Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos opettaja, rippipappi tai muu vastaava sanoisi lapsille ja nuorille että sukupuolia on vain kaksi

Vierailija
22.06.2026 |

olisiko se potkujen paikka? Itse ainakin olisin tosi pöyristynyt tuollaisista puheista. 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Trumpista ja kouluopetuksen neutraaliudesta voidaan olla monta mieltä, mutta jos kirkkokunnat eivät uskalla opettaa raamatullisesti edes omilla rippileireillään, sietää sellaiset puljut kaatua."

 

Olein riparilla 90-luvulla eikä enää edes silloin siellä opetettu tiukasti että seksi kuuluu vain avioliittoon vaikka se taitaa olla aika Raamatullinen käsitys. On tietysti helpompi olla tiukkana asioissa jotka koskevat prosenttia ihmisistä mutta ei se Raamatullista ole että yhdessä asiassa ollaan tiukkoja ja toisessa ei välitetään mitään siitä mitä iso enemmistö tekee.

Vierailija
22/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että Raamattu tuomitsee homoseksuaaliuden harjoittamisen lisäksi myös naismaiset tai pehmeät miehet? Vaikka ne ois heteroita?

En muista sitä UT:n kohtaa, löysin sen alkuvuodesta.

 

Siis. Jumala/Jeesus ja apostolit antoivat rakkaudellisen ja lempeän miehen mallin, mutta eivät puhuneet naismaisesti eivätkä lässyttäneet. Arvostettuja naisia oli työkavereissaan ja apostoleilla vaimot, mutta miehet saivat olla äijiä. 

(Enkä tarkoita mitään seksististä Andrew Tatea)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Trumpista ja kouluopetuksen neutraaliudesta voidaan olla monta mieltä, mutta jos kirkkokunnat eivät uskalla opettaa raamatullisesti edes omilla rippileireillään, sietää sellaiset puljut kaatua."

 

Olein riparilla 90-luvulla eikä enää edes silloin siellä opetettu tiukasti että seksi kuuluu vain avioliittoon vaikka se taitaa olla aika Raamatullinen käsitys. On tietysti helpompi olla tiukkana asioissa jotka koskevat prosenttia ihmisistä mutta ei se Raamatullista ole että yhdessä asiassa ollaan tiukkoja ja toisessa ei välitetään mitään siitä mitä iso enemmistö tekee.

Totta, kirkko on hiljaa esiaviollisesta seksistä ja uudelleenavioitumisesta. 

 

Se on niin lirissä kun on valtion kanssa kompuksessa, ja kunsrk-rekisteriin kuuluvista suurin osa on ei-uskovia, joita yrittävät miellyttää...itsepä ovat soppansa keittäneet.

 

Mä en sitä touhua katsellut vaan erosin kirkosta :)

Vierailija
24/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä sitten kun puhutaan siitä, että saavatko opettajat sanoa, että anorektikoiden näkemys omasta kehostaan ei vastaa todellisuutta? "

 

Asioiden sanomisen tai sanomatta jättämisen yksi iso kriteeri on se että ei aiheuteta turhaa haittaa. Ei auta mitään sanoa anorektikolle että hänen kehokuvansa on vääristynut koska se on koko sen sairauden ydin eikä se parane sillä että sitä ihmiselle jankkaa. Samoin kenenkään syvällinen tunne omasta sukupuolesta ei muutu sen sanomisella että sukupuolia on vain kaksi. 

Opettajien ja muiden ei kannata puuttua asioihin jotka ovat aika puhtaasti lääketieteen ja psykologian alueita. Koulujen tarkoitus ei ole parantaa näitä vaan välittä tietoa josta on hyötyä ja tavalla joka tuottaa hyötyjä.

Vierailija
25/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiesittekö muuten, että Raamattu tuomitsee homoseksuaaliuden harjoittamisen lisäksi myös naismaiset tai pehmeät miehet? "

 

Tiesitkö sinä että kaikkien tuhansien sivujen ja lukemattomien ohjeiden joukossa Raamattu tuomitsee homouden muutamia kertoja ja Jeesus ei muuten tuomitse kertaakaan? Mitä kertoo uskovista että toisten makuukammariasiat tuntuvat aina olevan päällimmäisenä mielessä vaikka niiden osuus koko uskonnon opetuksista on mitätön?

Vierailija
26/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Entä sitten kun puhutaan siitä, että saavatko opettajat sanoa, että anorektikoiden näkemys omasta kehostaan ei vastaa todellisuutta? "

 

Asioiden sanomisen tai sanomatta jättämisen yksi iso kriteeri on se että ei aiheuteta turhaa haittaa. Ei auta mitään sanoa anorektikolle että hänen kehokuvansa on vääristynut koska se on koko sen sairauden ydin eikä se parane sillä että sitä ihmiselle jankkaa. Samoin kenenkään syvällinen tunne omasta sukupuolesta ei muutu sen sanomisella että sukupuolia on vain kaksi. 

Opettajien ja muiden ei kannata puuttua asioihin jotka ovat aika puhtaasti lääketieteen ja psykologian alueita. Koulujen tarkoitus ei ole parantaa näitä vaan välittä tietoa josta on hyötyä ja tavalla joka tuottaa hyötyjä.

Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa buumeri. Opettele hyväksymään, että on myös muita näkemyksiä kuin sinun.

AP antaa itsestään todella sivistymättömän ja junttimaisen käsityksen.

Vierailija
28/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Trumpista ja kouluopetuksen neutraaliudesta voidaan olla monta mieltä, mutta jos kirkkokunnat eivät uskalla opettaa raamatullisesti edes omilla rippileireillään, sietää sellaiset puljut kaatua."

 

Olein riparilla 90-luvulla eikä enää edes silloin siellä opetettu tiukasti että seksi kuuluu vain avioliittoon vaikka se taitaa olla aika Raamatullinen käsitys. On tietysti helpompi olla tiukkana asioissa jotka koskevat prosenttia ihmisistä mutta ei se Raamatullista ole että yhdessä asiassa ollaan tiukkoja ja toisessa ei välitetään mitään siitä mitä iso enemmistö tekee.

Minä kävin riparin 80-luvulla, eikä siellä silloinkaan puhuttu seksistä, ei edes sukupuolista. Jokainen sai olla sellainen kuin oli eikä keneltäkään kyselty tykkääkö tytöistä vai pojista tai kokeeko olevansa pingviini tai kirjahylly.

Eettisiä asioita siellä pohdittiin ja opeteltiin uskontunnustus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?"

 

Sanoinko niin? Nyt on kyse siitä mitä sanotaan koulussa joka on lapsille auktoriteetti tai mitä joku pappi sanoo kirkon edustajana nuorille. Niissä pitää olle tarkka siitä mitä sanotaan ja mitä se vaikuttaa niihin kuulijoihin, erityisesti niihin jotka mahdollisesti jo valmiiksi kokevat olevansa jotenki sivussa.

Sinä saat itse olla muita kohtaan miten ääliö tahansa ja sanoa mitä haluat. Se on sinun oikeutesi. Ei se välttämättä fiksua ole tai hyvää käytöstä mutta oikeutesi kyllä.

Vierailija
30/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä kävin riparin 80-luvulla, eikä siellä silloinkaan puhuttu seksistä, ei edes sukupuolista. Jokainen sai olla sellainen kuin oli eikä keneltäkään kyselty tykkääkö tytöistä vai pojista tai kokeeko olevansa pingviini tai kirjahylly."

 

Tuohan on hienoa ja avarakatseista mutta ei tuo Raamattuun perustu. Raamattu on varsin tarkka ja tuomitseva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?""

 

Monilla on kummallinen harha siitä että on juuri heidän tehtävänsä kailottaa se "totuus" muille päin naamaa. Kai kuvittelevat että ei vain kukaan muu ole ennen tajunnut suoraan sanoa ja kyllä se toinen tulee järkiinsä kunhan minä vain ronskisti nyt sanoin.

Vierailija
32/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?""

 

Monilla on kummallinen harha siitä että on juuri heidän tehtävänsä kailottaa se "totuus" muille päin naamaa. Kai kuvittelevat että ei vain kukaan muu ole ennen tajunnut suoraan sanoa ja kyllä se toinen tulee järkiinsä kunhan minä vain ronskisti nyt sanoin.

Kyllä konservatiiveille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi sateenkaarihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa heterompaan suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Eli suomeksi sanottuna muiden pitäisi mielestäsi leikkiä mukana anorektikoiden harhoissa?""

 

Monilla on kummallinen harha siitä että on juuri heidän tehtävänsä kailottaa se "totuus" muille päin naamaa. Kai kuvittelevat että ei vain kukaan muu ole ennen tajunnut suoraan sanoa ja kyllä se toinen tulee järkiinsä kunhan minä vain ronskisti nyt sanoin.

Kyllä konservatiiveille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi sateenkaarihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa heterompaan suuntaan.

Tai palattaisiin vaikkapa 90-luvulle jolloin setahörhöt olivat sopivan mukavasti kaapissa, ja kaikilla maassa rauha ja hyvä tahto. :)

Vierailija
34/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järkyttävää, kun pappi kertoo Raamatun sukupuolinäkemyksestä 🙄

Oikeasti. Mikseivät tällaiset nuoret voi mennä protulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolia on kaksi, identiteettejä voi sitten olla miljoonia. Turha tuoda identiteettejä esiin silloin, kun puhutaan sukupuolesta. 

Vierailija
36/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä konservatiiveille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi sateenkaarihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa heterompaan suuntaan."

 

Sinusta siis lääketieteen pitäisi totella konservatiivien näkemyksiä? Melko pelottava ajatus. Viimeksi tuota taidettiin laajemmin kokeilla 1930- ja 1940-luvuilla ikävin seurauksin.

Vierailija
37/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Trumpista ja kouluopetuksen neutraaliudesta voidaan olla monta mieltä, mutta jos kirkkokunnat eivät uskalla opettaa raamatullisesti edes omilla rippileireillään, sietää sellaiset puljut kaatua."

 

Olein riparilla 90-luvulla eikä enää edes silloin siellä opetettu tiukasti että seksi kuuluu vain avioliittoon vaikka se taitaa olla aika Raamatullinen käsitys. On tietysti helpompi olla tiukkana asioissa jotka koskevat prosenttia ihmisistä mutta ei se Raamatullista ole että yhdessä asiassa ollaan tiukkoja ja toisessa ei välitetään mitään siitä mitä iso enemmistö tekee.

Minä kävin riparin 80-luvulla, eikä siellä silloinkaan puhuttu seksistä, ei edes sukupuolista. Jokainen sai olla sellainen kuin oli eikä keneltäkään kyselty tykkääkö tytöistä vai pojista tai kokeeko olevansa pingviini tai kirjahylly.

Eettisiä asioita siellä pohdittiin ja opeteltiin uskontunnustus.

Aivan, sama mulla, ei mainintaa sukupuoliasioista. Tästäkin huomaa että proge-porukka on muuttanut jo kirkkoa. 

Oma teini kävi riparin jokunen vuosi sitten ja sanoi että siellä hölistiin sukupuolista vaikka kuinka.

Vierailija
38/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä konservatiiveille riittäisi ihan kailottamattomuus, kunhan yhteiskunta ja terveysluokitus tunnistaisi sateenkaarihörhöt edelleen mt-ongelmaisiksi tai kirjolla oleviksi....jolloin se ICD-luokitus velvoittaisi kääntämään laivaa heterompaan suuntaan."

 

Sinusta siis lääketieteen pitäisi totella konservatiivien näkemyksiä? Melko pelottava ajatus. Viimeksi tuota taidettiin laajemmin kokeilla 1930- ja 1940-luvuilla ikävin seurauksin.

Biologian mukaan on vain miehiä ja naisia (ja syntymässä intersukupuolisia on vain promillen murto-osa), joten miksei lääketiede tottele biologiaa?

Vierailija
39/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sukupuolia on kaksi, identiteettejä voi sitten olla miljoonia. Turha tuoda identiteettejä esiin silloin, kun puhutaan sukupuolesta. "

 

Paitsi että puhumme käytännössä identiteetistä paljon useammin kuin ajattelemme. Lopulta hyvin harvoin todella mietimme sen toisen jalkoväliä ja biologista lisääntymispotentiaalia vaan arjessa kohtaamme ihmisiä sen mukaan minkä oletamme ulkonäön, roolien, kulttuuristen odostusten ja lukemattomien muiden perusteella olevan se tapa kohdata. Eli emme puhu ollenkaan siitä tiukasti vain ja ainoastaan biologiseen sukupuoleen sidotusta asiasta.

Vierailija
40/82 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko papilla housuissa pullottava erektio kun sanoi tuota? Punoittivatko posket ja katse lasittunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän