Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, MUTTA HÄNEN ON VÄISTETTÄVÄ sekä oikealta että vasemmalta tulevia autoilijoita.
Mikä siinä on että aikuispyöräilijätkin tuntevat säännön huonosti? Paahdetaan yli pysähtymättä ja luullaan että autoilijat väistää niin kuin kävelijää suojatiellä.
(ja joo, ei koske tilanteita, joissa autoilijalla kolmio tai autoilija kääntymässä)
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että aikuispyöräilijätkin tuntevat säännön huonosti? Paahdetaan yli pysähtymättä ja luullaan että autoilijat väistää niin kuin kävelijää suojatiellä.
(ja joo, ei koske tilanteita, joissa autoilijalla kolmio tai autoilija kääntymässä)
Eikä koske myöskään silloin, jos auto on kääntymässä. Kääntyvä väistää aina.
Tuollaisia paikkoja on aika vähän, ainakin minun kulkureiteilläni, useimmissa on kolmio, joloin minun on väistettävä.
Terv.autoilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no eikö tuossa niin lukenut?
Joo just joku mamma tunki suoraan eteen pyörällään ja mulkoili vihaisesti kun jouduin tekemään äkkijarrutuksen. prkl.
Ja oli siis suora tie jonka yli suojatie/pyörätien jatke, ei kolmioita, en ollut kääntymässä.
Ja se on sitten pyöräilijä joka maksaa auton mahdolliset vauriot.
Suojatietä pitkin ei saa pyöräillä tien yli!
Tämä on perussääntö.
Pyöräilijä saa vain taluttaa pyörää suojatiellä.
(Jos autoja ei tule niin silloin voit pyöräillä tietenkin) Aina olet väistämisvelvollinen autoihin nähden.
Edes liikennevaloissa ei ajeta pyörällä suojatiellä.
Lukekaa huviksenne tieliikennelaista.
P.s, olen ammattiautoilija ja olen juuri suorittanut uuden ajokortin.
Suojatietä saa ajaa polkupyörällä jos suojatiessä on katkos, mutta silloinkin on pyöräilijän väistettävä autoilijaa. Pyöräilijä urpot ei vaan tajuu liikennesääntöjä, tullaan karseeta vauhtia suojatielle jostain metsiköstä ja autoilija isomman velvollisuudella lyö jarrut pohjaan.
Näin minä toimin, väistän reilusti. Olisipa kiva, jos ne autoilijatkin muistaisivat ne pari kohtaa, jolloin he väistävät (kääntyvä autoilija ja liikenneympyrä). Omalla työmatkallani on sekä iso liikenneympyrä että useita pihateitä ja risteyksiä. Melkein joka aamu tapahtuu joku vaaratilanne, vaikka ajan maltillista tahtia (20 km/h), väistän selvästi elehtien, kun olen väistämisvelvollinen, minulla on valot, kirkkaanoranssi takki ja heijastimia.
Viimeksi tänään liikenneympyrästä poistuva paku ei näyttänyt vilkkua eikä hidastanut lainkaan, vaikka olin ylittämässä tietä -> en olisi edes voinut väistää, kun en tiennyt, että auto poistuu juuri siitä kohtaa, jota olin ylittämästä. Minä olin jo osin pyörätien jatkeella, kun tämä sankari kaahasi hirveää vauhtia pois ympyrästä. Siinä oli törmäys aika lähellä.
Vähän matkaa kun jatkoin, oli pikkutieltä isommalle liittyvä, kolmion takaa tuleva auto parkkeerannut odottamaan liittymistilaa täsmälleen suojatien/pyörätien jatkeen päälle. Auton etupuolella oli valtava, syvä vesilätäkkö. Pyöriä oli tulossa kummastakin suunnasta. Näkyvyys olisi ollut taaempaakin isommalle tielle aivan riittävä (tiedän, koska ajan tästä itse usein). Auto ei inahtanutkaan, joten lähdin menemään sen etupuolelta vesilätäkön kautta. Juuri sillä hetkellä se idiootti päättikin lähteä liikkumaan eteenpäin, en tiedä miksi, koska isolla tiellä oli katkeamaton autojen jono, eikä liittymään olisi päässyt. Töytäisi minua hieman, otin tukijalan alle ja se upposi nilkkaa myöten siihen vesilätäkköön. Onneksi en kaatunut. Usein tuntuu, että liittyvien autoilijoiden katse osoittaa tiukasti vain vasemmalle, vaikka kevyttä liikennettä tulee kummastakin suunnasta.
Köyhät pyöräilijät alapeukuttaa lainmukaisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Suojatietä saa ajaa polkupyörällä jos suojatiessä on katkos, mutta silloinkin on pyöräilijän väistettävä autoilijaa. Pyöräilijä urpot ei vaan tajuu liikennesääntöjä, tullaan karseeta vauhtia suojatielle jostain metsiköstä ja autoilija isomman velvollisuudella lyö jarrut pohjaan.
Itse et tajua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et tajua!
Tämä just kertoo pyöräilijöistä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on sitten pyöräilijä joka maksaa auton mahdolliset vauriot.
Näin on, se joka rikkoi liikennesääntöjä maksaa, ja usein vielä suoraan omasta pussista kun harvoin näillä mitään vakuutusta on.
Pyöräilen todella paljon ja olen tietoinen näistä väistämissäännöistä. Valitettavasti monet autoilijatkin menevät näissä tilanteissa sekaisin ja väistävät vaikkei heillä ole velvollisuutta. En ole näissä tilanteissa katsonut tarpeelliseksi nousta pois pyörän selästä, vaikka olen hidastanut selkeästi ja osoittanut etten ole paahtamassa tielle. Odotan sopivaa kohtaa ylittää tien. Jos autoilija kerran pysähtyy ja väistää, niin nostan kättä ja jatkan matkaa. Mitä pitäisi tehdä? Pysäyttää kuitenkin, nousta pois pyörän selästä ja huitoa autoilijalle, että mene vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et tajua!
Tämä just kertoo pyöräilijöistä kaiken.
Eihän mulla ole edes pyörää!
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia paikkoja on aika vähän, ainakin minun kulkureiteilläni, useimmissa on kolmio, joloin minun on väistettävä.
Terv.autoilija
Useinmiten autoilija väistää, koska pyörätiet kulkee useinmiten pääväylinen suuntaisesti ja sivusta tulevilla on kolmiot.
Vierailija kirjoitti:
Sen nyt jotenkin vielä hyväksyy että pyöräilijä ei osaa tarkasti kaikkia liikkennesääntöjä, koska hän ei välttmättä ole käynyt autokoulua ja kirjallisia kokeita.
Mutta kun autoilijatkaan ei tunnu oikein osaavan pyöräilijän väistämissääntöjä, vaikka heidän pitäisi osata ne.
Ja pyöräilijän pitää väistää jalankulkijaa, jos suojatie menee pyörätien yli. Tämä tuntuu jatkuvasti unohtuvan. Ettei tartte valita jäädäkö bussin vai pyöräilijän alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kääntymässä, vaan kääntynyt. Autoilijan kääntyminen tuo väistämisvelvollisuuden risteyksen toiselle puolelle, ei siihen etupuolelle.
No ei väistä, jos tulee eteen sekunnin sadasosassa varoittamatta.