Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssat iskee aina kevättalvella, miten estää?

Vierailija
23.02.2026 |

Miksiköhän flunssa iskee kevättalvella? Syksyn ja vuodenvaihteen flunssat onnistun yleensä välttämään, mutta kevättalven flunssat tarraa kiinni.

Onko kyseessä esimerkiksi D-vitamiinin puute? Muita ideoita?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perushygienia ainakin auttanee. Käsien pesu vedellä ja saippualla riittävän kauan (Paljon onnea vaan -laulun verran), käsidesin käyttö vedettömissä paikoissa, hyvä yskimishygienia (yski hihaan äläkä hinkkaa nenääsi sormin!). Vitamiinit, sinkki.

Vierailija
2/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti. Tutustun lisää sinkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui flunssat kun vaihdoin työtä ja siirryin etätöihin. Stressitaso laski huomattavasti, pystyin alkaa liikkumaan talvellakin päivisin ulkona (mainitsemasi d-vitamiini) ja sitten ei tullut enää jatkuvia ihmiskontakteja jotka lisää riskiä saada flunssa. Myös lapsia kannattaa vältellä jos voi. Ei kättele, ei halaile flunssa-aikaan. Vähän tylsiä mutta toimivia neuvoja. 

Vierailija
4/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tosiaan ovat pahimman tautipesät. Pelkästään varhaiskasvatuksen työntekijöitä välttelemällä pelastuu flunssilta pitkälti.

Vierailija
5/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellasta keltaist mälliä kurkussa ärsyttää mikälie flunssa😖

Vierailija
6/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese käsiä saippualla sen jälkeen desinfioi

Vierailija
7/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä perushygienia ainakin auttanee. Käsien pesu vedellä ja saippualla riittävän kauan (Paljon onnea vaan -laulun verran), käsidesin käyttö vedettömissä paikoissa, hyvä yskimishygienia (yski hihaan äläkä hinkkaa nenääsi sormin!). Vitamiinit, sinkki.

Kaksi rokotetta ei auttanut, ainoa keino lienee olla poistumatta kotoa !

Vierailija
8/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epähygieenisyys. Oven kahvat yleisissä tiloissa. Porraskaiteet

Vierailija
9/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese käsiä saippualla sen jälkeen desinfioi

Tuo ei tepsi pisaratartuntaan.

Vierailija
10/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkki mainittu. Joko tablettina tai suihkeena. Siitä jää/tulee sellanen ikävä maku suuhun. Parturissa kerroin tuon: Eipä se juuri tainnut auttaa, tauti iski kumminkin. Parturitar siihen: mistäs sitä koskaan tietää kuinka paha se tauti olisi, jos Et olisi syönyt.

...

2-kymppisenä iski joku tauti Tammikuussa, vaikutti ensin normiflunssalta, hengitystieoireet ohi, mutta jäi sellasta pientä lämpöä ja siitä seurasi jatkuva väsymys ja hikoilu. Kilppariarvot ok, ei sitä. Oiskohan ollut joku koronaviruskirjoon kuuluva, mikä jätti pysyvät jäljet???

Samana vuonna iski sitten vielä Touko-Kesäkuun vaihteessa lentsu: nosti kuumeen äkkiä lähes 39:ään. Siinä meni puolet kesästä pilalle. Sitten kun tuli syksy, niin olin kuin eri ihminen - tykkäsin siitä syksyn raikkaudesta ja kuulaudesta.

Vierailija
11/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä jalat lämpöisenä, samoin kaulan alue ja rintakehä.

Kotona tietenkin kannattaa syödä, välttää suuria joukkoja.  Sain joskus viikon kestävän yskän, kun olin paikassa, jossa yksi tuskaisesti edestakaisin säntäilevä tyttö laittoi käden salaattiastiaan, oli epähygieenistä.

Vierailija
12/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitskun puute olisi todennäköisesti syynä. Loppuu kesken kun aurinko ei paista.

Vierailija
13/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä jalat lämpöisenä, samoin kaulan alue ja rintakehä.

Kotona tietenkin kannattaa syödä, välttää suuria joukkoja.  Sain joskus viikon kestävän yskän, kun olin paikassa, jossa yksi tuskaisesti edestakaisin säntäilevä tyttö laittoi käden salaattiastiaan, oli epähygieenistä.

Pakkaselta suojautuminen kunnon talvivaatteilla on hyvä pointti!

Vierailija
14/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostuttaa vanutuppoja konjakkiin ja tunkee nenäänsä. 

Helpompi menetelmä on juoda se konjakki. 

Vierailija
15/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti. Tutustun lisää sinkkiin.

Sinkkiämpärin pitäminen päässä auttaa 80 %. Johns Hopkins -yliopiston tutkimus vuodelta 2016.

Vierailija
16/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Älä käy missään

- Jos silti käyt, pese erittäin huolellisesti käsiäsi

- Älä stressaa, älä nuku huonosti

- Älä syö huonosti

- Älä jätä D-vitamiinia ottamatta

Vierailija
17/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin siihenkin asti.

Vietin monta kesää putkeen toipilaana sairastettuani oikein urakalla loppukeväästä, mutta sitten opettelin siihen, että en lepsuile käsienpesun yms. kanssa koskaan. Sen jälkeen en ole sairastunut muuten kuin saman talouden muiden perheenjäsenten sairastaessa. Aina ei tartu edes silloin, vaikka kävisi kaikki muut perheenjäsenet läpi. 

Vierailija
18/18 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vastustuskykyä pöpöjä vastaan paremmaksi saa millään hemo hygieenialla. Päin vastoin, liiallisissa määrin teet vain hallaa ja saat pienetkin pöpöt jylläämään oikein kunnolla elimistössäsi!

Itselläni on varmasti auttanut ainakin seuraavat asiat suhteellisen hyvään vastustuskykyyn:

-Riittävä, hyvälaatuinen uni

-Monipuolinen ruokavalio (unohtamatta sinkkiä, D & C-vitamiineja!)

-Hyvä käsihygienia (ilman käsidesiä!)

-Riittävä liikunta (sitä tulee jo työni puolesta tosi paljon)

Oon ammatiltani siivooja/kiinteistönhoitaja, eli voitte kuvitella, että en ainakaan työni puolesta ole millään tavalla "turvassa" pöpöiltä.

Silti oon n. 3-5 vuoden välein kipeenä. Lukuunottamatta tietysti normaalia rään valumista ja limaisuutta (talvisin, varsinkin kun teen paljon ulkotöitä) + pientä kurkkukipua silloin tällöin (esim. jos on saanut kylmää/kastunut ja vilustunut).

Oon 29-vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi