Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.

Vierailija
21.02.2026 |

Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.

Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.

Muistatko muita?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

Vierailija
2/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikuppi laitettiin aina nurin lautaselle, jos ei haluttu lisää.

Vierailija
4/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa piti olla siisti tuhkakuppi. Se oli laiskan emännän merkki, jos ei pidetty niitä puhtaina. 

Mitä kauniimpi sitä hienompaa.

Vierailija
5/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.

On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.

Vierailija
6/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...

Meillä syödään samaan aikaan, vaimo40, mies45, lapset 11 ja 13.

Vierailija
7/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan meillä tahtoi olla ennen juurikin noin "vapaata", kun koko perhe eli tavallaan eri aikaan. Eri vuorot töissä ja lapsilla kouluissaan. 

Nyt on oikein mukava laittaa ruoat oikeaan aikaan ja syödä miehen kanssa yhdessä. Keittiökin pysyy siistinä. 

Vierailija
8/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurista lainaaminen, sokeri, jauhot tms.

Vierailija
9/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.

Minusta se on hellyttävä vanha kohteliaisuusele. 

Vierailija
10/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu tuolin tarjoamisen kanssa. Paljon helpompi istua kun tuoliin on oma tuntuma.

Vierailija
11/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle

Vierailija
12/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kierreportaissa alas tuleva saa leveämmät askelmat ja ylös menevä käyttää kapeampaa päätä.

Vierailija
13/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylään ei menty "tyhjin kösin".

Vierailija
14/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.

Vierailija
15/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen käyttö.

Vierailija
16/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ottivat päähineen pois sisätiloissa.

Vierailija
17/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni muuten enää niiaa tai kumartaa?

Vierailija
18/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa piti olla siisti tuhkakuppi. Se oli laiskan emännän merkki, jos ei pidetty niitä puhtaina. 

Mitä kauniimpi sitä hienompaa.

Ylipäätään tupakointi sisällä niin omassa kuin muidenkin asunnossa on mennyttä elämää, onneksi. Ei kovin moni enää tupakoi autossakaan. 

Vierailija
19/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeuduttiin tilanteen vaatimalla tavalla, ylipäätään (juhla)etiketti. Nykyään farkuissa mennään kaikkialle aina häistä ja hienommista edustustilaisuuksista lähtien.

Vierailija
20/57 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.

Tämä kaipaa vähän selitystä. Ikinä kuullutkaan koko sanaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan