Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko lastenne n. 70-vuotiaat isovanhemmat jaksaa lasten kanssa oloa?

Vierailija
22.10.2010 |

Miehen vanhemmat on hieman alta 70-vuotiaita ja ovat hyvässä kunnossa mutta eivät jaksa lasten kanssa juuri yhtään. Ei sillä että olisi velvollisuuskaan, mutta mielenkiinnosta kyselen, miten teidän muiden samanikäiset isovanhemmat toimivat lastenlastensa kanssa: ottavatko hoitoon tai yökylään, käyvätkö katsomassa, jaksavatko leikkiä jne jne.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en veisi lapsia hoitoon kuin pariksi tunniksi maksimissaan. Toisella puolella on paljon sairauksia ja toisella puolella muisti alkaa pettämään. Kummallakin puolella jaksaminen on oikeasti vähissä. Yökylää en edes harkitse enää.

Muutos on tapahtunut ihan lähivuosina. Esikoisen synnyttyä 6 vuotta sitten isovanhemmatkin jaksoivat selkeästi paremmin.

Vierailija
22/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin äitini on hyvässä kunnossa ja tykkää kovasti lasten kanssa olemisesta. Luotan myös häneen tässä asiassa paljon. Isäni ei varmaan yksin jaksaisi kovin kauan, mutta äitini energisyys kompensoi tuota. Sen sijaan mieheni äiti oli jo 60 v:nä 'vanhus' eikä koskaan ole ollut lasten kanssa keskenään paria tuntia kauemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appi kuollut. Anoppi vajaa 70 käy noin jokatoinen päivä leikkimässä meillä lasten kanssa. Siis ulkoilee lasten kanssa, laulaa heille, piirtelee, jne. Nyt on käynyt viimeisen kolme päivää jokapäivä kun olen käyttänyt lapsia vuorotellen lääkärissä ja anoppi on hoitanut aina kahta muuta lasta lääkärissä käynnin ajan. Kaikkia kolmea en anopille jätä kuin tunniksi tai kahdeksi niin ettei tarvi antaa ruokaa tai muutenkaan kuin katsoa vaan perään. Otttaa lapsia yksitellen kotiinsa päiväksi tai jopa yökylään mutta ei kahta yhtäaikaa pitkäksi aikaa.

Äitini tulee pyydettäessä auttamaan jos lapset vaikka sairastavat pidempään. On ollut jopa neljäpäivää putkeen lasten kanssa (2kpl) päivät kun minä olin yhden kanssa sairaalassa ja mies päivät töissä. Pääosin näkee lapsia noin kahdesti kuukaudessa kun käydään vanhemmillani kylässä. Kerran tai kahdesti vuodessa vanhemmat lapseni (5 ja 6v) saattavat olla yökylässä vanhemmillani. Lapset eivät halua useammin ja tiedän että nuo pidemmät vierailut rasittavat äitiäni jo aika kovin kun joutuu olla niin tarkkana ruokien kanssa (yhdellä vakava maitoallergia, tippakin maitoa ja joutuu jo lääkitsemään rajuja oireita).

Kaikilla isovangemmilla alkaa olla muistiongelmia eli jatkossa varmaan tilanne huononee. Varsinkin kun kaikilla lapsilla on erikoisruokavaliot ja lääkkeitä jotka pitää antaa säännöllisesti/tarvittaessa.

Vierailija
24/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he pitävät lapsiani, 4v ja 6v, kuin omiansa - heillä on oma huonekin mun tytöille. Vanhempani asuvat tosin kaukana, mutta käyttävät lähes kaikki vapaansa meidän lasten kanssa olemiseen ( tulevat meille tai tytöt menevät heille ).

Mieheni vanhemmat, 67v ja 71v, ottavat joskus/harvoin lapset yöksi, jos saavat tarpeeksi varoitusaikaa ja heille sattuu sopimaan; he matkustelevat paljon ja muutenkin elävät liikkuvaisesti. Kun lapsemme olivat pienempiä, mieheni vanhemmat eivät halunneet heitä hoitaa paria tuntia pidempää aikaa.

Myös äitini vanhemmat, 80v ja 85v, ottavat meidän lapset mielellään hoitoon muutamiksi tunneiksi. Isoäitini opettaa isompaa tyttöäni virkkaamaan ja he leikkivät sanaleikkejä, askartelevat jne. isoisä on lähes kuuro, joten hän lähinnä istuskelee ja katselee silmät itkuisina, kun ei enää oikein kuule tyttöjen ääntä.

Vierailija
25/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat hieman alle 70-vuotiaita. Hyvässä kunnossa molemmat. Anoppi voivottelee joka asiaa ja on kova stressaamaan. Appi aina puhuu miten "vaari hoitaa", mutta ei jaksa lasten kanssa olla kuin vartin ja sitten menee omiin hommiinsa. Tuskin jaksaisivat hoitaa, jos joskus tarvitsisimme hoitoapua.

Vierailija
26/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ovat koko ajan auttelemassa. Hyväkuntoisia ovat, toinen vähän yli, toinen alle 70-kymppinen. Jaksavat kyllä paremmin kun minä, eläkkeellä kun ovat.

Vierailija
27/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvinnut mitään tuollaista tehdä. Kylässä käydään puolin ja toisin, ikinä eivät lasten kanssa leiki (minusta aikuisten ei tarvitsekaan), mutta huomioivat muin tavoin.

Minusta hyvä isovanhemmuus syntyy jakamalla ajatuksia, ei nukkumalla samassa huoneessa.

Vierailija
28/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein hyvässä kunnossa, joten näkevät lapsia päivisin tunnin pari. Asuvat ihan lähellä. Koskaan ei yökylässä lapset ole olleet, en kyllä ole kehdannut edes kysyä.

Oma äitini taas ei ole edes 50v ja ei hän jaksa edes tuntia paria. :)

Että huuhaata että tee ne lapset nuorina jolloin on apua :) Isovanhemmat eivät välttämättä auta eikä pakkokaan ole :)

Vierailija
29/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä meidän esikoista (oli 75 syntyessä) niin paljon kuin ikinä haluttiin antaa. Piti yökylässäkin. Me pikemminkin saatiin topputella. Nyt tyttö on 6 ja edelleen pyytää yökylään. On toki vanhentunut pikkuhiljaa ja vauvaa en vie kuin ihan pariksi tunniksi. Isompi lapsi on tosiaan ihan toinen juttu, kun käy itse vessassa, tottelee, osaa nukkua ja liikkuu reippaasti mummun kaverina.

Mun vanhemmat on 60 ja 63, ja hoitaisivat lapsia vaikka joka päivä. Vauvakaan ei ole ongelma noin nuorille.

Vierailija
30/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja töistä tullessaan hakee kuopuksemme päiväkodista jos on tarvetta.

Välillä lapset menevät vaikka viikonlopuksi molempien isovanhempien luokse. Lapset 4-14v ja aina saavat hoitoa kun kysytään.

Isovanhemmat myös reissaavat lasten kanssa etelänlomilla.

Anoppi tulee meille jos tarvetta.

Vierailija
31/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani (vähän alle 70-v.) asuvat niin kaukana etteivät voi hoitaa. Minut ja sisarukseni hoiti mummu, kun oltiin lapsia. Mummu täytti 73, kun alkoi hoitaa nuorinta siskoani ja 77, kun sisko meni kouluun. Teki ruuan päivittäin, siivosi koko huushollin, leipoi ja kerran vkossa pesi saunan. Palkkaa ei huolinut.

Vierailija
32/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa hoitaa kaksivuotiasta vilkasta poikaa korkeintaan 4 tuntia. Suostuisivat varmasti pidempäänkin, mutta en raatsi pyytää, koska aivan selvästi näkee jo neljän tunnin jälkeen, että puhki ovat. Mutta onneksi siis lyhyet hoitamiset, tarvittaessa jopa 1-2 kertaa viikossa, onnistuvat, että saan pakolliset menot hoidettua.

Vierailija
33/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa lasta yksin myös yön yli.

Ei lähde pahemmin liikenteeseen eli pysyttelevät kotona ja pihapiirissä, mutta perusjutut hoituu ja lukevat + leikkivät yhdessä.

On aina valmis tulemaan.

Vierailija
34/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olivat pieniä. Saivat jokainen kolme tytärtä käydä miehiensä kanssa ulkomaila viikon lomilla. Lapset olivat noin vuoden ikäisiä, hyvin pärjättiin. Olin 50 vuotias ja mies viisi vuotta vanhempi. Nytkin on tokaluokkalainen iltapäivisin hoidossa, vaikka olemme jo 15 vuotta vanhempia. Ei isommat hoitoa enää tarvitsekkaan. Ihana ,kun saa vielä olla pienen kansssa. Kellään näillä lapsilla ei isien puolelta ole semmoisia isovanhempia ,että pystyisivät tai haluaisivatkaan hoitaa.

Vierailija
35/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä mieli kirjoituksestasi. Ihanat isovanhemmat!

Vierailija
36/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ei ole enää ihan pieniä lastenlapsia, vaan kaikki ovat jo yli 3v, joten jaksavat ihan ok. Ovat perusterveitä.

Olen lukenut joskus palstalta, että jopa 80-vuotiaat isoisovanhemmat hoitavat lapsenlapsia... huh

Vierailija
37/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä mieli kirjoituksestasi. Ihanat isovanhemmat!

Vierailija
38/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksaa :D Koska osaa kyllä sanoa, jos ei jaksaisi.

Vielä ei yötä ole ollut hoidossa, kun ei ole ollut tarvetta, mutta onnistuu sekin.

Ja isomummin 90v synttäreilläkin käytiin, tosin dementia vaivaa, mutta silti oli kovin huolissaan vauvan asioista, ettei vaan tipu tmv. :)

Kiitos äiti!

Vierailija
39/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummu 82v. ja huomennakin menee 5-vuotias mummulle kylään moneksi tunniksi. Mummu on ollut ihan loukkaantunut, kun on enemmän käytetty mun vanhempia lapsenvahtina. Tarkoitus ei ole ollut loukata, mutta mun vanhempia on ensinnäkin kaksi ja molemmat reippaasti alle 70-vuotiaita. On yritetty säästää ikääntyvää ihmistä. Eipä tuo oikein näytä sitä arvostavan ja kyseli taas lasta yökyläänkin. Vauvaakin haluaisi hoitaa, mutta mä en suoraan sanottuna oikein raski enää vauvaa jättää noin iäkkäälle. Joskus kävin nopeasti kampaajalla ja mummu hoiti vauvaa, mutta tunneiksi en vauvaa sinne enää jätä.

Minusta on toisaalta hienoa, että hän jaksaa ja 5-vuotiaalle on todella rakas mummu. Mummu toki väsyy hoitaessaan, mutta pirteänä siinä toisaalta pysyy ja kokee vielä olevansa elämässä kiinni. Mummu joskus sanoi, että hän niin tykkää, kun tyttö ottaa kaulasta ja pussaa tälläistä ryppyistä, vanhaa ihmistä...:) Niin, kai se mummukin tästä vielä jotain saa.

Heillä ei ole enää ihan pieniä lastenlapsia, vaan kaikki ovat jo yli 3v, joten jaksavat ihan ok. Ovat perusterveitä. Olen lukenut joskus palstalta, että jopa 80-vuotiaat isoisovanhemmat hoitavat lapsenlapsia... huh

Vierailija
40/86 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sisarellani on 1½ ja 3½v vilkkaat lapset.

Vanhempani ovat 70v ja 72v, ottavat sisko lapsia mielellään hoitoon mutta olen huomannut että kahden tunnin hoitovastuun jälkeen ovat aivan poiki, asun lähellä vanhempiani ja yleensä yritän järjestää että meiltä menisi joku 12-16v mummolaan apuun.

Vaikea tilanne sillä sisareni ei suostu näkemään että vanhemmat eivät ihan ole enää kunnossa ja ovat kuitenkin hoitaneet minun lapsiani ja vanhemmat ovat sitä meiltä että jaksavat. Mutta kun toinen saattaa kesken hoitamisen mennä päiväunille ja toinen unohtuu pyykinripustukseen pihalle ja koti ei todella ole mikään lapsiturvallinen, lapsethan oppivat hyvin pieninä ettei mummin kristallivaasia saa ottaa.