Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos opettaja, rippipappi tai muu vastaava sanoisi lapsille ja nuorille että sukupuolia on vain kaksi

Vierailija
22.06.2026 |

olisiko se potkujen paikka? Itse ainakin olisin tosi pöyristynyt tuollaisista puheista. 

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättelisin ja kiittäisin totuuden puhumisesta!

Vierailija
102/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tätä aihetta pitäisi rippileirillä edes käsitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On olemassa todellisuus ja ihmisten kokemus mikä on todellista. Kokemus on sisäinen tuntemus jota ei voi todistaa. Kun kaksi ihmistä kokee minkä tahansa määriteltävissä olevan asian eri tavalla, niin toinen tai molemmat ovat väärässä. Jos minä koin, ennen kolariamme, että liikennevalo oli minulle vihreä ja sinä koit että myös sinun liikennevalosi oli vihreä, niin toinen meistä oli väärässä. Sillä että me molemmat koimme "vihreää" ei ole vaikutusta todellisuuteen."

 

Määriteltävissä oleva asia on se joka sinua tässä hämää. Jos ihminen sanoo "koen olevani mies", määriteltävä asia ei ole automaattisesti se onko hän faktisesti mies vaan se kokeeko hän aidosti olevansa.

Koska pelkästään kokemuksella on isoja vaikutuksia (vrt. rakastunut tai uskossa oleva ihminen), tämä on jo sinällään asia joka voidaan määritellä. 

Ihmisen kokemus omasta sukupuolestaan ei siis ole vain sidoksissa johonkin "todellisuuteen" vaan sen kokemuksen vaikutuksiin. Sillä on vaikutusta mitä ihminen kokee vaikka se ei vastaisikaan jotain reaalimaailmaa

Vaikkapa juuri uskonnollinen usko on hyvä esimerki. Se on täysin ihmisen sisäinen kokemus jota ei voi toiselle todistaa eikä sitä voi konkreettisin havainnoin liittää todellisuuteen, mutta se vääjäämättä asia joka pitää tuon ihmisen suhteen ottaa huomioon.

Vierailija
104/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi." Ja Jumala katsoi luomistaan ja totesi, että se oli hyvä.

(Ennen syntiinlankeemusta)

 

Ei luonut soijapojaksi, ei rekkalesboksi tai tuhmaksi tammaksi.

Mutta voiko henkilö olla mies ja nainen? Ehkä jopa jokaisessa on hiukkasen miestä ja naista. 

Vierailija
105/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta entä silloin kun puhuu kieliä, joissa on sukupuolittuneet pronominit? Tarvitseeko silloin lähteä mukaan muiden harhoihin?"

 

Ei kai tämä sen kummempaa ole kuin yleensäkään ihmisten välinen kommunikaatio? Vieraammille ihmisille ollaan yleensä kohteliaampia eikä lähdetä turhaan kiistelemään. Läheisemmät sitten kun jo tunnetaan niin tiedetään mitä voi sanoa ja mistä toinen voi loukkaantua.

En usko että teitä pitää muutenkaan jokaisesta mahdollisesta asiasta lähteä sosiaalisessa kanssakäymisessä neuvomaan joten yleiset ohjeet kohteliaisuudesta ja muiden kunnioittamisesta pätevät tässäkin.

Jos Timo sanoo että vaihtoi nimensä ja nykyiseltä nimeltään on Tiina, niin pidän itseäni pakotettuna käyttämään uutta nimeä. Jos minulta kysyttäisiin onko Tiina mielestäni nyt nainen, haluaisin tietää miksi minun mielipidettäni kysytään. Jos kyseessä olisi työnantajani vastaisin ettei oma mielipiteeni ole ongelma, vaan vastaisin mitä työnantajani haluaa.

Vierailija
106/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään. Sukupuolia on kaksi. Mies ja nainen. Katsokaa housuunne, kumman sukupuolen sukuekimet sieltä löytyy. On eri asia olla biologisesti jotakin kuin kuvitella/päättää olevansa jotakin.  Sitä en tiedä, miten intersukupuoliset sitten tuohon "janalle" asettuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi hyvänen aika sentään. Sukupuolia on kaksi. Mies ja nainen. Katsokaa housuunne, kumman sukupuolen sukuekimet sieltä löytyy. "

 

Saanko tulla vilkaisemaan sinun housuihisi tämän varmistamiseksi vai pitääkö minun vain luottaa sanaasi?

Vierailija
108/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maksaahan nyt yhteiskunta Seta ry:llekin"

 

Ja Suomen lukemattomat eläkeläisyhdistyksetkin saavat avustuksia.

 

" ja transujen hoidot"

 

Niihin on lääketieteelliset perusteet.

 

"miksen mä siis pääse ennenaikaiselle eläkkeelle koska KOEN niin?"

 

Koska kaikilla on sama eläkeikä, myös transuilla. Sinä taas kyllä pääset vastavuoroisesti sekupuolenkorjausleikaukseen jos täytät lääketieteelliset kriteerit. Kummassakaan ei siis ole kyse vain pelkästään kokemisesta.

Lääketieteellistä pakkoa ei ole. Ketään ei tarvitse verovaroin leikkauttaa myöskään itseään nuoremmaksi tai vanhemmaksi. 

 

Toki seta-porukka on itkupotkuraivarilla ja uhriutumisella saanut lääketieteen painostettua siihen, että jokin kamala hirveä pakko ja kiire olisi saada 15-vee (sekopää nuori) transpolille ja leikkuriin. Yhteiskunnallinen paine on suuri. 

Jos Suomi täyttyisi konservatiiveista, alkaisi yleinen mielipide vähätellä transhoitoja ja Seta:n "upeita" ajatuksia ja kummasti, kummasti aika moni sateenkaarityyppi pärjäisikin kaapissaan. Siellä heterojen määräämässä kaapissa jopa olisi avaraa ja mukavaakin. 

 

Ja kyllä, nuorison pahoinvointi voisi jopa vähetä 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi." Ja Jumala katsoi luomistaan ja totesi, että se oli hyvä.

(Ennen syntiinlankeemusta)

 

Ei luonut soijapojaksi, ei rekkalesboksi tai tuhmaksi tammaksi.

Mutta voiko henkilö olla mies ja nainen? Ehkä jopa jokaisessa on hiukkasen miestä ja naista. 

Siis on meissä molemman sukupuolen hormoneja, mutta mies on mies ja nainen nainen. 

 

Tuo Raamatun lauseen sanamuoto on hauska. 

Mieheksi ja naiseksi hän HEIDÄT loi. Ei "hänet" loi.

 

Jumala ei luonut Aatamia miesnaiseksi.

Jumala ei luonut Eevaa naismieheksi. 

Heitä myös nimitetään alkulehdillä sukupuolensa mukaan.

Vierailija
110/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääketieteellistä pakkoa ei ole. Ketään ei tarvitse verovaroin leikkauttaa myöskään itseään nuoremmaksi tai vanhemmaksi. "

 

Sukupuolidysforia on lääketieteellinen luokitus jos tämä ristiriita ihmistä itseään kovasti häiritsee ja sille on olemassa myös hoitosuosituksen mukainen hoito. Se ei perustu ihmisen omaan haluun tai Setan kantoihin vaan lääketieteen havaintoihin siitä mikä on parhaiten tiettyjä ihmisiä auttava hoitomuoto.

Myös esteettistä kirurgiaa tehdään lääketieteellisin kriteerein verorahoilla silloin kun sille on lääketieteellisesti pätevä syy, esim, onnetomuudet tai synnynnäiset epämuodostumat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääketieteellistä pakkoa ei ole. Ketään ei tarvitse verovaroin leikkauttaa myöskään itseään nuoremmaksi tai vanhemmaksi. "

 

Sukupuolidysforia on lääketieteellinen luokitus jos tämä ristiriita ihmistä itseään kovasti häiritsee ja sille on olemassa myös hoitosuosituksen mukainen hoito. Se ei perustu ihmisen omaan haluun tai Setan kantoihin vaan lääketieteen havaintoihin siitä mikä on parhaiten tiettyjä ihmisiä auttava hoitomuoto.

Myös esteettistä kirurgiaa tehdään lääketieteellisin kriteerein verorahoilla silloin kun sille on lääketieteellisesti pätevä syy, esim, onnetomuudet tai synnynnäiset epämuodostumat.

Hoitaisivat sen transihmisen autis-mia ja pakkomielteisyyttä pikemminkin....

 

Onnettomuudessa loukkaantunut Teuvo on silti Teuvo. Se mitä leikkauksessa pyritään säästämään on palauttaa takaisin toimintakuntoon elintärkeät elimet ja liikuntakyky, se mitä se on ollutkin. 

 

Se jos kuvittelee itsensä Napoleoniksi, ei oikeuta kansalaisia antamaan verovaroja sen harhan mukaan menemiseen.

Vierailija
112/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos Suomi täyttyisi konservatiiveista, alkaisi yleinen mielipide vähätellä transhoitoja"

 

Eli käytännössä konservatiivi haluaa oman tunteensa pohjalta määritellä sitä mikä on lääketieteellisesti perusteltua ja mitä muut saavat tehdä. No samanhan se tekee jo vaikka abortin suhteen monissa maissa.

 

" ja Seta:n "upeita" ajatuksia ja kummasti, kummasti aika moni sateenkaarityyppi pärjäisikin kaapissaan. Siellä heterojen määräämässä kaapissa jopa olisi avaraa ja mukavaakin."

 

Tämä "sinä et tiedä mikä sinulle on parasta, me tiedämme" on yksi maailman vanhimmista muiden hallitsemisen ja alistamisen keinoista. Sillä samalla on perusteltu mm. naisten miestä huonompi asema. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääketieteellistä pakkoa ei ole. Ketään ei tarvitse verovaroin leikkauttaa myöskään itseään nuoremmaksi tai vanhemmaksi. "

 

Sukupuolidysforia on lääketieteellinen luokitus jos tämä ristiriita ihmistä itseään kovasti häiritsee ja sille on olemassa myös hoitosuosituksen mukainen hoito. Se ei perustu ihmisen omaan haluun tai Setan kantoihin vaan lääketieteen havaintoihin siitä mikä on parhaiten tiettyjä ihmisiä auttava hoitomuoto.

Myös esteettistä kirurgiaa tehdään lääketieteellisin kriteerein verorahoilla silloin kun sille on lääketieteellisesti pätevä syy, esim, onnetomuudet tai synnynnäiset epämuodostumat.

Haist... kukkeli. Vai ei sukupuolenkorjausleikkaus perustu ihmisen haluun vaan lääketieteeseen?

Väkipakollako niitä transitteja leikataan? 

 

Mistä sä lääketieteennedustajana näkisit toisen pääkoppaan "nyt tää mies kokee niin kovasti itsensä Anita Hirvoseksi, asteikolla 1-10 on aivotumakkeessa tilanne 10/10, että on kiireesti leikattava?"

Vierailija
114/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitaisivat sen transihmisen autis-mia ja pakkomielteisyyttä pikemminkin...."

 

Kuvitteletko että kaikenlaisia hoitoja ja keinoja ei ole kokeiltu kautta vuosikymmenten? No on. Huono vain että eivät ole auttaneet. Ihan kuten homoa ei saa sitten millään muutettua heteroksi, toisen ihmisen kokemusta omasta sukupuolestaan ei saa muutettua jos se on aidosti vahva.

 

"Onnettomuudessa loukkaantunut Teuvo on silti Teuvo. Se mitä leikkauksessa pyritään säästämään on palauttaa takaisin toimintakuntoon elintärkeät elimet ja liikuntakyky, se mitä se on ollutkin. "

 

Samoin sukupuolenkorjaus ei vaitäkään tekevänsä Teuvosta täydellistä Tanjaa vaan tekevänsä sellaiset korjaukset että Teuvon elämä Tanjana on mahdolista ja elämänlaatu sekä oleminen parantuu.

 

"Se jos kuvittelee itsensä Napoleoniksi, ei oikeuta kansalaisia antamaan verovaroja sen harhan mukaan menemiseen."

 

Et sinä mene mielisairaalaankaan neuvomaan miten Napoleoniksi itseään luulevaa pitää hoitaa etkä määräämään mihin hoitoon sinun verorahojasi saa siellä käyttää ja mihin ei. Ne ovat aina lääketieteellisiä valintoja, ei sinun valintojasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse kertoa kuin että on joitain, joiden käsitys omasta sukupuolestaan ei vastaa todellisuutta."

 

Sinä valitset tuossa yhden todellisuuden toisen edelle. On myös yhtä lailla todellisuutta että tuo ihminen kokee tietyllä tavalla eikä sille mitään voi. 

 

"Ensimmäisen: "on fakta että vain kuvittelet tuon päässäsi". Toinen ei oikein ole fakta. "Kokemus sukupuolesta" ei perustu mihinkään"

 

Sinusta siis ei ole fakta että ihmisellä on tunteita? Kokemus vaikka siitä että on rakastunut ei perustu lopulta mihinkään muuhun kuin omaan tunteeseen ja kokemukseen mutta on taatusti sekä ihmiselle itselleen sekä fakta että asia joka vaikuttaa elämään ja valintoihin paljon. Joku muu voi kiistää rakastumisen ja sanoa että se nyt vain on tunne. Mutta ei se muuta käytännössä mitään.

 

"jos biologia ei määritä sukupuolta."

