Pelkään saavani paniikkikohtauksen lentokoneessa
En ole aiemmin ollut isossa matkustajakoneessa, vain kerran lapsena pienlentokoneessa. Kärsin vakavasta paniikkihäiriöstä 17-18-vuotiaana, nyt aikuisiällä en. Pystyn julkisilla matkustamaan ihan hyvin ilman ongelmia. Huomasin vaan muutama vuosi sitten Lintsillä, että meinasi ahdistaa olla laitteissa. Aiemmin en ole kokenut vastaavaa.
Vai tilaako vain drinkin siellä lentokoneessa? Toisaalta ahdistus voisi vain pahentua sen jälkeen.
Kommentit (48)
ota muutama olut tai viinaa mulla autto kun oli lentopelkoa.
Jännin vaihe koneessa on kun kone täristää kiitorataa pitkin. Tämä kestää 1-3.minuuttia. Sitten kone onkin jo ilmassa. Nousuvaiheessa asento voi tuntua hiukan erikoiselta, mutta kyllä se siitä äkkiä tasaantuu. Ihmiset alkavat heti nousun jälkeen puuhailemaan kaikenlaista, joten voit keskittyä seurailemaan muiden puuhailua. Itseäni auttaa se, kun seuraan tarkasti, mitä kaikkea nousun aikana tapahtuu. Itse lento ei yleensä ole mitenkään erityinen kokemus. Lähinnä pitkästyttävä. Laskussa taas koneen asennot voivat tuntua kropassa tottumattomalle metkalta, mutta niistä selviää.
Älä sitten matkusta lentokoneella.
Mulla se alkoholi kyllä auttaa. En ole ikinä saanut paniikkikohtausta kun on pienikin seitinohut humala päällä. Joten koneessa kyllä vähän otan. Ei sitä tarvi niin paljon ottaa, että on sekaisin.
"Jännin vaihe koneessa on kun kone täristää kiitorataa pitkin. Tämä kestää 1-3.minuuttia. Sitten kone onkin jo ilmassa. Nousuvaiheessa asento voi tuntua hiukan erikoiselta, mutta kyllä se siitä äkkiä tasaantuu. Ihmiset alkavat heti nousun jälkeen puuhailemaan kaikenlaista, joten voit keskittyä seurailemaan muiden puuhailua. Itseäni auttaa se, kun seuraan tarkasti, mitä kaikkea nousun aikana tapahtuu. Itse lento ei yleensä ole mitenkään erityinen kokemus. Lähinnä pitkästyttävä. Laskussa taas koneen asennot voivat tuntua kropassa tottumattomalle metkalta, mutta niistä selviää. "
Paniikkihäiriön kanssa vaan on niin, että se kohtaus voi iskeä silloinkin, kun ei mitään jännitettävää pitäisi olla. Mä olen saanut niitä esim. odottaessani kassajonossa tai istuessani luentosalissa. Vieraat olosuhteet kuten matkalla olo lisää todennäköisyyttä kohtaukseen, mutta ei se silloinkaan tule välttämättä sillä tavalla rationaalisessa kohdassa, että lentokoneessa tulisi vaikka juuri nousun tai laskun aikaan, tai kohteessa jos on vähän eksyksissä. Itselläni on vielä se, että jos saan paniikkikohtauksen, en vain hyperventiloi jne vaan pyrin pakokauhun vallassa pois tilanteesta. Saatan jopa olla väkivaltainen, jos jotkut yrittävät estää. Siksi kyllä lääkitsen itseäni alkoholilla esim. lentokoneen tapaisessa paikassa. Nuorempana kun ongelma oli pahempi, mulla oli tarvittaessa otettavia bentsoja ongelmaan, mutta kun en enää säännöllisesti tarvi, niin viina saa kelvata.
Lentokone lähtöluvan saatuaan nousee ilmaan jo ennen kuin ensimmäinen minuutti on täynnä. Puolisollani oli aina tapana mitata aika kellollansa, kellomies kun oli.
Ehdottomasti kannattaa puhua lentoemännälle asiasta, heillä on koulutus tähän asiaan.
Rohkeasti vaan matkaan ettet sitten vanhoilla päivillä harmittele että olisi pitänyt uskaltaa. Monet lentopelkoisetkin rohkaistuvat.
APn ongelma ei ollut lentopelko vaan paniikkihäiriö. Eri asiat.
Viina voi laukaista paniikkihäiriön.
Tuon selittäminen lääkärille niin varmaan saa reseptin pieneen annokseen Diapamia tai vastaavaa lääkettä.
Noista voi olla apua
https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2018/karsitko-paniikkihairiosta-na…
Itse yleensä kuvittelen epämiellyttävässä tilanteessa itseni jonnekin omaan mukavaan paikkaa. Sen oppii helposti harjoittelemalla. Käytän harjoitusta keinona esimerkiksi epämiellyttävässä tilanteessa kuten jonkun räyhätessä minulle, epämiellyttävässä palaverissa, pitkäveteisessä tilaisuudessa, jne
Pari vuotta sitten koin ylösvedon. Lähestyttiin Treen lentokenttää ja ihan lähellä kiitorataa kone nousikin jyrkästi takaisin ylös. Kai rutiinijuttu mutta hiukan pelästyin.
Ainoa syy miksi minä voisin saada paniikkikohtauksen lentokoneessa on se suljettu tila. Kun sieltä ei vain paineta nappia ja jäädä seuraavalla pois. Suljetut tilat ovat aina olleet minulle pahoja. Lentämistä en pelkää yhtään, toki tiedostan että aina joskus koneita tulee alas, mutta ei se aiheuta minussa mitään kaaosta. Suljettu tila on paha.
Mutta paniikkikohtaukseen ei kukaan kuole, joten en nyt sinänsä ymmärrä miksi erityisesti pelätä sitä lentokoneessa. Siellä on turvallista panikoida, kun on stuertit ja lentoemännät vieressä.
Jotkut ottaa mietoa rauhoittavaa. Alkolikin voi auttaa rentoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa puhua lentoemännälle asiasta, heillä on koulutus tähän asiaan.
Niin, koska stuertteja ei ole olemassa🤦🏻
Minä sain työterveydestä Xanor 0,5mg tabletteja pakollista työmatkaa varten. Rohkeasti vaan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottaa mietoa rauhoittavaa. Alkolikin voi auttaa rentoutumaan.
Mietoa?
Ei se alkokaan aina auta. Kerran koneessa oli tuhannen seipäässä oleva pari, joka laskeutuessa hoki "Me kuollaan kaikki". Jatkoi myös lomansa tuhannen seipäässä.