Jos opettaja, rippipappi tai muu vastaava sanoisi lapsille ja nuorille että sukupuolia on vain kaksi
olisiko se potkujen paikka? Itse ainakin olisin tosi pöyristynyt tuollaisista puheista.
Kommentit (119)
Kertokaa seta-tyypit kerrankin, miksi ihmisen ikä ei voi olla koettavissa oleva asia, biologisen lisäksi?
Miksi aikuinen p*dari ei saa kokea 5-vuotiasta valmiiksi seksiin (hyvä vaan, ettei saa) ja miksi 40-kymppinen vanhaksi itsensä kokeva ei saa vielä vanhuuseläkettä? Miksi 85-v.papalta otetaan ajokortti pois vaikka hän kokee itsensä nuoreksi?
Vierailija kirjoitti:
"Miten opettajan tulee kertoa oppilaille anorektikoista? Pitääkö opettajan kertoa oppilaille se fakta, että anorektikoilla on usein todellisuuden vastainen käsitys lihavuudesta? Vai pitääkö opettajan pimittää faktoja oppilailta?"
Mitkä sinusta ovat ne faktat joita siis pitäisi itsensä toiseen sukupuoleen kuuluvista kertoa? Usein kun ihmisillä on vähän eri käsitys siitä mitkä ne faktat ovat joita pitä kertoa. On eroa että sanooko: "on fakta että vain kuvittelet tuon päässäsi" tai että "on fakta osalla ihmisistä sisäinen kokemus sukupuolesta eroaa syntymäsukupuolesta". Kumman faktan sinä sanoisit ja miksi?
"Mitkä sinusta ovat ne faktat joita siis pitäisi itsensä toiseen sukupuoleen kuuluvista kertoa?"
Ei tarvitse kertoa kuin että on joitain, joiden käsitys omasta sukupuolestaan ei vastaa todellisuutta.
"Kumman faktan sinä sanoisit ja miksi?"
Ensimmäisen: "on fakta että vain kuvittelet tuon päässäsi". Toinen ei oikein ole fakta. "Kokemus sukupuolesta" ei perustu mihinkään, jos biologia ei määritä sukupuolta. Jos mikään muu kuin tunne ja kokemus ei määritä mieheyttä tai naiseutta, on kehäpäättelyä sanoa, että kokee olevansa mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa on, jos noin sanoo. Pitää vaan muistaa, että kromosomihäiriöisiä on, mutta ovat harvinaisia.
Kenenkään sukupuoli ei omalla päätöksellä muutu. Se on tieteellinen fakta.
Eikä transsukupuolisuus ole oma päätös.
Joku luulee olevansa Napoleon.
"Miksi aikuinen p*dari ei saa kokea 5-vuotiasta valmiiksi seksiin (hyvä vaan, ettei saa) ja miksi 40-kymppinen vanhaksi itsensä kokeva ei saa vielä vanhuuseläkettä? Miksi 85-v.papalta otetaan ajokortti pois vaikka hän kokee itsensä nuoreksi?"
Koska noista asioita on lähtökohtaisesti muille selkeää haittaa eli ne eivät ole vain ihmisen oma asia.
Se mihin sukupuoleen kokee kuuluvansa ei ole asia josta olisi sinällään muille haittaa. Tietenkään sen varjolla ei saa tehdä mitään sellaista jota ei muutenkaan saisi kuten häiritä toisia tai tunkea paikoihin muita ahdistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kovinpa asetut toisten yläpuolelle ja olet heti haukkumassa ääliöksi. Typerää käytöstä."
On ihan fakta että ei ole hyvää käytöstä mennä puuttumaan siihen mitä muut itse ajattelevat kun se ei mitenkään muille kuuluu. Jatkuvasti väitetään että pitäisi "mennä mukaan muiden harhoihin". No ei tarvitse. Mutta voi vain pitää suunsa kiinni. Se on usein ihan fiksua.
Minullekin äiti opetti että jos ei ole mitään kaunista sanottavaa niin useimmiten kannattaa silloin olla vain hiljaa.
"Jatkuvasti väitetään että pitäisi "mennä mukaan muiden harhoihin". No ei tarvitse. Mutta voi vain pitää suunsa kiinni. Se on usein ihan fiksua."
Mutta entä silloin kun puhuu kieliä, joissa on sukupuolittuneet pronominit? Tarvitseeko silloin lähteä mukaan muiden harhoihin?
Vierailija kirjoitti:
"Miksi aikuinen p*dari ei saa kokea 5-vuotiasta valmiiksi seksiin (hyvä vaan, ettei saa) ja miksi 40-kymppinen vanhaksi itsensä kokeva ei saa vielä vanhuuseläkettä? Miksi 85-v.papalta otetaan ajokortti pois vaikka hän kokee itsensä nuoreksi?"
Koska noista asioita on lähtökohtaisesti muille selkeää haittaa eli ne eivät ole vain ihmisen oma asia.
Se mihin sukupuoleen kokee kuuluvansa ei ole asia josta olisi sinällään muille haittaa. Tietenkään sen varjolla ei saa tehdä mitään sellaista jota ei muutenkaan saisi kuten häiritä toisia tai tunkea paikoihin muita ahdistelemaan.
Ei mua haittais kuule yhtään jos pääsisim jo eläkkeelle, mutta olen liian nuori ja hyväkuntoinen siihen :D
Ja voin sanoa että on olemassa itseään namusedille tarjoavia 12-13-vuotiaita...mutta sua ei haittaa...
"Ei tarvitse kertoa kuin että on joitain, joiden käsitys omasta sukupuolestaan ei vastaa todellisuutta."
Sinä valitset tuossa yhden todellisuuden toisen edelle. On myös yhtä lailla todellisuutta että tuo ihminen kokee tietyllä tavalla eikä sille mitään voi.
"Ensimmäisen: "on fakta että vain kuvittelet tuon päässäsi". Toinen ei oikein ole fakta. "Kokemus sukupuolesta" ei perustu mihinkään"
Sinusta siis ei ole fakta että ihmisellä on tunteita? Kokemus vaikka siitä että on rakastunut ei perustu lopulta mihinkään muuhun kuin omaan tunteeseen ja kokemukseen mutta on taatusti sekä ihmiselle itselleen sekä fakta että asia joka vaikuttaa elämään ja valintoihin paljon. Joku muu voi kiistää rakastumisen ja sanoa että se nyt vain on tunne. Mutta ei se muuta käytännössä mitään.
"jos biologia ei määritä sukupuolta."
Biologia määrittää biologisen sukupuolen. Miksi vastustat niin kiivasti sitä että sukupuolella on muitenkin puolia?
"Jos mikään muu kuin tunne ja kokemus ei määritä mieheyttä tai naiseutta, on kehäpäättelyä sanoa, että kokee olevansa mies tai nainen."
Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen koska emme tuijottele päivät pitkät jalkoväliimme ja tarkista sieltä sukupuolta vaan elämme sen oman tuntemuksen mukaan.
"Ei mua haittais kuule yhtään jos pääsisim jo eläkkeelle, mutta olen liian nuori ja hyväkuntoinen siihen :D"
Sen maksaisi joku muu joten siinä on se haitta.
"Ja voin sanoa että on olemassa itseään namusedille tarjoavia 12-13-vuotiaita...mutta sua ei haittaa..."
En ymmärrä miten tuo liittyy mihinkään? Se vastuu on sillä aikuisella ja lapselle siitä on haittaa vaikka hän kuvittelisi olevansa vapaaehtoisesti mukana. Lapsi ei aina ymmärrä omaa parastaan.
"Jos joku kokee että maapallon on litteä, se ei muuta todellisuuta."
> "Ei mutta on todellisuutta että hän näin kokee."
On olemassa todellisuus ja ihmisten kokemus mikä on todellista. Kokemus on sisäinen tuntemus jota ei voi todistaa. Kun kaksi ihmistä kokee minkä tahansa määriteltävissä olevan asian eri tavalla, niin toinen tai molemmat ovat väärässä. Jos minä koin, ennen kolariamme, että liikennevalo oli minulle vihreä ja sinä koit että myös sinun liikennevalosi oli vihreä, niin toinen meistä oli väärässä. Sillä että me molemmat koimme "vihreää" ei ole vaikutusta todellisuuteen.
Asia voidaan ratkaista niin että todistetaan että minun valo oli vihreä, sinun valo oli vihreä tai molemmilla oli punainen valo ja olimme molemmat väärässä. Emme voi elää kokemustodellisuudessa ja sopia että asia ratkaistaan kokemuksen perusteella, niin että olimme molemmat oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
"mutta jos kirkkokunnat eivät uskalla opettaa raamatullisesti edes omilla rippileireillään, sietää sellaiset puljut kaatua."
Luterilainen kirkko on hiljaisuudessa siivonnut pois opetuksestaan 95% Raamatusta. Ei mikään moderni kirkko opeta laajemmin katsoen "Raamatullisesti" rippileireillään vaan vain sen pien rakkaudellisen osuuden joka sopiii nykypäivään.
Jos haluat raamatullisempaa, nuoret SLEY tai SEKL tai SRO riparille.
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuolia on kaksi, identiteettejä voi sitten olla miljoonia. Turha tuoda identiteettejä esiin silloin, kun puhutaan sukupuolesta. "
Paitsi että puhumme käytännössä identiteetistä paljon useammin kuin ajattelemme. Lopulta hyvin harvoin todella mietimme sen toisen jalkoväliä ja biologista lisääntymispotentiaalia vaan arjessa kohtaamme ihmisiä sen mukaan minkä oletamme ulkonäön, roolien, kulttuuristen odostusten ja lukemattomien muiden perusteella olevan se tapa kohdata. Eli emme puhu ollenkaan siitä tiukasti vain ja ainoastaan biologiseen sukupuoleen sidotusta asiasta.
Itse huomaan kyl puhuvani sukupuolesta havaittavana faktana. Identiteetistä en puhu niinkään, koska koen, että se on jokaisen henkilökohtainen asia, jota ei tarvitse alleviivata.
"Mutta entä silloin kun puhuu kieliä, joissa on sukupuolittuneet pronominit? Tarvitseeko silloin lähteä mukaan muiden harhoihin?"
Ei kai tämä sen kummempaa ole kuin yleensäkään ihmisten välinen kommunikaatio? Vieraammille ihmisille ollaan yleensä kohteliaampia eikä lähdetä turhaan kiistelemään. Läheisemmät sitten kun jo tunnetaan niin tiedetään mitä voi sanoa ja mistä toinen voi loukkaantua.
En usko että teitä pitää muutenkaan jokaisesta mahdollisesta asiasta lähteä sosiaalisessa kanssakäymisessä neuvomaan joten yleiset ohjeet kohteliaisuudesta ja muiden kunnioittamisesta pätevät tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Ei mua haittais kuule yhtään jos pääsisim jo eläkkeelle, mutta olen liian nuori ja hyväkuntoinen siihen :D"
Sen maksaisi joku muu joten siinä on se haitta.
"Ja voin sanoa että on olemassa itseään namusedille tarjoavia 12-13-vuotiaita...mutta sua ei haittaa..."
En ymmärrä miten tuo liittyy mihinkään? Se vastuu on sillä aikuisella ja lapselle siitä on haittaa vaikka hän kuvittelisi olevansa vapaaehtoisesti mukana. Lapsi ei aina ymmärrä omaa parastaan.
Mitäs jos transitti ei aina ymmärrä parastaan? Leikkaus on erittäin radikaali vaihtoehto.
Kyllä, homoseksualit pilaavat perhemallin ja vievät lapselta 2 eriparisen vanhemman mallin, ja ajautuvat typeriin korvaaviin hoitoihin tai siittäjään/sijaissynnyttäjään. Ei ole 1 tai 2 homoseksuaalia jotka ovat itsekin sanoneet, että lapsi tarvitsee sekä isän että äidin.
"Itse huomaan kyl puhuvani sukupuolesta havaittavana faktana."
Se mistä puhut on sinun tulkintasi niistä havainnoista joita teet. Ja ne ovat kulttuurisia ja psykologisia havaintoja. Harvoin sentää sinne "alkulähteille" eli jalkoväliin kurkistelet vaikka töissä tai kadulla. Tai toivottavasti et.
Vierailija kirjoitti:
"Ei mua haittais kuule yhtään jos pääsisim jo eläkkeelle, mutta olen liian nuori ja hyväkuntoinen siihen :D"
Sen maksaisi joku muu joten siinä on se haitta.
"Ja voin sanoa että on olemassa itseään namusedille tarjoavia 12-13-vuotiaita...mutta sua ei haittaa..."
En ymmärrä miten tuo liittyy mihinkään? Se vastuu on sillä aikuisella ja lapselle siitä on haittaa vaikka hän kuvittelisi olevansa vapaaehtoisesti mukana. Lapsi ei aina ymmärrä omaa parastaan.
Maksaahan nyt yhteiskunta Seta ry:llekin ja transujen hoidot, miksen mä siis pääse ennenaikaiselle eläkkeelle koska KOEN niin?
"Mitäs jos transitti ei aina ymmärrä parastaan? Leikkaus on erittäin radikaali vaihtoehto."
Siitä päättää lääketiede tieteellisen tiedon perusteella, ei mikään toriparlamentti.
"Kyllä, homoseksualit pilaavat perhemallin ja vievät lapselta 2 eriparisen vanhemman mallin, ja ajautuvat typeriin korvaaviin hoitoihin tai siittäjään/sijaissynnyttäjään. Ei ole 1 tai 2 homoseksuaalia jotka ovat itsekin sanoneet, että lapsi tarvitsee sekä isän että äidin. "
Jälleen jos voidaan osoittaa että homoseksuaalit tarjoavat niin paljon heikomman perhemallin että lasten hyvinvoinnin kannalta lapset pitää heiltä kokonaan kieltää niin sitten toki. Mitään tuollaista ei vain ole havaittu.
Ja heterokin saa olla miten huono vanhempi tahansa ja tehdä silti rajattomasti lapsia.
Eli ei pidä mennä mielipiteiden ja tunteiden vaan todellisen tiedon mukaan.
No oletan kyllä, että matikanope opettaa lapsilleni matikkaa eikä lauo mielipiteitään sukupuoliasioista puoleen eikä toiseen.
"Jos mikään muu kuin tunne ja kokemus ei määritä mieheyttä tai naiseutta, on kehäpäättelyä sanoa, että kokee olevansa mies tai nainen."
> Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen koska emme tuijottele päivät pitkät jalkoväliimme ja tarkista sieltä sukupuolta vaan elämme sen oman tuntemuksen mukaan.
>> Jos ei ole olemassa muuta todellisuutta kuin jokaisen oma kokemus, niin ei ole olemassa käsitettä "nainen" ja "mies". Teidän ajattelunne perustuu siihen että olisi olemassa määrittelemätön ja perustelematon käsite "nainen" ja "mies". Ja sitten jokainen voisi itse kokea onko "nainen tai "mies".
Jos olisi määrittely että miehen tulee pukeutua näin ja käyttäytyä näin ja naisen vastaavasti toisella tavalla, joku voisi sanoa että ei koe olevansa mies kuten miehen tulisi olla. Mutta ongelma on ettei ole mitään miehen/naisen tapaa olla ja elää. Siksi ei voi sanoa että en halua elää kuten miehet/naiset, kun näillä määrityksillä ei ole sisältöä. "En halua olla sellainen mitä ei voi määritellä, vaan sellainen toisenlainen mitä ei myöskään voi määritellä".
"Maksaahan nyt yhteiskunta Seta ry:llekin"
Ja Suomen lukemattomat eläkeläisyhdistyksetkin saavat avustuksia.
" ja transujen hoidot"
Niihin on lääketieteelliset perusteet.
"miksen mä siis pääse ennenaikaiselle eläkkeelle koska KOEN niin?"
Koska kaikilla on sama eläkeikä, myös transuilla. Sinä taas kyllä pääset vastavuoroisesti sekupuolenkorjausleikaukseen jos täytät lääketieteelliset kriteerit. Kummassakaan ei siis ole kyse vain pelkästään kokemisesta.
"Kovinpa asetut toisten yläpuolelle ja olet heti haukkumassa ääliöksi. Typerää käytöstä."
On ihan fakta että ei ole hyvää käytöstä mennä puuttumaan siihen mitä muut itse ajattelevat kun se ei mitenkään muille kuuluu. Jatkuvasti väitetään että pitäisi "mennä mukaan muiden harhoihin". No ei tarvitse. Mutta voi vain pitää suunsa kiinni. Se on usein ihan fiksua.
Minullekin äiti opetti että jos ei ole mitään kaunista sanottavaa niin useimmiten kannattaa silloin olla vain hiljaa.