Jos opettaja, rippipappi tai muu vastaava sanoisi lapsille ja nuorille että sukupuolia on vain kaksi
olisiko se potkujen paikka? Itse ainakin olisin tosi pöyristynyt tuollaisista puheista.
Kommentit (82)
"Biologian mukaan on vain miehiä ja naisia (ja syntymässä intersukupuolisia on vain promillen murto-osa), joten miksei lääketiede tottele biologiaa?"
Koska lääketiede ei ole ideologista vaan se havainnoi sitä mitä ihmisissä esiintyy. Ihmisissä on ihan kiistatta tietty määrä yksilöitä joiden sukupuoli-identiteetti ei vastaa heidän biologista sukupuoltaan. Ihan kuten meillä on tietty määrä ihmisiä joiden seksuaalinen kiinnostus ei suuntaudu vastakkaiseen sukupuoleen vaan samaan sukupuoleen.
Homoudestakin on aikanaan kyllä kovasti tehty sairaus mutta mitää todellista sairauden määritelmää se ei ole oikeasti koskaan täyttänyt. Se on ollut sairaus vain koska yhteiskunta on seksuaalimoraalisista syistä halunnut sen sellsena nähdä.
Lääketieteen tehtävä ei ole tehdä asioita sairauksia siksi että ihmiset eivät niistä moraalis-uskonnollisista tai poliittisista syistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin ja aivan! Sukupuolia on vain kaksi, etupyypyy ja takapyypyy.
Molempiin voi n y l k y t t ä ä ja laskea maidit!
Arto
"Tai palattaisiin vaikkapa 90-luvulle jolloin setahörhöt olivat sopivan mukavasti kaapissa, ja kaikilla maassa rauha ja hyvä tahto. :)"
Tajuatko että puhut muista ihan oikeista ihmisistä joilla on omat ainutkertaiset elämänsä ja jonka elämän he haluaisivat elää kuten heistä itsestä parhaalta tuntuu? Eikä siis niin kuin sinulle ahdasmielisessä päässäsi sopii.
"Aivan, sama mulla, ei mainintaa sukupuoliasioista. Tästäkin huomaa että proge-porukka on muuttanut jo kirkkoa."
Kai tuossa on eroa eri seurakunnissa mutta kyllä minun riparillani puhuttiin jo 80-luvulla seksistä. Oli ihan yksi kokonainen oppitunti jonka aihe oli jotain tyyliin "seurustelu ja seksuaalisuus." Hyvin perinteisesti ja heteronormatiivisesti sitä silloin tietenkin käsiteltiin mutta kyllä seksistä puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on biologinen fakta, että on kaksi sukupuolta.
Papin tehtäviin ei kuulu faktojen opettaminen vaan Raamatun.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
"Kyllä konservatiiveille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi sateenkaarihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa heterompaan suuntaan."
Miltä kuulostaisi:
"Kyllä vähemmistöille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi konservatiivihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa suvaitsevaisempaan suuntaan."
Hyväksyisitkö saman siis itsessi kohdistuen vai onko tuo ok näkemys vain kun se koskee muita kuin sinua?
Vierailija kirjoitti:
"Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?"
Sanoinko niin? Nyt on kyse siitä mitä sanotaan koulussa joka on lapsille auktoriteetti tai mitä joku pappi sanoo kirkon edustajana nuorille. Niissä pitää olle tarkka siitä mitä sanotaan ja mitä se vaikuttaa niihin kuulijoihin, erityisesti niihin jotka mahdollisesti jo valmiiksi kokevat olevansa jotenki sivussa.
Sinä saat itse olla muita kohtaan miten ääliö tahansa ja sanoa mitä haluat. Se on sinun oikeutesi. Ei se välttämättä fiksua ole tai hyvää käytöstä mutta oikeutesi kyllä.
"Sanoinko niin?"
Et. Mutta viestistäsi oli mielestäni pääteltävissä se. Et muuten vastannut kysymykseen.
Miten opettajan tulee kertoa oppilaille anorektikoista? Pitääkö opettajan kertoa oppilaille se fakta, että anorektikoilla on usein todellisuuden vastainen käsitys lihavuudesta? Vai pitääkö opettajan pimittää faktoja oppilailta?
Jos opettaja, rippipappi tai muu vastaava istuisi lapsen polkupyörän tarkalle ja kertoisi koskettelisi nuorta ja sanoisi että sukupuolia on vain kaksi? Olisiko silloin potkujen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on biologinen fakta, että on kaksi sukupuolta.
Oma kokemus on silti tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on biologinen fakta, että on kaksi sukupuolta.
Papin tehtäviin ei kuulu faktojen opettaminen vaan Raamatun.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
Aukaise lihainen aitta, lihakellari keritä.
Vierailija kirjoitti:
"Tai palattaisiin vaikkapa 90-luvulle jolloin setahörhöt olivat sopivan mukavasti kaapissa, ja kaikilla maassa rauha ja hyvä tahto. :)"
Tajuatko että puhut muista ihan oikeista ihmisistä joilla on omat ainutkertaiset elämänsä ja jonka elämän he haluaisivat elää kuten heistä itsestä parhaalta tuntuu? Eikä siis niin kuin sinulle ahdasmielisessä päässäsi sopii.
Setalaisethan ne on niitä, jotka eivät hyväksy muiden maailmankatsomusta.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa on, jos noin sanoo. Pitää vaan muistaa, että kromosomihäiriöisiä on, mutta ovat harvinaisia.
Kenenkään sukupuoli ei omalla päätöksellä muutu. Se on tieteellinen fakta.
Eikä transsukupuolisuus ole oma päätös.
Transvestiitti on sukupuolten poikkema, ei erillinen sukupuoli. Tässä faktassa ei ole mitään pahaa.
"Et. Mutta viestistäsi oli mielestäni pääteltävissä se. Et muuten vastannut kysymykseen."
Voin vastata: ei tarvitse osallistua muiden harhoihin mutta voi hienotunteisesti sivuuttaa ne jos tietää että ei voi kuitenkaan niihin oikeasti vaikuttaa ja ne asiat eivät oikeastaan minua tai sinua koske.
"Miten opettajan tulee kertoa oppilaille anorektikoista?"
Vaikka että se on sairaus josta voi onneksi parantua. Sukupuolidysforia taas ei yleensä perinteisessä mielessä "parannu" koska se ei ole väliaikainen häriö eikä kokonaan muutettava asia. Se on osa ihmistä.
"Pitääkö opettajan kertoa oppilaille se fakta, että anorektikoilla on usein todellisuuden vastainen käsitys lihavuudesta? Vai pitääkö opettajan pimittää faktoja oppilailta?"
Tietenkin pitää kertoa faktat. Mutta se on ihan eri asia kuin sanoa että anorektikkoja ei oikeastaan saisi olla tai että heidät määrittää vain heidän sairautensa tai että koko asia pitäisi jotenkin kieltää tai se on "sairasta" moraalisesti tai yhteiskunnallisesti haitallista.
Unohdat nyt että sukupuolivähemmistöistä ei puhuta vain pelkillä neutraaleilla faktoilla vaan heidät leimataan jatkuvasti vääränlaisiksi, muita uhkaaviksi, sairaiksi sellaisella tavalla että siinä on jotain täysin väärää jne.
Se ei siis vertaudu anoreksiaan oikein mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on biologinen fakta, että on kaksi sukupuolta.
Oma kokemus on silti tärkeämpi.
Vaikka seisoisit päälläsi ja kokisit vaikka mitä, sukupuolia on tasan kaksi, ja sitten on kromosomipoikkemia, jotka eivät ole itsenäisiä sukupuolia. Tieteellisiä käsitteitä ei voi luokitalla ”musta tuntuu et mä oon”-periaatteella.
"Transvestiitti on sukupuolten poikkema, ei erillinen sukupuoli. Tässä faktassa ei ole mitään pahaa."
Ei olekaan. Toki transvestiitti on vain ihminen joka tykkää pukeutua toisen sukupuolen vaatteisiin. Sillä ei ole mitään tekemistä muunsukupuolisuuden tai muun sellaisen kanssa.
Pitäisi voida tunnustaa että on olemassa kaksi totuutta. Analyyttinen totuus missä sukupuolia on kaksi, ja on unelmahöttö-totuus missä sukupuolia on äärettömästi.
"Vaikka seisoisit päälläsi ja kokisit vaikka mitä, sukupuolia on tasan kaksi, ja sitten on kromosomipoikkemia, jotka eivät ole itsenäisiä sukupuolia. Tieteellisiä käsitteitä ei voi luokitalla ”musta tuntuu et mä oon”-periaatteella."
Kukaan ei ole määrittämässä uudelleen biologis-tieteellistä käsitettä. Sukupuoli on kuitenkin myös aina myös psykologinen, kulttuurinen, yhteiskunnallinen jne. asia. Ei niitäkään voi vain väittää olemattomiksi puoliksi sukupuolesta.
"Setalaisethan ne on niitä, jotka eivät hyväksy muiden maailmankatsomusta."
Onko se siis jotenkin estänyt sinua elämästä täyttä heteron elämää?
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekoittuu sukupuoli ja seksuaali- yms identiteetti. Biologisesti sukupuolia on 2. Se miksi identifioi itsensä, on eri asia.
Sukupuolia on kaksi. Jos identifioudut johonkin muuhun kuin mies tai nainen niin se on mt ongelma.
Juurikin näin ja aivan! Sukupuolia on vain kaksi, etupyypyy ja takapyypyy.