Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäätkö (huonoa) vanhuutta?

Vierailija
17.02.2026 |

Oletko jo jotenkin "varautunut" ajattellessasi vanhuuttasi? Onko se ylipäätään mahdollista...varautuminen?

Kommentit (30)

1/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En 😃

Vierailija
2/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pelkään.

En siis pelkää vanhenemista sinänsä, vaan esim sokeutumista niin, etten näkisi enää lukea. Kaihi kuulemma tulee lähes kaikille tarpeeksi vanhetessa.

Pelkään myös että saan jonkun nivelrikon joka sattuu koko ajan, enkä pääse liikkumaan. Sitten jää vangiksi kotiinsa. Jos siellä ei sitten edes pysty lukemaan niin johan elämä käy tylsäksi.

Eniten pelkään, että joudun johonkin hoitolaitokseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pelkään.

En siis pelkää vanhenemista sinänsä, vaan esim sokeutumista niin, etten näkisi enää lukea. Kaihi kuulemma tulee lähes kaikille tarpeeksi vanhetessa.

Pelkään myös että saan jonkun nivelrikon joka sattuu koko ajan, enkä pääse liikkumaan. Sitten jää vangiksi kotiinsa. Jos siellä ei sitten edes pysty lukemaan niin johan elämä käy tylsäksi.

Vanhusten hoitolaitokset lakkautetaan vuoteen 28 mennessä. Tilalle jää kodinomainen, ympärivuorokautinen tai ilman. 

ai

Määräaika 1.1.2028: Laki vaatii, että pitkäaikaiset laitoshoidon paikat lakkautetaan tai muutetaan tehostetun palveluasumisen yksiköiksi.

Mikä muuttuu? Perinteinen vanhainkoti muuttuu ympärivuorokautiseksi palveluasumiseksi. Tavoitteena on, että jokaisella vanhuksella on oma huone ja vessa.

Hoitajamitoitus 0,7: Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoituksen on tarkoitus nousta vähintään 0,7 työntekijään asiakasta kohden 1.1.2028. Nykyinen mitoitus on 0,65 (1.1.2028 asti).

Kotihoito ensisijaista: Uudistuksessa korostetaan kotiin annettavien palvelujen parantamista, jotta vanhukset voivat asua turvallisesti kotonaan mahdollisimman pitkään.

Vierailija
4/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilläni oli hoivalaitoksessa oma huone ja vessa. Ei päässyt yksin vessaan joten usein sai maata kusessaan ja paskassaan pitkiäkin aikoja. Jos ei saanut itse syötyä, jäi syömättä, jos ei saanut itse otettua lääkkeitään, ne jäi ottamatta. Kyseessä ns. täyden palvelun laitos, mutta mites palvelet kun ei ollut tarpeeksi työntekijöitä ja kun oli, turhaan silloinkin sai hälynappia painella. Tuota kohtaloa pelkään. 

Vierailija
5/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin papalla on hyvä vanhuus. Hän asuu omassa talossaan, saa kerran päivässä ruokalähetyksen "ei niin maistuvaa pöperöä" ja kerran päivässä kotisairaanhoito käy pikakäynnillä esim. täyttämässä lääkeautomaatin. Pappa lähes 100v pärjää, mutta pärjää vain kun me lähinaapurit (eli asumme 300m - 5km säteellä) käymme vuorotellen papan talon lämmittämässä (puu-uunit), kauppa-asioilla ja tekemässä esim. lumityöt. Papan poika kuoli nuorena ja tytär, eläkemummo hänkin, asuu n. 80km päässä ja tämän 2 lasta vieläkin kauempana. Pappa ei pärjäisi ilman meidän apuamme. Kotisairaanhoidosta ei suostuta käymään kahta kertaa päivässä ja toisaalta, ei he tee mitään kotitöitä kuiten ennen vanhaan kodinhoitajat. Omilla isovanhemmillani kävi kodinhoitaja joka lämmitti saunan, kylvetti vanhukset, paistoi pullaa, siivosi, kävi kaupassa ym. ilman kiirettä. Hänestä tuli läheinen, myös meidän perheelle. Vanhan ajan kodinhoitajia tarvitaan!!!!! 

Vierailija
6/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mä oon yksinäinen ja jos elän vanhaksi, tulen olemaan köyhä ja yksinäinen. 

Vierailija
7/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pelkään.

Vanhusten hoitolaitokset lakkautetaan vuoteen 28 mennessä. Tilalle jää kodinomainen, ympärivuorokautinen tai ilman. 

ai

Määräaika 1.1.2028: Laki vaatii, että pitkäaikaiset laitoshoidon paikat lakkautetaan tai muutetaan tehostetun palveluasumisen yksiköiksi.

Mikä muuttuu? Perinteinen vanhainkoti muuttuu ympärivuorokautiseksi palveluasumiseksi. Tavoitteena on, ett

Jä sä ajattelet, että tää on jotenkin parannus? Systeemin nimi muuttuu, muttei se muuta systeemiä.

Vierailija
8/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pelkään.

Sama ja siksi aionkin lähteä täältä kun omat jalat vielä kantaa ja pää toimii. Toki tässäkin suunnitelmassa on se riski, että saan jonkun slaagin joka iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta esim tänään. Mun tuurilla sellainen ei taatusti vie henkeä vaan ainoastaan normaalin toimintakyvyn jättäen tänne kitumaan muiden (vieraiden) ihmisten armoille.

Vierailija
9/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, jos ei pelkää vanhuutta. Koko ajan kiristetään nyt jo heikoista vanhusten palveluista ja se ei tunni haittaavan. Meistä kaikista tulee vanhoja joskus, se tuntuu unohtuvan. Kannattaa miettiä, ketä äänestää ensi vaaleissa.

Vierailija
10/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jo olla. Pelkäät itsesi puolesta. Entäpä lapsesi ja lapsenlapsesi? Muut lähimmäiset? 

Vierailija
11/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen, että sait elää terveen ja onnellisen lapsuuden ja aikuisuuden. Moni ei niitäkään saa. Lopeta valittaminen. Moni lapsikin tarvitsisi enemmän turvaa, ruokaa, vaatteita ja niin edelleen. Ja sama joka ikäluokassa. 

Vierailija
12/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole iloinen, että sait elää terveen ja onnellisen lapsuuden ja aikuisuuden. Moni ei niitäkään saa. Lopeta valittaminen. Moni lapsikin tarvitsisi enemmän turvaa, ruokaa, vaatteita ja niin edelleen. Ja sama joka ikäluokassa. 

Täähän se ois. 

Vierailija
13/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kuten muutkin milleniaalit kun ikää tulee 60. Eli aloitetaan rikollinen elämäntapa. Siinä ei voi kuin voittaa. Joko saa rahaa taikka valtion täyshoidon.

Vierailija
14/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna jo olla. Pelkäät itsesi puolesta. Entäpä lapsesi ja lapsenlapsesi? Muut lähimmäiset? 

Kaikilla ei ole lähipiiriä tai se on hyvin pieni. Mun äidllä on tukena ja apuna vain minä, ja minulla ei tule olemaan ketään. Jos kuolen ennen äitiäni, hän ei pysty olemaan minun apuna ja tukena. 

Vierailija
15/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin papalla on hyvä vanhuus. Hän asuu omassa talossaan, saa kerran päivässä ruokalähetyksen "ei niin maistuvaa pöperöä" ja kerran päivässä kotisairaanhoito käy pikakäynnillä esim. täyttämässä lääkeautomaatin. Pappa lähes 100v pärjää, mutta pärjää vain kun me lähinaapurit (eli asumme 300m - 5km säteellä) käymme vuorotellen papan talon lämmittämässä (puu-uunit), kauppa-asioilla ja tekemässä esim. lumityöt. Papan poika kuoli nuorena ja tytär, eläkemummo hänkin, asuu n. 80km päässä ja tämän 2 lasta vieläkin kauempana. Pappa ei pärjäisi ilman meidän apuamme. Kotisairaanhoidosta ei suostuta käymään kahta kertaa päivässä ja toisaalta, ei he tee mitään kotitöitä kuiten ennen vanhaan kodinhoitajat. Omilla isovanhemmillani kävi kodinhoitaja joka lämmitti saunan, kylvetti vanhukset, paistoi pullaa, siivosi, kävi kaupassa ym. ilman kiirettä. Hänestä tuli läheinen, myös meidän perheelle. Vanhan ajan kodinhoitajia tarvitaa

"tytär, eläkemummo hänkin, asuu n. 80km päässä ja tämän 2 lasta vieläkin kauempana."

Jotain on mennyt pieleen.

Vierailija
16/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole lähipiiriä tai se on hyvin pieni. Mun äidllä on tukena ja apuna vain minä, ja minulla ei tule olemaan ketään. Jos kuolen ennen äitiäni, hän ei pysty olemaan minun apuna ja tukena. 

Kirjoitinpa oudosti. Idea kuitenkin oli, että jos sairastun vakavasti tms. ei äitini kykene minua auttamaan ja jos kuolen ennen häntä, hän jää ihan yksin. 

Vierailija
17/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun vanhuus keskustelut lipsuu aina hoitajien syyttelyksi. Itse olen lähihoitaja kotihoidossa ja olen salaa mm keittänyt asiakkaalle perunoita kun ei halua aina syödä eineksiä. Me saisimme ainoastaan lämmittää ruoan mikrossa. Kuvitelkaa että tuollainen asia pitää tehdä salaa. Se ei ole hoitajista kiinni mitä tehdään vaan johtajien määräyksistä. Tosi mielellään mä viettäisin vaikka puoli päivää yhdellä asiakkaalla ja hoitaisin kaiken kuntoon. 

Vierailija
18/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se närästelee kun ajattelee että tuun saamaan vain takuueläkkeen joten miten tuun pärjäämään. Mökissäni en voi asuu jos kunto huononee, miten pääsen kauppaan, kuka auttaa jne. Ei vaikuta kovin ruusuiselta tuo lähestyvä eläke-ikä. 

Vierailija
19/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädilläni oli hoivalaitoksessa oma huone ja vessa. Ei päässyt yksin vessaan joten usein sai maata kusessaan ja paskassaan pitkiäkin aikoja. Jos ei saanut itse syötyä, jäi syömättä, jos ei saanut itse otettua lääkkeitään, ne jäi ottamatta. Kyseessä ns. täyden palvelun laitos, mutta mites palvelet kun ei ollut tarpeeksi työntekijöitä ja kun oli, turhaan silloinkin sai hälynappia painella. Tuota kohtaloa pelkään. 

Hoivapalveluissa ihmiseltä viedään kaikki, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus ja rahat. Pelottavaa, kun siihen ei mikään taho halua puuttua.

Vierailija
20/30 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti muuttuu kun laitosmuotoinen hoito lakkautetaan. Et taida ymmärtää mikä ero on laitoksella ja ei-laitoksella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi