Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0,00 euroa palkankorotusta viidessä vuodessa

Vierailija
23.06.2026 |

Mitä pitäisi päätellä siitä, ettei vakituisessa työsuhteessa oleva ole saanut euroakaan lisää kuukausipalkkaansa viiteen vuoteen? Saamattomuus pyytää lisää liksaa? Outo toimiala, kun ei ole yleisiä palkankorotuksia? Erikoinen työnantaja, kun ei anna euroakaan lisää palkkaan viiteen vuoteen? Sanaton vihje työantajalta, että irtisanoudu ja vaihda työpaikkaa?

En valita. Edellinen palkankorotus tuli keväällä 2021, kun sain 2,5 %:n korotuksen. Sen jälkeen toukokuusta 2021 alkaen tähän päivään kuukausipalkkani on pysynyt samana yli viiden vuoden ajan. Pystyn sen todistamaan palkkakuiteilla, jos joku epäilee, mutta tuskin olen ainut suomalainen, joka ei saman työsuhteensa aikana ole viiteen vuoteen saanut mitään palkankorotusta. Viisi vuotta on pitkä aika. Inflaatio on laukannut ja hinnat nousseet jonkin verran. 

Paljonko sinun palkkasi on suunnilleen noussut viimeisen viiden vuoden aikana, jos saa kysyä? Onko tullut ainuttakaan palkankorotusta? (Oletuksena sama työpaikka kuin viisi vuotta sitten. Työpaikkaa vaihtamalla on helppo samalla saada "lisää liksaa".)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella sektorilla työskentelevä nainen joten palkkaani ja ikälisiä nostetaan vuosittain, mutta silti olen ahdistunut ja itkuinen.

Vierailija
2/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen julkisella sektorilla työskentelevä nainen joten palkkaani ja ikälisiä nostetaan vuosittain, mutta silti olen ahdistunut ja itkuinen.

Parempi tuo kuin olla töissä yksityisellä työantajalla isännöitsijänä ja istua jatkuvasti ylitöissä iltakokouksia kahdeksan tunnin työpäivän päälle. Tämä on ala, jossa ei kysytä halukkuutta tehdä ylitöitä. Niitä on pakko tehdä yli 200 tuntia vuodessa tai sitten voi vaihtaa alaa. Kuukausipalkkaan on turha toivoa korotusta.

Onko toimialasta riippumatta niin, että kun työntekijän palkka on saatu kohdilleen, siihen on turha koskea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on työehtosopimuksen mukainen palkka, niin tarkasta palkkasi - joka ikisellä alalla on tullut indeksikorotukset ja jokunen prosentti päälle. 

 

minun alallani ei tunneta henkilökohtaisia palkankorotuksia, koska palkka on tessin mukainen täysin ja palkankorotus riippuu täysin indekseistä yms. 

Vierailija
4/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TESin korotukset tulleet pyytämättä. Yksityinen ta ja teknologiateollisuus.

Vierailija
5/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma palkkani on noussut viimeisen seitsemän vuoden aikana 1800 euroa. 

Vierailija
6/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä 10 vuodessa 150 % palkka noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen julkisella sektorilla työskentelevä nainen joten palkkaani ja ikälisiä nostetaan vuosittain, mutta silti olen ahdistunut ja itkuinen.

Kaikki töissä olevat naiset ovat itkuisia ja ahdistuneita.

 

Työttömät naiset ovat sitten itkuisia ja masentuneita. Ei kestä naisilla pää elämää.

Vierailija
8/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sinulla on työehtosopimuksen mukainen palkka, niin tarkasta palkkasi - joka ikisellä alalla on tullut indeksikorotukset ja jokunen prosentti päälle. 

 

minun alallani ei tunneta henkilökohtaisia palkankorotuksia, koska palkka on tessin mukainen täysin ja palkankorotus riippuu täysin indekseistä yms. 

Isännöintialalla ei ole yleistä työehtosopimusta. Kiinteistöpalvelualan TES:n korotukset tulevat automaattisesti vain kiinteistösihteereille ja kirjanpitäjille. Isännöitsijä ei saa euroakaan lisää kuukausipalkkaansa "automaattisesti". Ei ole mitään yleisiä korotuksia, jos olet isännöitsijä yksityisellä työnantajalla.

Sama kuukausipalkka viiden vuoden ajan. SIksi aina ärsyttää, kun jossain uutisessa sanotaan yleistäen suomalaisten ostovoiman kasvavan näin ja näin paljon tänä vuonna. Ostovoima ei paljon kasva, jos on sama palkka viiden vuoden ajan ja ainut mikä kasvaa, on aivan kaiken hinnat.

Ei haittaisi, että palkka ei kasva, jos hinnatkaan eivät nousisi. Mutta jos joka vuosi inflaatio nostaa hintoja 3 % ja palkka ei kasva ollenkaan, palkan ostovoima pienenee koko ajan. Ostovoimakorjattuna palkkani on pienentynyt viisi vuotta putkeen. Palkkani ostaa joka vuosi asioita vähemmän kuin vuosi sitten. Maailma, jossa kaikki yritykset nostavat hintojaan koko ajan on kummallinen. Tässä maailmassa palkan pitäisi nousta samaan tahtiin, jotta ostovoima säilyisi ennallaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä 10 vuodessa 150 % palkka noussut.

Oho. Ja aloittaja haaveilee 2 %:n vuosittaisesta palkankorotuksesta. Ehkä elämässä pitäisi tehdä jotain muuta kuin vain haaveilla. Haaveilijan pankkitili on usein tyhjä.

Vierailija
10/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TESin korotukset tulleet pyytämättä. Yksityinen ta ja teknologiateollisuus.

Olisi kiva, jos isännöintialalla tulisi myös jotain yleisiä korotuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma palkkani on noussut viimeisen seitsemän vuoden aikana 1800 euroa. 

Ihan kiva. Aloittajalla palkan nousu 0 % ja 0,00 € viidessä vuodessa. Siitä on hyvä lähteä. Ehkä tämä on lasikaton määritelmä? Kun palkka saavuttaa tietyn tason, se ei enää voi nousta.

Vierailija
12/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut noin kymmenen vuotta suunnilleen sama palkka. Olen opettaja ja en tietenkään saisi mainita asiasta, koska on pitkät lomat ja lyhyet työpäivät. Korotukset ovat tulleet ajallaan, mutta tuntimäärät ovat vähentyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan