sitä päivänvalolla tekee klo 15-16 maissa, kuitenkin on säkkipimeää harrastaa mitään ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteiskunta toimii melkein 24/7 joten miksi ihmeessä sinunkin pitää yrittää sitä vanhanaikaista 8-16 työrytmiä? Muitakin rytmejä löytyy.
Edelleen, kerro tuo työnantajalleni :D Tykkään työstäni enkä halua tänä lama-aikana työttömäksikään jäädä, en tiedä saisinko edes muita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, kerro tuo työnantajalleni :D Tykkään työstäni enkä halua tänä lama-aikana työttömäksikään jäädä, en tiedä saisinko edes muita töitä.
Et osaa hakea töitä kun olet työssäkäyvä? Ei olisi ennenkuulumatonta vaihtaa lennosta.
Kohta 3.) En ole sen huonompi tai boheemimpi työkaveri, vaikka rytmimi on tällainen. Hoidan asiat yhtä huolellisesti tullessani klo 9 töihin kuin aamuvirkut.