Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin vasta nyt, mitä trippimehu tarkoittaa. Uskomatonta

Vierailija
02.05.2018 |

Sehän on ihan looginen nimi sille mehulle.

Kommentit (497)

Vierailija
121/497 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin aika hiljattain, että Turun Föri-lautan nimi (lautta vie siis Aurajoen yli ja on kuuluisa Turussa) tulee englannin sanasta ferry. Ja viitisentoista vuotta olen Turussa asunut.

Sitten vielä myöhemmin sytytti, että sanat asua ja asunto ovat samaa kantaa. Ja olen vielä kieli-ihminen. 😄

Myöskään sanan Brexit läpinäkyvyys ei auennut hyvään toviin.

Vierailija
122/497 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvar Oy (firma): helsinki - Varsova

(Tai jotain sinne päin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja mindfuckeja kuin esim. Olvin logo: en liki 30 vuoteen tajunnut, että se esitti tynnyriä... :D

Huvittavaa et mä taas oon aina vaan nähny sen tynnyrin, ja tajusin vasta jossain vaihees et heei siin lukeeki jotain.

Mie oon kans aina nähnyt tynnyrin, aikuisena huomasin vasta tekstin

Mä taas hoksasin tekstin jo tosi pienenä, mutta vasta täältä luin, että esittää tynnyriä. Kohta 32 v. :D

Vierailija
124/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin pienenä, että Kansallis-Osake-Pankin logo esittää oravaa, mutta en silloin hoksannut, että miten niin. Minulle sanottiin tarkalleen, että se on oravamerkki. En nyt muista milloin sitten lopulta sen hoksasin, mutta voi olla, että vasta sen jälkeen, kun pankki lakkautettiin, koska asia ei niin hirveästi minua kuitenkaan kiinnostanut.

Vierailija
125/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsena hoksasin, että Volkswagenin logossa ovat kirjaimet v ja w. Logo oli kuitenkin ollut tuttu jo vuosia.

Vierailija
126/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin aika hiljattain, että Turun Föri-lautan nimi (lautta vie siis Aurajoen yli ja on kuuluisa Turussa) tulee englannin sanasta ferry. Ja viitisentoista vuotta olen Turussa asunut.

Sitten vielä myöhemmin sytytti, että sanat asua ja asunto ovat samaa kantaa. Ja olen vielä kieli-ihminen. 😄

Ei se Föri-nimi englanninkielestä tule, vaan ruotsinkielestä. Lautta on siis ruotsiksi färja. Eihän Turussa toinen kieli englanti ole vaan ruotsi.

Vierailija
127/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistelen että niissä Trip-mehuissa oli ainakin alussa rei'än kohdalla sellainen pieni hopean värinen neliskulmainen folion (hopean) värinen muovi-liuska, joka repäistiin pois jolloin reikä paljastui ja siitä sitten mukana ollut pilli sisään.

En ollut niiden mehujen tullessa kauppaan enää sen ikäinen, että mehu olisi ollut mitenkään iso juttu. Meillä juotiin lähinnä kotona tehtyjä mehuja kun olin pieni. Mutta muistelen että jossain kyläillessä niitä Trip mehuja oli ja pari kertaa taisin ostaa junalla matkustaessa myyntivaunusta kun ei oikein muuta ollut tarjolla kahvin ja teen lisäksi. Silloin niissä oli vielä se lipare rei'än suojana ja löytäminen ei varmasti vienyt aikaa kenenltäkään. Ehkä sitten myöhemmin se korvattiin sillä heikommalla kohdalla josta oli tarkoitus pistää pillillä jonka toisen pään reuna oli hieman viisto.

Vierailija
128/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se Föri-nimi englanninkielestä tule, vaan ruotsinkielestä. Lautta on siis ruotsiksi färja. Eihän Turussa toinen kieli englanti ole vaan ruotsi.

Ohis.

Ääntämyksellisesti föri on kyllä varsin paljon lähempänä englannin ferry [IPA: /ˈfɛɹi/] (paina nuolta sanan kohdalla kuullaksesi natiivin ääntämänä) sanan ääntämystä, kuin ruotsin färja [IPA: /fɛ́rɡa/] .

Sitä myös puoltaa se, että Turku merkittävänä satamakaupunkina altistui samalla tavalla kuin Raumakin vuosisatojen ajan merenkävijöiden mukana tulleille anglismeille, jotka erityisen hyvin kuuluvat juuri ns. Rauman murteessa. Sen H.J. Nortamon - Raumlaissi Jaarituksi, lukeneet varmasti ainakin tunnistavat.

Vierailija
129/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla syttyi lamppu joitain vuosia sitten Ray Ban- aurinkolaseista. Olin kai ajatellut että ne on nimetty jonkun ihmisen mukaan, mutta sitten tajusin, että nimihän vaan kirjaimellisesti kuvaa mitä ne lasit tekee. Heh, oli vähän tyhmä olo.

Hmmm, ei auennut vieläkään.... luulin et jonkun nimi.

T: se kaikki parturit Salo nimisiä

Ohis. Rautalankaa.

Ray = säteet

Ban = estää (bannata)

Capichi?

Miksi kerroit? Tässä ketjussa on pointtina vähän herätellä, jos tarpeen.

Vierailija
130/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trip-mehusta tulee lapsuus mieleen. Miksei joku firma kehitä retromehua, joka olis Trip-kolmiopurkissa?

Voi pyhä yksinkertaisuus! Se on tetraedri eikä kolmio!

Vierailija
131/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin pienenä, että Kansallis-Osake-Pankin logo esittää oravaa, mutta en silloin hoksannut, että miten niin. Minulle sanottiin tarkalleen, että se on oravamerkki. En nyt muista milloin sitten lopulta sen hoksasin, mutta voi olla, että vasta sen jälkeen, kun pankki lakkautettiin, koska asia ei niin hirveästi minua kuitenkaan kiinnostanut.

Minustakin se taisi ihan pienenä olla lintu. Sitten kerrottiin, että se on orava.

Vierailija
132/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trip-mehusta tulee lapsuus mieleen. Miksei joku firma kehitä retromehua, joka olis Trip-kolmiopurkissa?

Etenkin, kun se on sanottu jo täällä aiemmin.

Vierailija
133/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muille joskus tullut oivalluksena että sana MAAILMA on yhdyssana maa+ilma? Olin aina niputtanut sen kokoelma ja kuvaelma -tyyppisiin sanoihin. Muistan kun teini-ikäisenä nousin äidin kanssa vaatekaupan rappuja yläkertaan jossa oli "Naisten maailma" ja väläytin äidille tämän oivalluksen, ja äiti oli vaan että "Nii-in?" :D

Vierailija
134/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan looginen nimi sille mehulle.

Mä olen ajatellu sen triplana, eli tulisi purkin alkuperäisestä kolmiomuodosta, jos muistatte?

Se kolmiomuoto oli TETRA eikä trippi.

Vierailija
135/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs bliw-saippua, joka vessan peilistä luettuna onkin wild?

Vierailija
136/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta jokunen vuosi sitten, että sähköpostiosoitteiden alussa se noreply tarkoittaa, ettei siihen osoitteeseen tule vastata, no reply. Olin nimittäin ennen ajatellut, että se Noreply (lausuttuna ruotsalaisittain "nuureplyy") on jonkin ruotsalaisen laskutusfirman nimi, samantyyppinen kuin Klarna. Oletin siis, että nettikaupat, josta olin jotain tilannut, olivat ulkoistaneet laskutuksen tälle Noreplylle, jolta sain sähköpostia 😂

Vierailija
137/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas sain ahaa-elämyksen Head&Shoulders hilseshampoon kohdilla .D Pää ja hartiat.

Minulla on taas käänteinen oivallus. XZ Munashampoo olikin tarkoitettu hiuksille...

Vierailija
138/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leego = let's go.

Vierailija
139/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin, kun se on sanottu jo täällä aiemmin.

Ohis. Tetraedri ei välttämättä sano kaikille tässä keskustelussa paljonkaan, mutta se että tetraedri on suomeksi nelitahokas, siis kappale jossa on neljä sivua, niin sen pitäisi selventää asiaa niillekin jotka eivät lukiota joskus käyneet ja joilla ei ole geometria perusteet siten välttämättä hallussa,

Tetraedrin hokeminen on monelle kuin latinankielisen messun ”Hoc est enim corpus meum” joka vääntyi kansan suussa ”hocus pocus” Suomessa ”hokkuspokkus”.

Ilman selventävää käännösten että ”tämä on minun ruumiini” se ei kerro useimmille mitään.

Vierailija
140/497 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla syttyi lamppu joitain vuosia sitten Ray Ban- aurinkolaseista. Olin kai ajatellut että ne on nimetty jonkun ihmisen mukaan, mutta sitten tajusin, että nimihän vaan kirjaimellisesti kuvaa mitä ne lasit tekee. Heh, oli vähän tyhmä olo.

Hmmm, ei auennut vieläkään.... luulin et jonkun nimi.

T: se kaikki parturit Salo nimisiä

Ohis. Rautalankaa.

Ray = säteet

Ban = estää (bannata)

Capichi?

Miksi kerroit? Tässä ketjussa on pointtina vähän herätellä, jos tarpeen.

Eiköhän jo aiemmissa viesteissä tarpeeksi ollut vinkkejä. Jos joku ei oivalla muutamasta vinkistä, niin parempi kertoa kun piikitellä ja kiusata, tuskin pitäisit siitä itsekään vastaavassa tilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme