Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:34"]
Lontoossa oli raskaana olevalla naisella kätevä rintanappi "baby on board" ja hänelle annettiin metrossa heti istumapaikka. Mietin, että aika kätevää, kun raskaanaolo ei välttämättä takin alta näy ja silti ei jaksaisi seistä ruuhkassa.
[/quote]
Taidankin hommata tuollaisen napin, vaikken ole raskaana. Jos joku ihmettelee istumistani, näpäytän takaisin, ettei raskauteni vain vielä näy takin alta.
Mielestäni voi tarjota paikkaa. Mitenkään automaattistahan se ei ole, että istuminen on raskaana olevalle miellyttävämpää kuin seisominen. Ainakin kun itse olin raskaana ja tein toimistotyötä, niin en jaksanut istua pitkiä aikoja. Vatsa painoi liikaa ja tuli huono, jalkoväliä vihloi jne. Helpompi lähteä liikkeellekin, kun seisoo valmiina. Minusta oli mukavampi seisoa varsinkin, kun välillä supisteli kivuliaasti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:55"]
Paikan tarjoominen tiineille on maalaisten ja sudeettisavolaisten juttuja.
[/quote]
Word. Stadilainen pitää puolensa ja hoitaa omat asiansa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:09"]
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
[/quote]
En antaisi paikkaa. Minäkin olen maksava asiakas.
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
Huomaa, että lassukat alkaa taas heräillä ja kömpiä peräkamaristaan.
Ah miten ihanan empaattinen vastaus :D
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Kauhea ketju :/ En ollut lukenut kaikkea ennen kuin kirjoitin omani. Nyt perun kommentin nr. 42, jonka oikeastaan laitoin vähän vitsinä. Tai lähinnä ajattelin vain osoittaa, kuinka tuollaistakin "baby on board" -nappia voi väärinkäyttää, jos joku haluaa.
Tunnustan, etten useinkin olen itse niin väsynyt, etten halua luovuttaa paikkaani muille. Monesti on toisaalta ollut tilanne, jolloin bussi on ollut lähes täynnä ja sitten sinne on tullut äiti tai isä lapsensa kanssa etsien vierekkäisiä paikkoja. Heille voin tarjota paikkani ja mennä jonnekin muualle. Ihan sama minulle, kenen vieraan viereen joudun, jos vain saan istua. Lapset kuitenkin yleensä haluavat olla oman vanhempansa vieressä, eikä käytävän eri puolilla.
Vanhaan hyvään aikaan oli selvää, että lapset antoivat paikkansa kelle tahansa aikuiselle. Lasten asema oli selvä, eikä aikuisia häiritty. Nykyisin vanhempien kasvatustaidottomuus on johtanut siihen, että kaksi koulukaveria voivat pelata kännykkäpeliä ja mökeltää kovaäänisesti invapaikoilla, vaikka bussi on täynnä! En ymmärrä, miten näiden pikkunilkkien vanhemmat kehtaavat tunnustaa lapset omikseen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Toivottavasti sun auto hajoaa ja saat syövän ja joudut hoitojen aikana seisomaan kuumassa ruuhkabussissa.
[/quote]
Teidän paskalogiikan mukaan sen syöpäsairaan nuoren kuuluu antaa paikka raskaana olevalle.
Minä en vittu ikinä anna tästedes paikkaa paksumahaämmille ja varaan kassilla vielä toisenkin paikan.
[/quote]
paksumahaämmille?! helvetin sivistymätön urpo!
[/quote]
Samat sanat, porsiva ihmisroska.
[/quote]
Äitisi oli porsiva ihmisroska kun sinut sai. Kirjaimellisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:37"]
Ah miten ihanan empaattinen vastaus :D
[/quote]
Miksi vanhemmat kuvittelevat ansaitsevansa empatiaa, hymistelyä ja päänsilittelyä huonosta valinnastaan? Kiitti vitusti, ympristörikolliset.
Mutta vielä näin asiallisesti kommentoiden; kyllähän se kertoo jotain ihmisen sivistys- tai koulutustasostakin, jos istuu (terveenä ja hyvinvoivana) inva-paikalla ihan pokkana ja bussiin/ratikkaan tulee henkilö, joka sen istumapaikan todella tarvitsisi. Oli se sitten iäkäs henkilö, raskaana tai liikkuu apuvälineillä. Oon mä pari kertaa tällaisessa tilanteessa käynyt sanomassa (yleensä ollut nuoria) et "päästäisitkö tuon istumaan".
terv. paksumahaämmä
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
Vanhaan hyvään aikaan oli selvää, että lapset antoivat paikkansa kelle tahansa aikuiselle.
[/quote]
Vanhaan "hyvään aikaan" sinäkin olisit todennäköisesti kuollut jo vauvana.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Mitä tarkoitat harmittomalla humalaisella?
Jos maksan vaunupaikasta, haluan sitten päästä myös bussiin kuten muutkin. En odottaa seuraavaa bussia pakkasessa nälkäinen lapsi vaunuissa. Maksaisin mieluusti siitä ettei tarvitse lähteä paljon aikaisemmin varmuuden vuoksi. ..
[/quote]
rattailla liikkuville pitäisi kehittää aivan omat linjat. Missä ei saisi liikkua kuin rattailla. Niitä linjoja pitäisi ylläpitää rattailla liikkuvien maksamilla maksuilla. Eli ne maksut pitää olla niin korkeat että niitä linjoja kannattaa pitää vain ja ainoastaan rattailla liikkuville. Varmaan joku 10-15 euroa tunnin lippu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Toivottavasti sun auto hajoaa ja saat syövän ja joudut hoitojen aikana seisomaan kuumassa ruuhkabussissa.
[/quote]
Ainakin hän maksaa omat kulunsa. Miksi muiden pitää maksaa ja kärsiä sinun kakaroistasi?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[/quote]
Jos Titanic uppoaisi nykypäivänä, sieltä ei pelastuisi yhtään naista eikä lasta. Jos joku onin voimin sattuisikin selviämään, joku tällainen urpo heivaisi hänet varmasti tieltään mereen.
[/quote]
Eli miehet saavat kuolla, kunhan vakoperseet ja heidän äpäränsä saavat elää?
[/quote]
Tuollainen mies joutaakin kuolla. Onneksi evoluutio on pitänyt huolen, ettet ainakaan ole sukua päässyt jatkamaan.
[/quote]
Aikuinen EI ikinä anna lapsille paikkaa. Se että sinä olet vaikka raskaana on sinun ongelmasi. Muiden EI tarvitse antaa paikkaa toisille ihmisille. Jokainen joka on maksanut lipun hinnan saa pitää paikkansa eikä sitä tarvitse antaa kenellekkään.
Minusta olisi mukavaa jos Suomessa oltaisiin huomaavaisempia ja kohteliaampia. Tuo raskaana olevan huomioiminen olisi sellaista ystävällisyyttä josta luulisi tulevan hyvä mieli molemmille. Yleensäkkin jo se että hymyiltäisiin ja oltaisiin ystävällisiä ihan tuntemattomillekkin, miksi se on niin vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!
[/quote]
Jos Titanic uppoaisi nykypäivänä, sieltä ei pelastuisi yhtään naista eikä lasta. Jos joku onin voimin sattuisikin selviämään, joku tällainen urpo heivaisi hänet varmasti tieltään mereen.
[/quote]
Eli miehet saavat kuolla, kunhan vakoperseet ja heidän äpäränsä saavat elää?
[/quote]
Tuollainen mies joutaakin kuolla. Onneksi evoluutio on pitänyt huolen, ettet ainakaan ole sukua päässyt jatkamaan.
[/quote]
Aikuinen EI ikinä anna lapsille paikkaa. Se että sinä olet vaikka raskaana on sinun ongelmasi. Muiden EI tarvitse antaa paikkaa toisille ihmisille. Jokainen joka on maksanut lipun hinnan saa pitää paikkansa eikä sitä tarvitse antaa kenellekkään.
[/quote
Niin, ei TARVITSE ei.. Mutta niinkuin edellä mainitsin; kertoo jotain ihmisen sivistystasosta. Muualla maailmassa nämä asiat (toisen ihmisen huomioiminen ja kohteliaisuus) on ihan itsestäänselvyyksiä.
nro.56
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
[/quote]
Teidän paskalogiikan mukaan sen syöpäsairaan nuoren kuuluu antaa paikka raskaana olevalle.
Minä en vittu ikinä anna tästedes paikkaa paksumahaämmille ja varaan kassilla vielä toisenkin paikan.
[/quote]
paksumahaämmille?! helvetin sivistymätön urpo!