Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana

Vierailija
06.06.2014 |

olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.

Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en olisi kehdannut viedä vanhukselta paikkaa. En raskaana ollessa kaipaa erityiskohtelua, jaksan kyllä seistä bussissakin. Lapsille kyllä olisi kohteliasta istumapaikkaa tarjota, mutta kyllä vanhus menee edelle omasta mielestäni siinäkin tapauksessa.

Vierailija
2/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita provosoida, mutta miksi ihmeessä lapsille tulisi tarjota istumapaikka? Eihän heillä ole edes painavia kasseja mukana.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta tollasessa tilanteessa. Tietty jos äiti näyttää tuskaiselta (tyyliin on seissyt koko päivän, jalkoihin särkee ja mahdollisesti supistaakin) niin sitten tietysti. Mutta esimerkin naisellla ei vaikuta olleen tällaisia ongelmia. Lapsille kyllä olisin antanut paikan jos heitä kerran oli paljon ja näin olisin helpottanut äidin urakkaa

Vierailija
4/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin vanhuksille oman istumapaikkani ja myös raskaana olevalle. Tosin kerran eräs poika päästi mummukan omalle paikalleen eikä mummo kiittänyt tai noteerannut mitenkään..

Vierailija
5/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "inva' paikalla istuvat terveet saisivat ensisijaisesti luovuttaa paikkansa sitä oikeasti tarvitsevalle. Tosin monet sairaudet eivät näy päälle..

Vierailija
6/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:17"]En tarkoita provosoida, mutta miksi ihmeessä lapsille tulisi tarjota istumapaikka? Eihän heillä ole edes painavia kasseja mukana.. 

jos on useita ihan pieniä lapsia, niin on vaikea pitää niitä pystyssä äkkijarrutuksissa, kaatuilevat tai törmäilevät. Tällöin kyllä helpottaa jos saa sen muksun istumaan johonkin..

Vierailija
7/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:20"]

Antaisin vanhuksille oman istumapaikkani ja myös raskaana olevalle. Tosin kerran eräs poika päästi mummukan omalle paikalleen eikä mummo kiittänyt tai noteerannut mitenkään..

[/quote] Ne mummelit ja muut on oikeesti todella törkeitä, ei kiitoksen sanaa ikinä. Eräskin teilas mut junassa, annoin paikkaa, kun olin 6kk raskaana ja maha todella näkyi, niin päälle kaatui ja kyynerpäällä töykkäsi mahaani, ei minkäänlaista pahoittelua, nenänvartta pitkin katteli ja kiroili "nämä töykeät, hävyttömät nykynuoret".. Enkä todellakaan ollut tuohon aikaan enää mikään "nykynuori", oliń 29v...

Vierailija
8/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa oli raskaana olevalla naisella kätevä rintanappi "baby on board" ja hänelle annettiin metrossa heti istumapaikka. Mietin, että aika kätevää, kun raskaanaolo ei välttämättä takin alta näy ja silti ei jaksaisi seistä ruuhkassa.

Vierailija
9/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös ihan kysyä, että "haluatko tulla istumaan?" itse en nyt raskaana ollessa ole tarvinnut istumapaikkaa, tosin kulkemani matkat on aika lyhyitä, mutta ilahduttaahan se jos joku on kohtelias tai huomaavainen! Vanhuksille ehdottomasti istumapaikat.

Vierailija
10/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.

Vierailija
11/203 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausvaivatkin voi olla aika monimuotoisia. Itsellä tuli turvotuksen myötä ranteisiin sellaiset hermopinteet, että käsistä meni tunnon lisäksi puristusvoima. Kun sitten noilla raajoilla yritti pitää 15 kg normaalia isomman itsensä pystyssä valoista toiseen nytkyvässä ruuhkabussissa, meinasi itku tulla. Ja kiitollisena kyllä otin tarjotut paikat vastaan siitä huolimatta että jalat kantoivat eikä supistellut.

Vierailija
12/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:48"]

Tässä huomaa kyllä suomalaisten junttiuden taas. Olin raskaana ollessani lomalla turkissa ja vaikka mahani ei tuolloin vielä kovin iso ollutkaan, bussiin mennessäni jokaikinen mies varmasti nousi ylös ja tarjosi paikkaansa. Vaikka yritinkin vakuutella, että ei tarvitse jaksan kyllä seistä. Samoin jos äiti tuli lapsiensa kanssa bussiin, heille varmasti annettiin istuin. Joskus vanhemmat miehet ottivat lapset syliinsä jos paikkoja ei riittänyt, eivätkä itse pystyneet seisomaan. Suomessa viimeisillä ollessani päivän töissä seisomisen jälkeen olisin niin mielelläni istunut bussissa, mutta ei, kukaan ei ollut huomaavinaankaan!

[/quote]

Jos suomessa joku vanhempi mies ottaisi bussissa lapsia syliin niin....  arvaatte jo mikä kohina täällä olisi pedofiileistä! Varoittaisin vakavasti miehiä suomessa toimimasta näin ellei halua seuraavalla pysälkillä poliisin kyytiin.

[/quote]

No kyllä ajattelin itse ihan samaa, mutta tässä näkee taas kulttuurien välisen eron. Siellä ele oli puhtaasti ystävällinen ja oli ihan normaalia toimia noin. Jos suomessakin olisi tehty aina noin, ei kukaan ajattelisi siitä mitään pahaa. Ja se äitehän siinä lähellä kuitenkin oli ja piti silmillä lapsia koko ajan. Jotenkin ärsyttävää tämä sisäänpäin kääntyneisyys täällä pohjolassa, aina epäillään jos yrittää vilpittömästi vain tehdä jotain avuliasta. Sitten on vähintään outo, ellei jopa pedofiili, Mt-potilas tai joku kidnappaaja!

Vierailija
13/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep... Suomalaiset ovat omalaatuisia. Etelässä ei tulisi kuulonkaan , että raskaana oleva seisoo! Mieheni antaa myös normaalisti istuma paikan aina naiselle.

Vierailija
14/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:55"]

Toi yks urpo on hyvä kun meuhkaa raskaana olevien nostamisesta puolijumalaksi, mutta itse on korottanut itsensä ihan ylijumalaksi asti.

[/quote]

Tuo on se ihme vänkääjä, joka on taas päässyt jostain laitoksesta ulos. Johan tässä meni muutama kuukausi ilman noita ihme juttuja. Kohta se pääsee mieliaiheeseensa "synnyttämisestä EI pidä antaa palkallista vapaata".

[/quote]

Tästä aiheesta kirjoitin ekaa kertaa täällä. Ja synnytyksestä ja lasten kasvattamisesta pitää todellakin antaa vapaata (naiselle tai miehelle). Mutta, mutta, edelleenkään raskaus ei ole sairaus, olen sen kumppanini kanssa kokenut ja todennut että ihan normi-ihminen siitä selviytyy. Oli selviytynyt jo monasti ennenkin.

Vierailija
15/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:24"]

Toi yks urpo on hyvä kun meuhkaa raskaana olevien nostamisesta puolijumalaksi, mutta itse on korottanut itsensä ihan ylijumalaksi asti.

[/quote]

Tuo on se ihme vänkääjä, joka on taas päässyt jostain laitoksesta ulos. Johan tässä meni muutama kuukausi ilman noita ihme juttuja. Kohta se pääsee mieliaiheeseensa "synnyttämisestä EI pidä antaa palkallista vapaata".

[/quote]

Tästä aiheesta kirjoitin ekaa kertaa täällä. Ja synnytyksestä ja lasten kasvattamisesta pitää todellakin antaa vapaata (naiselle tai miehelle). Mutta, mutta, edelleenkään raskaus ei ole sairaus, olen sen kumppanini kanssa kokenut ja todennut että ihan normi-ihminen siitä selviytyy. Oli selviytynyt jo monasti ennenkin.

[/quote]

Ota huomioon, että joka raskaus on erilainen. Itse olen päässyt suht helpolla. Jalat ja selkä hieman kipuilivat jos jouduin seisomaan kauan aikaa, mutta sen kanssa kyllä pysty elämään. Toisin kuin kaverillani, niin pahat liitoskivut ja iskias, että ei pystynyt sängyssä edes kylkeä käöntämään. Joten jos teillä on mennyt hyvin, ei se todellakaan tarkoita, että kaikilla menisi yhtä hyvin ja helposti!

Vierailija
16/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]

Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.

[/quote]

Nykyään ei tarvitse, eletään tasa-arvon aikoja.

[/quote]

Tiedän varsin hyvin ettei tarvitse, teen sen silti koska haluan olla kohtelias. Olen sitä ikäluokkaa, että minut on koulussa ja kotona edes yritetty jotenkuten kasvattaa toisin kuin eräät.

Vierailija
17/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ota huomioon, että joka raskaus on erilainen. Itse olen päässyt suht helpolla. Jalat ja selkä hieman kipuilivat jos jouduin seisomaan kauan aikaa, mutta sen kanssa kyllä pysty elämään. Toisin kuin kaverillani, niin pahat liitoskivut ja iskias, että ei pystynyt sängyssä edes kylkeä käöntämään. Joten jos teillä on mennyt hyvin, ei se todellakaan tarkoita, että kaikilla menisi yhtä hyvin ja helposti!

[/quote]

Jos sulla on mennyt huonosti, ei se tarkoita että kaikilla on. Tiedän että suurimmalla osalla synnyttäjiä menee hyvin.

Vierailija
18/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos huomaisin raskaana olevan naisen olon tukalaksi tms. Totta kai luovutan paikan, olitpa raskaana tai et, jos on tarvetta. Ihan miespuoliselle voin sen istumapaikan tarjota! Voi hyvänen aika...

Vierailija
19/203 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

Ei kyllä pitäisikään antaa, ihan oma valinta jos alkaa  kakaroita maailmaan puskemaan.

[/quote]

Sulle täytyy olla todella raskasta asua Suomessa, täällä kun tuetaan ehkä maailman eniten lapsiperheitä. Ja vaaleissa ei oikein koskaan pärjää, jos esittää näiden etuuksien karsimista. Oletan, ettet ole kiinnostunut miettimään, mistä tämä saattaisi johtua, mutta eikö sun kannattaisi harkita muuttoa vaikka jenkkeihin tai britteihin (jälkimmäiseenhän pääsee vapaan liikkuvuuden ansiosta helposti), missä tällaisia tukia ei joko ole tai ne ovat olemattomia verrattuna Pohjoismaihin? Koska Suomessa lapsiperheiden tuet tulevat olemaan voimassa takuulla ainakin meidän kaikkien elinajan, ja se vaikuttaa aiheuttavan sulle kohtuuttomia kärsimyksiä.

Vierailija
20/203 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:10"]Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle istumapaikkaa. Aikuiset menevät aina lasten edelle!

[/quote]

Jos Titanic uppoaisi nykypäivänä, sieltä ei pelastuisi yhtään naista eikä lasta. Jos joku onin voimin sattuisikin selviämään, joku tällainen urpo heivaisi hänet varmasti tieltään mereen.

[/quote]

Tämä nyt menee aika lailla ohi aiheen, mutta itse asiassa Titanicin tapaus on ritarillinen poikkeus merenkulun historiassa. Laivojen upotessa ollaan kautta aikojen pelastauduttu vahvimman oikeudella. Kun matkassa on ollut naisia ja lapsia, he ovat aina kuolleet kaikista todennäköisimmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan