Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Toivottavasti sulla on sen verran selkärankaa, että sanot välittäjälle maksat siitä

Vierailija
2/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei, eihän se ole kielletty pyytää ketään käymään kotonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä hävytön tarjous ja uhata samalla että muutatte pois jos ei myy. Pyytäkää arvio ja tarjotkaa puolet siitä.

Vierailija
4/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Vierailija
5/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Vierailija
6/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Nyt on vuokralaisen markkinat. Etenkin jos on velkavipu-vuokraloordi niin moni on ahtaalla, pelkää koronnousuja ja valmis pudottamaan hintoja pitääkseen vuokralaisen. Eli kannattaa tinkiä reilusti vuokrasta ja jos ei suostu niin tehdä hävytön ostotarjous.

Vierailija
7/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Vierailija
8/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Vierailija
9/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Vierailija
10/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.

Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.

Vierailija
11/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa 220*kuukausivuokrasi.

Vierailija
12/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Esität arvion omistajalle ja teet tarjouksen. Omistaja hyväksyy tai hylkää, todennäköisesti hylkää ja ilmoittaa tarvitsevansa asunnon omaan käyttöön.

Vierailija
13/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja näin ikkään jokainen asunnon omista arvioisi se oman mätänevän luukkunsa miljoonan arvoiseksi :D

Saattaapi ostotarjouksien kanssa olla hiljaista.

Vierailija
14/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Vierailija
15/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Sinun fantasiamaailmassasi kaikki vuokranantajat omistavat asuntonsa 100% velattomina eikä kuluilla ole heille merkitystä. Todellisuudessa tuolla on pilvin pimein persaukisia amatööriasuntosijoittajia jotka ovat kusessa jos korot nousevat ja mikä vielä pahempi, jos vuokralainen lähtee ja asunto on tyhjillään kuukausia, samaan aikaan omat elinkustannukset nousevat ja yllättävää työttömyyttä ja lomautuksia on paljon. Alihintaan myyntikin alkaa äkkiä kiinnostamaan koska taloudellinen kriisi voi olla vain muutaman menetetyn kuukausivuokran päässä.

Vierailija
16/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, vaikka voisikin. Vuokraisännät ei pidä tällaisesta ja monesti korottavat vuokraa, koska ajattelevat, että asuntohan on halutumpi vuokralaisten mielestä?

Vierailija
17/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun fantasiamaailmassasi kaikki vuokranantajat omistavat asuntonsa 100% velattomina eikä kuluilla ole heille merkitystä. Todellisuudessa tuolla on pilvin pimein persaukisia amatööriasuntosijoittajia jotka ovat kusessa jos korot nousevat ja mikä vielä pahempi, jos vuokralainen lähtee ja asunto on tyhjillään kuukausia, samaan aikaan omat elinkustannukset nousevat ja yllättävää työttömyyttä ja lomautuksia on paljon. Alihintaan myyntikin alkaa äkkiä kiinnostamaan koska taloudellinen kriisi voi olla vain muutaman menetetyn kuukausivuokran päässä.

Missä fantasiamaailmassa itse elät? Jos asunto on niin hyvä että Ap haluaa sen ostaa niin se on varmasti helppo vuokrata vaikka Ap muuttaisi muualle.

Vierailija
18/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja näin ikkään jokainen asunnon omista arvioisi se oman mätänevän luukkunsa miljoonan arvoiseksi :D

Saattaapi ostotarjouksien kanssa olla hiljaista.

Miksi ap haluaa ostaa mätänevän luukun?

Vierailija
19/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

Vierailija
20/109 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kiva asunto vuokralla, koska se ei mennyt taannoin kaupaksi. Totta kai myisin, jos arvoa vastaava tarjous vuokralaiselta tulisi, ja olisin tyytyväinen vuokralaisen oma-aloitteisuudesta.

Sitten taas jos kyseessä on toisenlainen tilanne, vaikka kuolinpesä, on ihan käytännön syyt, miksi kaupat eivät etene, ja silloinkin on ihan sama, kutsuuko kiinteistönvälittäjän vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi