Paljonko lastenne n. 70-vuotiaat isovanhemmat jaksaa lasten kanssa oloa?
Miehen vanhemmat on hieman alta 70-vuotiaita ja ovat hyvässä kunnossa mutta eivät jaksa lasten kanssa juuri yhtään. Ei sillä että olisi velvollisuuskaan, mutta mielenkiinnosta kyselen, miten teidän muiden samanikäiset isovanhemmat toimivat lastenlastensa kanssa: ottavatko hoitoon tai yökylään, käyvätkö katsomassa, jaksavatko leikkiä jne jne.
Kommentit (86)
mmiten vanhoja äitejä täällä oikein on, jos lasten (pienten lasten) isovanhemmat on tuon ikäisiä?? Meidän lapsen (9kk) isoISOäiti on vähän yli 70 ja silti meidän suvussa ei ole yhtäkään kovin nuorta äitiä! Itse taisin olla nuorin (ottaen huomioon siskoni, äitini ja isoäitini) saadessani esikoisen! Mutta minkä ikäisiä te muut oikein ootte?
ja hyvin jaksavat välillä hoitaa :D Olen sellainen äiti, että en halua usein antaa yökylään lastani vaikka he haluaisivat hoitaa vaikka joka viikko :)
ja jaksavat erittäin hyvin. Yökylät, kaikki menevät.
Kannattaa tehdä lapset nuorina.
Minä tein lapsen 36-vuotiaana ja äitini oli silloin 55-vuotias :) Eli ei ole kyse siitä, minkä ikäisenä itse tekee lapset, vaan minkä ikäisenä omat tai miehen vanhemmat ovat tehneet lapsensa.
Täällä kun jotkut päivittelee isovanhempien ikää... Äitini oli 27 saadessaan minut ja minä olin 31 saadessani esikoisen, hiukan väkisinkin yhtälö tekee äidistäni yli 60-vuotiaan tässä vaiheessa. En silti pidä että meistä kumpikaan oli kauhean vanha lapset saadessaan?
Peesi tälle - äitini oli myös 27 saadessani minut ja minä oli 30, kun nyt nelivuotiaamme syntyi. Niinpä mummi on nyt vähän yli 60 vee;) ja pappa 5 vee siihen päälle. Mutta hyvin jaksavat, mummi eritoten! Juuri oli meillä pari yötä yökylässä ja päivät tytön kanssa. Molemmat tykkäävät
kiltti ja kärsivällinen ja hyväkuntoinen. Appi on huonokuntoisempi ja kräntty eikä ole oikein koskaan kestänyt lapsia. Lastenohjelmakanavankin kääntää raa'asti formuloille jos formuloita tulee, vaikka lapset katsoi telkkaria ensin.
Sain esikoiseni 26v, vanhempani saivat minut kun olivat 40 & 39.
T.48
Mutta yökylään en lasta tuputtaisi. Äiti jaksaa leikittää vähän, isä ei ole lasten kanssa koskaan leikkinytkään.
Mieheni vanhemmat ovat 64v ja 65v, mutta eivät he juuri ole kiinnostuneita. Mummo on sairas ja pappa auttaa jos osaa, mutta on huono lasten kanssa, ei ymmärrä lapsen mieltä yhtään.
Sain esikoiseni 26v, vanhempani saivat minut kun olivat 40 & 39. T.48
Siis T.43
Toinen mun mummoistani asuu monensadan kilometrin päässä, ja sen vuoksi ei ole koskaan meidän lapsia hoitanut. En ole pyytänytkään. Jos asuisimme samassa kaupungissa, veikkaan, että olisin aika monesti saanut mummoa hätistellä luudan kanssa ovesta ulos, että joskus olisi omassakin kodissaan :) Toinen mummoni kuoli kesällä, mutta hänen kanssaan en ole itsekään ollut tekemisissä moniin vuosiin, eikä ole koskaan nähnyt lapsiani. Hän olikin aikaisin vanhentunut, kärsi viimeiset vuotensa vakavasta dementiasta ja kuoli 76-vuotiaana. Muistan omasta lapsuudestani, kun olimme hänen luonaan joskus, ja hän valitti koko vierailumme ajan, miten hän on vanha ja raihnainen eikä hän enää jaksa mitään, miksi hänelle tuupataan pikkulapsia hoitoon kun ei hän jaksa, joten tuskinpa olisin omia lapsiani hänelle hoitoon antanutkaan. Molemmat pappani ovat kuolleet jo vuosia ennen mun syntymääni, eli reilut 30 vuotta sitten.
Mieheni molemmat papat ovat myös kuolleet, mutta mummot ovat hengissä ja oikeastaan aika hyvinvoiviakin, asuvat itsenäisesti ja hoitavat omat asiansa itse. Toinen heistä ei ole tippaakaan kiinnostunut meidän elämästämme, ja kauhistelee joka kerta vieraillessamme sitä, miten hulluja olemmekaan olleet, kun olemme tehneet kaksi lasta ja niin pienellä ikäerolla. Lapsilla on 3,5v ikäeroa, ja tällä mummolla itsellään on 12 lasta 1-3 vuoden ikäeroilla, joten en pysty ymmärtämään tätä hänen kauhisteluaan. Mutta ei ole tullut mieleenkään tosiaan kysyä häntä lapsiamme vahtimaan. Toinen mieheni mummoista puolestaan on oikeasti tosi ihana, pirteä ja hyvinvoiva, vaikka vanha jo onkin. Häntäkään ei ole lastenvahdiksi pyydetty, mutta on tosi kiinnostunut lapsistamme, ja lapsemme tykkäävät hänestä tosi paljon.
Meidän lapset ovat ylipäänsä tosi vähän hoidossa, koska juuri kukaan ei tarjoudu heitä hoitamaan koskaan. Mulla taas ei itselläni ole sellaisia lähisukulaisia, joita voisin pyytää (joko asuvat liian kaukana tai ovat muuten vain "epäkelpoja" hoitajia), enkä kehtaa pyytää miehen sukulaisilta tai muilta tuttavilta/ystäviltämme. Mä en muutenkaan pyydä apua keneltäkään, eikä lastenhoito ole mikään poikkeus. Miehen äiti tarjoutuu pari kertaa vuodessa hoitamaan esikoista (5-vuotias), muttei kuopusta (1,5v, on vielä vaipoissa ja 1-2xvrk imetyksellä), ja esikoisen kanssa on tehnyt 1-2 viikonloppureissua vuodessa hänen kanssaan tässä parin viime vuoden aikana.
Olemme ihan hyvissä väleissä, soittelemme viikottain eikä hän asukaan kuin alle 10km päässä, mutta...ei vaan ole kai tarpeeksi kiinnostunut lapsesta. Lapsi on vilkas 3-vuotias, enkä antaisi häntä esim. yökylään ollenkaan mutta olisipa kiva että hän pyytäisi lapsen esim. tunniksi-pariksi luokseen leikkimään! Ei...ei vaan pyydä :(.
tuntikausia. Mutta ei osaa vaihtaa vaippaa tai antaa ruokaa.
Mutta pienen hetken kyllä vahtii. Äiti ei jaksa mitään (saman ikäinen kuin isäni)
mieheni 65-vuotias - vieressä asuva - isä ei ole kiinnostunut lapsenlapsestaan yhtään.
tuntikausia. Mutta ei osaa vaihtaa vaippaa tai antaa ruokaa.
Mutta pienen hetken kyllä vahtii. Äiti ei jaksa mitään (saman ikäinen kuin isäni)
sinunhan pitäisi isääsi hoitaa. Hyi en todellakaan antaisi lastani tuon ikäiselle hoitoon.
hän ei tarvitse vielä hoitoa... On suunnistuksen SM omassa sarjassaan tietty. Hyvässä kunnossa.
En VIE lasta hänelle hoitoon. Vaan kun käymme kylässä, hän kyllä vahtii lasta.
Siihen verrattuna 20 vuotta nuorempi appiukko ei ole kiinnostunut pennin vertaa taaperosta.
Välimatkaa "vaariloihin" on 350 m ja 350 km. Arvaa kumpi asuu kauempana?
Minun anoppi oli jotain yli 70 kympinen ja tyttären poika oli ulkona minun kanssa . Sillon ei ollut kännyköitä ja puhelin soi.joku lapsista huusi tule puhelimeen. Sanoin anopille katsotko lasta sen aikaan ,sanoi joo. Tulin takaisin poika oli mennyt nuotioon ja kaatunut siihen. Mummo tiesi että oltiin edelisenä päivänä poltettu roskia ja nuotio viellä oli kuuma. Poika oli tietysti kävellyt nuotioon ,ja poltti kätensä. Se siitä vanhojen ihmisten lasten hoidosta. Ei ne toiminnat ole enää kunnossa.
Minun anoppi oli jotain yli 70 kympinen ja tyttären poika oli ulkona minun kanssa . Sillon ei ollut kännyköitä ja puhelin soi.joku lapsista huusi tule puhelimeen. Sanoin anopille katsotko lasta sen aikaan ,sanoi joo. Tulin takaisin poika oli mennyt nuotioon ja kaatunut siihen. Mummo tiesi että oltiin edelisenä päivänä poltettu roskia ja nuotio viellä oli kuuma. Poika oli tietysti kävellyt nuotioon ,ja poltti kätensä. Se siitä vanhojen ihmisten lasten hoidosta. Ei ne toiminnat ole enää kunnossa.
Pystyisitkö itse suunnistamaan 3-5 km pilkkopimeässä metsässä otsalampun kanssa? Tuskinpa... Minun isäni pystyy. Ja pystyy hoitamaan 2-3 h minun lastani kevyesti. Äitini ei pystyisi, enkä häneen varaan asioita laskisikaan.
Ja äitini oli 34v kun synnyin. Hänen äitinsä oli tuolloin 59v, äitini ei ole äitinsä esikoinen. Isäni äiti oli 74v, isä perheen kuopus. Muut isovanhempani kuolleet, äidinäidin mies kun kuoli jo 50-luvulla.
Minulla on 60-luvulla syntyneet sisarukset. Itse sain esikoiseni kun olin 28v. Meni 8v ennenkuin sain toisen lapsen.
Eli nyt minulla on jo muutama vuosi lisää, samoin kun äidillä. Toki olisi kiva, jos minunkin äitini olisi nuorempi, niin että hän voisi olla enemmän vauvan kanssa. Toisaalta nuorempana hän oli yrittäjä ja teki 12h päiviä. Aikaa tuskin olisi ollut enempää.
mmiten vanhoja äitejä täällä oikein on, jos lasten (pienten lasten) isovanhemmat on tuon ikäisiä?? Meidän lapsen (9kk) isoISOäiti on vähän yli 70 ja silti meidän suvussa ei ole yhtäkään kovin nuorta äitiä! Itse taisin olla nuorin (ottaen huomioon siskoni, äitini ja isoäitini) saadessani esikoisen! Mutta minkä ikäisiä te muut oikein ootte?
Hoitavat lapsiamme (3 poikaa) useita kertoja vuodessa viikonlopun yli. Ovat hyvässä kunnossa ja tarkkoja.
Mitä meidän vanhempien ikään tulee, niin mieheni on 35 v.
Taapero 2v. Hoitavat pari kertaa viikossa 1-8 tuntia kerrallaan (pääsen kauppaan, seminaariin, tenttiin tms). Yötä ei ole ollut, ovat kyllä kyselleet yökylään. Vaari istuu lattialla ja rakentaa logoilla, lukee kirjoja, piirustaa, vie ulos pihahommiin jne. Mummi hoitaa perushoivan; nukuttaa, laittaa ruoat ja vaihtaa vaippaa/potalle.