 

Biologia määrittää biologisen sukupuolen. Miksi vastustat niin kiivasti sitä että sukupuolella on muitenkin puolia?

 

"Jos mikään muu kuin tunne ja kokemus ei määritä mieheyttä tai naiseutta, on kehäpäättelyä sanoa, että kokee olevansa mies tai nainen."

 

Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen koska emme tuijottele päivät pitkät jalkoväliimme ja tarkista sieltä sukupuolta vaan elämme sen oman tuntemuksen mukaan. 

"Sinä valitset tuossa yhden todellisuuden toisen edelle."

Niin. Valitsen objektiivisen todellisuuden enkä subjektiivista. Valitatko samalla lailla kun opettajat ohittavat kreationistien todellisuuden eivätkä opeta biologiaa ja geologiaa niin että se sopii kreationistin todellisuuskäsitykseen siitä, että maailma on 6000 vuotta vanha? Eikö ihmisten näkemyksiä pidäkään kunnioittaa?

"On myös yhtä lailla todellisuutta että tuo ihminen kokee tietyllä tavalla eikä sille mitään voi. "

Kokemus on kokijalleen todellinen. Mutta vaikka kokemus olisi kokijalle kuinka aito tahansa, se ei vielä tarkoita että objektiivinen todellisuus olisi kokemusta vastaava. Se, että ihminen kokee jotain, ei ole sama asia kuin että kokemus vastaa todellisuutta. Vrt. anorektikon kokemus lihavuudestaan.

"Miksi vastustat niin kiivasti sitä että sukupuolella on muitenkin puolia?"

Siksi että nämä "ei-biologiset sukupuolet" perustuvat puhtaasti kehäpäättelyyn: "koen olevani nainen, koska koen olevani nainen, koska koen olevani nainen". 

"Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen"

Jos sukupuoli ei perustu mihinkään objektiiviseen, miten on mahdollista tietää että, se mitä kokee olevansa, on mies tai nainen? Mihin ei-biologinen tuntemus sukupuolesta perustuu?

Vierailija
116/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos Suomi täyttyisi konservatiiveista, alkaisi yleinen mielipide vähätellä transhoitoja"

 

Eli käytännössä konservatiivi haluaa oman tunteensa pohjalta määritellä sitä mikä on lääketieteellisesti perusteltua ja mitä muut saavat tehdä. No samanhan se tekee jo vaikka abortin suhteen monissa maissa.

 

" ja Seta:n "upeita" ajatuksia ja kummasti, kummasti aika moni sateenkaarityyppi pärjäisikin kaapissaan. Siellä heterojen määräämässä kaapissa jopa olisi avaraa ja mukavaakin."

 

Tämä "sinä et tiedä mikä sinulle on parasta, me tiedämme" on yksi maailman vanhimmista muiden hallitsemisen ja alistamisen keinoista. Sillä samalla on perusteltu mm. naisten miestä huonompi asema. 

Ihan samalla tavalla te kuvittelette että koko Suomen kansa on toodella ihastuksissaan tuhmista tammoista? 

Että "uihhh, kyllä ihmisoikeudet nyt pitää kaikkien ymmärtää, kaikenlainen touhu pitää sallia!"

Vierailija
117/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haist... kukkeli. Vai ei sukupuolenkorjausleikkaus perustu ihmisen haluun vaan lääketieteeseen?

Väkipakollako niitä transitteja leikataan? "

 

Ihminen voi haluta vaikka mitä mutta lääketiede tarjoaa vain sellaisia hoitoja joita se lääketieteellisen arvioinnin perusteella pitää tarkoituksenmukaisina ja tehokkaina juuri sille potilaalle.

Se että ihmisiä leikataan ei siis perustu siihen että halutaan juuri leikkauksia vaan että ne ovat tälle hetkellä tunnetuista ainoa hoitomuoto jolla on saatu potilaan tilannetta parantavia tuloksia.

 

"Mistä sä lääketieteennedustajana näkisit toisen pääkoppaan "nyt tää mies kokee niin kovasti itsensä Anita Hirvoseksi, asteikolla 1-10 on aivotumakkeessa tilanne 10/10, että on kiireesti leikattava?"

 

Vaikka sinä et sitä näköjään tiedäkään, on tosiaan olemassa ihan vakiintuneet psykologiset arviointimenetelmät joilla arvioidaan sitä onko ihminen sellainen joka hyötyy leikkauksista.

Vierailija
118/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan samalla tavalla te kuvittelette että koko Suomen kansa on toodella ihastuksissaan tuhmista tammoista? "

 

Tuo ei vertaudu mitenkään haluun määritellä oman fiiliksen mukaan sitä mitä lääketiede saa tehdä ja mikä sen pitää luokitella sairaudeksi. Se on silkkaa tiedevataisuutta.

 

"Että "uihhh, kyllä ihmisoikeudet nyt pitää kaikkien ymmärtää, kaikenlainen touhu pitää sallia!""

 

Kaikenlainen touhu? Kukaan ei sano että pitää hyväksyä vaikka rikokset tai muita selvästi haittaava elämä. Ihan eri asia on haluta painaa piiloon toiset aikuiset ihmiset jotka vain haluavat ihan omassa elämässään elää kuten tuntevat. Ja tämä vain siksi kun sinä et satu tykkäämään?

Vierailija
119/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse kertoa kuin että on joitain, joiden käsitys omasta sukupuolestaan ei vastaa todellisuutta."

 

Sinä valitset tuossa yhden todellisuuden toisen edelle. On myös yhtä lailla todellisuutta että tuo ihminen kokee tietyllä tavalla eikä sille mitään voi. 

 

"Ensimmäisen: "on fakta että vain kuvittelet tuon päässäsi". Toinen ei oikein ole fakta. "Kokemus sukupuolesta" ei perustu mihinkään"

 

Sinusta siis ei ole fakta että ihmisellä on tunteita? Kokemus vaikka siitä että on rakastunut ei perustu lopulta mihinkään muuhun kuin omaan tunteeseen ja kokemukseen mutta on taatusti sekä ihmiselle itselleen sekä fakta että asia joka vaikuttaa elämään ja valintoihin paljon. Joku muu voi kiistää rakastumisen ja sanoa että se nyt vain on tunne. Mutta ei se muuta käytännössä mitään.

 

"jos biologia ei määritä sukupuolta."

 

Biologia määrittää biologisen sukupuolen. Miksi vastustat niin kiivasti sitä että sukupuolella on muitenkin puolia?

 

"Jos mikään muu kuin tunne ja kokemus ei määritä mieheyttä tai naiseutta, on kehäpäättelyä sanoa, että kokee olevansa mies tai nainen."

 

Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen koska emme tuijottele päivät pitkät jalkoväliimme ja tarkista sieltä sukupuolta vaan elämme sen oman tuntemuksen mukaan. 

"Sinä valitset tuossa yhden todellisuuden toisen edelle."

Niin. Valitsen objektiivisen todellisuuden enkä subjektiivista. Valitatko samalla lailla kun opettajat ohittavat kreationistien todellisuuden eivätkä opeta biologiaa ja geologiaa niin että se sopii kreationistin todellisuuskäsitykseen siitä, että maailma on 6000 vuotta vanha? Eikö ihmisten näkemyksiä pidäkään kunnioittaa?

"On myös yhtä lailla todellisuutta että tuo ihminen kokee tietyllä tavalla eikä sille mitään voi. "

Kokemus on kokijalleen todellinen. Mutta vaikka kokemus olisi kokijalle kuinka aito tahansa, se ei vielä tarkoita että objektiivinen todellisuus olisi kokemusta vastaava. Se, että ihminen kokee jotain, ei ole sama asia kuin että kokemus vastaa todellisuutta. Vrt. anorektikon kokemus lihavuudestaan.

"Miksi vastustat niin kiivasti sitä että sukupuolella on muitenkin puolia?"

Siksi että nämä "ei-biologiset sukupuolet" perustuvat puhtaasti kehäpäättelyyn: "koen olevani nainen, koska koen olevani nainen, koska koen olevani nainen". 

"Ihmiselle itselleen se oma tunne määrittä varmaan aika lailla sen sukupuolen"

Jos sukupuoli ei perustu mihinkään objektiiviseen, miten on mahdollista tietää että, se mitä kokee olevansa, on mies tai nainen? Mihin ei-biologinen tuntemus sukupuolesta perustuu?

Kummasti sateenkaariväki ja feministit ovat yhdessä. On hullua kuunnella kun joku pridetyyppi julistaa naisten oikeuksia. 

 

Siis anteeks, keiden oikeuksia, sanoitko sä naisten eikä kohdullisten? Koskeeko se transeja myös? Mitä jos lähibaarin Keijo kokee sekunnin ajan naiseutta ja vaatii itselleen naisten oikeuksia?

Vierailija
120/136 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on biologinen fakta, että on kaksi sukupuolta. 

Tiedettä puhuisi. On ne tietyt speksi joiden rajoissa voi muuntua. Mutta sukupuolia on kaksi ja niiden välillä kaikki variaatiotkin heiluu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä